Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Verhuizen (samenwonen) en volwassen kinderen in oude huis laten wonen

Hallo, na 3 jaar lat-ten willen mijn vriend en ik gaan samenwonen. Ik heb 2 volwassen dochters van 20 en 23 en het lijkt voor ons een optie dat ik bij mijn vriend intrek en mijn dochters in mijn (koop)huis blijven wonen (op 15km afstand).
Maar ergens gaat het tegen mijn gevoel in: ik verlaat het huis (en hen..) terwijl het natuurlijker zou zijn als zij uit huis zouden gaan om een toekomst op te bouwen. Echter, ik wil hen zo lang als ze willen thuis laten wonen, zeker in deze tijd van crisis op de woningmarkt. Heeft iemand ervaringen met hoe dit in de praktijk gaat? Wat zijn valkuilen? Zie ik dingen over het hoofd?


Belastingtechnisch moet je alles goed nakijken. 
Verder lief dat je dit overweegt, er vanuit gaande dat je kinderen dit graag willen. 
Ik heb ook een huis waar zowel mijn ouders nu als later mijn kinderen zelfstandig kunnen wonen. Fijn idee met de huidige huizenmarkt! 

Het lijkt me juist heel slim om je huis aan te houden. Als over een paar jaar je relatie zou stranden heb je altijd je huis nog achter de hand.

redbulletje schreef op 18-05-2022 om 12:42:

Het lijkt me juist heel slim om je huis aan te houden. Als over een paar jaar je relatie zou stranden heb je altijd je huis nog achter de hand.

Hahaha RB heerlijk nuchter als altijd. 

Niet voor de kinderen, maar voor TO zelf.

Je gaat er voor het gemak maar vanuit dat de relatie toch wel zal stranden.

ik zou ook mijn huis niet zo maar opgeven hoor. Ik zou ze de kost niet willen geven al die mensen die op straat zijn komen te staan omdat ze introkken bij hun nieuwe partner.

Zilver_gray schreef op 18-05-2022 om 12:45:

[..]

Hahaha RB heerlijk nuchter als altijd.

Niet voor de kinderen, maar voor TO zelf.

Je gaat er voor het gemak maar vanuit dat de relatie toch wel zal stranden.

Dat lees ik niet. RB zegt "als". En ik vind het zeker goed om dat ook in overweging te nemen. 

Bijtje82

Bijtje82

18-05-2022 om 12:59

Zilver_gray schreef op 18-05-2022 om 12:45:

[..]

Hahaha RB heerlijk nuchter als altijd.

Niet voor de kinderen, maar voor TO zelf.

Je gaat er voor het gemak maar vanuit dat de relatie toch wel zal stranden.

Lach maar, maar zo gek is het helemaal niet. Onderverhuur aan je kinderen is dan een hele veilige optie. Je weet aan de ene kant zeker dat ze je huis niet afbreken en mocht het inderdaad stranden, dan kun je zonder gezeur met je huurders heel makkelijk terug. 

Zeker in deze tijd zou ik, als je het kunt betalen je koop huis aan houden. 

AggressiveReindeer87

AggressiveReindeer87

18-05-2022 om 13:04

redbulletje schreef op 18-05-2022 om 12:42:

Het lijkt me juist heel slim om je huis aan te houden. Als over een paar jaar je relatie zou stranden heb je altijd je huis nog achter de hand.

Dit. Ik vind het een zeer goed idee om je kids in jouw huis te laten en jij bij je vriend. Ok misschien niet heel gangbaar maar wat dan nog? Het is jouw leven..

AttentiveCobra73

AttentiveCobra73

18-05-2022 om 13:06

Zilver_gray schreef op 18-05-2022 om 12:45:

[..]

Hahaha RB heerlijk nuchter als altijd.

Niet voor de kinderen, maar voor TO zelf.

Je gaat er voor het gemak maar vanuit dat de relatie toch wel zal stranden.

Dat kan hè en dan TO nog haar huis

Heel verstandig. Em als de kinderen er willen blijven wonen . Ga je het verhuren aan je kinderen? 

Ik vind het verstandig om nu je huis niet te verkopen.

Ik zou dingen als huurbescherming wel heel goed nakijken. Nu is alles koek en ei met je kinderen maar je weet maar nooit.

Ik weet verder niks over de relatie van TO. Dus mijn eerste reactie zou zijn ; ja doen! Leuk voor de kinderen.

Maar niet lang geleden hetzelfde advies als RB aan een collega gegeven : ga niet zomaar je huis opzeggen om bij je vriend te gaan wonen. 
Van collega had ik nl de indruk dat de relatie niet zo lekker liep.

Dus het is geen naïviteit. Ik weet dat die dingen gebeuren.

Zilver_gray schreef op 18-05-2022 om 13:12:

Ik weet verder niks over de relatie van TO. Dus mijn eerste reactie zou zijn ; ja doen! Leuk voor de kinderen.

Maar niet lang geleden hetzelfde advies als RB aan een collega gegeven : ga niet zomaar je huis opzeggen om bij je vriend te gaan wonen.
Van collega had ik nl de indruk dat de relatie niet zo lekker liep.

Dus het is geen naïviteit. Ik weet dat die dingen gebeuren.

Vaker dan je denkt en dan levert het veel gedoe op: https://nos.nl/l/2429210

Merise

Merise

18-05-2022 om 13:38 Topicstarter


Bedankt voor jullie reacties! Lekker praktisch ook
Uiteraard is het goed een woning achter de hand te houden voor wanneer het mis
gaat maar in dit geval gaat het meer om het 'achterlaten' van mijn meiden. Ik ben benieuwd of er mensen zijn die dit ook hebben gedaan en hun ervaring kunnen delen.
Ik ben niet van plan huur te vragen; het is niet hun keuze dat ik vertrek en als ik thuis was gebleven hadden ze ook niet hoeven bij te dragen aan de hypotheek. Wellicht wel voor g/w/l en boodschappen. Ook dit is iets waar ik graag advies/meningen over wil. De oudste heeft al enkele jaren een baan, de jongste start in september met werken.

Hm. Het lijkt me ook wat raar om nog alles te blijven betalen terwijl ze dan dus op zichzelf wonen. 
Wanneer wil je daar dan mee stoppen? 
En wat bijvoorbeeld als er eentje een partner krijgt die er bij in trekt? 

Jippox schreef op 18-05-2022 om 13:41:

Hm. Het lijkt me ook wat raar om nog alles te blijven betalen terwijl ze dan dus op zichzelf wonen.
Wanneer wil je daar dan mee stoppen?
En wat bijvoorbeeld als er eentje een partner krijgt die er bij in trekt?

Er moeten zeker goede afspraken (ook financiële) worden gemaakt.

Stel een van de dochters laat een partner intrekken, en de andere dochter ziet dat niet zitten.

AggressiveReindeer87

AggressiveReindeer87

18-05-2022 om 13:49

Jippox schreef op 18-05-2022 om 13:41:

Hm. Het lijkt me ook wat raar om nog alles te blijven betalen terwijl ze dan dus op zichzelf wonen.
Wanneer wil je daar dan mee stoppen?
En wat bijvoorbeeld als er eentje een partner krijgt die er bij in trekt?

Mee eens. Ze moeten een x zelfstandig worden... Verder, bespreek het met ze. En ik snap je bezorgdheid als moeder maar ze breken heus de boel niet af. Bovendien je gaat toch niet naar Afganistan emigreren, je kunt echt wel de boel een beetje in de gaten houden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.