Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Pirata

Pirata

31-07-2020 om 20:16

Vrienden over de vloer

Ik vroeg me even af hoe het volgende bij jullie gaat:
Elke week is bij ons de wekelijkse bijeenkomst van de vrienden van mijn zoon (18). Sinds het begin van de zomer (meestal buiten).
Ze nemen zelf drinken mee, meestal. Maar nu is er een trend aan het ontstaan dat ze hier ook met zijn allen gaan eten. Het aantal extra eters varieert van 2 tot 6 man. Op zich gezellig.
Maar hoe doe ik dat qua kosten? Iedereen elke week gratis laten meeëten vind ik ook zo wat, ze komen niet voor mij tenslotte maar voor zoon. Ik wil gastvrij zijn, maar waar leg ik de grens? De bijeenkomsten zijn om de een of andere reden altijd hier, dus het is niet zo dat er wekelijks ergens anders gegeten wordt. Vandaag heb ik mijn BBQ-vlees verdeeld onder de jongelui, ze hadden zelf wel brood en 1 portietje vlees meegenomen, maar natuurlijk te weinig.


Angela67

Angela67

31-07-2020 om 20:36

gewoon laten betalen en zelf boodschappen doen en afwassen


the whole works.
gr Angela

Angela67

Angela67

31-07-2020 om 20:36

ik bedoel dus: zij koken en jij mag mee-eten en jij betaalt hen het deel dat jij (en de rest vh gezin) opeten
gr Angela

Pirata

Pirata

31-07-2020 om 20:42

Dat is al een nieuw inzicht Angela! Omdraaien van de zaak en dan heb ik er meer lusten dan lasten van. En ze leren ook nog koken 🙂

Lou

Lou

31-07-2020 om 22:24

Goed plan

Ik zou het ook omdraaien ja, precies zoals Angela zegt. Leuk dat jullie komen eten jongens. Wat gaan jullie maken? Zal ik nog iets meebetalen? En hebben jullie nog hulp nodig bij het koken of lukt het zo wel?

Tineke

Tineke

01-08-2020 om 07:21

Ik zou

het zo laten (als ik het kon makken). Dit duurt niet eeuwig en is een waardevolle tijd. En dan kiezen voor simpeler eten, barbecuevlees is wel erg sjiek.
Ik heb het gezien bij mijn broer, zijn vriendengroep zat ook meestal bij ons. Mijn moeder was dan heel gastvrij, genoot er duidelijk van, en ging pannenkoeken bakken ofzo. En dan hielpen ze ook gerust mee hoor.
De jongens kwamen nog heel lang, moeder bejaard en zij allang volwassen, af en toe bij haar een bezoekje brengen. Per stuk dan he, niet als groep.

ElenaH

ElenaH

01-08-2020 om 07:47

Net als bij Tineke

Bij de ouders van mijn ex-man kwamen ook nog jarenlang vrienden en vriendinnen van mijn ex over de vloer. Ik heb dat altijd heel speciaal gevonden.

Misschien kun je inderdaad een eenvoudiger maaltijd maken als ze er zijn. Anders gaan ze nog verwachten dat er uitgebreid voor ze gekookt wordt ☺

Tineke

Tineke

01-08-2020 om 09:12

Toen ze verkering kregen kwamen de vriendinnetjes ook wel mee. Ik denk dat het heeft meegeholpen om de groep echt, hoe zeg je dat, aaneen te smeden. Ook nu nog zijn ze, inmiddels met vrouwen en kinderen, heel goed bevriend. Ons huis was de spil in dat gebeuren.

Macaroni

Dat hebben we hier ook een tijd gehad. We maakten macaroni of soep met broodjes hamburger met ui. Vooral de meisjes in de groep hadden de neiging om mee te helpen in de keuken. Apart wel.
Inmiddels kookt zoon zelf als hij 'eters' heeft of hij gaat uit eten. Of ze komen bij elkaar en maken allemaal wat.
Ik ga toch niet aan die jongeren die zelf nog nauwelijks een inkomen hebben die paar euro's vragen.

Amsterdamse

Amsterdamse

01-08-2020 om 09:58

Afhankelijk

Lijkt me ook een beetje afhankelijk van je eigen financiële middelen. Het lijkt me niet bedoeling dat ze je arm eten. Je kunt ook de basis verzorgen, dus rijst, aardappelen ed.
En op zich een paar euro per persoon bijleggen kan al helpen. Zou je zoon kunnen vragen. Dus een beetje van jezelf en beetje van de vrienden.

Niet alle jongeren hebben weinig inkomen.

Hier komen ook regelmatig vrienden, zeker sinds de tuin is opgeknapt, en soms doen ze zelf de boodschappen en koken ze en soms koken wij en eten ze mee.

Pirata

Pirata

01-08-2020 om 10:06

Tussenweg

Ik begin nu dankzij de input een beetje een vorm te bedenken.
Ik kan natuurlijk standaard een grote pan ouderwetse macaroni aanbieden. Met tomatensaus en gehakt of met ham en kaas en doperwten erdoor ofzo. Kost niet heel veel en is makkelijk.
En als ze iets anders willen (pizza bestellen of biefstuk) dan mogen ze dat zelf regelen.
Ze lijken geld zat te hebben gezien de keren dat ze zelf Domino's al hier laten voorrijden als hun chips op is...
Ergens heerlijk kunnen chillen met je vrienden is inderdaad goud waard. Ik denk dat wij het centraalste punt zijn ofzo. Plus grote kamer/tuin. Plus ouders die aardig meewerken.

Lou

Lou

01-08-2020 om 10:07

Hoeft niet minder gezellig te zijn

Natuurlijk kan het leuk zijn om alles te betalen en te koken voor iedereen die komt eten. Maar Pirata wil dat niet. En ze heeft elke week 2 tot 6 extra eters, dat is best veel. Die jongens kunnen op z'n minst een signaal krijgen dat ze zelf mogen koken.

Betalen is wel iets lastiger te regelen denk ik, omdat het wisselende groepen zijn. Kwamen er nou elke week dezelfde zes mensen eten, dan vraag je een bedrag per maand of zo. Maar per gast en per maaltijd een paar euro vragen doe je natuurlijk niet.

Wat vindt zoon zelf?

Verder denk ik niet dat het minder gezellig hoeft te zijn als de jongens zelf koken en betalen. Je huis kan nog steeds de spil van de groep zijn.

zebra

zebra

01-08-2020 om 10:44

beetje om en om

misschien? De ene keer bijvoorbeeld voor iedereen, dus ook jezelf en man, een grote pan pasta maken en een andere keer de jongelui zelf iets laten bedenken, er boodschappen voor laten doen en klaarmaken?
Het is natuurlijk wel een fijne tijd om later op terug te kijken dat vrienden altijd welkom waren thuis. Hier gebeurt het ook nog wel dat er een (kleinere ivm corona) groep langs komt als onze zoon een aantal dagen thuis is. Maar meestal eten die niet mee maar drinken ze alleen wat.

Zonnehoed

Zonnehoed

01-08-2020 om 11:51

Goedkoop

Ik zou een grote pan goedkoop eten maken. Pasta of soep, bonenschotel oid, Aardappelsalade, dan ben je voor een paar euro klaar. En misschien wat van die stokbroden met kruidendokter er in, die kosten bijna niks en vullen goed. Lijkt me geweldig om elke weekend het huis vol te hebben.

Triva

Triva

01-08-2020 om 11:57

hmm

kruidendokter

Pirata

Pirata

01-08-2020 om 13:00

Ja, en ministrone

Nu wordt het vooral de vraag wat ik goedkoop, makkelijk en in grote hoeveelheden kan aanbieden. 😊
Blijft wel het punt waarom het hier altijd mag en bij de andere ouders niet..

Kadit

Kadit

01-08-2020 om 13:30

Bij ons mag het ook altijd

Ik vind het fijn dat de vrienden van mijn kinderen graag hier zijn. En zo krijg ik zelf ook nog wat mee van hun leven en vrienden.

Iedereenn kan altijd meeeten. Willen zie iets anders, bijv pizza of bbq dan halen ze dat zelf. Maar het is hier niet wekelijks, en ze gaan ook wel naar anderen.

Maar als dat niet zo was, dan zou iedereen elke week hier welkom zijn. En als ik het financieel niet zou trekken, dan zou ik zoon laten weten dat ze zelf bij moeten gaan winkelen.

Ik vind het ook héél fijn dat mijn kinderen vrienden hebben, en dat ze daar leuke dingen mee doen. Dat is niet voor alle kinderen/pubers vanzelfsprekend (hier ook niet altijd zo geweest).

Tineke

Tineke

01-08-2020 om 13:36

Mogen

Het is toch niet gezegd dat het bij de anderen niet mag? De groep kiest voor jullie plek. Ruim huis, ruime tuin, aardige ouders. Ofzo. Daar zitten ze dan liever dan in een krappe huiskamer met ouders met alle ogen op hun doen en laten gericht. Al zouden die ouders dat misschien wel willen. Prijs je gelukkig. .

ElenaH

ElenaH

01-08-2020 om 13:57

Pirata

'Blijft wel het punt waarom het hier altijd mag en bij de andere ouders niet..'

Dat weet je niet. Misschirn stellen die ouders wel elke week voor om een keer bij hun te komen. Of vragen ze hun zoon of dochter wel of jullie niet een bijdrage zouden willen. En wimpelen die vrienden dat af.

Bij mijn buren is het altijd zoete inval. Maar hun dochter zat altijd bij ons.

Pirata

Pirata

01-08-2020 om 14:23

Dat kan zijn, maar ik hoor terug dat het niet steeds mag bij de anderen.
Nou ja, zolang ze op mijn bedtijd de deur uit gaan, moet ik me daar maar niet druk over maken.

Lou

Lou

01-08-2020 om 16:30

Handige locatie

Dit jaar is het anders, maar tot aan de coronacrisis zat hier minstens eens per maand een groepje van een stuk of tien jongelui "in te drinken" in de woonkamer. Wij wonen namelijk ongeveer op de helft van de route, van zowat iedereens huis naar de binnenstad.

Ik betaalde niets aan die avondjes, dat was ook nadrukkelijk niet de bedoeling. Ze waren al reuze blij dat het hier mocht. Ik heb geen last van ze (ga er ook niet tussen zitten, dus echt gezellig is het ook niet) en ik vind het fijn voor mijn dochter dat ze vrienden heeft want inderdaad, dat is niet vanzelfsprekend!

Ze kopen hun eigen drinken en chips en ze ruimen de woonkamer ook altijd netjes op.

Ook makkelijk met dat indrinken: ze zijn altijd op tijd weer de deur uit, want rond een uur of half 12 gaan ze uit.

Buurvrouw

Buurvrouw

01-08-2020 om 17:31

kleine kanttekening van een buurvrouw

Het huis van mijn buren is ook altijd de plek waar het mag. Twee pubers met elk hun eigen vriendengroep die tot laat in de tuin zitten te drinken en schreeuwen en die midden in de nacht met veel kabaal vertrekken. Elk weekend en in de vakanties elke dag. Buur-pa vindt het geweldig, die zie ik regelmatig met een Jumbo winkelwagen vol bier en chips lopen. We hebben bierblikjes in de tuin, kots op het pad en jongens staan in onze struiken te pissen. Meisjes van 15, 16 jaar staan hun droevige liefdesperikelen onder mijn slaapkamerraam te bespreken ("hij is je gewoon niet waard" "ja maar ik hou van hem" "je moet hem voor de keuze stellen" "ja maar ik ben bang dat hij voor HAAR kiest...")
Als ik aan de ouders vraag waarom het altijd bij hun moet, zeggen ze dat het nergens anders mag. Waarschijnlijk houden die ouders iets meer rekening met hun buren, denk ik dan. Het vervelende is dat de huizen hier zo zijn gebouwd dat mijn gezin eigenlijk het enige gezin is dat er last van heeft. Na een paar flinke aanvaringen wacht ik nu maar tot de buurpubers volwassen zijn en hun lawaai in een studentenstad voortzetten.
Mijn eigen dochter rouleert met haar vriendengroep tussen alle huizen, dus die verdelen de herrie wat beter. En net als bij Lou gaan ze tussen 23 uur en 23.30 uur richting het centrum om uit te gaan.
Hartstikke fijn dus dat pubers vrienden hebben, maar probeer een beetje lief te zijn voor de omgeving.

Tessa

Tessa

01-08-2020 om 17:31

Carnaval

Mijn huis ligt op 10 nuchtere loopminuten van het carnavalsepicentrum en in die dagen liggen hier constant mensen te slapen. Mijn hond is dolgelukkig met al die aandacht en kruipt steeds erbij op zo'n luchtbed 🤣
De kater en ik trekken ons wel terug op de slaapkamer en komen pas beneden als iedereen weer weg is.
Kosten heb ik er niet aan, ik moet alleen wel steeds iedereen aan het opruimen herinneren. Maar goed, dat is het minste. Ik vind het alleen maar fijn dat mijn kinderen en hun vrienden een veilige en gezellige plek hebben tijdens die "zware" dagen 🤣

Buurvrouw

Misschien toch eens schrikdraad door je struiken? En dan kijken wie het hoogste springt...

Maar zonder dollen, ik kan me nog voorstellen dat die jongelui zelf niet doorhebben hoeveel herrie ze maken, maar op jouw terrein piesen en overgeven is gewoon verregaand onbeschoft.

Groeten,

Temet

Pirata

Pirata

01-08-2020 om 18:33

Buren

De buren zitten hier gelukkig op enige tientallen meters afstand. Ik heb wel verboden mijn muziekinstallatie buiten te zetten. En ik vond net een Heinekenflesje in de heg...

Lou

Lou

01-08-2020 om 19:39

Buurvrouw

Oh getver wat goor. Daar zou ik ook flink woest om worden.

Gelukkig is dat hier niet aan de hand. Wij zijn zelf thuis en we zitten boven, dus we weten wat ze doen. De regels tegen burenoverlast zijn: gewoon praten, binnen blijven, muziek zacht, rustig de straat uit fietsen, niet praten op de stoep en vooral NIET ZINGEN. Daar houden ze zich netjes aan. Wij zijn erg gesteld op onze buren dus als ze zich er niet aan zouden houden zou het ook snel afgelopen zijn met het indrinken hier.

Juline

Juline

01-08-2020 om 21:47

Jaloers

Mijn oudste dochter is altijd weg. Chillen, naar anderen, in elk geval niet thuis. Behalve als wij een keer weg zijn. Ik heb de vriendengroepen een paar keer uitgenodigd voor pannenkoeken en een bbq. Dan zijn ze er, maar ze komen niet uit zichzelf en dochter nodigt ze niet uit.
Ik zou het heerlijk vinden als ze wel regelmatig hier zouden zijn.
Kortom, ik sluit me aan bij de voorgangers. Als je het je kan veroorloven, zet ze wat voor en anders vragen om bij te dragen in de kosten.
Koester deze avonden.

Jackie

Jackie

01-08-2020 om 22:07

geen geld vragen

Mijn advies zou ook zijn: houd het lekker simpel en goedkoop op die dagen, mochten ze zelf wat bijzonders willen dan regelen ze het zelf. Je kan het soms ook bij voorbaat aan hen overlaten: vandaag heb ik niks in huis, regelen jullie het dit keer?
Ik zou zeker geen geld vragen als ik het zelf kan betalen.

Piep

Piep

01-08-2020 om 22:35

Hier ook

Twee vriendengroepen die graag komen, zeker nu de clubs dicht zijn want die zijn hier op afstand, dus voor het uitgaan zochten de oudsten vaak en ander stekkie.

Nu dus beide groepen bij ons. Ik ben er wel blij mee want het zijn jongens die anders ergens bij een plas gaan zitten of zo. En dat vind ik snachts echt geen goed plan. Wij hebben de ruimte in en om het huis en wij zitten er niet bovenop. Ze zitten in de tuin of op zolder. Ze blijven meestal ook allemaal slapen.

Helemaal stil is het natuurlijk niet en vooral bij het weggaan hebben buren er last van, ook al hoor ik wel dat ze hun best doen zachtjes te zijn. Dat is nu vaak midden in de nacht. Daarom vind ik het prima als ze blijven slapen. Veiliger ook dan midden in de nacht een uur maar huis fietsen.

Wat betreft eten: ik zou niet voor ze gaan koken. Ik vind het prima om een stapel broodjes en hamburgers in huis te halen of zo (Ik denk trouwens dat ik mijn kinderen dat zelf zou laten halen, maar ik betaal wel). Maar koken doen ze zelf. Of ze halen een berg patat. Voor de jongsten betaal ik dat, de ouderen hebben baantjes, die zouden dat echt raar vinden als wij dat betalen.

Ik denk dat veel pubers hun vriendengroep helemaal niet bij de ouders over de vloer willen hebben. Dat vinden ze gênant. Pirata en ik hebben kinderen die dat blijkbaar niet zo genant vinden, maar ik denk dat veel pubers 'mag niet' als een smoesje gebruiken.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

01-08-2020 om 22:41

Mag of kan niet

Hier hangen er ook wel eens een stel, maar met een jonger kind in huis is zo’n groep jongelui in huis gewoon best onhandig.
Tegen 21.00 uur krijgen ze van mij toch het verzoek om zachtjes te doen. Dat proberen ze dan heus wel, maar dat gaat gewoon niet.

Ik denk dat ‘mag niet’ vaak gewoon komt door ‘kan niet.’

Pirata

Pirata

01-08-2020 om 23:05

Genant

Ja, het is fijn om kennelijk geen hele erge genante ouder te zijn!
Zolang ik maar niet ga zingen of dansen.

Over die herrie buiten en binnen: ik heb al gezegd dat ik geen late bijeenkomsten wil doordeweeks. Er zijn hier in huis ook nog mensen die de volgende dag moeten werken...

Ik zal eens kijken wat er volgende week gebeurt rond etenstijd. Ik zorg wel voor veel macaroni op voorraad. Of iets engs, linzen met tahoe, dan gaan ze zeker zelf hamburgers kopen..

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.