Zonnetje
11-12-2009 om 09:33
Studeren in het buitenland
Zoon heeft bedacht in Engeland te willen gaan studeren. Iemand hier ervaring mee? Tips? Met name financieel....

Tirza G.
11-12-2009 om 15:15
Site ibgroep
Er zijn wel wat mogelijkheden om NL studiefinanciering te krijgen als je in het buitenland studeert volgens mij. Maarre......laat hem lekker uitzoeken hoe en waar en vooral wat het kost, dat is een goede voorbereiding
Tirza

Brianna F
11-12-2009 om 16:07
Via welke organisatie?
Onze dochter heeft een jaar in het buitenland gestudeerd via EF.
Studiebeurzen voor zulke jaren zijn er nauwelijks, dan moet je echt aan heel veel eisen voldoen.
Wat wil je precies weten?

Lis@
11-12-2009 om 21:27
Regelen via je hbo of uv
Als hij het regelt via zijn HBO of UV is het simpel. Je komt dan ook in aanmerking voor een Erasmusbeurs.
Zijn opleiding heeft wel een afdeling buitenland waar hij informatie kan krijgen.

Brianna F
13-12-2009 om 19:26
2 opmerkingen
Als hij in het buitenland gaat studeren laat hem zich uitschrijven bij de gemeente waar hij woont, anders blijf je verplicht de basisbelasting voor de zorgverzekering te betalen. En zoek een goede ziektekostenverzekering voor het land waar hij gaat studeren, want in sommige landen zijn de nota's van medische zorg ontstellend hoog.
En denk eraan dat voor elk jaar dat hij in het buitenland zit er een jaar AOW vanaf gaat, alhoewel ik niet weet hoe dat nu gaat nu de leeftijd opgetrokken wordt.

Shonagh
13-12-2009 om 20:29
Ucas
Ik woon in de UK en vond deze link, misschien heb je er wat aan. UCAS is de overkoepelende organisatie die inschrijvingen aan universiteiten en colleges coordineert. http://www.ucas.com/students/wheretostart/nonukstudents/

Primavera
14-12-2009 om 11:21
Vroeger
Vroeger, toen ik ging studeren kon je Nederlandse studiefinanciering krijgen voor die Europese studies waar in Nederland een gesloten nummer voor was en die relatief student eigenlijk meer kosten dan het collegegeld op zou brengen. Daar vielen toen Geneeskunde, Dierengeneeskunde en nog wat anderen onder.
Ze hadden indertijd bij de studiefinanciering per land een lijst van welke studies aan welke universiteiten in aanmerking kwamen. Als je verkozen studie er niet bij was in je uitverkozen stad kon je dat wel aanvragen als diezelfde studie wel al in een andere stad op de lijst stond. Dat heb ik indertijd toen gedaan in Italië.
Hoe je verder op die universiteit toegelaten en ingeschreven wordt moest je vervolgens plaatselijk uitzoeken.
Groeten Primavera

Shonagh
14-12-2009 om 22:02
En tegenwoordig
is het veel gebruikelijker om in het buitenland te gaan studeren. Mijn 2 oudste kinderen die hier op 2 verschillende universiteiten zitten komen regelmatig Nederlanders tegen ( allerlei studies). Studenten die voor een jaar komen, maar ook voor een hele studie. Ze krijgen inderdaad studie financiering en korting op overtochten per boot/ vliegtuig (?)ipv OV jaarkaart (?). Mijn kids zijn jaloers, want stufi en OV jaarkaart zijn hier onbekend ;o((.
Zonnetje: er is een verschil tussen studeren in Engeland en Schotalnd, waarschijnlijk is Schotland goedkoper, maar de UCAS link zal daar info over geven.

sumiya
16-12-2009 om 19:19
Vóór bepaalde datum in januari inschrijven!
Mijn dochter gaat volgend jaar ook naar de UK. Je kunt inderdaad alles op UCAS vinden, er moet flink wat geregeld worden hoor, personal statement schrijven, je zoon moet misschien engels examen doen, schooldirecteur moet review schrijven en er is een uiterlijke inschrijfsdatum, en dan moet je dus uitzoeken waar je precies graag wilt studeren. mijn dochter is er meer dan een jaar mee bezig geweest en heeft in september alles gestuurd, heeft al 1 aanbieding en 1 afwijzing. Je mag 5 keuzes maken.
Als je nog iets wilt weten, dochter weet er alles van! dus vraag maar.
Sumiya