Juanna
20-03-2010 om 19:20
Wat moet je regelen als je kind op kamers gaat
Dochter van 17 gaat op kamers. We hebben eigenlijk geen idee wat je dan moet regelen. Behalve dan inschrijven op dat adres en doorgeven aan de studiefinanciering. Wat nog meer? Kan ze gewoon bij dezelfde ziektekostenverzekering e.d. blijven? En valt ze nog onder onze WA verzekering?

Tirza G.
20-03-2010 om 19:45
Dat ligt er aan
Inschrijven in de gemeente waar ze gaat wonen en de rest staat of valt met je polis. Bij onze polissen zijn de kinderen (ook uitwonend) meeverzekerd tot hun 25e. Ziektekosten-gedoe bleef hier ook gewoon hetzelfde. De allergrootste hobbel om te nemen is de IBgroep (of DUO, zoals het tegenwoordig heet). Mèn. Of mijn kind de enige uitwonende student van Nederland is. We hebben al tig keer aan moeten tonen dat ze écht uit huis is.
Tirza

Juanna
20-03-2010 om 20:55
Bedankt
Okee, dus ik moet gewoon even navragen bij de verzekering of ze er dan nog onder valt. Ga ik maandag meteen doen.
En wat raar zeg dat het zo moeilijk is bij de IB groep. We zullen zien hoe dat bij ons zal gaan.

sus-anne
20-03-2010 om 21:10
Ov kaart
afhankelijk van waar je kind gaat wonen: op tijd haar OV kaart om laten zetten naar een weekendkaart .

Charlot1
21-03-2010 om 17:19
Advies
- inschrijven bij de nieuwe gemeente (je hoeft je niet te laten uitschrijven bij de huidige gemeente. Gemeenten geven onderling wijzigingen door). Dit is verplicht voor de uitwonende beurs.
- laat belangrijke post nog wel gewoon op jullie thuisadres komen (denk aan bankrekening, pensioen, artsen, instanties etc). Veel studenten verhuizen nog wel eens en veel post blijft (onbeheert) liggen.
- informeren bij je ziektekosten en WA verzekering.
- inboedelverzekering afsluiten. Kosten zijn erg laag en als student heb je toch (ongemerkt) veel waardevolle zaken (denk aan computer, tv, audio apperatuur, mobiel, camera etc).
- iedereen in je omgeving vertellen dat je kind op kamers gaat/een kamer zoekt. Wij krijgen via via heel veel spullen voor de studentenkamer! Vaak zijn er genoeg mensen die nog spullen hebben staan. Dit scheelt haar veel geld bij de inrichting van de kamer.
- niet teveel geld besteden aan het opknappen van de kamer. Veel studenten blijven geen jaren in de kamer en dan is het zonde om veel geld uit te geven aan dure gordijnen of een vloer. Maak het dus niet te duur en kijk of je dingen kunt overnemen.

Juanna
21-03-2010 om 22:06
Ga ik morgen meteen bellen
Bedankt voor de adviezen. Aan een inboedelverzekering had ik inderdaad niet gedacht. Ik ga alles van de week even nabellen e.d.

Tirza G.
21-03-2010 om 22:52
Inboedelverzekering
Bij ons is de inboedel van dochter-op-studentenkamer gewoon meeverzekerd op onze polis! En laat je in vredesnaam (als dat niet zo is) geen laptop-verzekering oid aanpraten, je betaalt je scheel en krijgt er niets voor terug. De dagwaarde van een laptop van 4-500 euro is na een jaar lachwekkend - en de premie is niet mals.
Tirza