Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

studerend kind gaat niet meer naar tandarts

ik heb al best lang meegelezen hier maar heb nu toch een vraag die ik wil stellen....

ik heb twee zoons en de oudste is inmiddels het huis uit, die studeert in groningen. hij moet van ons zijn eigen zorgverzekering betalen, maar hij zit nog niet bij een huisarts en gaat ook niet naar de tandarts, ondanks ons aandringen. ik maak me hier best zorgen over, want stel dat hij nu met kiespijn thuiskomt, dan weet ik al wel weer wie voor de kosten op mag draaien, laat staan dat het gewoon niet gezond is.

ik vroeg me af of meer mensen hier ervaring mee hebben? hoe zorg ik er voor dat hij nou toch naar de tandarts gaat? hij is al uit huis, dus hoeveel invloed kan ik nog hebben..

groeten, walter

Jasmijn

Jasmijn

31-03-2016 om 14:46

leeftijd?

Wat is de leeftijd van je oudste? Je zou eventueel zelf een tandarts voor hem kunnen kiezen, eentje dichtbij zijn woning en hem daar inschrijven. De meeste tandartsen sturen twee keer per jaar een 'uitnodiging' of een afspraak te maken, wellicht gaat hij dan wel? Ik merk zelf dat ik wel braaf op de uitnodigingen reageer, anders komt er hier ook de klad in.
Als je zoon boven de 21 is, hoef je natuurlijk niets meer voor hem te betalen, mocht hij kiespijn hebben. Soms worden ze door te ervaren pas wijs.

Jaina

Jaina

31-03-2016 om 15:01

Ervaring

Ik heb altijd een hekel gehad aan tandartsen (nou ja, ze bezoeken dan, ik heb een hele lieve vriendin die ook tandarts is). Na mijn 18de ben ik ongeveer 15 jaar niet naar de tandarts geweest. Daarna had ik kiespijn en ben weer gegaan. Sindsdien ga ik weer met enige regelmatig (al is het minder vaak dan zo moeten). Niet de meest slimme beslissing natuurlijk maar de meeste mensen nemen maken wel eens stomme keuzes. Het lijkt me dat hij volwassen is en zelf mag bepalen welke stommiteiten hij begaat. Uiteraard hoef je niet te betalen als er een probleem mocht zijn. Hij mag ook de gevolgen zijn eigen keuzes ervaren. Ik heb overigens ook heel lang geen tandartsverzekering gehad. Dus alle kosten voor eigen rekening. Is misschien ook niet slim maar wederom eigen verantwoordelijkheid.
Mijn oudste dochter gaat overigens ook bijna nooit en een van mijn volwassen zoons is ook al jaren niet meer geweest. De anderen zijn slimmer op dit gebied en maken betere keuzes.

Paddington

Paddington

31-03-2016 om 15:29

Loslaten

Als hij het huis uit is en je hebt het al een paar keer gezegd, dan is het klaar.
Ik heb ook een lange periode gehad dat ik niet naar een tandarts ging. Nu als goed voorbeeld voor mijn eigen dochter ga ik heel braaf. Ik vind het nog steeds verschrikkelijk.
Verstandig is het niet, maar wel zijn keuze.
Ook het nog niet inschrijven bij een huisarts. Hij komt er vanzelf achter als hij een keer iets heeft. Sommige dingen leer je nu eenmaal op de harde manier.

bloemetje

bloemetje

31-03-2016 om 16:01

geen ramp

Geen ramp hoor. Er zijn zoveel mensen die pas naar de tandarts gaan als ze pijn hebben. Misschien niet handig, maar ach.
En een huisarts: ik vermoed dat nogal wat studenten geen huisarts hebben. En ook dat komt wel weer goed. Als het nodig is, dan kun je echt wel ergens terecht.

Sommige studenten krijgen het allemaal niet zo goed georganiseerd. Die hebben geen huisarts, omdat ze niet zo goed weten hoe ze het moeten aanpakken. Mocht je het idee hebben dat dat bij hem speelt, dan zou je hem daarin wat kunnen begeleiden. Maar is het gewoon gemak... niets aan doen.

En waarom zou jij de tandarts opeens moeten betalen als hij wel een keer gaat? Dat je zoon dat graag zou willen, snap ik. Maar daar hoef jij toch niet in mee te gaan?

hier

Hier heeft zoon zich ingeschreven bij de tandartsenopleiding van de uni, dan kost het je niet veel en word je behandeld door een student. Het kost je soms wel iets meer tijd. Huiarts heeft ie na een jaar op kamers omgezet. Hij kreeg vervolgens meteen griep en toen moest ik het zieke kind naar zijn kamer brengen omdat ie daar zijn huisarts had. Enfin, kwam ook wel weer goed. Hier heeft zoon dus zelf actie ondernomen, maar ik geloof zeker niet dat alle studenten dat doen. Doorgaans kun je wel ergens terecht als er iets is hoor.

Jaina

Jaina

31-03-2016 om 19:15

Huisarts

Tenzij er sprake is van regelmatige medische klachten heb je die huisarts misschien je hele studententijd niet nodig. Ik ben nu al zeker 5 jaar niet meer voor mezelf bij de huisarts geweest. Tijdens mijn studententijd heb ik wel meerdere acute ongelukken gehad maar dat was rechtstreeks naar het ziekenhuis dus een huisarts was niet nodig. Ik heb eigenlijk geen idee of ik een huisarts had. Ja, ik zal wel ingeschreven gestaan hebben bij die waar ik daarvoor ook stond ingeschreven.
En ik weet nog toen ik een keer verhuisd was. Toen heb ik me ook niet gelijk ingeschreven. Toen ik medische klachten had heb ik alsnog gebeld naar een huisarts en toen kon ik gelijk terecht (en heb me daar toen ingeschreven)
Komt echt allemaal goed. Eigen verantwoordelijkheid.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

31-03-2016 om 19:24

Ja joh

Ik stond mijn gehele studententijd ingeschreven bij de huisarts en tandarts 100 km verderop.
Naar de tandarts ging ik wel, geloof ik, maar de huisarts heb ik in die jaren niet veel gezien.

Pas na mijn afstuderen heb ik mijn eigen zorgverzekering aangevraagd en me ingeschreven bij een huisarts en tandarts hier.

bloemetje

bloemetje

31-03-2016 om 21:18

Jutta

"Huisarts heeft ie na een jaar op kamers omgezet. Hij kreeg vervolgens meteen griep en toen moest ik het zieke kind naar zijn kamer brengen omdat ie daar zijn huisarts had."

He? Meen je dat echt? Wij hebben al een paar keer logees gehad die ziek werden en naar een dokter moesten en die konden gewoon bij onze huisarts terecht. En toen een van kinderen ziek werd tijdens een logeerpartij, is hij ook gewoon daar naar een huisarts geweest.

bloemetje

Hij wilde het zelf op deze manier. Hij hoopte snel beter te zijn zodat ie verder kon met zijn studie, hij had de week erna tentamens. Toen ie naar de huisarts was geweest voelde hij zich opgelucht dat ie niks ergs had. Was toen ook snel beter inderdaad. Het had ook anders gekund, dat snap ik. Het was alleen stom toeval dat ie in geen vijf jaar een huisarts had gezien en er nu heen wilde toen ie net geswitcht was.

Pa_Walter

Pa_Walter

08-04-2016 om 15:15 Topicstarter

Bedankt

bedankt voor jullie vele reacties. de huisarts zal inderdaad vast niet nodig zijn tot er iets is, maar de tandarts vind ik toch wel een prettig idee als hij regelmatig gaat. ik zei dat ik waarschijnlijk voor de kosten op mag draaien als die uit de hand lopen, omdat hij nu al krap bij kas zit en ik weet hoe duur de grotere behandelingen kunnen worden.

maar ik heb nog eens 'stevig' op hem ingepraat en hij heeft inmiddels toch een afspraak gemaakt bij studentist dat schijnt een tandarts speciaal voor studenten te zijn, dat vond hij ineens wel goed. ik heb haast het idee dat hij de tandarts gewoon iets voor oude mensen vond ofzoiets.

bedankt nogmaal voor al jullie reacties! groeten, walter

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.