Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Studieschuld en hypotheek


tsjor

tsjor

19-09-2019 om 15:53 Topicstarter

Maar

geen levensonderhoud, zo is het uitdrukkelijk afgesproken.En van een warm potje verantwoordelijkheid overleef je het niet.

Tsjor

Bo

Bo

19-09-2019 om 16:09

levensonderhoud?

Ouders betalen levensonderhoud voor kinderen, de kinderbijslag is slechts een kleine bijdrage. Als een kind 18 is vervalt de kinderbijslag maar als er echt te weinig geld is, dan is kind in staat te werken (naast de studie) en zo bij te dragen aan het gezinsinkomen.

Basisbeurs is voor tegemoetkoming in studiekosten.

Lanza

Lanza

19-09-2019 om 16:33

Student vs bijstand

Als student ben ik jarenlang rondgekomen van een inkomen onder bijstandsniveau. Ik kreeg 350 euro basisbeurs dat bestond toen nog. Verder werkte ik parttime voor het minimuminkomen naast mijn fulltime studie.

Ik maakte dus weken van 60 uur, maar mijn inkomen was rond de 1000 euro netto per maand. Als je bedenkt dat mijn kamer 350 euro was, boeken 50 euro per maand (maar vaak moest je in 1x veel boeken aanschaffen), studiekosten 180 per maand, zorgkosten 100 euro. Dan kun je wel zien dat ik van weinig moest rondkomen.

Want ook een student moet toch echt eten, af en toe iets van kleding kopen en ook een student heeft af en toe een tegenvaller, kapotte wasmachine, een boete, een rekening die tegenvalt (gas/water/licht), telefoonkosten, internet, een laptop die je nodig hebt voor je studie etc etc

Ik denk dat veel studenten onder de armoedegrens zitten en zou niet weten waarom dat minder armoedig is dan iemand in de bijstand.

Bo

Bo

19-09-2019 om 21:35

Lanza

Omdat een student uitzicht heeft op beter en een bijstandsgerechtigde niet. Voor een student is het een investering in de toekomst. De armoede van de student is eindig. Dat is al eerder uitgelegd.

Lanza

Lanza

19-09-2019 om 22:42

Je kunt

ook prima uit de bijstand komen. Voor veel bijstandsgerechtigden is het een tijdelijke situatie. Zo is de bijstand ook bedoeld, als tijdelijk vangnet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.