Pief
17-09-2025 om 21:10
Vrij meisje ineens streng moslim
Mijn zoon heeft enkele jaren een relatie gehad met een meisje van allochtone afkomst (ouders moslim). Een zeer vrijgevochten meisje, geen hoofddoek, meteen bij ons blijven slapen, ze moest niks hebben van het geloof. Ineens maakte ze het van de ene op de andere dag uit in een kort gesprekje, niemand zag dat aankomen, het ging heel goed tussen hen. Ze ging op vakantie naar haar geboorteland en nu zie ik ineens een foto met haar en een oude vent en ze draagt een hoofddoek. Ik denk dat die man haar verloofde is. Hij is minstens 20 jaar ouder.
Ik heb haar een appje gestuurd hoe het met haar gaat en kreeg een bericht terug waarbij ik een heel raar gevoel heb. Ik geloof dat dit niet haar keuze is, het past totaal niet bij haar en een paar weken geleden nog maar zat ze hier heel gelukkig te zijn met mijn zoon. Ik heb haar laten weten dat ze altijd bij me terecht kan, maar ik heb hier zo'n akelig gevoel bij. Maar wat kan ik doen?

Poezenmeisje
17-09-2025 om 21:37
Ik denk dat je gedaan hebt wat je kúnt doen. Aangeven dat jullie deur altijd open staat voor haar.
Hopelijk valt het mee.
Mijn schoonzus draagt een hoofddoek als ze bij haar familie in het land van herkomst op bezoek gaat, maar hokt gewoon met een Nederlander.
Van een collega konden we zien dat er weer eens een tante logeerde. I.p.v. met een spijkerbroek en shirtje liep ze dan in wijde soepjurken.

absor
17-09-2025 om 22:11
is ze wel meerderjarig? Heeft ze nog wel co tact met je zoon? Heb je het idee dat ze in levensgevaar is? Heeft ze wel plannen om weer naar nl te komen?
Heel veel vragen. Ik snap dat je ongerust bent, Zeggen dat je deur altijd open staat en contact proberen te blijven houden is iig altijd goed

AnnaPollewop
17-09-2025 om 22:49
Er is wel een club die meisjes helpt om hier uit te komen als ze dat willen, heb even niet voorhanden hoe die bereikt kunnen worden. Maar dan is natuurlijk de vraag of zij dat inderdaad wil of niet. En of ze midnerjarig is, welke nationaliteit ze heeft etc. Je zou het ook eens bij Veilig Thuis kunnen vragen, die kunnen je hopelijk advies geven als je denkt dat het om dwang gaat.

Pief
17-09-2025 om 23:07
Ze is weer in Nederland zegt ze (maar ik kan natuurlijk niet zien of dat waar is). Ze is meerderjarig. Ze heeft geen contact meer met mijn zoon en dat is ook goed, want hij was er kapot van. Ik heb hem dit ook niet verteld. Hij kan hier niks mee en dat zou hij heel moelijk vinden.
In denk dat er sprake is van dwang inderdaad. Is Veilig Thuis dan een goede optie? Of zijn er andere instanties? Kunnen die wat doen?

MamaE
17-09-2025 om 23:32
Ik deel je zorgen en zou ook graag iets doen. Maar dat is wel heel lastig als ze meerderjarig is en in het buitenland zit. Grote kans dat dit inderdaad niet haar eigen keuze is en ze het van haar ouders moest uitmaken met je zoon om uitgehuwelijkt te worden aan een oudere man.
Ik zou misschien toch wel dit met je zoon delen. Zodat hij weet dat het niet aan hem ligt. En ook niet aan haar.

Annaniem2023
18-09-2025 om 00:00
Je moet helemaal niks doen, want je kunt niks doen.
en ik denk dat je hieraan lijdt:
AI:
Er bestaat geen officiële Nederlandse vertaling voor "white savior syndrome"; het begrip wordt meestal gebruikt zoals het is, of vertaald als "witte redder-syndroom" of "wit redderscomplex". De term beschrijft het gedrag van westerse mensen die, vaak onbewust, denken dat zij de problemen van niet-westerse culturen of gemeenschappen moeten oplossen, wat een neokoloniale mentaliteit en een gevoel van superioriteit met zich meebrengt. Wat het betekent
- De term: Het "white savior syndrome" verwijst naar een mindset waarbij een persoon, vaak wit en afkomstig uit het Westen, gelooft dat hij of zij de verlosser is voor mensen in ontwikkelingslanden. (In jouw geval dus het arme moslimmeisje)
- De motivatie: Dit kan komen uit een combinatie van goedbedoelde empathie en een diepgeworteld idee van superioriteit (in jouw geval de superioriteit dat niet-moslim zijn beter is en meer geluk brengt dan moslim zijn en een hoofddoek dragen)

rionyriony
18-09-2025 om 06:20
Mensen die een heel uitgesproken mening over een onderwerp hebben doen bij mij doorgaans de alarmbellen rinkelen. Het "heel vrijgevochten meisje" tja. En dan ineens weer tegengesteld gedrag: heel gehoorzaam aan van bovenaf opgelegde gedragsregels. Tja. Ze is er kennelijk erg mee bezig: hoe zal ze zich vandaag eens gedragen.
Laten we hopen dat de persoon die daaronder zit ontdekt dat geen van tweeën realistisch is: wij zijn in alles van elkaar afhankelijke groepswezens en kunnen niet alleen leven. Ik zou er geen druk op uitoefenen en het niet onbewust gaan belonen door aandacht, zielig vinden, beschermen e.d. Ik zou doen alsof ze dezelfde is en mijn eigen houding geen millimeter wijzigen. Niet faciliteren maar ook niet bekritiseren.
Wil niet zeggen dat je geen belangstelling voor haar moet hebben. Hoe meer je iemand aan de praat krijgt over zijn gedrag, hoe meer die persoon er zelf over na gaat denken.

Pief
18-09-2025 om 06:21
Ik denk dat ik Veilig Thuis ga bellen voor advies. Maar ik denk eigenlijk dat ik haar pas kan helpen als ze daarom vraagt. En het is de vraag of ze dat durft. En wil. Want ze zal dan haar familie achter zich moeten laten.

Anna Cara
18-09-2025 om 07:40
Wat goed dat je actie neemt. Heel verdrietig als dit niet haar (echte) vrije keus blijkt te zijn.

EmmaT
18-09-2025 om 07:44
Onderschat de keuze niet die zij moet maken. Misschien zelfs een van leven of dood. Je weet er niet het fijne van. Goed dat je advies vraagt.
En: wees er ook voor je zoon! Juist voor hem is dit bijzonder traumatisch vertel ik je.

Loezzie
18-09-2025 om 07:56
Annaniem2023 schreef op 18-09-2025 om 00:00:
AI:
Er bestaat geen officiële Nederlandse vertaling voor "white savior syndrome"; het begrip wordt meestal gebruikt zoals het is, of vertaald als "witte redder-syndroom" of "wit redderscomplex". De term beschrijft het gedrag van westerse mensen die, vaak onbewust, denken dat zij de problemen van niet-westerse culturen of gemeenschappen moeten oplossen, wat een neokoloniale mentaliteit en een gevoel van superioriteit met zich meebrengt. Wat het betekent
- De term: Het "white savior syndrome" verwijst naar een mindset waarbij een persoon, vaak wit en afkomstig uit het Westen, gelooft dat hij of zij de verlosser is voor mensen in ontwikkelingslanden. (In jouw geval dus het arme moslimmeisje)
- De motivatie: Dit kan komen uit een combinatie van goedbedoelde empathie en een diepgeworteld idee van superioriteit (in jouw geval de superioriteit dat niet-moslim zijn beter is en meer geluk brengt dan moslim zijn en een hoofddoek dragen)
Wat jammer dat jij en AI dit zo zien. Je maakt het wel heel groot.
Ik zie een iemand die zich zorgen maakt om een jong meisje.
Ik zou het meisje laten weten dat ik er altijd voor haar ben. Je kan waarschijnlijk niet zo veel voor haar doen behalve vinger aan de pols houden en haar een a

Broadway
18-09-2025 om 08:08
Annaniem2023 schreef op 18-09-2025 om 00:00:
AI:
ben jij wel helemaal lekker?
ze uit haar zorgen omdat ze deze meid kent en nu totaal tegengesteld gedrag ziet en jij komt het even bagatelliseren met een complex? echt serieus, rot op met je hokjes.

Annaniem2023
18-09-2025 om 08:37
Ja ik ben zeker lekker. Veilig Thuis bellen omdat ze een hoofddoek draagt en met een oudere man op de foto staat vind ik belachelijk . Misschien is hij wel haar oom.
maar goed, laat TO Veilig Thuis bellen dan hoort ze vanzelf dat die er niks mee gaan doen.

Annaniem2023
18-09-2025 om 08:38
EmmaT schreef op 18-09-2025 om 07:44:
Onderschat de keuze niet die zij moet maken. Misschien zelfs een van leven of dood. Je weet er niet het fijne van. Goed dat je advies vraagt.
En: wees er ook voor je zoon! Juist voor hem is dit bijzonder traumatisch vertel ik je.
Meisje draagt hoofddoek en jij komt met termen als: keuze op leven en dood en traumatisch. Dit is toch hilarisch!

Broadway
18-09-2025 om 08:45
Annaniem2023 schreef op 18-09-2025 om 08:37:
Ja ik ben zeker lekker. Veilig Thuis bellen omdat ze een hoofddoek draagt en met een oudere man op de foto staat vind ik belachelijk . Misschien is hij wel haar oom.
maar goed, laat TO Veilig Thuis bellen dan hoort ze vanzelf dat die er niks mee gaan doen.
heb je gelezen dat ze haar kent en het gedrag wat betreft de plotselinge enorme ommekeer in gedrag zorgelijk vindt? dáár gaat dit over met je hoofddoek en oom. lees eens wat er staat in plaats van je drang om iets een complex te laten zijn..