Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

ten einde raad met 18 jarige zoon

Mijn zoon is net 18 en de laatste paar maanden voelen alsof ik in een soort nachtmerrie ben belandt. Mijn lieve, zorgzame en beleefde zoon maakt opeens de ene slechte keuze na de andere and lijkt wel een ander persoon... Hij heeft al sinds vorig jaar totaal geen interesse meer in school, terwijl hij daarvoor altijd vrij makkelijk hele goede resultaten behaalde en naar de universiteit wilde, maar sinds kort had hij het er zelfs over dat hij vroegtijdig van school wilde (hij doet dit jaar eindexamen) en zeker geen vervolgopleiding wil doen (Hij wil zijn eigen zaakje opzetten, prima, maar is momenteel alleen nog maar een fantasie)). Gelukkig heeft hij zich bedacht maar hij doet niet eens het minimum momenteel, behalve dat hij wel elke dag naar school gaat (doet geen huiswerk of studie). Hij heeft ons verteld dat hij eerder dit jaar al een paar keer marihuana had gevaped en dat nu hij 18 is dat weer gaat doen. Ik ben zelf bang dat hij het al langer regelmatig doet (al heb ik geen symptomen gezien, hij had wel een vape met thc op zijn kamer) Uiteraard hebben we het er met hem over gehad wat de gevaren hiervan zijn etc maar het kan hem allemaal niks schelen. Hij is ook erg geinteresseerd in online gokken en hij wil een tatoeage. Hij heeft een bijbaantje dus heeft zijn eigen geld waar ik geen toezicht meer op heb. Hij eet slecht, slaat maaltijden over of eet junk food en veel snoep/ frisdrank.  Ik ben er ook net achter dat hij betrokken is bij een 'afgesproken' gevecht tussen 2 studenten op school (buiten schooltijd), waarbij hij blijkbaar in de gaten houdt dat ze zich aan de afgesproken regels houden... Ik weet dat dit soort gevechten al eens eerder hebben plaatsgevonden maar de school kan er niks aan doen omdat het buiten schooltijd is. Hij is zelf ook een keer in elkaar geslagen en ik ben bang dat dit een woede bij hem heeft aangewakkerd omdat hij zelf niet de sterkste is, hij doet niet aan sport en is niet van de fysieke confrontaties. Het maakt me echt kwaad en angstig dat die puberbreinen niet inzien hoe gevaarlijk zo'n gevecht kan zijn en hoe verkeerd het kan aflopen en ook super angstig dat jongeren van deze leeftijd zulke risicos nemen. Mijn man en ik gaan het vanavond uiteraard met hem hierover hebben. Hij is ook al een paar keer van vriendengroep veranderd sinds de middelbare school, het lijkt alsof hij meer belang stelt om zoveel mogelijk vriendschappen te maken dan bestaande vrienschappen te verdiepen. (Hij legt heel makkelijk contacten maar binnen mum van tijd beschouwd hij iemand al als 'vriend', te snel vind ik zelf) 
Ik probeer vooral het contact met mijn zoon goed te houden en te proberen te luisteren naar hem en niet te oordelen, en tegelijkertijd grenzen te stellen (waar hij zich wel aan lijkt te houden) maar ik heb het er zo moeilijk mee. Het is bijna een cliche, alle dingen die hij opeens allemaal wil proberen nu hij 'volwassen' is.  Op dagen dat hij extra boos is heb ik eens therapie voorgesteld maar dat weigert hij. Ik ken ook niemand in mijn vriendenkring die al deze problemen tegelijk heeft met hun tieners dus kan er met niemand over praten (en ik wil ook liever niet dat mensen die hem kennen dit allemaal weten) Ik wou dat ik de tijd vooruit kon draaien en kon zien dat hij uiteindelijk goed terecht komt, hij heeft zoveel potentieel en een goed karakter, ik wou dat ik wist hoe ik hem het best kan helpen...

ach wat ellende.  Als het met je kind altijd goed gaat en hij is 18 dan hoop je toch dat de puberteit vriendelijk voorbij gekropen is.  Ik zou dat zelf ook niet meer ineens met 18 verwachten. 

het enige wat je kan doen is verbinding houden en toekijken hoe hij zijn leven leidt. Natuurlijk zolang hij thuis woont kan je huisregels stellen (geen drugs in huis) maar of hij online gokt of een tatoeage neemt daar kan je niets mee. Behalve uiteraard dit soort zaken niet financieren.    Blijf vooral in gesprek met elkaar maar niet op een belerende toon.  Probeer vooral geïnteresseerd te zijn

zou je een gesprek op school kunnen aanvragen? Met vertrouwenspersoon?
En dat met die vechtpartij klink ernstig. Politie vragen om advies?

bij twijfel over ernstige zaken; zijn mobiel nakijken? Je noemt namelijk best wat ernstige zaken en houdt "recht op privacy" even op in verband met veiligheid kind.
Er schrijven hier helaas wel vaker moeders waarvan er ineens een enorme verandering plaatsvind in gedrag kind en dat er bijvoorbeeld een verslaving een rol speelt en schulden en afpersing bij dealers...of een ander geheim. Probeer dit eerst boven tafel te krijgen.

Weet je wie zijn "vrienden" zijn? Wat hij uitspookt verder?

Vechtpartij vind ik echt alle grenzen over... dan moeten er stappen ondernomen worden. Bescherm het toekomstige slachtoffer hiertegen en geef een harde grens aan. Als je weet, plaats tijd en datum, dan maak je hier melding van.
En je houdt je kind thuis en pakt sleutel en mobiel daarvoor al af. 

Eef_73

Eef_73

09-10-2023 om 18:57 Topicstarter

Bedankt voor jullie reacties. Ja een    tatoeage  kan me op dit moment niks schelen, de vechtpartij is mijn hoogste prioriteit. Ik heb het nummer van de moeder van de ene 'vechter' dus ik ga haar sowieso op de hoogte stellen. Het gevecht was gepland voor de kerstvakantie, waar of waarom zo ver in de toekomst weet ik niet. Mijn zoon weet nog niet dat ik en zijn vader ervan af weten , we gaan er vanavond over praten met hem. 

BritgetJones007 schreef op 09-10-2023 om 18:35:

bij twijfel over ernstige zaken; zijn mobiel nakijken? Je noemt namelijk best wat ernstige zaken en houdt "recht op privacy" even op in verband met veiligheid kind.
Er schrijven hier helaas wel vaker moeders waarvan er ineens een enorme verandering plaatsvind in gedrag kind en dat er bijvoorbeeld een verslaving een rol speelt en schulden en afpersing bij dealers...of een ander geheim. Probeer dit eerst boven tafel te krijgen.

Weet je wie zijn "vrienden" zijn? Wat hij uitspookt verder?

Vechtpartij vind ik echt alle grenzen over... dan moeten er stappen ondernomen worden. Bescherm het toekomstige slachtoffer hiertegen en geef een harde grens aan. Als je weet, plaats tijd en datum, dan maak je hier melding van.
En je houdt je kind thuis en pakt sleutel en mobiel daarvoor al af.

Alhoewel ik je reactie begrijp; de zoon van TO is 18j en dus meerderjarig en heeft rechten zoals iedere andere meerderjarige. 

Niks dus telefoon nakijken , niks sleutels en mobiel afpakken. En neen, het recht op zoon's privacy houdt niet op zoals jij hier stelt. 

Wat TO wèl kan/ mag doen: haar eigen huisregels instellen. 

Bv: niet roken, geen drugs/alcoholgebruik gebruik in huis.

Hangt hij veel rond op straat, of verlaat hij het huis op vreemde tijden? Heeft hij meerdere telefoons? Eerlijk gezegd zou ik de wijkagent bellen om eens te overleggen. Het klinkt niet goed. 

zwaankip schreef op 09-10-2023 om 19:07:

[..]

Alhoewel ik je reactie begrijp; de zoon van TO is 18j en dus meerderjarig en heeft rechten zoals iedere andere meerderjarige.

Niks dus telefoon nakijken , niks sleutels en mobiel afpakken. En neen, het recht op zoon's privacy houdt niet op zoals jij hier stelt

Daar denken we dan anders over, compleet anders zelfs.
Er zijn ouders die hun kind zijn verloren en waarbij achteraf via mobiel bijvoorbeeld van alles speelde,  zoals extreem gepest worden, of een loverboy of afpersing vanuit dealers...noem maar op.
Dus ik vind vanuit veiligheid kind en verantwoordelijkheid nemen als ouder, dat dat zelfs je plicht is. 
Het moet niet zo zijn dat ""privacy"" voor veiligheid gaat.
Dus als er gerede twijfel is over welbevinden waarbij ingegrepen moet worden, dan neem je die verantwoordelijkheid.
En volgens mij wordt dat ook geadviseerd door deskundigen

Gedragsverandering en drugs gebruiken 
Is hij verslaafd?

Hij gebruikt dus thc. Het is bekend dat het stoned zijn van invloed is op de persoonlijke ontwikkeling. Minder vaak initiatief tonen, minder volhardend zijn, niet zoveel meer moeite om doelen te bereiken. Ik zou het zelf heel erg vinden als ik ontdekte dat mijn zoon zou blowen, en ik zou ook als hij 18 jaar is en thuis woont, dit erg problematiseren. Dat is dan zwak uitgedrukt.  

 Misschien meer aan de hand is met je zoon, misschien is hij een late puber. Zou je gezien je een goed contact probeert te houden met je zoon, ook kunnen doorvragen waarom hij dit allemaal wil gaat uitproberen. En ook als hij boos is, wat maakt hem boos? 
Kan je niet contact opnemen met zijn mentor van school? Misschien ook advies inwinnen bij het centrum van jeugd en gezin. Geeft jezelf wellicht ook meer rust, als je de zaken in een context kan zien. 
Probeer hem te verleiden een vechtsport te gaan doen. Daar moet je alert voor zijn en is geen goede combi met stoned zijn.

Heeft hij schulden door het online gokken? Daar kan ook veel stress en gedragsverandering van komen.

zwaankip schreef op 09-10-2023 om 19:07:

[..]

Alhoewel ik je reactie begrijp; de zoon van TO is 18j en dus meerderjarig en heeft rechten zoals iedere andere meerderjarige.

Niks dus telefoon nakijken , niks sleutels en mobiel afpakken. En neen, het recht op zoon's privacy houdt niet op zoals jij hier stelt.

Wat TO wèl kan/ mag doen: haar eigen huisregels instellen.

Bv: niet roken, geen drugs/alcoholgebruik gebruik in huis.

En wat ik bedoelde met mobiel en sleutel innemen...op de dag dat die vechtpartij is...dankan hij daar niet bij zijn en dan melding maken

Ik zou ook wel rekening houden met serieuze problemen. Zo'n plotselinge gedragsverandering is vreemd. Niet meer willen studeren, maar een eigen bedrijf beginnen. Waarin? Waarom? Waarvoor? Snel geld verdienen? Dat kan natuurlijk en er zijn ook voorbeelden van mensen die daar prima succes mee hebben, maar gebruikelijk is het niet.

Ook zijn nonchalante gedrag en het gebruik van drugs en de interesse in gokken is zorgelijk. Daar kan hij behoorlijk mee in de problemen komen. Als jullie geld hadden gespaard voor hem en je kunt dat nog veilig stellen, doe dat!
Ik zou het vreselijk vinden als mijn kind het zorgvuldig door ons gespaarde geld voor rijbewijs/studie/toekomst zou verkwanselen aan dingen als drugs en gokken, waar wij grote principiële bezwaren tegen hebben.  

Hi, hier ervaring met verslavingsproblematiek. Het gebruik van cannabis wordt in de maatschappij flink onderschat. Onder jongeren die verslaafd zijn is er het meest sprake van een cannabis afhankelijkheid. Dit verstoort hun dagritme, gedrag en sociale interactie met anderen. Er is veel voorlichting over middelenafhankelijkheid. Misschien kan je in jouw buurt hieraan deelnemen en informatie opdoen/vragen stellen. Vooral begrenzing is ontzettend belangrijk, maar ook een open houding. Een verslaving is hardnekkig. Het kan ook problematisch gebruik zijn, dit is een stadium voor een eventuele verslaving. 

kan je iets met onze antwoorden? Heb je al een idee welke stappen je wil gaan zetten? Heb je al iets meer duidelijkheid over situatie zoon en waarom er zo'n omkeer in gedrag is?

En neem een vriendin in vertrouwen. Dat kan opluchten

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.