Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Tragiek als kind 18 wordt

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kiki

Kiki

18-07-2009 om 09:08

Hilde,

waarom heb je geen ANW uitkering?

Als je man overleden is?

hilda

hilda

18-07-2009 om 19:25

Gescheiden

hoihoi.ik was al van hem gescheiden toen hij overleed...
ik krijg een heel klein stukje pensioen,een kind halfwezen uitkering..dat krijg je altijd maar voor een kind...

Marmar

Marmar

20-07-2009 om 16:04

Vervolg, hilda

Hoi Hilda, als je nog jongere kinderen hebt dan je oudste zoon van bijna 18 makt dat inderdaad verschil. Je blijft dan alleenstaande moeder, maar dan met 2 niet-volwassen kinderen, dus behoud je de alleenstaande moeder 'norm' voor de wwb. Je zoon telt dan tot hij 21 jr is gewoon niet mee voor de wwb (niet rten laste komdend, hij is immers volwassen en moet voor zichzelf zorgen).
Als hij 21 jaar is en nog steeds 'thuiswonend', dan pas gaat er 10% van je uitkering af. Je hebt dan nog steeds de norm 'alleenstaande moeder', maar je zoon wordt dan geacht in de kosten van wonen te kunnen bijdragen.
In de tussentijd (18-21 jr) mag evt. studiefinanciering voor de huurtoeslag niet bij jouw inkomen worden geteld: het is immers een lening (die pas achteraf, ingeval van prestatiebeurs, wordt omgezet naar 'gift').
Dus, als hij een beetje erfenis ontvangt na zijn komende verjaardag, staat dat nog steeds los van jouw uitkering.
Je blijft ook de halve Anw voor 1 kind behouden - als het goed is, is die gekoppeld aan het jongste kind.
Ik blijf erbij, dat er indertijd iets verkeerd moet zijn gegaan toen de kinderen het eerste deel van hun erfenis ontvingen. Kijk eens na, wat er staat in de toekenningsbeschikking van de uitkering. Ik hoop dat je die nog hebt. Dat is die brief van de soos die n.a.v. je aanvraag je de uitkering toekent. Als het goed is, is toen ook vastgesteld wat je 'vermogen' toen was.
Het kan zijn, zeker als dat al heel lang geleden was, dat rond 2003 (2004?) je vermogen opnieuw is vastgesteld. Toen was de omzetting van de Abw naar de WWB.
Als je echt niets had (geen spaarrekening, geen auto, geen eigen huis, geen juwelen) en je kinderen ook niet, dan moet je vermogen rond de € 0,0 zijn vastgesteld.
Daarna volgt een belangrijke (voor jou) zin: namelijk tot welk bedrag je vermogen mag hebben in de toekomst. Dat zal rond de € 10.000,-- liggen (per jaar telkens iets meer, moet na te kijken zijn). Je mag dus sparen als je een uitkering hebt, en ook een zeer goedkoop autootje bezitten, etc. Zolang het totaal maar niet meer is dan die vrijstelling.
Dus stel, ieder kind kreeg uit de erfenis € 3.000,- Dan zat je dus nog onder die grens. Had je nooit alles hoeven in te leveren.
Nogmaals, ik zou het nog maar eens aankaarten bij de soos. Ze moeten toch zeker wel een informatie-punt hebben? Of een contactpersoon? Zeker, ze hebben er soms de ballen verstand van, maar heus: iedereen moet dit weten.
Het gaat inderdaad niet altijd goed. Ik heb zelf voor een client eens de alimentatie voor haar 18+ dochter voor anderhalf jaar terugbetaald, want die werd per abuis nog steeds op haar uitkering in mindering gebracht. Deze cliente wist zelf niet dat je even moet melden als je kind 18+ wordt. - Officieel hoeft dat ook niet, want we krijgen altijd lijsten waar onder andere zoeits op moet staan. Maar tja, in de zomerperiode is ook het merendeel van de soos op vakantie. En als het dan wordt afgeraffeld door eoa nitwit....!@#$

hilda

hilda

20-07-2009 om 18:35

Voor marmar

hoi marmar,

ik mag inderdaad 10,000 vermogen hebben in de vorm van spaargelden..ik heb verder niets,geen auto enz..
dat eerste deel erfnis is van het pensioenfonds,misschien dat dit anders is...?..mijn beiden zoons kregen bij elkaar iets van 4 duizend euro samen maar dat hebben ze dus niet gekregen..misschien omdat pensioen gezien word als inkomen? de anw word idd gekoppeld aan mijn jongste zoon dus dat blijft behouden,al word ook dit van de uitkering afgetrokken...
er worden heel veel fouten gemaakt,helaas...maar gelukkig let ik zelf ook goed op...
alvast weer bedankt voor het lezen...ik ben blij dat jij er zoveel van afweet

yelle

yelle

23-07-2009 om 18:48

Kinderbijslag in nederland dan?

Ik neem aan dat het hier over iemand uit Nederland gaat?
Het is wel niet helemaal eerlijk dat wanneer je kind 18 wordt er geen kinderbijslag meer wordt betaald.Ook niet meer als het verder gaat studeren???
Hier is dat dus wel zo.Onze tweede dochter zit op de hogeschool en wij blijven gewoon elke maand kinderbijslag ontvangen zolang ze naar school gaat.

Tirza G.

Tirza G.

23-07-2009 om 22:44

Nee

op je 18e stopt de kinderbijslag. Die wordt dan "overgenomen" door studiefinanciering.

Tirza

Marmar

Marmar

24-07-2009 om 03:59

Vervolg 2, hilda en nog iets (21+)

Hm... zoveel weet ik er ook weer niet van af, want nu weet ik niet meer iets zonder dat te gaan opzoeken. Het betreft dus een uitkering vanuit een pensioenfonds aan de kinderen (nabestaanden). Eenmalig, neem ik aan? Dan nog, als het beschouwd wordt als inkomen: inkomen van kinderen onder de 18 moet buiten beschouwing worden gelaten. Maar ik ga het allemaal nog na.
Daarnaast: Stel je zoon gaat studeren en vraagt studiefinanciering aan. Hij blijft lekker thuis wonen. Dan wordt hij over 3 jaar 21... Dan zal je toch niet met 10% gekort worden, zolang je kan aantonen dat hij studiefinanciering van de IB-groep ontvangt. En dat is landelijk (wwb) dus zal dat straks ook voor jullie gelden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.