Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Soof!

Soof!

13-04-2014 om 14:07

Wat als je volwassen kind schulden maakt en nog bij je thuis woont?

Dag allemaal. Ik heb over dit onderwerp een apart topic geopend omdat dit toch richting de juridische kant gaat.
Onze 20 jarige zoon is bezig om schulden te maken. Ik wil graag weten of wij daar ook last van kunnen krijgen. Kan een incassobureau ons b.v. ook aansprakelijk stellen of beslag leggen op onze spullen? Is er iemand die mij dat kan vertellen?

mirreke

mirreke

13-04-2014 om 15:13

Ik vind dit:

en wel hier:

http://www.juridischloket.nl/vraagenantwoord/consument-geldzaken/schulden-en-incasso/schulden-kinderen/Pages/default.aspx

'U bent nooit aansprakelijk voor schulden van kinderen boven de 18, want dan zijn ze meerderjarig. Ouders zijn niet aansprakelijk voor de schulden die na de 18e verjaardag zijn ontstaan. Het kan wel voorkomen dat ouders verantwoordelijk zijn voor schulden die vóór de 18e verjaardag zijn ontstaan.'

Dit betreft tekst van februari 2014, dus nu geldend.

Ik weet alleen niet hoe het precies zit als jullie zoon bij jullie woont. Stel dat een deurwaarder beslag zou komen leggen, lijkt me wel van belang dat duidelijk is wat zijn bezittingen zijn en wat die van jullie...

Monique D*

Monique D*

14-04-2014 om 13:43

Ouders hebben toch ook een onderhoudsplicht tot 21 jaar?

Het is een goede vraag: "Ben ik ook aansprakelijk voor schulden van mijn 20-jarige kind als hij nog thuis woont?"

Ouders hebben ook een onderhoudsplicht tot 21 jaar. En ik vraag mij ook af of een deurwaarder de spullen van de ouders als het kind nog thuis woont in beslag kan nemen.

Wat ik weet van beslagleggingen is:

Dat alles wat op het woonadres is onder beslag kan komen te liggen.
Zelfs al staat er een auto van een ander op je pad, die moet dan maar aantonen dat deze van hem is. Dit is met een auto makkelijk, maar met een geleende boormachine o.i.d. waar je de nota niet meer van hebt, ietsjes lastiger aan te tonen.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-04-2014 om 22:39

Jasam

Ze leggen bij een schuld van een 21+ kind geen beslag op de spullen van de ouders.

Kaaskopje, dat is niet waar

Alleen als je de aankoopbonnen van de eigen inventaris kunt laten zien. Dan blijft hij daar af.

Als er bv. een giga breedbeeld TV in de huiskamer hebt staan met daaraan gekoppeld de modernste playstation, en er is op de kamer van zoon niets van waarde te vinden, zul je toch met bankafschriften en nota's moeten kunnen bewijzen dat het jou spul is.
Je woord is dan niet genoeg.

Soof!

Een incassobureau kan volgens mij nooit beslag legen op spullen, dat kan alleen een deurwaarder en die moet daarvoor toestemming hebben van de rechter. Maar incassobureaus kunnen wel schulden snel laten oplopen. Heb je geen enkele mogelijkheid om te voorkomen dat je kind schulden maakt? Gaat het om schulden bij reguliere instellingen (zorgverzekering bijvoorbeeld) of zijn het extreme, oncontroleerbare schulden?
Eventueel zou je je kunnen verdiepen in mogelijkheden om bewindvoering aan te vragen. Maar dat ligt aan de situatie

Tsjor

Kaaskopje

Kaaskopje

27-04-2014 om 01:23

Jasam

Ik heb nog eens gelezen en beslagleggen op de spullen van het hele gezin schijnt mogelijk te zijn bij een belastingschuld, maar dus niet als bijvoorbeeld telefoonkosten niet betaald worden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.