Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
aardbei

aardbei

21-11-2014 om 12:47

rijles duurt lang

Wie heeft er ook een zoon/dochter die er lang over doet om te leren autorijden? Hier doet zoon er nu zo'n 15 maanden over en hij lest bijna elke week. Het kijken blijft een struikelblok.
Wij willen voorkomen dat hij onzeker wordt over zijn eigen vaardigheden. Op zich heeft hij een goede instructeur maar ze is wel heel erg precies. Zoon heeft, naast meer vaardigheden, ook meer zelfvertrouwen nodig en ik weet niet of ze dat ook voldoende biedt.
Wij blijven positief, het geeft niet dat je er wat langer over doet, je gaat het echt wel halen ect. Maar hoe houden we dat vol als ie straks bijvoorbeeld niet in 1 keer slaagt?


Barvaux

Barvaux

21-11-2014 om 12:59

aardbei

Bijna elke week vind ik niet erg vaak, hoeveel uur is dat?

Verder als hij niet in 1x slaagt vraag je? Het is toch vaker zo dat je niet in 1x slaagt dan wel dus daar zou ik maar rekening mee houden. Is er maar 1 instructeur bij dat bedrijf?

aardbei

aardbei

21-11-2014 om 13:10

instructeur

Hij lest 1 keer per week een uur. Ik heb de instructeur gesproken en ik merkte aan haar dat hij er echt veel langer over doet dan andere leerlingen. Hij mag van mij gerust zakken, maar eigenlijk is hij nu al best onzeker. Hij doet vreselijk zijn best maar het geheel maakt geen zelfverzekerde indruk. De instructeur heeft wel gelijk dat hij niet goed genoeg kijkt. Hij vertelt vaker dat hij dingen niet heeft gezien. Hij wil zelf niet weg bij deze instructeur (ook onzekerheid). Misschien heeft iemand tips of herkenning?

Katniss

Katniss

21-11-2014 om 13:20

Tja

Ik ken wel mensen die 4 jaar les hebben gehad en 8 keer examen hebben moeten doen. Zelf was ik ook een redelijk hopeloos geval, ik vond het doodeng. Uiteindelijk heb ik door mazzel (mist en niet hard kunnen rijden) mijn 2e examen gehaald (na 30 lessen in 14 maanden). Het heeft daarna nog jaren geduurd voor ik echt ontspannen achter het stuur zat.

Barvaux

Barvaux

21-11-2014 om 13:30

tja

In mijn tijd was 1 uur per week en dan nog niet eens elke week echt te weinig. Het duurt 1/3 van je les voor je je weer lekker voelt achter het stuur en dan moet je nog wat nieuws leren. Ik zou hem zeker 2 uur achter elkaar laten lessen en bereid hem voor dat de kans groter is dat hij zakt dan slaagt dan maakt hij zich daar in ieder geval niet zo druk over. Dat kijken doet hij toch echt zelf maar ik denk dat de instructeur hetzelfde probleem heeft als bij sommige zwemlesinstructeurs: proberen bij een uur lestijd alles te oefenen. Bij hem werkt dat waarschijnlijk niet. Hij kan beter een uur lang alleen oefenen op kijken denk ik zo.

Ik heb er vier keer over gedaan en mijn man zes keer en we rijden samen in totaal al bijna veertig jaar schadevrij.

Brianna F

Brianna F

21-11-2014 om 13:49

Dochters

hadden gemiddeld 77 lessen nodig. Wel in minder tijd, lessen van 2 uur en meerdere keren per week waren normaal. Is een rijles kamp niks voor hem, dan rijd je de hele week, doe je na die week examen. Zo is een nichtje van mij geslaagd. Wel in een schoolvakantie plannen.

Sawo

Sawo

21-11-2014 om 14:39

vaker lessen

Hoi

Laat hem vaker lessen. Mijn dochter deed er ook meer dan een jaar over met lessen van 1,5 uur. Ze zat bij een lokale rijschool die al een 20 a 30 minuten nodig had om naar een stad te rijden terwijl ze het daar moeten leren.

Mijn zoon ging met de trein naar de stad en had daar 2 uur rijles. De methode heette rijopleiding in stappen met meer tussentoetsen. Hij had zijn examen in 4 maanden.

Laat hem in ieder geval zo snel mogelijk afrijden. Zeker als je onzeker en nerveus bent slaag je zelden in een keer dus laat hem deze stap zo snel mogelijk nemen.Weigert de rijschool dat dan zo snel mogelijk overstappen. misschien wordt hij ook wel nerveus van de instructeur.

Barvaux

Barvaux

21-11-2014 om 15:30

Sawo

Bedenk wel dat een rijschool iemand niet graag laat afrijden terwijl die persoon er gewoon nog niet aan toe is. Momenteel is er enorme concurrentie en faillissementen in die branche en wordt men erg afgerekend op het aantal mensen wat in 1x slaagt. Dus dat mag niet de reden zijn om een rijschool onder druk te zetten vind ik.

aardbei

aardbei

21-11-2014 om 16:32

proefexamen

Vandaag mocht hij proefexamen doen. Hij was niet zo nerveus want hij kon niet slagen dan wel zakken. Het ging niet goed want hij keek dus inderdaad onvoldoende. Wel legde de examinator beter uit hoe hij dit kon verbeteren. Als het echt niet lukt is een rijleskamp wel een goed idee. Meer lessen lukt niet bij deze instructeur. Het is nu al moeilijk plannen.

tante Sidonia

tante Sidonia

21-11-2014 om 16:38

Hahahahaha

Moet je mij vragen.....
5 jAAr gelesd, en de 10 de X geslaagd.... ja, toen al!
Nooit durven uitrekenen hoeveel dat gekost heeft....

aardbei

aardbei

21-11-2014 om 17:47

o sidonia!

Das echt heel erg! Ontzettend goed van je dat je wel hebt volgehouden. Ik ken ook wel zo'n enkel voorbeeld van vroeguh, maar ik hoop dus niet dat zoon die kant op gaat. Zijn vrienden slagen gewoon in een of twee keer en voor een jongen ligt het geloof ik nog iets gevoeliger. Manlief hier deed er vier keer over, ikzelf twee keer. En het geld, daar probeer ik ook maar niet aan te denken.

Barvaux

Barvaux

21-11-2014 om 18:12

Ik zou daar toch niet mee akkoord gegaan zijn. Binnen 15 mnd zijn er toch zat geslaagden bij die instructeur dus hij had heus wel een keer vaker gekund (of beter nog twee uur achter elkaar).

ingeborg

ingeborg

21-11-2014 om 18:17

erg lang

Ik vind 15 mnd rijles wel erg lang. je kunt je afvragen of het toch niet beter is om naar een andere instructeur/rijschool over te stappen. Blijkbaar is deze instructeur niet in staat je zoon de juiste instructie te geven. Hier slaagde zelfs nichtje met faalangst binnen het jaar.

Barvaux

Barvaux

21-11-2014 om 18:31

ingeborg

Gemiddeld kun je na 40 rijlesuren op voor je eerste examen, deze jongen zit nu op iets meer dan 60 waarschijnlijk maar op deze website staat ook dat 1 uur per week niet effectief is dus dan kom je bij iemand die al geen natuurtalent is al snel op die 60: http://www.rijbewijsinfo.nl/autorijbewijs/rijbewijs/Rijles_Hoeveel-rijlessen

Meer dan twee uur achter elkaar is niet goed maar 1,5 tot 2 uur achter elkaar is dus veel effectiever.

Annet

Annet

21-11-2014 om 18:34

Wow, wat een hoog gemiddelde

Is het moeilijker geworden of zo?
Wij waren thuis met vier kinderen. Drie zijn gelijk de eerste keer geslaagd. Aantal lessen was rond de 25. Allemaal gestart rond de 18e verjaardag.
Degene die niet de eerste keer slaagde, leste bij een andere rijschool in een andere stad. Natuurlijk lag het volgens hem aan de moeilijke stad

Barvaux

Barvaux

21-11-2014 om 18:51

annet

Nog even verder gezocht en het CBR heeft het over 43 lesuren: http://www.rijbewijsinfo.nl/autorijbewijs/rijbewijs/Rijscholen_Slagingspercentage

Verder over het slagen in 1x: In Nederland is het slagingspercentage van de rijexamens categorie B in 2012 ongeveer 46% Per regio verschilt het slagingspercentage. In Rotterdam is het slagingspercentage van de rijscholen over 2012 36-40% en in Almelo 61-65% Een verschil van maar liefst 25%!

Jullie gezin was vroeger overigens al een uitzondering statistisch gezien. Ik geloof niet dat het vroeger op 75% lag.

ingeborg

ingeborg

21-11-2014 om 20:05

hoog gemiddelde

Zoon is geslaagd met minder dan 30 lessen. Een vrij normaal aantal lessen in zijn vriendenkring en in onze omgeving. Meestal wordt hier naar ongeveer 25 tot 30 lessen voor de eerste keer afgereden. Sommigen slagen meteen andere moeten nog een keer afrijden. Het zijn echt niet allemaal natuurtalenten. Ik blijf het veel lessen vinden, zeker omdat er nog niet afgereden is.

Theekopje

Theekopje

21-11-2014 om 20:12

Lief?

Wat voor type instructeur is het? Lief? Bemoedigend? Als ik je hoor over zelfvertrouwen geven en aanmoedigen en zo, en de instructeur is ook zo, dan vraag ik me af of jullie misschien niet eens het omgekeerde moeten proberen.

Ik was superonzeker vroeger en had een instructeur die me uitfoeterde als ik iets fout deed. Maar ik had na 18 lessen van 1,5 uur mijn rijbewijs.
Niks geen troosten en schouderklopjes, hop rijden en zorg maar dat je uitkijkt en het goed doet. Bij mij heeft het gewerkt.

Annet

Annet

21-11-2014 om 20:36

Wat waren wij goed

"Jullie gezin was vroeger overigens al een uitzondering statistisch gezien. Ik geloof niet dat het vroeger op 75% lag."

Nu was oudste broer geen held in autorijden, ook na zijn rijexamen niet.
Ik weet wel dat de rijschool die mijn vader uitgezocht had, echt een goede was. En natuurlijk waren wij (de andere kinderen) heel goed, blijkbaar

Ik was wel een van de eersten in mijn eindexamenklas (6vwo) die het rijbewijs had. Maar ik was ook een van de oudste leerlingen, m.u.v. zittenblijvers, doorstromers vanuit Havo.

Tonny

Tonny

21-11-2014 om 21:44

Tja

Waarschijnlijk is autorijden niet zo zijn ding. Ik heb bij twee rijscholen gelest, door een verhuizing, minstens 120 lessen gehad en zesmaal rijexamen gedaan. Was ook lang te onzeker. Als ik een tijd weinig rijd ( heb de auto niet veel nodig; echtgenoot rijdt graag, alle kinderen hebben rijbewijs) moet ik even een drempel over.

Misschien helpt het bij een andere docent te rijden. En inderdaad, veeeel rijden, zodat hij zich zekerder gaat voelen. Het is ontzettend jammer dat het zoveel geld kost!!!

Barvaux

Barvaux

21-11-2014 om 22:13

ingeborg

Tja een gemiddelde maak je nu eenmaal met de helft van de mensen zo ongeveer onder dat aantal en de helft er boven en omdat het boven eindeloos door kan gaan krijg je een in 'jouw ogen' hoog gemiddelde. Er zijn maar weinig mensen de het met minder dan 10 uren doen

Hanne.

Hanne.

21-11-2014 om 23:19

onzin

Een gemiddelde maak je niet per se met de helft er boven en de helft er onder.

als 9.999 mensen 1 euro hebben en 1 iemand 10.001 euro is het gemiddelde 2. Maar vrijwel iedereen zit er onder.

mijn eevaring: meer dan 60 lessen en 5xexamen gedaan.

Barvaux

Barvaux

21-11-2014 om 23:27

hanne

Ik zei ongeveer en ik heb uitgelegd waarom het zo hoog lijkt: je hebt namelijk wel mensen die op het dubbele aantal zitten maar geen mensen op nul!

Marie

Marie

21-11-2014 om 23:52

twee uur lessen?

Hier is dochter ook met rijles bezig en zij heeft lessen van twee uur. Is dat ook een optie? Dan is er gewoon meer tijd om dingen extra te oefenen.
"Vroegah" had ik ook lessen van twee uren, maar dan zat je 1 uur achterin. Het was namelijk 20 min rijden over de snelweg naar de plaats waar examen gedaan moest worden en waar we dus ook leerden rijden. Van achterin zitten heb ik ook veel geleerd trouwens. Ik ben toen met 18 lessen gezakt en met 28 lessen de tweede keer geslaagd.
Wat dat betreft heeft dochter het gemakkelijker dat ze geen tijdverlies heeft, omdat ze hier in de woonplaats leert rijden waar ze straks ook examen moet doen. Als ze in een keer slaagt heeft ze een half jaar lessen gehad.

Heeft jullie zoon altijd van dezelfde instructeur les? Ook als die met vakantie is? Als het een rijschool met meerdere instructeurs is, kan hij ook vragen om een andere natuurlijk. Kan soms heel verfrissend zijn, even andere kijk erop.

Ander vraagje. Heeft jullie zoon al theorie-examen gedaan? Zo ja, hoe lang geleden, want dat is dacht ik 1,5 jaar geldig.

aardbei

aardbei

22-11-2014 om 19:15

theorie

Hoi, ja theorie ging in een keer goed. Heeft ie nu ruim een half jaar of nog iets langer. Hij heeft ooit met een andere instructeur gelest en die dacht dat hij nooit zijn rijbewijs ging halen. Hoe helpvol is dit? Dit idee hebben we bij zoon meteen rigoureus uit zijn hoofd gepraat. Zijn huidige instructeur vindt dit gelukkig ook onzin. Zoon is beetje add, heeft slecht bewustzijn van zijn omgeving. Daarnaast ook bijzonder intelligent maar daar lijkt hij nu even niets aan te hebben. Autorijden is voor hem echt lastig. Dank voor alle reacties.

ilsepilse

ilsepilse

28-11-2014 om 16:04

oudste geslaagd

oudste is nu 20 vorig jaar 32 lessen genomen en in 1 keer geslaagd, jongste is nu 17 doet volgende week proefles. heb even veel lessen genomen, ik kijk wel hoe hard hij gaat, de instructeur is een collega van ons heel veel kinderen van andere collega's hebben ook al gelest bij hem, heel relaxed, ander collegatje had een andere instructeur, 5x gezakt , paar keer gelest bij hem en kon zo afrijden.
Ik denk dat het ook soms afhangt van de instructeur..

Of de examinator

Ik heb 3x afgereden voor ik mijn rijbewijs had. Inmiddels reed ik als een ervaren rijder. Ik had een goede instructeur die me vanaf het begin al mijn routes liet rijden naar werk, familie, vrienden, de markt, de binnenstad de polder.
De eerste 2 keer had ik een hork van een examinator die er een sport van maakte om zo laat mogelijk en zo kort mogelijk de instructie te geven om van richting te veranderen. Dus de 3e keer reed mijn instructeur mee met afrijden om dat gedrag te controleren. Die keer heb ik het wel gehaald.
Je had in die tijd ook gewoon types die niet echt konden geloven dat vrouwen konden autorijden. Zo'n idee kreeg ik bij die examinator.
Daarvoor had ik een korte tijd een rij instructeur die losse handjes had en steeds vaker ging 'oefenen' op verlaten parkeerplaatsen.
Hij ging al bijna met pensioen dus ik heb er maar snel een einde aan gemaakt. De laatste les stond ik met mijn vriend te wachten en meldde hem dat ik niet ging instappen vanwege zijn losse handjes. Hij erkende het ook nog en kreeg het schaamrood op zijn kaken.

Monique D*

Monique D*

28-11-2014 om 20:21

Rij-instructeur en examinator

Theekopje:
"Ik was superonzeker vroeger en had een instructeur die me uitfoeterde als ik iets fout deed.
Niks geen troosten en schouderklopjes, hop rijden en zorg maar dat je uitkijkt en het goed doet. Bij mij heeft het gewerkt."

Ik had dit getypt kunnen hebben. Ik had een oudere man als rij-instructeur die in het begin heel geduldig was, maar omdat ik nog na lange tijd fouten bleef maken werd hij vreselijk ongeduldig en agressief. Bijvoorbeeld bij het snelheid maken om in te kunnen voegen op de snelweg. Vroeger moest je in zijn 3 snelheid maken, dan ga je invoegen (binnenspiegel, buitenspiegel en opzij kijken, richting geven) en je schakelt naar de 3e versnelling als je op de snelweg bent. Vroeger had je een vierversnellingsbak. Je zag zijn hand al wapperen: sneller, sneller! Of zijn reactie als ik bij een afslag of een rotonde vergat om fietsers voor te laten gaan. Zijn vuist ramde bijna door het raam heen en het gevloek was niet van de lucht! Ook het dashboard moest het ontgelden als ik geen voorrang gaf of ergens niet in mocht... en hij zou mij een beuk voor mijn kanis geven als ik het niet zou halen. Hij wilde heel graag dat ik het haalde! Helaas was ik wel een paar keer gezakt (vreselijk faalangstig, dus bang voor het examen, maar niet voor het autorijden en ik had ook horken als examinator), maar toen hij de laatste keer meereed slaagde ik wel! En dat terwijl de rij-examinator mij wilde laten zakken! Nu, na zo'n 24 jaar weet dat ik door hem heel goed heb leren autorijden, rij schadevrij en vergeet nooit om te kijken...! Dat is heel belangrijk in zo'n drukke stad als Amsterdam met zijn duizenden fietsers.

Maar voor mij was dit goed geweest (ik zag zijn boosheid meer om beter te kunnen rijden en betrok het niet op mij persoonlijk), maar een andere kan hiervan wel de zenuwen krijgen en die zal er mee stoppen.

Mijn dochter volgt nu ook rijlessen van 2 uur per week, maar het klikte niet goed met de instructeur. Na 6 lessen gevolgd te hebben is zij op zoek naar een andere, maar ze moet nog even sparen. Het is een dure grap, rijlessen nemen!

Maar als je het geld daarvoor hebt is een rijleskamp of lessen nemen bij de ANWB een goed idee.
Of, wat Barveaux had voorgesteld, laat jouw zoon bij een les alleen richten op het kijken en niet op de andere dingen. Wat autorijden zo moeilijk maakt is dat je op 100 dingen tegelijk moet letten (inclusief koppeling, gaspedaal en rem bedienen + schakelen en goed sturen).

Monique D*

Monique D*

28-11-2014 om 20:23

Correctie versnellingsbak: op snelweg in zijn 4!

Uiteraard schakelde ik op de snelweg naar zijn 4. Maar op de invoegstrook moest ik op de derde versnelling blijven rijden, zodat je keihard moest trappen om de auto vooruit te laten komen. En als dat niet snel genoeg ging, dan werd de instructeur erg ongeduldig.

Barvaux

Barvaux

28-11-2014 om 20:39

Monique?

Keihard trappen om vooruit te komen? Waar reed jij in? Een flintstoneauto?

en: waarom ging je dochter beginnen als ze na zes lessen al moet sparen? Als het wel een goede instructeur was geweest had ze dan dus ook een probleem?

Monique D*

Monique D*

30-11-2014 om 19:12

30 jaar terug Flintstone auto?

Barvaux,
Ik weet niet hoe lang geleden jij rijlessen hebt gehad, maar toen ik bij die man met rijlessen begon was het zo'n 30 jaar geleden. Die auto's van toen hadden vierversnellingsbakken en het was toen de regel dat je in zijn 3 moest moest invoegen. Als je op de snelweg bent mag je naar zijn 4 doorschakelen. Omdat je in zijn 3 moest invoegen moest je hard trappen om de snelheid aan te passen met het overige verkeer. Nu schakel je rustig naar zijn 5, je komt makkelijk op snelheid en je voegt rustig in. Het was een onzinnige regel, net zoals dat je toen geen richting gebruikt als je op de snelweg van de linkerbaan naar de rechterbaan gaat. Nu moet je bij elke keer als je richting verandert jouw richtingaanwijzer gebruiken.

Die rijschool van mijn dochter was heel duur, achteraf gezien nog duurder dan de gemiddelde rijscholen. En de instructeur en zij lagen elkaar niet. Dan mag je ook uitkijken naar een andere rijschool. In januari van het nieuwe jaar zal zij weer beginnen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.