Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Voorbehoedsmiddelen

Onlangs kregen we via de app van de vriendin van stiefzoon te horen dat ze zwanger was. Achteraf bleek dit niet het geval. Gelukkig maar, ze zijn beide net 20. 
Toen ze gisteravond bij ons op bezoek waren bleek dat zij al 2 jaar [ hun relatie is ook 2 jaar ] de pil slikt. Hij gaat elke keer voor het zingen de kerk uit en wil hij in haar klaar komen dan moet hij een condoom nemen.  Op onze vraag waarom...werd ons duidelijk gemaakt dat de pil niet veilig is. Vandaar deze maatregelen. 
Is dit het advies wat ze tegenwoordig geven?  Voor mij nieuw dus...


Nee. 

Niks is 100% veilig. Dus ook de pil niet.

Door meerdere methodes te combineren verklein je de kans op een ongelukje dus nog verder.

Een advies is wel ‘double Dutch’: de pil om zwangerschap te voorkomen en condoom tegen SOA’s. Dat is dus niet omdat de pil niet veilig is tegen zwangerschap, maar omdat ie niet beschermt tegen SOA’s. Misschien hadden ze dat niet helemaal goed begrepen?

Wie is 'ze'?

Heeft jouw man zijn eigen zoon niet voorgelicht?

Piratenkoningin schreef op 01-12-2021 om 20:55:

Een advies is wel ‘double Dutch’: de pil om zwangerschap te voorkomen en condoom tegen SOA’s. Dat is dus niet omdat de pil niet veilig is tegen zwangerschap, maar omdat ie niet beschermt tegen SOA’s. Misschien hadden ze dat niet helemaal goed begrepen?

Dit dus. 
Daarnaast, als ik terugdenk aan hoe slordig ik als puber en jongvolwassene met de pil omging, is het maar goed dat de vriendjes vaak een condoom gebruikten  (en ik weet zeker dat ik niet de enige was). Alleen daarom is het al een goed advies. 

Misschien slikt ze de pil eigenlijk toch niet. Bij nader inzien. 
Of ze snapt er geen hout van

AttentiveCobra73

AttentiveCobra73

01-12-2021 om 22:31

Of ze heeft geen zin in zijn smurrie 😁

waar bemoei je je mee? 20 is toch oud genoeg om dit zelf te regelen. Zo te lezen doen ze dat ook. 

Pil en condoom was het advies dat ik 30 jaar geleden op de middelbare school ook al kreeg. 

pil en condoom. Alleen pil alleen als je die betrouwbaar neemt (geen diarree of antibiotica gebruikt) en exclusief  zijn met elkaar na een soatest

dat was en is zo lijkt me

Kataravrouw

Kataravrouw

02-12-2021 om 08:54 Topicstarter

Wattenbolleke schreef op 02-12-2021 om 07:44:

waar bemoei je je mee? 20 is toch oud genoeg om dit zelf te regelen. Zo te lezen doen ze dat ook.

In principe heb je gelijk natuurlijk. Alleen werden man en ik ruim een week geleden bestookt met appjes dat ze zwanger was en haar vriendje [ stiefzoon dus ] haar in de steek liet en dat ging zo een hele avond door. Ik adviseerde haar er met haar ouders er over te hebben, maar dat durfde ze niet. Ik begreep maar niet waarom ze dacht dat ze het onveilig hadden gedaan. Ze slikt immers de pil. Nu inmiddels begrijp ik het wel...hij was niet voor het zingen de kerk uit gegaan en daarom dacht ze dat ze zwanger was. Ook kreeg ik een foto door geappt van stiefzoon van zijn vriendin met een zwangerschapstest. Die was overduidelijk negatief, alleen vriendin beweerde bij hoog en laag dat de test positief was.  Er was een verticaal streepje te zien in het venster dat weer geeft of de test werkt en er was een horizontaal streepje te zien in het resultaat venster...samen een plus zo redeneerde zij. Dus vandaar dat we het er met hen over hadden eergisteren. Uitleggen dat wanneer ze vrijen met de pil een keer zonder condoom of te laat uit haar gaan geen reden tot paniek hoeft te zijn.

Voor het zingen de kerk uit is zo ongeveer de meest onveilige anticonceptie die er maar is. Ook van voorvocht kun je zwanger worden. Pil en condoom is het meest veilig maar als zij de pil consequent slikt is de kans op zwangerschap al heel klein. 
Ik vraag me af of dat meisje wel ooit fatsoenlijke voorlichting heeft gehad. Bij zwangerschapstesten staat toch ook in de bijsluiter dat je twee (evenwijdige dus geen kruis) streepjes ziet als je zwanger bent? Best wel treurig dat iemand van twintig met een relatie dat soort dingen gewoon niet weet. Daar is ergens in de seksuele opvoeding iets mis gegaan of niet gebeurd.

Of ze is extreem bang zwanger te raken. Heb ik ook last van. 

Als je zeker wilt weten dat je niet zwanger raakt, moet je geen seks hebben.
Misschien makkelijker gezegd dan gedaan, maar dat is wel het enige dat 100% veilig is.

MamaE schreef op 02-12-2021 om 09:31:

V Bij zwangerschapstesten staat toch ook in de bijsluiter dat je twee (evenwijdige dus geen kruis) streepjes ziet als je zwanger bent? 

Dat hangt helemaal van de test af, de goedkope testen werken idd met 2 streepjes, de hele dure testen geven met het woord 'zwanger'  of 'niet zwanger' + het vermoedelijke aantal weken/dagen van de zwangerschap het resultaat. Juist omdat het aflezen van die streepjes zo lastig is. Want die zie je gewoon altijd opkomen alleen al omdat ze vochtig worden, maar dat wil nog niet zeggen dat ze dan verkleurd zijn. 



Clearblue Digitale Zwangerschapstest met wekenindicator

Dit soort strips wordt ook industrieel gebruikt, alleen dan niet met het oog afgelezen maar door een gecalibreerd en gevalideerd apparaat. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.