Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Thuiswonend en logerende vriendin


Zonne2017 schreef op 21-10-2022 om 11:51:

Je broer kan weinig gezelschap verdragen dat hij niet zelf heeft uitgezocht. Het lijkt je broer wat te ontbreken aan inlevings - en aanpassingsvermogen, iets waar jij en je moeder geen moeite mee hebben. Dat kan natuurlijk, niet iedereen is even sociaal vaardig en ik vind persoonlijk dat je dat een ander niet kunt verwijten. Uit wat je schrijft maak ik op dat je broer ook communicatief minder sterk is omdat hij niet in gesprek gaat, maar meteen een eis en een consequentie op tafel legt. Zonder etiketten op je broer te willen plakken (ik ken hem immers niet) doet dit alles me toch denken aan autisme. Het kan ook zijn dat ik dingen aan elkaar koppel die in jullie situatie toch heel anders zijn en dat ik het verkeerd zie. Excuses als dat zo is, ik probeer mee te denken.

Als bovenstaande toch bij jou een belletje doet rinkelen dan is het verstandig om het probleem heel anders aan te pakken dan je normaal gezien bij anderen zou doen. Door bijvoorbeeld je broer duidelijkheid te geven over wanneer jullie precies (!) samen aanwezig zijn en wanneer niet. Wees duidelijk en consequent. Houdt je aan de afspraken, dus niet onverwacht toch aanwezig zijn als je had aangegeven weg te gaan voor een bepaalde tijd. Als je toch door omstandigheden wat eerder thuis bent dan verwacht kun je afspreken dat je een kwartier van tevoren een appje stuurt dat jullie over een kwartier thuis zullen zijn. Het kost (heel) wat extra moeite en gewenning, vooral van de kant van jou en je vriendin, maar als het om autisme gaat bedenk dan dat je broer het zelf niet anders kan.
Het loont misschien de moeite om aan je broer te vragen of hij deze absolute duidelijkheid over jullie aanwezigheid prettig zou vinden. Als hij blijft volharden in zijn eis, maak dan met hem de afspraak dat jullie deze nieuwe manier van omgang gaan proberen voor een overzichtelijke periode, bijvoorbeeld vier weken lang. Daarna kunnen jullie evalueren.

Hear hear. Dit en wat Syboor zegt.

Wij kennen de situatie niet, anders dan wat TO vertelt. En, zonder labels te plakken, kan ik mij voorstellen dat broer ieder weekend thuis komt voor zijn rust (hij woont met anderen op kamers?). En als er dan altijd een vreemde in huis is, dan voelt dat wellicht anders dan 'thuiskomen'.

Dus om nu te zeggen 'hij woont niet meer thuis, dus hij heeft niets meer in te brengen', vind ik erg kort door de bocht.

ik heb niet het alle reactie's gelezen, maar waarom moet broer privacy. Toen wij vroeger met 3 kinderen thuis woonde hadden we ook vriend/vriendin en nooit een dag dat ik bv. alleen was. Dan trekt hij zich maar terug op de slaapkamer. Ik vind het echt onzin.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

21-10-2022 om 13:58

Kikki39 schreef op 21-10-2022 om 13:55:

ik heb niet het alle reactie's gelezen, maar waarom moet broer privacy. Toen wij vroeger met 3 kinderen thuis woonde hadden we ook vriend/vriendin en nooit een dag dat ik bv. alleen was. Dan trekt hij zich maar terug op de slaapkamer. Ik vind het echt onzin.

Of hij komt gewoon niet meer net zoals de andere broer.

Kikki39 schreef op 21-10-2022 om 13:55:

ik heb niet het alle reactie's gelezen, maar waarom moet broer privacy. Toen wij vroeger met 3 kinderen thuis woonde hadden we ook vriend/vriendin en nooit een dag dat ik bv. alleen was. Dan trekt hij zich maar terug op de slaapkamer. Ik vind het echt onzin.

Jij bent broer niet. Ieder mens is anders.

Battle-Royale schreef op 21-10-2022 om 13:58:

[..]

Of hij komt gewoon niet meer net zoals de andere broer.

Kan ook zijn dat TO bedoeld dat andere broer niet meer hele weekenden komt of blijft slapen, is wat anders dan helemaal niet meer komen. Daarnaast is het ook vrij gebruikelijk/normaal dat je vanaf een bepaalde leeftijd én al uitwonend bent, je niet meer standaard in je ouderlijk huis blijft overnachten, laat staan ook de regels kunt bepalen.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

21-10-2022 om 14:13

Kersje schreef op 21-10-2022 om 14:03:

[..]

Kan ook zijn dat TO bedoeld dat andere broer niet meer hele weekenden komt of blijft slapen, is wat anders dan helemaal niet meer komen. Daarnaast is het ook vrij gebruikelijk/normaal dat je vanaf een bepaalde leeftijd én al uitwonend bent, je niet meer standaard in je ouderlijk huis blijft overnachten, laat staan ook de regels kunt bepalen.

Ik weet niet hoe oud de broer is maar hij vraagt om 1 dag in het weekend zonder vriendin van zn nog thuiswonende  ruim volwassen broer. Dat lijkt mij niet teveel gevraagd om de familiebanden een beetje goed te houden. Er zijn tal van andere oplossingen mogelijk. 

Hoezo, hoe deden jullie dat dan allemaal toen je nog thuis woonde? Dan krijgen de meeste toch een vriend of vriendin? Ik heb nog nooit gehoord dat iemand zei, dat wil ik niet, ook niet toen mijn zussen. Broers in weekend thuis kwamen. Je zult je toch ook aan moeten passen?

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

21-10-2022 om 14:25

Kikki39 schreef op 21-10-2022 om 14:16:

Hoezo, hoe deden jullie dat dan allemaal toen je nog thuis woonde? Dan krijgen de meeste toch een vriend of vriendin? Ik heb nog nooit gehoord dat iemand zei, dat wil ik niet, ook niet toen mijn zussen. Broers in weekend thuis kwamen. Je zult je toch ook aan moeten passen?

Meestal om en om, dus nooit het hele weekend in hetzelfde huis, ons pap had zelf ook geen zin in het hele weekend vreemd volk over de vloer.

Nee hoor, ik vind het gezeur en gedoe van de broer. Als je als kind/jongvolwassene in huis woont bij de ouder heb je te dealen met je andere broers of zus en/of diens partner. Hij heeft zijn eigen ruimte om zich in terug te kunnen trekken.

En daarbij ga ik er wel vanuit dat jij en je vriendin niet de hele dag constant in de huiskamer rondhuppelen, maar ook wel eens een paar uur weg zijn of op je kamer. Want dat kan ik me wel voorstellen dat het gaat irriteren als je constant rondloopt in de algemene ruimtes. 
je zou verder kunnen denken aan een extra TV of andere dingen in een bepaalde ruimte waardoor je je langer kunt terugtrekken om elders iets te doen zonder dat je je aan elkaar moet aanpassen voor bijv. een tv zender.

Ik begrijp wel dat moeder het lastig vindt en zich er buiten wil houden. Maar mochten jullie er samen niet uitkomen, mag je je moeder er best ook fijntjes op wijzen dat dit ook jouw huis is en zij best blij mag zijn voor de klusjes die jij in huis doet. En je broer nu ook wel een beetje aan het manipuleren is, ten koste van jou.
 Daarnaast zou ik ook proberen om wat afspraken met broer te maken zonder geheel aan zijn directe eisen te voldoen en eens beter met hem door te praten wat het precies is waar hij behoefte aan heeft. Privacy is best vaag: wat wil hij precies? En kijk dan samen wat jullie er aan kunnen doen. Is hij niet bereid om er verder over door te praten maar staat hij gewoon op zijn strepen dan weet je dat hij dus meer een (manipulatie) spelletje speelt dan dat hij echt op zoek is naar privacy of wat hij dan ook precies bedoelt.

eens met Pippeltje, hier moeten toch gewoon afspraken over gemaakt kunnen worden als volwassenen onder elkaar ipv dat 1 uitwonend kind de regels uitmaakt?! Moeder mag geen date thuis ontvangen, broer zn vriendin mag niet blijven slapen, moet niet gekker worden zeg.

Ik ben een aantal maanden terug ook heel wat nachten bij mijn ouders blijven slapen ivm een verhuizing en verbouwingen, zou natuurlijk absurd geweest zijn ook nog eens de regels in hun huis bepaald te hebben, omdat ik er verbleef   

Broer heeft gewoon een eigen onderkomen, had ie maar alleen moeten gaan wonen als hij zo ontzettend op zn privacy gesteld is. 

Battle-Royale schreef op 21-10-2022 om 14:25:

[..]

Meestal om en om, dus nooit het hele weekend in hetzelfde huis, ons pap had zelf ook geen zin in het hele weekend vreemd volk over de vloer.

Gelukkig deden mijn ouders daar nooit moeilijk over.  De vrienden/vriendinnen(niet eens altijd verkeringen) van alle 3 de kinderen mochten altijd blijven logeren in de weekenden. Weinig last van ons, want overdag trokken wij allemaal ons eigen plan, in de avond ook en ‘s nachts sliep iedereen (de 1 wat later/vroeger dan de ander 😉)

Battle-Royale schreef op 21-10-2022 om 14:25:

[..]

Meestal om en om, dus nooit het hele weekend in hetzelfde huis, ons pap had zelf ook geen zin in het hele weekend vreemd volk over de vloer.

Je hebt het steeds over vreemd volk maar als je de partner van je zoon of dochter, broer of zus, veel ziet dan is het geen vreemd volk meer. Dan wordt diegene ook onderdeel van de familie.

Als je sneller van vriendin zou wisselen dan van ondergoed dan denk ik dat je broer en punt heeft.  Dat zou ik als ouder ook niet leuk vinden; iedere week een andere "liefde van haar leven" van dochter over de vloer dat mag hier niet. 
Jij hebt nu 9 maanden verkering met hetzelfde meisje dan wordt ze toch een beetje onderdeel van het gezin. 
Toen onze dochter verkering had hebben we wel afgesproken dat er niet gelogeerd werd in toetsweken (zowel die van haarzelf als die van haar broer) We hebben een nogal gehorig huis en voldoende nachtrust tijdens en voorafgaand aan toetsweek is hier van essentieel belang.
Dat zou je ook af kunnen spreken met je broer dat je vriendin niet blijft slapen als je broer thuis wil voorbereiden voor tentamenweken. Dan kom je hem een beetje tegemoet. 

Omdat de broer ook commentaar had op de enkele dates van zijn moeder en de ouders van de vriendin van Demax  ook moeilijk doen, vraag ik mij als of religie een rol speelt. In dat geval heeft het geen zin om de broer  bepaald eisend gedrag toe te schrijven.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

21-10-2022 om 16:05

Biscuitje schreef op 21-10-2022 om 14:59:

[..]

Je hebt het steeds over vreemd volk maar als je de partner van je zoon of dochter, broer of zus, veel ziet dan is het geen vreemd volk meer. Dan wordt diegene ook onderdeel van de familie.

Mn pa zag dat anders.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.