Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
HBO-ouder

HBO-ouder

02-09-2019 om 10:41

Studiefinanciering en reisproduct aanvragen?

Hallo,
ik zit met een vraag. Mijn dochter gaat beginnen aan een Hbo-opleiding, en nu vragen wij ons af of ze studiefinanciering aan moet vragen. Ze blijft voorlopig thuis wonen. Wij verdienen ruim boven modaal, en zelf heeft ze een bijbaan. De locatie is slecht bereikbaar met OV, dus ze gaat met de auto. Is het dan zinvol om studiefinanciering aan te vragen? En een reisproduct? Wij komen er zelf niet zo uit. Er zijn hier vast mensen die voor dezelfde vraag gestaan hebben. Wat waren jullie overwegingen voor of tegen?

🎶🎵Sinbads vrouw🎵🎶

🎶🎵Sinbads vrouw🎵🎶

02-09-2019 om 11:51

De grote vraag is, wie betaald wat

Willen/kunnen jullie de studie betalen? Gaan jullie de studie betalen? Dan niet aanvragen.
Anders is het de keuze van dochter.

wij betalen hier de studie van onze zoon dwz, lesgeld, boeken, reiskosten en zorgverzekering op de voorwaarde dat hij thuis blijft wonen. (Onzin om voor een studie 25 km verder op huur te betalen.

Op deze manier kan hij zonder studiefinanciering afstuderen.

Wil hij toch zelfstandig wonen, dan zal hij studiefinanciering aan moeten vragen.

HBO-ouder

HBO-ouder

02-09-2019 om 12:06

Wij kunnen het zelf betalen

Dus dat doen we ook. Ik weet dat sommige mensen daar anders over denken, over dat 'dus', maar daarover hoef ik geen discussie.

Okee, dus als wij het zelf kunnen en willen betalen blijft het daarbij voor wat betreft de studie. Als ze later alsnog op kamer wil, kan ze geloof ik alsnog een lening aanvragen als dat nodig mocht zijn. Daar hebben we het dan wel weer over, of we dat nodig of handig vinden.

Blijft over het reisproduct. Zoals het er nu uitziet wordt het dus een autootje. Dat zal ze helemaal zelf moeten betalen. En dat vind ik dan wel weer een beetje zuur. Het is niet haar schuld dat de studie die ze wil doen slecht bereikbaar gevestigd is. Reistijd met de auto is een half uur, met OV ruim 5 kwartier en 3 keer overstappen. Ik snap wel dat ze daar geen zin in heeft. Of een half uur fietsen vanaf het station, dat scheelt dan weer 2 keer overstappen en een kwartier reistijd. Maar op een terrein waar veel vrachtwagens rijden. Dat vind ik dan weer geen prettig idee.
Dus ik denk ook maar geen reisproduct. Want dan gebruikt ze het OV maar zo sporadisch dat ik dan het risico weer te groot vind dat ze de studie niet afmaakt en dan alsnog al die maanden Ov-kaart kan terugbetalen. Dan betalen we ook die paar uitstapjes maar zelf.

Goh, ik wist wel dat het allemaal een stuk minder riant was dan in mijn tijd, maar nu komt het er dus echt op neer dat je de hele studie zelf bekostigt. Het enige dat ze krijgt is zorgtoeslag. Verder niks noppes nada, en wij ook niet. Nou, dan hoop ik maar dat ze dat baantje erbij kan houden, want anders wordt het toch wel krapjes allemaal...

Lou

Lou

02-09-2019 om 14:21

September

Het is september, is je dochter deze week begonnen? En heeft ze tot nu toe nog geen idee gehad of ze een lening wil en een reisproduct of niet? Waarom zo laat? Of gaat het over een studie die volgend jaar begint?

Mijn dochter begint namelijk ook vandaag, maar zij heeft al maanden geleden alle berekeningen en keuzes gemaakt. Ze blijft nog even thuis wonen en gaat op de fiets naar college, maar heeft wel het reisproduct. Ze gaat ervanuit dat ze wel binnen tien jaar afstudeert. Ze krijgt van ons een maandelijkse bijdrage, niet veel anders dan het zak- en kleedgeld tot nu toe, als ze meer wil (bijvoorbeeld om op kamers te gaan) dan zal ze moeten lenen.

Triva

Triva

02-09-2019 om 14:27

tja

Je bespaart dus ontzettend veel geld als ze wel gewoon met het OV gaat. Kom op 5 kwartier is ook weer niet zo erg en je kunt ook wel wat doen in het OV. Waarom nu weer hiervoor een auto aanschaffen en brandstof verbruiken?

Tamar

Tamar

02-09-2019 om 14:51

eens met Triva

Ik doe zo'n traject ook al jaren naar mijn werk, en als ze in een stilte-coupé gaat zitten kan ze mooi aan haar huiswerk beginnen.

Nou

Dat zal niet de eerste jongere zijn die manmoedig aan 5 kwartier (staand,2x overstappen, vertraging) dagelijks heen- en terugreizen begint en na een half jaar op kamers wil.
Het lijkt mij niets.
Een half uur is voor mij echt wel genoeg. Als je die keuze hebt tenminste.

Krisje

Krisje

02-09-2019 om 15:16

Hier

heeft mijn zoon 4 jaar studie vorig jaar afgerond met 1,5 uur reistijd (enkele reis). Hij moest de meeste weken minstens 4 dagen op pad en hij heeft het overleefd hoor. Scheelde hoop kosten.

Hbo-ouder

Hbo-ouder

02-09-2019 om 15:50

Geen trein

en dus geen stiltecoupé. En in 5 kwartier 3 x overstappen. En heen altijd in de spits, dus zoiezo kansloos om wat nuttigs te doen. Dus dat vind ik geen argument. Bovendien heeft ze ASS, dus dat OV is toch al een bezoeking. Kortom, auto, om naar ons idee goede redenen.

Ik heb antwoord op mijn vragen, dank daarvoor

Sas

Sas

02-09-2019 om 16:54

Welkom in de wereld van de student

"Goh, ik wist wel dat het allemaal een stuk minder riant was dan in mijn tijd, maar nu komt het er dus echt op neer dat je de hele studie zelf bekostigt. Het enige dat ze krijgt is zorgtoeslag. Verder niks noppes nada, en wij ook niet."

Ja, dat klopt. Als je het zelf kunt betalen, krijg je niets.
Maar lenen mag iedereen, ook jouw dochter.

Of je kiest voor OV kaart of voor een auto, is jullie eigen keuze.

Als ze het baantje niet kan houden, kunnen jullie alsnog kiezen voor de OV kaart of om toch te lenen.

Dees

Dees

02-09-2019 om 20:53

Je bekostigt niet de hele studie hoor. Een studie kost per collegejaar al snel 20.000 euro per student. De overheid betaald het verschil tussen de eigen bijdrage en de werkelijke kosten.

OV kaart kan ze volgens mij altijd gewoon aanvragen dan kan ze op andere dagen met het OV reizen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.