Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Nikki

Nikki

30-10-2020 om 16:24

Studielening

Mijn dochter is eerstejaars student en zij had aan het begin van haar studie een lening aangevraagd. Omdat zij, vanwege corona, veel lessen online kan volgen, kan zij nog thuis blijven wonen. Wanneer dat verandert, zal zij, vanwege de afstand, een kamer gaan huren.
Wij zorgen voor onderdak, eten, drinken en dragen bij aan haar studie. Dus veel kosten heeft zij momenteel niet. Zij heeft dan ook haar lening tijdelijk stopgezet.

Echter vraag ik me nu enkele dingen af. De rente is momenteel 0%. Hrt is mij onduidelijk of zij over de uiteindelijke studieschuld wel rente moet betalen en zo ja, hoeveel.
Zou het verstandig zijn om toch te blijven lenen, zolang er geen rente hoeft te worden betaald, voor het moment dat zij het eventueel wel nodig zal hebben? En kan zij,als blijkt dat ze de lening niet nodig had, de lening zonder boete (en rente?) direct aflossen?

Laetitia

Laetitia

30-10-2020 om 17:18

Lastig

Het lastige is dat het niet zo is dat het rentepercentage dat nu geldt altijd blijft gelden. Een van mijn kinderen heeft voor een studieopdracht met een aantal medestudenten uitgezocht hoe het zat. Zij kwamen tot de conclusie dat het de overheid vrij staat om de rente aan te passen. Niet alleen voor geld dat vanaf dan geleend wordt maar ook voor geld dat al geleend is.
Ik kon dat bijna niet geloven want het is buiten het normale om dat je een lening afsluit zonder dat je de precieze voorwaarden/rentepercentages kent. Maar kind en medestudenten kwamen uiteindelijk (na heel lang zoeken, bellen enz) hierop uit.

Kortom, je kunt nu niet zeggen wat je uiteindelijk aan rente zult moeten betalen. Ik weet op basis daarvan niet meer hoe verstandig het is om te lenen voor als het nooit nodig zal zijn.

Jesse_1

Jesse_1

30-10-2020 om 17:25

Sparen

Kijk eens hier: https://duo.nl/particulier/geld-voor-school-en-studie/index.jsp
Daar staat alles.
Het eind van de studie bepaalt de rente en dat staat dan voor 5 jaar vast.

Het is natuurlijk een optie om de lening door te laten lopen, dat geld opzij te zetten voor noodgevallen en gelijk af te lossen bij het eind van de studie. Je kunt altijd meer aflossen dan je minimaal verplicht bent (boetevrij). Staat allemaal op duo.nl.

Denk er altijd wel om dat de lening van studiefinanciering ook meetelt bij de financiering in het geval je na de studie een huis wilt kopen!

@Emma

@Emma

30-10-2020 om 17:34

offtopic

Gaat een studielening dan pas in als je begint met afbetalen, na de studie dus? Het is inderdaad raar.

Jesse_1

Jesse_1

30-10-2020 om 19:24

Emma #4

Misschien begrijp ik je verkeerd, maar het zou raar zijn als de lening al in gaat tijdens de studie.
Je leent tijdens je studie (bijvoorbeeld) €200 per maand. Als je tegelijkertijd ook diezelfde lening moet aflossen, moet je meer lenen, waardoor je meer moet aflossen etc. Bovendien is het aflossen gerelateerd aan je inkomen (volgens mij nog steeds zo), en tijdens je studie heb je geen of nauwelijks inkomen.

Het is alleen wel apart dat je nog niet weet welk rentepercentage er geldt. Aan de andere kant is het ook voor de uitlener (duo/overheid) ook toezeggingen doen over onzekere factoren. Hoe ziet het politieke landschap er uit aan het eind van de studie, hoe lang duurt de studie etc.

Maar om op je vraag terug te komen: de lening gaat al in tijdens de studie (dan leen je het geld), maar het afbetalen hoeft pas na de studie.

@Emma

@Emma

30-10-2020 om 20:29

Jesse

"Misschien begrijp ik je verkeerd, maar het zou raar zijn als de lening al in gaat tijdens de studie."

De lening gaat in zodra je geld ontvangt, tijdens je studie toch? Dan wil je toch weten hoeveel rente? Afbetalen doe je later en als dan het rentepercentage ineens stijgt, dat is toch raar?

Het is ook raar

Maar omdat de rente op dit moment 0% is is niemand er druk mee.

'Denk er altijd wel om dat de lening van studiefinanciering ook meetelt bij de financiering in het geval je na de studie een huis wilt kopen!'

Er zijn ook mensen die fors veel lenen, dat sparen en daarmee het eerste bedrag voor hun huis bij elkaar sprokkelen.

Nog sterker, er zijn ouders die hun kinderen laten lenen en daarmee hun eigen dure lening afbetalen.

Als ze het geld spaart en de rente begint op te lopen kan ze op dat moment ook al het gespaarde geld gebruiken om de lening ineens af te lossen.

Tsjor

Nikki

Nikki

31-10-2020 om 09:10

Bedankt

Bedankt voor alle reacties.
De informatie op de site van DUO vond ik wat onduidelijk, vandaar mijn verwarring.
Ik dacht dat de rente, die op het moment van het aangaan van de lening (dus direct begin v.d. studie) geldt tot het moment dat je gaat afbetalen. Dus als de rente in het eerste jaar dat je studeert 0% is en je doet bijvoorbeeld 5 jaar over je studie en gaat daarna beginnen met afbetalen van studieschuld, je geen rente hoeft te betalen over dat jaar. En als de rente bijvoorbeeld in het 2e studiejaar 1% zou zijn, je dan over dat deel van de lening 1% rente moet afbetalen.

Daarom dact ik dat het misschien een goed idee zou zijn om, nu de rente nog 0% is, wel te lenen en het geld wat je niet nodig hebt apart te zetten. Dan bouw je dus wel een schuld op, maar hoeft daarover geen rente te betalen. Op het moment dat, bijvoorbeeld als zij in 3e jaar van studie zit, wel rente wordt gevraagd, stop je de lening en gebruik je het geld wat je nog hebt van de lening van het 1e en 2e jaar, dus zonder rente.

Als ik kijk op de site van DUO, kun je een berekening maken van studieschuld en daar wordt wel gesproken over rente, terwijl deze momenteel 0% is. Dat vind ik verwarrend.

Naar wat ik nu begrijp geldt de rente die op het moment dat je klaar bent met je studie is bepaald?
Dus als mijn dochter over 5 jaar klaar zou zijn met de studie en er geldt dan een rente van bijvoorbeeld 2%, moet zij de lening van de afgelopen 5 jaar + 2% rente terugbetalen?

Klopt

'Naar wat ik nu begrijp geldt de rente die op het moment dat je klaar bent met je studie is bepaald?
Dus als mijn dochter over 5 jaar klaar zou zijn met de studie en er geldt dan een rente van bijvoorbeeld 2%, moet zij de lening van de afgelopen 5 jaar + 2% rente terugbetalen?'
Klopt. Dat terugbetalen begint 2 jaar nadat ze klaar is en wordt wel gerelateerd aan haar inkomen.

Tsjor

Phryne Fisher

Phryne Fisher

31-10-2020 om 10:53

Dat zou mooi zijn

Als het zo zou werken zou iedereen in de 0% jaren maximaal lenen, voor een potje zodat in het 2% jaar niet geleend hoeft te worden.
Mijn dochter heeft overigens wel een tijd maximaal geleend. Je weet niet of ze het binnen de studieduur gaan halen of misschien een tijd naar het buitenland willen, waardoor de kosten hoger zijn. Momenteel heeft mijn dochter aan haar lening voldoende voor haar collegegeld en huur. De rest moet toch ergens anders vandaan komen, dus dan is het fijn dat er nog iets achter de hand staat.
Het terugbetalen zien we later wel weer. Het is een van de goedkoopste leenmogelijkheden die er zijn, en als je na je studie nog een tijdje op studentenniveau blijft leven, kun je in korte tijd veel aflossen.

Guera

Guera

31-10-2020 om 12:35

Zou er niet bang voor zijn

Percentage ligt al 6 jaar tussen 0.12 en 0 procent.

Jesse_1

Jesse_1

31-10-2020 om 13:36

Ingewikkeld

Het is inderdaad wat ingewikkeld. Maar dit staat op de site van duo:

"De rente loopt direct na de maand dat u de lening hebt gekregen. Het rentepercentage over een lening verschilt per kalenderjaar. In 2019 is het percentage 0%. In 2020 blijft het percentage 0%. Na afloop van uw opleiding staat de rente steeds voor 5 jaar vast."

Het sparen helpt dus niet, omdat je over het geld dat je nu leent, in een volgend jaar misschien (theoretisch - dit zal niet zo snel gebeuren) 2% rente betaald.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

31-10-2020 om 14:26

Plust het op?

Bedoelen ze met het citaat van Jesse dat de rente wordt bijgeteld vanaf de maand dat je het leent? Dus stel dat je in een jaar met 2% rente 5000 euro leent, dat je schuld dan 5000 wordt plus de rente? En zo verder aangroeit totdat je gaat aflossen?
Dat heb ik dan weer nooit zo begrepen, maar het is inderdaad wel logisch.

Jesse_1

Jesse_1

31-10-2020 om 15:53

"Over uw studieschuld loopt rente. Het gaat om samengestelde interest. Dat wil zeggen dat er ook rente wordt berekend over de rente. De rente loopt vanaf de 1e maand na uitbetaling."
Als de rente 0% is, geen probleem natuurlijk.

Zolang er nog geen basisbeurs of iets vergelijkbaars is, verwacht ik niet dat de politiek het zal toestaan dat er een 'echt' rentepercentage zal komen. (En met 'echt' bedoel ik dat het met het afschaffen van de basisbeurs naar 0,12% is gegaan en daarna alleen maar lager is geworden - en dat was het jaar waarin de beurs werd afgeschaft).

Nikki

Nikki

31-10-2020 om 15:59

Duidelijk

Dankjulliewel allemaal. Het is me nu een stuk duidelijker hoe het in elkaar zit.

Phryne Fisher, dat was inderdaad een beetje het idee, nu max./veel lenen zolang het 0% is.

We gaan nu bekijken wat er echt nodig is aan lening en passen dat dan aan.

V@@s

V@@s

31-10-2020 om 18:09

de rente is wettelijk bepaald

volgens mij, gekoppeld aan de rente die de overheid op staatsleningen betaald.

Dus ja die kan de komende jaren zomaar omhoog gaan. Daar zou ik maar op rekenen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.