Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Verlaten panden en oude gebouwen doorzoeken

Soms weet ik niet wat ik hoor, ik heb een stiefzoon van 21 wiens hobby het bezoeken van verlaten panden en oude gebouwen is, om daar spullen enz uit weg te halen. Altijd midden in de nacht omdat het verboden is. Samen met een aantal vrienden. En heel vaak in Belgie..Luik.
Er schijnt een heel netwerk van mensen te bestaan die elkaar hierover appen.
Gisteravond was hij hier en vertelde dat hij in een woning was geweest waar onlangs iemand was overleden en alle spullen nog in de woning aanwezig waren. Dus ik vroeg meteen...je hebt dus ingebroken? Zegt hij nee hoor de deur stond gewoon open. Ik geloof hier niets van. En ben ervan overtuigd dat hij ook spullen mee neemt dan. Kan niets bewijzen natuurlijk.
Zijn vader en ik vinden dit heel zorgelijk...maar wat kun je?  Dit is toch niet normaal meer? 


Er is een hobby die heet urban exploration. Dan gaan mensen verlaten fabrieken en ziekenhuizen etc. in om foto's te maken. Dat mag niet, maar het is wel spannend en gaaf. Maar spullen ontvreemden uit huizen van overleden mensen waar de deur open staat, dat zou ik echt niet oké vinden en ook niet geloven. Wat moet hij met al die spullen?

MRI

MRI

03-06-2022 om 12:15

ja bij een overleden persoon langsgaan lijkt me strafbaar en niet wenselijk, maar leegstaande gebouwen bezoeken... lijkt me super spannend en ook iets wat ik wel had willen doen toen ik jong was. Het enige zorgelijke lijkt me dat die gebouwen bouwtechnisch niet in orde kunnen zijn, maar ik denk dat ze het tuttig vinden om met teen helm op te gaan lopen

Wat je kunt? De politie bellen!

k ken iemand die deed dat maar om foto’s te maken. Ging om panden die al jaren leegstaan, van die spookachtige hotels/huizen/verlaten boerderijen

 Niet om te jatten in een huis van wie de erfgenamen de op de begrafenis zitten natuurlijk 

Nee, dat is niet normaal. Snap niet dat je dat nog moet vragen . Zoals MamaE zegt Urban exploration  wordt ook gedaan, maar daarbij wordt er niets meegenomen of vernield. Maar bereid je maar alvast voor op politiebezoek, want dit kan een paar keer goed gaan voor je zoon, maar uiteindelijk gaat hij gepakt worden

Dat de deur open staat maakt voor de wet niets uit. Je bent nog steeds een ordinaire inbreker.
YouTube staat vol filmpjes van mensen die oude gebouwen en verlaten plekken ontdekken, maar dit gebeurt meestal (bij de goeden tenminste) met oog voor de historie en met toestemming van autoriteiten. 
Dat is iets anders dan stelen en vandaliseren. 
Ik weet niet wat ik zou doen. Met 21 kun je het niet meer verbieden, want hij is volwassen en aangifte doen van je eigen kind is ook een behoorlijke stap.
Misschien eens uitzoeken is wat de straf is van zoiets en dan bekijken of het een melding waard is? Als er alleen een boete of een taakstraf voor staat is het wellicht een goede les

Er is ooit besproken dat dit in Doel (bij Antwerpen) ook gebeurt en niet mag. Daarom staat daar nu permanent handhaving.

Met 21 kun je echt nog wel dingen verbieden. Zo lang hij in jouw huis woont kun je wel verbieden dat er gestolen spullen in jouw huis gestald worden. Net als dat je drugs, wapens, vuurwerk etc. in je huis kunt verbieden.

Kataravrouw

Kataravrouw

03-06-2022 om 13:54 Topicstarter

Het is mijn stiefzoon en hij woont niet in mijn huis, ik zie hem hooguit 1x per 2 a 3 weken een paar uur, hij blijft dan eten. Hij bezoekt ook idd verlaten ziekenhuizen en fabrieken enz. Die worden wel bewaakt zegt hij, maar het is schijnbaar een sport om die te omzeilen.  Ik had er nog nooit van gehoord. 

Kataravrouw schreef op 03-06-2022 om 13:54:

Het is mijn stiefzoon en hij woont niet in mijn huis, ik zie hem hooguit 1x per 2 a 3 weken een paar uur, hij blijft dan eten. Hij bezoekt ook idd verlaten ziekenhuizen en fabrieken enz. Die worden wel bewaakt zegt hij, maar het is schijnbaar een sport om die te omzeilen. Ik had er nog nooit van gehoord.

Daar snap ik de aantrekkingskracht best van, en is ook al lang bekend dat het gebeurt. 

Maar dat huis binnengaan waar onlangs iemand is overleden, dat is gewoon een heel raar respectloos verhaal, inbraak en wellicht diefstal, ook als de deur open stond. Dat is simpelweg crimineel gedrag, dat zou ik hem wel heel erg duidelijk maken. 

Ik heb zelf een fascinatie voor verlaten gebouwen, liefst wat vervallen. Maar ik ga er niet in. Maak hooguit foto’s. Als mijn kind op expeditie zou gaan naar dat soort plekken, en er ook eens zou binnen zou sneaken, zelfs als dat misschien niet helemaal de bedoeling was, zou ik dat niet zo erg vinden. Maar woningen van mensen die net overleden zijn en waardevolle spullen meenemen, vind ik iets totaal anders. Daar zou ik dus wel een hartig woordje over spreken. Je kan het natuurlijk niet 100% voorkomen bij een 21-jarige maar ik (nou ja, in dit geval lijkt vader me de aangewezen persoon) zou wel laten weten dat dat niet normaal en leuk is maar asociaal en crimineel. In dat geval is hij een ordinaire inbreker. Als hij alleen komt eten, heb je niks te verbieden natuurlijk maar je kunt wel de norm stellen. 

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

04-06-2022 om 12:40

Je zegt:"ik vind het zorgelijk".
Ik zou stiefzoon in ongenuanceerde bewoordingen aangeven dat ik het zwaar afkeur.
En: '"als ik er achter kom, dat jij respectloos bij net overleden personen het huis binnengaat, dan ga ik aangifte doen". Of ik zou zelfs nog een stap verdergaan en zeggen: "als je niet stopt met zulk respectloos gedrag (naar medemens, naar historie) verbreek ik de contacten en hoef je hier niet meer te komen eten".

Kataravrouw

Kataravrouw

04-06-2022 om 15:19 Topicstarter

Daddy_gijs schreef op 04-06-2022 om 12:40:

Je zegt:"ik vind het zorgelijk".
Ik zou stiefzoon in ongenuanceerde bewoordingen aangeven dat ik het zwaar afkeur.
En: '"als ik er achter kom, dat jij respectloos bij net overleden personen het huis binnengaat, dan ga ik aangifte doen". Of ik zou zelfs nog een stap verdergaan en zeggen: "als je niet stopt met zulk respectloos gedrag (naar medemens, naar historie) verbreek ik de contacten en hoef je hier niet meer te komen eten".

Natuurlijk heb ik gezegd dat ik dat totaal afkeur zoiets. Ik zei letterlijk, als je mijn zoon was geweest had ik je een klap verkocht 21 jaar of niet. maar hij is mijn zoon niet en wat hij allemaal uitvreet, geen idee. Toevallig dat zijn broer dit ons had verteld en dus moest stiefzoon wel toegeven . Anders hadden we niet eens geweten. En aangeven bij de politie...ik kan niets bewijzen. Geen idee waar hij de spullen ergens laat. Maar het laatste is hierover nog niet gezegd, dat weet ik wel.

Kataravrouw schreef op 04-06-2022 om 15:19:

[..]

Natuurlijk heb ik gezegd dat ik dat totaal afkeur zoiets. Ik zei letterlijk, als je mijn zoon was geweest had ik je een klap verkocht 21 jaar of niet. maar hij is mijn zoon niet en wat hij allemaal uitvreet, geen idee. Toevallig dat zijn broer dit ons had verteld en dus moest stiefzoon wel toegeven . Anders hadden we niet eens geweten. En aangeven bij de politie...ik kan niets bewijzen. Geen idee waar hij de spullen ergens laat. Maar het laatste is hierover nog niet gezegd, dat weet ik wel.

Maar hebben jullie hem ook duidelijk gemaakt wat de gevolgen kunnen zijn, dat wat hij bij dat huis van die overleden persoon heeft gedaan geen kwajongensstreek is, maar gewoon ordinaire criminaliteit dat hem een strafblad kan opleveren? Met alle gevolgen van dien, denk aan VOG voor een baan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.