Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Samenwonen

Een vriendin van mijn zoon wil bij hem gaan wonen, zij is echter pas 18 en volgt nog een MBO Opleiding.
Wat zou een reel bedrag zijn wat haar ouders zou moeten betalen voor studie en onderhoud?

Katniss

Katniss

08-01-2016 om 18:28

Duo

Hebben ze geen bericht van Duo ontvangen over de ouderbijdrage? Op de website kun je volgens mij ook de bijdrage betekenen. Het zijn nooit bedragen waarvan je rond kunt komen dus vaak moet er wel gewerkt/geleend/meer gevraagd worden.

V@@s

V@@s

08-01-2016 om 19:03

helemaal niets

Ouders mogen ook aan hun onderhoudsplicht voldoen door kinderen onderdak en voedsel te geven. Er is geen verplichting van ouders om hun kinderen geld te geven.

bloemetje

bloemetje

08-01-2016 om 19:21

snap de vraag niet helemaal

Ik snap de vraag eigenlijk niet helemaal....
Jouw zoon wil gaan samenwonen met zijn studerende vriendin. En nu wil jij weten wat haar ouders moeten gaan bijdragen aan haar studie? Waarom? Dat is toch gewoon iets tussen hen?
En jouw zoon moet met zijn vriendin zelf afspraken gaan maken over de gezamenlijke kosten. Daar staan jij en haar ouders toch los van?

Bijdrage berekenen

https://duo.nl/particulieren/ouder/uw-bijdrage/ouderbijdrage-berekenen.asp

Als je hun inkomen weet kun je met de rekenhulp de bijdrage berekenen.

Jammer dat ook de relatie steeds verder geeconomiseerd wordt. Vaak uit noodzaak.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-01-2016 om 19:52

Nou ja...

Wat nou als ze gewoon in haar eigen onderhoud kan voorzien en om de week de boodschappen kam betalen.
Zou dat niet genoeg zijn voor nu?

Vind het wel een aparte vraag eigenlijk. Of is het echt EEN vriendin en niet ZIJN vriendin?
Op basis van de info die jij geeft is het moeilijk om de vraag te beantwoorden. Is het bijvoorbeeld de bedoeling dat ze ook en deel van de huur gaat meebetalen? Of is het een vriendendienst? Of gaan ze daadwerkelijk echt samenwonen? Dat maakt in mijn ogen nogal verschil.

Jamie

Jamie

09-01-2016 om 07:25

ginny

Er staat toch samenwonen boven?

Tijgeroog

Tijgeroog

09-01-2016 om 08:55

Hier

Ik ben tijdens m'n studie gaan samenwonen met wat nu m'n man is. Ik zat al op kamers, m'n ouders betaalden m'n kamer en m'n grote studiekosten (collegegeld, boeken), de rest deed ik van m'n studiefinanciering. M'n vriend werkte en had al een huis.
Toen we zijn gaan samenwonen stopten m'n ouders met het betalen van de huur, betaalden dus alleen nog m'n studie. M'n vriend bleef zijn vaste lasten betalen zoals hij daarvoor ook al deed. En we hebben een gezamenlijke rekening geopend waar we elke maand geld op stortten. Ik denk dat hij daarvan 2/3 betaalde, ik 1/3. Daarvan betaalden we de boodschappen, gingen we uit eten, naar de film enzo.

Jamie

Jamie

09-01-2016 om 09:06

V@@s

Dat zou betekenen dat zodra je kind uit huis gaat wonen (dus ook op kamers) je nergens aan hoeft mee te betalen? Of moet je dan alleen zo nu en dan wat boodschappen naar binnen schuiven? Dit omdat je kunt zeggen: dan blijf je maar thuis wonen onder 'mijn dak'?

Met andere woorden: hoe zit het precies want volgens mij ligt het toch wel wat ingewikkelder dan wat jij zegt.

Nimbo

Nimbo

09-01-2016 om 09:22

nee jamie

ik heb het onlangs uitgezocht en dat klopt; je moet onderhoudsplicht niet opvatten als betaalplicht. Wel als het om studie gaat dan ben je als ouders verplicht bij te dragen: daarvoor is die onderhoudsplicht in het leven geroepen.

Katniss

Katniss

09-01-2016 om 09:27

Nimbo

Sommige mensen vinden het niet erg als hun kind op kamers gaat, en willen best geld geven aan hun student. Het zou mij dan weer niet uitmaken of het kind alleen of samenwoont. En ik hoop dat ik zelfs probeer niet te oordelen over degene waarmee wordt samengewoond.
Mijn ouders hebben wel geprobeerd mij daarmee thuis te houden en hebben dus niet meebetaald aan mijn studie omdat ik het huis uit ging.

Jamie

Jamie

09-01-2016 om 10:28

daarbij

is het vrijwel zeker goedkoper als je kind samenwoont dan dat het alleen op een kamer zit.

Verder gaat de vraag ook over studie toch? Dus als ouders boeken, laptop en studie betalen is dat toch ook een antwoord?

Verder kan ik alleen maar vinden dat je onderdak en eten moet betalen als kind daar niet toe in staat is en dat zijn ze vrijwel nooit op die leeftijd in combinatie met een voortvarende studie. Moet kind dan dus maar lenen?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-01-2016 om 10:37

Kan lezen Jamie

Ik vind de vraag echter niet bij de titel passen.

Als mijn kind zou gaan samenwonen met zijn vriendinnetje zou ik hier denk ik niet zo instaan. Dan ga ik ervan uit dat ze dat samen gaan uitvogelen.
Toen ik ging samenwonen met mijn man hebben mijn schoonouders zich nooit bemoeid met wat mijn ouders en ik inbrachten. Ook al betaalden zij zijn volledige studie en levensonderhoud.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-01-2016 om 10:40

En ja Jamie

Daarvoor is die studentenlening nu net in het leven geroepen.

Zodat kinderen waarvan de ouders niet kunnen of willen betalen toch kunnen studeren.

Jaina

Jaina

09-01-2016 om 11:11

Niets

Je hoeft niets bij te dragen aan levenskosten. Je ben wel onderhoudsplichtig als ouder maar daar kan je ook aan bijdragen door onderdak en eten bij je thuis aan te bieden. Je hoeft als ouder het samenwonen niet bekostigen. Het mag wel natuurlijk.

Zelf zou ik geen bijdrage leveren tenzij er noodzaak was tot dit samenwonen. Ik betaal de studie kosten voor een groot deel maar daar stopt mijn bijdrage. Een bijdrage aan levensonderhoud betaal ik alleen als ze echt op kamers moeten gaan wonen omdat er geen geschikte opleiding is binnen een redelijke reistijd.

Dat is een keuze die je kan maken als ouder. De vriendin van je zoon zal dus vriendelijk aan haar ouders moeten vragen of ze een bijdrage aan haar levensonderhoud willen leveren maar ze hoeven helemaal niks te doen als ze niet willen.

Jaina

Jaina

09-01-2016 om 11:13

Overigens

Je hoeft als ouder ook niet de volledige studie te betalen. Via Duo kan je uitvogelen hoe hoog je bijdrage ongeveer moet zijn. Dat is niet kostendekkend (misschien wel voor MBO, ik weet niet precies wat de kosten van een MBO opleiding zijn) dus een deel komt alsnog voor de rekening van de student.

Nimbo

Nimbo

10-01-2016 om 15:19

kattnis....

moet dat nou zoń steek onder water?
"Sommige mensen vinden het niet erg als hun kind op kamers gaat"

Ik zit echt in een hele andere situatie, maar daar refereer ik toch niet aan? Ik geeft gewoon antwoord op een vraag.

Katniss

Katniss

10-01-2016 om 15:31

Nimbo

Het was echt geen steek onder water. Puur een feitelijke constatering. Ik zou het bijvoorbeeld erg toejuichen als mijn kind op kamers gaat. Goed voor haar ontwikkeling en ik denk dat het de relatie ook ten goede zal komen.

Nimbo

Nimbo

11-01-2016 om 11:34

oke

dat kan. Ben te veel met mezelf bezig denk ik.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.