Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Nimbo

Nimbo

25-02-2016 om 10:39

studentenwoning

Mijn zoon van 17 wil graag op een studentenwoning gaan wonen. Hij weet dat hij dan een opleiding moet gaan volgen. Het is eigenlijk omgekeerde wereld want hij wil op kamers (liefst naast zijn vriend wonen die daar al een kamer heeft) en gaat desnoods dan maar een opleiding doen. Ik krijg momenteel niet goed zicht op zijn motivatie door het verslechterde contact wat ik momenteel met hem heb.
Hij is sowieso laag van nivo en als hij een opleiding gaat doen dan wordt dat op nivo 1.
Nu vraag ik me af hoe het werkt: Kun je uberhaubt een studentenwoning krijgen als je ouders waar je officieel nog woont binnen een straal van maar enkele kilometers wonen? Ik weet dat je voor die woningen (van DUWO) 16 moet zijn en ingeschreven moet staan bij de opleiding van je keus. Hij is 17 , is tegen de tijd dat hij die opl. gaat doen 18, dus dat is het punt niet.
Krijg je voor ieder nivo als je op het ROC zit, gewoon studiefinanciering?
Mijn zoon heeft op dit moment al een ambulant hulpverlener en deze zou hem kunnen blijven begeleiden als hij 18 is. Hij moet dan uit de jeugdwet, maar er is al overleg geweeest dat hij de zorg die hij nu krijgt voorlopig nog moet houden.

Kijk op zich vind ik het sowieso geen goed idee dat hij een opleiding maar hij wil dit perse en ik kijk even vast of het mogelijk is. Weet iemand iets zinniges te zeggen hierover?

Sawo

Sawo

25-02-2016 om 12:00

duo

Hoi Nimbo

Dit kan je het beste opzoeken bij duo. daar staat in ieder geval:" Doe je een opleiding op niveau 1 of 2, dan zijn je basisbeurs en eventuele aanvullende beurs altijd een gift"

Voor de regels of je studentenwoning krijgt daar gaat die organisatie over. Dat gaat meestal met wachtlijsten en soms zit daar extra punten in verwerkt als je verder weg woont. Maar ze kunnen volgens mij nooit zeggen blijf jij maar bij je ouders wonen.

succes

saar

Nimbo

Nimbo

25-02-2016 om 17:06

sawo....

En heb jij dan enig idee wat het betekent dat het een gift is?

bloemetje

bloemetje

25-02-2016 om 17:39

Nimbo

Nimbo, dat betekent dat je het niet (zoals bij HBO/WO nu standaard is) hoeft terug te betalen. Het is een gift, dus geen lening.

V@@s

V@@s

25-02-2016 om 18:20

tel je zegeningen zou ik zeggen

Een poosje geleden was je nog bang dat hij niet meer naar school te gaan. Blijkbaar heeft hij nu iets gevonden dat hem stimuleert om zich te blijven ontwikkelen. Lijkt me een goed uitgangspunt om hem te helpen. Hoe komt hij op een MBO opleiding met zijn praktijkschool getuigschrift.

Snap ik niet

http://www.trouw.nl/tr/nl/4556/Onderwijs/article/detail/4249097/2016/02/21/Bussemaker-doet-onderzoek-naar-misbruik-studiefinanciering.dhtml

Hier wordt toch echt gemeld dat een beurs op MBO niveua een prestatiebeurs is.

Jongeren hebben geen andere mogelijke bron van inkomsten want moeten een startkwalificatie halen en werk is er niet of ze mogen nog niet, dus dat is dan de enige optie op inkomen.
En dan maar hopen dat het met de motivatie voor de studie alsnog goedkomt.
Anders noemen we het fraude.

Sawo

Sawo

25-02-2016 om 20:19

Niveau 3 en 4 Anne J

Volgens duo geldt dit alleen voor niveau 1 en 2. mbo 3 en 4 moeten wel terugbetalen als er geen diploma is na 10 jaar

maria

maria

25-02-2016 om 22:08

Oh Nimbo

Dat zou heel mooi zijn.
Hee, misschien moet je proberen wat meer vertrouwen in je zoon te laten zien. En niet steeds benadrukken dat zijn niveau zo laag is, hoewel ik dat wel snap.

Nimbo

Nimbo

26-02-2016 om 01:21

jezus maria....

Kun je het niet laten zo belerend te doen. Hoezo meer vertrouwen laten zien??? Hoezo benadrukken dat hij laag nivo heeft. Is gewoon een zakelijke mededeling om het verhaal compleet te maken.

Nimbo

Nimbo

26-02-2016 om 10:13

nivo 1/2 gift

Ik wist dus niet dat het op nivo 1/2 geen lening maar een gift is. Op zich best logisch omdat je met deze opleiding eigenlijk nog niet echt een goedbetaalde baan kunt verwachten om de lening later af te betalen.
Dat is op zich heel goed nieuws maar ik vraag me dan wel af of het evenveel is wat ze dan krijgen en of zoon daar uberhaubt van op kamers kan in een campus. Het is niet zo dat ik dat wil, liever niet zelfs, want ik vermoed dat hij dit nog niet aankan.
Wel vind ik het geweldig als hij zich echt wil gaan inzetten voor een opleiding, al was het alleen maar omdat hij dan echt gedreven is voor iets. Maar data moet ik nog zien. Zijn rekennivo is erg laag en dat gaat problemen geven bij de opleiding.

Triva

Triva

26-02-2016 om 10:22

nimbo

'Zijn rekennivo is erg laag en dat gaat problemen geven bij de opleiding.'

Eerst riep je dat het pro hem nooit naar een MBO1 zou werken en nu heb je het over problemen bij de opleiding zelf. Wat geeft het? Zorg gewoon dat hij aan die opleiding begint want wat moet hij anders? Thuiszitten?

Vesper Lynd

Vesper Lynd

26-02-2016 om 10:23

Negatief

Je zult jezelf realistisch noemen, maar op deze manier straal je naar je zoon uit dat je er weinig vertrouwen in hebt dat hem ooit iets zal lukken. Steun hem gewoon in zijn keuzes zonder daar gelijk vijf nadelen van op te noemen. Is niet moeilijk, je hoeft alleen maar iets te laten!

Nimbo

Nimbo

26-02-2016 om 11:56

e school geeft negatief advies; om niet naar een ROC te gaan maar te gaan werken. Hij heeft afgelopen jaar extra hulp gehad bij rekenen waardoor hij ietsje is gevorderd maar niet heel veel. Dit had ook te maken met lage motivatie, problemen thuis en het niet innenemen van zijn medicijnen.
Werken was eerst wat hij zelf juist wilde, terwijl wij hem naar een ROC wilde hebben. Nu wil hij zelf naar een ROC en misschien is hij nu echt gemotiveerd om hard te gaan werken. Ik heb hem gezegd dat hij dan in dat eerste jaar op het ROC extra rekenhulp nodig zal hebben. Ik ben ervan overtuigd dat als hij werkelijk gemotiveerd aan de slag gaat met rekenen dat hij echt nog een stuk verder kan komen. Dat heb ik hem ook gezegd dat ik wat dat betreft in hem geloof. Maar tot nu toe hebben we altijd moeten pushen om hem aan het rekenen te krijgen en daar passen we nu voor. Hij moet het zelf willen. Dat heb ik hem altijd gezegd : ik help je als je wil, maar ik ben gestopt met pushen; beloningen beloven, boos worden of eindeloos achter hem aanzitten: dat doen we niet meer.

Noem het hoe je wil, maar ik maak me zorgen. Het gaat hier om een jongen die 18 wordt, maar extra hulp krijgt van de plaatselijke ambulante hulpverlening voor licht verstandelijk gehandicapten, omdat hij daar licht tegenaan zit. Nu wil hij tegelijkertijd een opleiding op het roc beginnen (waaar zelfstandigheid wordt verwacht van leerlingen) opzichzelf gaan wonen (terwijl hij niet kan koken, of gewend is een huishouding te voeren) en het dan zonder hulp bij organiseren en plannen moet stellen en ulp bij het rekenen. De ambulant begeleider heeft een paar uurtjes per week voor hem.

Wij zijn er echt voor dat hij een opleiding gaat doen en bereid hem met van alles te helpen. Maar hij neemt nu heel veel op zijn schouders en wil van alles tegelijk aanpakken.

In het nieuws

Deze week is in het nieuws, dat juist veel jongeren zoals jij je zoon schetst zich inschrijven voor een mbo-opleiding vanwege de studiebeurs, maar niet naar school gaan. Je hoeft je alleen aan het begin van de dag te melden en daarna kun je weer je gang gaan. Kan het zijn dat je zon zoiets gehoord heeft van andere jongeren?

Tsjor

Hortensia

Hortensia

27-02-2016 om 07:51

alternatief

Is een vorm van begeleid /beschermd wonen geen idee?

Nimbo

Nimbo

27-02-2016 om 11:03

ja...

Tsjor dat kan inderdaad heel goed. Maar toch geeft hij ok wel iets van motivatie aan, hoewel het wat aangeleerd klinkt. Als hij dat werkelijk gaat doen dan komen we daar wel achter. Je kunt hem ook moeilijk een opl. onthouden daardoor.

Hortensia, ja beschermd wonen zou een mooie optie zijn, maar daar wil de gemeente niet voor betalen. dat krijgen we niet voor elkaar. Wel heeft hij een ambulant begeleider die hem kan helpen met dngen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.