Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Tussenjaar buitenland

Onze dochter doet dit jaar examen en zou daarna graag een schooljaar naar het buitenland willen. Ze heeft al wel wat geld, maar natuurlijk nog niet genoeg om een heel jaar steeds maar rond te reizen. We weten dat er genoeg organisaties zijn, maar welke organisaties moeten we wel of niet hebben en wat zou ze kunnen doen?

Ze zou zelf heel graag ook  naar Australië willen. Daar werken zou ze geen probleem vinden. Maar hoe begin je? Wat voor soort werk? Is aupair iets? Of andere ideeen?

’Vroeger’ hoorde je ook over die zomerkampen in Amerika. Is dat nog steeds en is dat wat om eerst te gaan werken? Dochter is sportief en gaat graag met kinderen om. Ik zie online wel nog steeds organisaties die dit doen, maar is dat betrouwbaar en heeft iemand ervaring?


Dit is een zeer leerzame ervaring! Kijk wel heel goed wat ze wil gaan doen. Wat is haar budget en kan ze bij voorkeur iets doen dat aansluit bij haar toekomstige studie? 

Ik zou uitkijken met "vrijwilligerswerk". Veel van dit soort werk is schadelijk voor de locale mensen. Het neemt werk weg van mensen die het hard nodig hebben. Of denk aan onopgeleide blanken die een paar weken komen spelen in weeshuizen met kwetsbare kinderen etc.  

Maar tijdelijke klussen (bijvoorbeeld bij boeren etc) kan prima. En zomerkampen vragen ook vaak nog mensen. 

Daarnaast is het volgen van een talencursus altijd erg leerzaam. En dan samenwonen in een studentenhuis (ipv een gastgezin wat veel meer gebonden is aan regels). 

Verder backpacken en verschillende plekken zien. Online zijn er groepen om reisgenoten te vinden voor delen van haar reis. 

dit klinkt misschien lullig, maar zo bedoel ik het niet. Als ze een jaar in het buitenland zelfstandig wil zijn, is dit bij uitstek iets dat ze zelf uit kan gaan pluizen en over na kan denken. Jij bent er dan immers ook niet bij. 
Ik zou haar met een plan met budget, risico’s en open eindjes laten komen. En dat zou ik als ouders evt zelf toetsen en checken en doorpraten. Maar het voorwerk is voor het kind. 
En tof plan, hoop dat het lukt!

Wat Doemijdieglazenbol al zegt: laat haar de dingen zelf uitzoeken. Ze zal toch wel een idee hebben wat ze ongeveer wil? Dan kun je daarmee eventueel samen verder gaan zoeken. 

Is ze tegen die tijd 18? Dat is vaak wel een handig iets als ze (vrijwilligers)werk wil gaan doen in het buitenland. 

Er zijn overigens ook in Europa genoeg opties, zoals bijvoorbeeld WWOOF (zelf hele goede ervaringen mee). 

Waar je begint: bij bedenken wat ze wil. Reizen, (vrijwilligers)werk, een combi, Europa, ver weg, budget? 

DCS1

DCS1

11-10-2023 om 18:26 Topicstarter

Doemijdieglazenbol schreef op 11-10-2023 om 17:33:

dit klinkt misschien lullig, maar zo bedoel ik het niet. Als ze een jaar in het buitenland zelfstandig wil zijn, is dit bij uitstek iets dat ze zelf uit kan gaan pluizen en over na kan denken. Jij bent er dan immers ook niet bij.
Ik zou haar met een plan met budget, risico’s en open eindjes laten komen. En dat zou ik als ouders evt zelf toetsen en checken en doorpraten. Maar het voorwerk is voor het kind.
En tof plan, hoop dat het lukt!

Dat is precies hoe ik er normaal zelf over zou denken, maar voor nu zit ik er deels anders in. 
Iets als een tussenjaar kunnen nemen, is wat mij betreft toch een luxe. Ik vind het goed als zoiets kan, maar niet iedereen heeft die luxe en tot voor kort was iets dergelijks voor mijn kinderen eigenlijk nooit een optie. Een optie die de kinderen daarom ook nooit verkend hebben en waar in hun netwerk ook vrijwel niet voor gekozen werd.

Eigenlijk de hele jeugd van dochter hebben wij last gehad van de toeslagenaffaire. Ik moest een enorm bedrag terugbetalen en de schulden stapelden zich daardoor op. Die stress was voor de vader van de kinderen reden om te vertrekken en vrijwel geen verantwoordelijkheid meer te nemen voor de kinderen. Van het een komt het ander, maar kort komt het er op neer dat ons gezin er behoorlijk aan onder door is gegaan. Zal niet alles benoemen, maar dochter heeft door alles enorm op haar tenen gelopen en er was gewoon geen ruimte om over leuke dingen na te denken. Tel daarbij op dat de andere twee kinderen flink wat extra aandacht nodig hadden door problemen en dat jongste dochter zelf ook de nodige gezondheidsissues heeft gehad.

Inmiddels begint alles er steeds beter uit te zien, maar ik gun mijn jongste even een jaar om te ademen. Ook even weg van de problemen van de anderen en gewoon zichzelf zijn. Dat was de reden dat ik haar heb gevraagd of een tussenjaar niet iets voor haar was. Dat was nog niet in haar zelf opgekomen, maar ze was meteen helemaal weg van het idee. Zij zou heel graag naar Australië gaan, maar is dat niet veel te duur vroeg ze zich af.  We hebben het er samen over gehad dat er verschillende mogelijkheden zijn, ze kan ook eerst in Nederland gaan werken om vervolgens een soort lange vakantie te doen, maar er zijn ook mogelijkheden om daar te werken. Dat laatste heeft haar voorkeur. 
Natuurlijk laat ik haar ook het nodige zelf uitzoeken, maar ook zij weet niet wat de veilige organisaties zijn en welke organisaties je beter kunt vermijden. Ze is nu al wel zelf ook het een en ander aan het bekijken, maar ze weet gewoon ook lang niet wat er mogelijk is, vandaar dat ik wel ook dingen wil opperen en haar ideeen geven en zelf zou ik dus graag weten wat veilige organisaties zijn.

Dankjewel voor de toelichting, ik snap dat de situatie wat anders is dan 'gemiddeld' 

https://go-europe.nl/ is een goede (onafhankelijke) website om eens rond te kijken wat er binnen Europa zoal mogelijk is. 

DCS1

DCS1

11-10-2023 om 18:36 Topicstarter

Toch een aanvulling. Misschien komt mijn vorige bericht een beetje verkeerd over en wel ik de indruk mijn dromen via de kinderen te leven, dat is niet het geval. Ja, ik heb het idee geopperd om iets in die richting te doen, maar dat was omdat ik dacht dat het bij haar zou passen en dat ze er nooit zelf om zou vragen. Wat dat betreft cijfert ze zichzelf te gemakkelijk weg. Zij was zelf meteen helemaal weg van het idee en het zal haar ook goed doen, maar ze heeft te weinig besef van de mogeljkheden. Vandaar vooral wat balletjes van mijn kant en de keuze aan haar wat ze er mee wil doen.

Wij hebben aantal keren een buitenlandse student in huis gehad via AFS. Mss is zoiets iets voor haar

wat vreselijk dat jullie zo’n rottijd achter de rug hebben en wat fijn dat er licht aan het einde van de tunnel lijkt te zijn. Echt iets om te vieren. Ik snap ook wel dat je om meerdere redenen wat extra betrokken bent, maar mijn advies laat het initiatief bij haar, blijft voor mij wel staan. Zo’n idee moet een beetje rijpen en dit is nog veilig om te oefenen met langeretermijnbeslissingen, inzicht in geldzaken, creatief denken, voelen wat je echt wil. Allemaal heel belangrijk als ze volgend jaar verder weg is. 
Nu kun je meekijken. Haar helpen haar gedachten te vormen met waarom vragen. Eventueel samen door een website als deze: https://www.wilweg.nl/over-wilweg te lopen (eerste hit op Google, lijkt genuanceerde en betrouwbare info). Kijk samen eens de serie au pairs, om te lachen, maar ook als aanzet voor gesprek. Maar verder dan dat zou ik niet gaan. Ieder natuurlijk zijn stijl, je klinkt als een heel liefdevolle en krachtige ouder. 

https://www.workaway.com/

Hier enkele goede ervaringen met jonge mensen die via deze site konden reizen en werken 

Hier ook ervaring met workaway. Heel positief. Je betaalt zelf de reis en verder heb je in principe niet veel kosten. 

DCS1

DCS1

11-10-2023 om 20:51 Topicstarter

Bedankt! En ik laat het inderdaad bij haar

Doen. Als ze naar Australië wil, zoek die optie dan uit. Dit is een once in a lifetime kans, want voor je het weer zit je tot over je oren in een situatie waar je zo snel niet uitstapt.  Studie. Op kamers. Relatie. Samenwonen. Baan. 

Ik heb er spijt van dat ik deze kans nooit gekregen heb. Ik denk dat het me een enorme portie levenservaring had kunnen geven.

Ik heb in Australië toendertijd gewerkt voor kost en inwoning via help x en een tijdje in een hostel waar ik moet verblijven en 50 dollar per dag kreeg. Totaal kostte 9 maanden me daardoor maar 7,5 k.

Ik ging met Australian Backpackers. Geen idee of dat nog bestond maar dan was je de eerste dagen met een groep en daarna ging iedereen zijn eigen weg.

Ohja, australien backpackers ben ik ook mee weg geweest 😁 
Gezamelijk beginnen en dan zelf verder. Ik heb veel vrijwilligerswerk gedaan via Wwoof. Hele leuke contacten opgedaan. 
Alles was toen goed ingericht op backpackers, veel betaalbare hostels en veel backpackers om mee op te trekken. Ik weet niet hoe dit nu is?

Leuk idee, maar het lijkt me wel raadzaam om dingen vooraf goed uit te zoeken en te regelen. Bijvoorbeeld een visum waarmee je mag werken, een baan, verblijf etc.
Zeker als je dochter op het moment van vertrek nog geen 18 is, kan dat de mogelijkheden in bepaalde landen wel verkleinen. 

Ik zou beginnen met het doel van het tussenjaar; wat wil ze leren? op welke gebieden wil ze zichzelf ontwikkelen? 
En dan kijken naar waar dat kan, wat daar de mogelijkheden zijn. Er zijn vast organisaties die daarin ook kunnen begeleiden of bemiddelen.
Vrijwilligerswerk is inderdaad tricky en dan moet je goed afwegen of het ook in het belang is van de mensen daar. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.