Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Stufi nu stopzetten om rente te voorkomen?

Mijn studerend kinderen willen hun stufi deze maand stoppen en dan in februari weer aanzetten. Op deze manier schijnen ze te voorkomen dat ze rente betalen over het bedrag dat ze tot nu toe geleend hebben. Ze betalen dan alleen rente over de stufi vanaf februari 2023. Een Delfts student zou deze oplossing hebben uitgezocht en ook bij DUO hebben getoetst. 
Hebben jullie hiervan gehoord, klopt het en zitten er haken en ogen aan?
(Ze zetten ook hun studenten-OV een maand stop).

Ik ken ook meerdere studenten die dit doen. Je moet inderdaad goed letten op je studenten-OV en je moet dus een maand zonder stufi/ov kunnen, maar het schijnt inderdaad te werken.

Ik heb daar inderdaad ook over gelezen. Het lijkt inderdaad zo te werken, dat je al over het al geleende deel dan nog de rente van dit jaar betaald (en die is nog heel laag, wel net hoger dan nul). Hier wordt het uitgelegd.  https://nos.nl/op3/artikel/2450880-hbo-of-wo-student-kan-via-truc-lage-studierente-vastzetten
Of het uit kan zal afhangen van of je in januari wel of niet gebruik zou moeten maken van je OV-kaart bijvoorbeeld.

Daglichtlamp schreef op 04-12-2022 om 16:36:

Ik heb daar inderdaad ook over gelezen. Het lijkt inderdaad zo te werken, dat je al over het al geleende deel dan nog de rente van dit jaar betaald (en die is nog heel laag, wel net hoger dan nul). Hier wordt het uitgelegd. https://nos.nl/op3/artikel/2450880-hbo-of-wo-student-kan-via-truc-lage-studierente-vastzetten
Of het uit kan zal afhangen van of je in januari wel of niet gebruik zou moeten maken van je OV-kaart bijvoorbeeld.

Goeie link, duidelijke uitleg en je zult echt moeten bekijken of het eruit kan. Geen OV en geen stufi voor een maand.

Kerstin75 schreef op 04-12-2022 om 17:31:

[..]

Goeie link, duidelijke uitleg en je zult echt moeten bekijken of het eruit kan. Geen OV en geen stufi voor een maand.

Ja, maar als je geen recht hebt op een aanvullende beurs is de gehele stufi die je zou krijgen in januari een lening. Dus dan gaat het alleen maar om de reiskosten. Voor opgesteld dat je die ene maand zonder lening kunt overbruggen.

Wilmamaa

Wilmamaa

04-12-2022 om 23:15 Topicstarter

Fijn om te weten dat het inderdaad een goede keuze kan zijn. Gelukkig kunnen ze hun OV prima oplossen. Een maand zonder stufi wordt slechts voor 1 kind lastig, die gaan we helpen.  Ik denk dat ze een slimme keuze maken. 

ik zou wel uitzoeken of het stopzetten van de stufi niet betekent dat de aanloopfase dan vanaf 1 januari ingaat. Zou zonde zijn als ze als starters meteen moeten beginnen met afbetalen

Ik heb de link net doorgestuurd naar onze zoon, misschien heeft hij er nog wat aan. Hij studeert begin volgend jaar af. 

Even misschien een domme vraag, maar is het ook speciaal de maand januari dat het stopgezet moet worden? Een andere maand heeft niet hetzelfde effect? 

Thera schreef op 25-12-2022 om 09:36:

Even misschien een domme vraag, maar is het ook speciaal de maand januari dat het stopgezet moet worden? Een andere maand heeft niet hetzelfde effect?

Het gaat erom dat je het stopzet voor het nieuwe rentepercentage ingaat.



O ja, natuurlijk, dankje. Tja, m'n dochter was er en die is nog aan het overwegen om het stop te zetten, hoewel ze in januari nog wel veel moet reizen. Dat wordt dus even rekenen. Als ze bijvoorbeeld nu zo'n 30 duizend schuld heeft, hangt het er van af of ze meer of minder dan voor een bedrag van 150 euro reist geloof ik als ik goed gerekend heb. Maar op zich komt dat voordeel van die 150 euro in dit geval ook elke keer weer terug en is het het volgende jaar misschien wel meer. Dus misschien toch maar beter stopzetten.

Ik geloof dat het nog steeds kan tot de eerste van januari. 

Zitten we alleen nog met die aanloopfase. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.