Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Nina

Nina

27-02-2019 om 13:44

rijlessen en adhd


Yanea

Yanea

03-03-2019 om 18:49

Waar het om gaat

Is de combinatie diagnose-medicijnen. Als iemand ADHD heeft en afrijdt met ritalin, zal hij tijdens het rijden ritalin gebruikt moeten hebben. Veroorzaakt hij een ongeluk en blijkt hij zonder ritalin achter het stuur gekropen td zijn, dan gaat de verzekeraar ervanuit dat het ongeluk verwijtbaar is.
Net als wanneer ik zonder bril of contactlenzen rijd.

Kareltje

Kareltje

03-03-2019 om 19:28

Toch anders

Nergens op jouw rijbewijs staat jij een bril of c ontactlenzen draagt. Iemand kan in de loop van de tijd deze niet meer nodig hebben door laseren bijv. Mijn verzekering weet dat echt niet en zijn ook geen vragen over op een schadeformulier. Zo ook met medicijnen.

Yanea

Yanea

03-03-2019 om 19:40

Kareltje

Je snapt het niet. Die bril hoeft niet op het rijbewijs te staan, het ontbreken ervan wordt direct duidelijk als ik mijn tas probeer te vinden zonder bril (ik heb -7). En laseren is ook een hulpmiddel, net als een bril, dus daarmee voldoe je aan de eisen van voldoende zicht.

Bij medicijngebruik is het niet zichtbaar, dus daar zal de verzekering willen controleren of je wel je medicijnen hebt genomen. Dat kun JIJ wel onnodig vinden, maar jij bepaalt dat niet.

Met het verzwijgen van een aanfoening bij het CBR pleeg je valsheid in geschrifte.

Kareltje

Kareltje

03-03-2019 om 19:46

Toevoeging

AVG. Blijkbaar denken sommigen dat een verz.maatschappij te horen krijgt dat iemand een rijtest nodig heeft gehad alvorens te mogen afrijden. Meestal is dat echt niet zo hoor. Wet op de privacy. Alleen in hele speciale gevallen staat het bij het rijbewijs. Echt niet bij zoiets "gebruikelijks" als gebruik van Ritalin.

Kareltje

Kareltje

03-03-2019 om 21:08

Yanea

Wie heeft het over zwijgen over een aandoening bij het cbr?Ik weerleg alleen de link die jij als een vanzelfsprekendheid legt tussen cbr en een verzekeringsmaatschappij als jij eenmaal je rijbewijs hebt gehaald. Die is er gewoon niet.

Angela67

Angela67

03-03-2019 om 21:55

cbr site

je mag gewoon rijden met ritalin, hoef je nergens te melden.
zie hier https://www.cbr.nl/nl/rijbewijs-houden/nl/hoe-kan-ik-rijden-met/adhd.htm#Hoe_zit_het_met_medicijngebrui-anchor
gr Angela

vordel

vordel

03-03-2019 om 21:59

Kareltje

" In totaal kan alles zo maar 4 mnd duren en je bent een hoop geld kwijt. "

Ik zal wel traag van begrip zijn maar wat maakt dat het zolang duurt? Cbr is traag?

En wat kost dan veel geld? Die psycholoog kost 200 euro zag ik hier voorbij komen en een rijles voor de afname van de rijtest? Dus 250 euro?

Tamar

Tamar

04-03-2019 om 16:33

maar wat

is dan de consequentie als je "liegt", oftewel niks zegt omdat je geen zin hebt om de diagnose overal rond te laten slingeren? Is het strafbaar, kan je rijbewijs worden ingetrokken als je een ongeluk hebt, kan de verzekering weigeren uit te keren?

Sally MacLennane

Sally MacLennane

04-03-2019 om 16:43

Tamar

Als het een verzekeringskwestie is kan de verzekeraar inderdaad weigeren uit te keren.

Maar wat ik me af vraag: tenzij er echt sprake is van sterk afwijkend gedrag, hoe weet men dat men te maken heeft met een AD(H)D- of ASS-automobilist zolang de automobilist daar zelf niet over rept?

Angela67

Angela67

04-03-2019 om 16:45

nou dat is dus een goede vraag, Tamar.

Ik heb een vraag gesteld bij CBR van deze strekking (nog geen antwoord gehad).
Wat als je als volwassene een diagnose 'krijgt' en al jaren je rijbewijs hebt. Op de pagina https://www.cbr.nl/nl/rijbewijs-houden/nl/gezondheidsverklaring/uw-situatie.htm staat wanneer je een gezondheidsverklaring zou moeten aanvragen. Daar staat dit geval niet bij. Bij autoverzekeringsvoorwaarden heb ik ook helemaal niets gevonden.
gr Angela

Pennestreek

Pennestreek

04-03-2019 om 16:51

Angela67

Heb precies dezelfde zoektocht gedaan. Er staat alleen maar iets over je rijbewijs halen als je de diagnose al hebt. Er zullen toch wel meer mensen zijn die pas later een diagnose krijgen en/of medicatie gaan gebruiken. Wat moet je dan? Kon er niets over vinden. Ben erg benieuwd of je een reactie krijgt, en wat dat dan is. Want ik denk er wel over om alsnog alles netjes te regelen nu. Maar ik wilde oudste destijds niet opzadelen met nog meer 'gedoe'.

Tamar

Tamar

04-03-2019 om 16:59

als je in het Reglement Rijbewijzen kijkt, dan is alleen rijden zonder rijbewijs strafbaar. Niet het verzwijgen van een ooit door iemand gestelde diagnose. Het CBR heeft geen medische geheimhoudingsplicht, dus wie weet wat er ooit allemaal aan gekoppeld gaat worden door de overheid? Ik denk dus dat we het niet gaan doen. Het lijkt me ook alleen relevant als je opeens het bewustzijn kan verliezen of zo. Problemen met concentratie vallen echt wel op tijdens de lessen en bovendien hoef je daar niet eens ADHD of autisme voor te hebben. Ik heb het niet en deed eindeloos over mijn rijbewijs, en terecht.

Yanea

Yanea

04-03-2019 om 17:23

Nee

Kareltje, het fout invullen van de(verplichte!) Eigen Verklaring is valsheid in geschrifte. Kijk even hier: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/medische-keuring-rijbewijs. Of beter nog, laat je vriend de rijschoolhouder
zich beter inlezen.

En Angela67, het gaat juist om mensen die wel ritalin nodig hebben, maar dit niet slikken. En dan een ongeluk veroorzaken.

Angela67

Angela67

04-03-2019 om 17:27

yanea

Ik krijg de indruk dat Kareltje hetzelfde bedoelt als ik: als je eenmaal je rijbewijs hebt, hoef je nooit meer een 'verklaring' in te vullen.
Ik heb ook gezocht bij voorwaarden van autoverzekering, het hele woord gezondheid en medicijnen komt niet voor in voorwaarden.
en ja, gezond verstand en informatie van bijvoorbeeld een arts over beïnvloeding van rijvaardigheid dat zul je moeten meenemen in je overwegingen.
Ritalin heb je nooit 'nodig' overigens, als het echt zo erg is dat je niet kunt functioneren zonder dan had je je rijbewijs ook toen al niet gehaald zonder denk ik.
dus ergens zit er een 'ongedefinieerd' gat tussen wat ik zelf denk dat prima kan en datgene waar ik toch graag niet op afgerekend zou willen worden door mijn autoverzekering. Ik denk dat verreweg de meeste auto-ongelukken ontstaan doordat een automobilist iets te laat ziet. Het zal toch niet zo zijn dat als ze achter een diagnose van een volwassene komen, dat die volwassene dan per definitie de schuld krijgt .....
gr Angela

Pennestreek

Pennestreek

04-03-2019 om 17:36

In geval van zoon

was er wel al een diagnose, maar hij gebruikte nog geen medicatie. Dat kwam pas na het halen van het rijbewijs. Vermoedelijk rijdt hij dus nu nog iets geconcentreerder.

Gisteren is hij naar een slipcursus geweest. Kreeg daar het compliment dat hij als jongste het netste reed. Dat sterkt mij weer in mijn overtuiging dat hij een prima automobilist is. Het is dus niet alleen mijn gekleurde bril als trotse moeder . Maar ja, ik wil wel voorkomen dat hij in de problemen komt als hij ooit eens een ongeluk veroorzaakt. Bij de keer dat hij zelf van achteren werd aangereden heb ik trouwens niets gezien/gehoord over medicijngebruik of het vermelden van aandoeningen. Wel moest hij blazen, ook al was het overduidelijk niet zijn schuld.

Tamar

Tamar

05-03-2019 om 09:58

Yanea

Waar staat dan dat het valsheid in geschrifte is? Er staat dat je zelf moet beoordelen of je gezond genoeg bent of niet. En hoe komt iemand bij een eventueel ongeluk er ooit achter dat je ADHD/ASS had, behalve doordat diegene zelf de wet overtreedt door in bestanden te zitten waar hij niet in hoort?

Sally MacLennane

Sally MacLennane

05-03-2019 om 11:32

precies dat, Tamar

"En hoe komt iemand bij een eventueel ongeluk er ooit achter dat je ADHD/ASS had, behalve doordat diegene zelf de wet overtreedt door in bestanden te zitten waar hij niet in hoort?"

Precies dat.

Als ik morgen onverhoopt mijn auto in de prak rij of overmorgen een prent krijg omdat ik wat te hard heb gereden, wie komt er dan achter dat ik een paar jaar geleden een dergelijke diagnose heb gehad (ik rij al 35 jaar zonder problemen)?

Ik ken een jongeman die Asperger heeft en zonder problemen zijn rijbewijs heeft gehaald. Hij heeft niet doorgegeven dat hij ASS heeft. Fout, ja. Maar zelf zegt hij ook: hoe kan men er achter komen dat ik een diagnose heb?
Hij functioneert best normaal (heeft in de thuissituatie wel wat begeleiding nodig), werkt gewoon, tijdens zijn rijlessen waren er geen zorgen over zijn rijstijl. Waarom dan door dat hele gedoe gaan dat op gang komt als je een diagnose hebt? Plus de kosten ervan.
En hoe zou men er achter kunnen komen dat hij een diagnose heeft terwijl hij redelijk normaal functioneert?

Add

Bij geen medicijnen zou ik nee invullen, zeer waarschijnlijk zou er bij een nieuwe test geen ADHD of een andere diagnose uit kunnen komen weet ik uit ervaring.

Angela67

Angela67

06-03-2019 om 19:43

Reactie CBR

Vraag: "Op https://www.cbr.nl/nl/rijbewijs-houden/nl/gezondheidsverklaring/uw-situatie.htm lees ik niet het antwoord dat ik zoek. Moet je iets regelen i.v.m. autoverzekering als je al 25 jr he rijbewijs hebt en sinds 2 jaar diagnose ADD + gebruik van methylfenidaat? Er is geen twijfel aan rijvaardigheid, maar wel ongerustheid over risico dat verzekering in geval van ongeval moeilijk zou doen."

Antwoord:

"Bedankt voor uw reactie. U wilt weten of u een Gezondheidsverklaring in moet dienen. U geeft aan dit niet op te kunnen maken uit onze website. Hieronder leest u wanneer een Gezondheidsverklaring ingediend moet worden. Wanneer moet ik een Gezondheidsverklaring indienen?
U moet in de volgende gevallen een Gezondheidsverklaring invullen en opsturen naar het CBR:
*als u praktijkexamen wilt doen
*als u uw rijbewijs wilt verlengen en u hebt rijbewijscategorie C, E bij C, D of E bij D
* als u uw rijbewijs wilt verlengen en uw rijbewijs verloopt op of na uw vijfenzeventigste verjaardag.
•*als u uw rijbewijs wilt verlengen en u eerder een beperkte geldigheidsduur hebt gekregen.

Voor de examens AM is een Gezondheidsverklaring niet nodig.

Gewijzigde gezondheidssituatie.
Als uw lichamelijke of geestelijke gezondheidssituatie is veranderd, heeft dit mogelijk gevolgen voor uw geschiktheid om te rijden. Overleg dit met uw arts. U bent niet verplicht om het te melden bij het CBR. Het is echter voor uw veiligheid in het verkeer, en voor de veiligheid van anderen, wel ten zeerste aan te raden. U kunt deze wijziging melden door een Gezondheidsverklaring in te sturen. "

gr Angela

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.