kweeniemee
01-11-2009 om 06:56
Wat nu?[zoon zonder inkomen]
Om een lang verhaal kort te maken.
Onze zoon van nu bijna 20 zit financieel behoorlijk in de problemen. Toen hij zijn Havo-diploma behaalde ging hij naar het HBO. Na ongeveer driekwart jaar kwam hij erachter dat dat het niet was en is ermee gestopt. Ondertussen was hij samen met de medestudent een bedrijfje begonnen. Ook dat was het niet en is daarmee ook gestopt. Zijn compagnon ging alleen verder en zoals jullie wel zullen snappen moet er dan geld op tafel komen om eruit te stappen. We weten nog niet precies hoeveel maar wij hebben hem beloofd het geld voor te schieten want hij heeft geen ene rode cent (gaat wel om een aantal duizend euro). Voor een paar weken geleden had hij een baantje maar dit is om wat voor reden dan ook niet gelukt. Nu kan hij binnenkort via een uitzendbureau beginnen bij een call-center.
Wat is nu het geval: wij proberen hem op allerlei manieren (financieel) te helpen maar hij doet maar precies waar hij zin in heeft. Vorige week is het dan ook flink geëscaleerd en heb hem gezegd dat hij niet meer financieel op ons hoeft te rekenen. Tot onze verbazing ging hij afgelopen avond uit. Ik vroeg hem waar hij dat van betaalde. Hij zei: mijn vriendin betaalt, zij wil dat graag. Vorige week zijn ze ook al naar Marco Borsato geweest (ook op haar kosten: was een cadeautje van haar). Ik heb hem gezegd dat ik dat absoluut afkeur. Hij kan/mag toch niet op de portemonnee van zijn vriendin gaan teren? Ik vind het vreselijk moeilijk maar weet niet meer hoe ik dit verder moet aanpakken? Ben nu geneigd om alles voor hem stop te zetten. Ook neemt hij onze auto wel eens mee. Doet er nooit benzine in omdat hij dus geen geld heeft.
Wat zouen jullie doen??? Ben het spuugzat.

reina
01-11-2009 om 10:28
Kweenie
Je zegt het zelf al, je bent het spuugzat, dus stop met sponsoren. Als hij wil kan hij echt wel ergens een baantje krijgen, (zie ik aan mijn kinderen en hun vrienden), al zijn het vaak niet de leukste baantjes. Geef je auto niet meer mee, betaal niets meer (hoe moeilijk dat misschien ook is soms) en hopelijk wordt zijn vriendin het ook zat alles te moeten betalen.

Kaaskopje
01-11-2009 om 13:57
Je zou ze toch
In veel beperktere mate zit ik ook een beetje met een dochter waarvan ik vroeger zei dat ze het financieel heel goed op een rijtje heeft, maar ze doet de laatste tijd, het afgelopen half jaar, dingen die óns geld kosten en dat kan ik eigenlijk echt niet missen. Voor duizenden euro´s zou ik haar niet eens kunnen helpen dus dat is duidelijk.
Wat de vriendin van je zoon doet is cru gesteld háár probleem. Ik zou er ook een preek over loslaten op dochter, omdat ik het niet netjes vind als ze zo op de zak van een vriend of vriendin leeft, maar de vriendin is hoop ik wel zo slim om zich niet in de schulden te steken voor jouw zoon. Verder zou ik nu inderdaad duidelijk maken dat de koek op is en dat je binnen een bepaalde termijn bepaalde bedragen terug wilt zien.

sus-anne
01-11-2009 om 18:07
Kostgeld
ik zou de geldkraan dichtdraaien,en bovendien kostgeld eisen van je zoon.
iemand van 20 snapt echt wel dat leven geld kost,en dat jij niet gaat werken om hem te onderhouden.
stel vanaf volgende maand een bedrag vast wat je aan kostgeld wil hebben,en als hij dan nog geen baantje heeft,mag hij het later allemaal terugbetalen.
inclusief het geld wat jullie hem al voorgeschoten hebben.
overigens ,wie betaald nu zijn (verplichte) zorgverzekering?ik vermoed dat jullie dat doen?dat zou ik hem ook terug laten betalen.

reina
01-11-2009 om 19:33
Maar
Ik ben het ermee eens, niets voor niets meer, maar.... ik neem aan dat hij geen inkomsten heeft? Dus waar zou dat kostgeld van betaald moeten worden en inderdaad, zijn verzekering, zijn telefoon etc??? Wordt dat allemaal door jullie betaald, kweeniemee?

sus-anne
01-11-2009 om 19:42
Reina
ik bedoelde:als je het kostgeld gaat vragen,en heeft hij pas in januari werk gevonden,dan mag hij het met terugwerkende kracht betalen.
dan heeft hij een trigger om aan het werk te gaan,vraag je het niet,dan vind hij het wel prima,hij wordt immers toch wel onderhouden door zijn ouders en zijn vriendin.
en daar leert hij natuurlijk niets van.

yelle
03-11-2009 om 13:00
Sorry,maar ingrijpen!
Je zoon is oud genoeg om zelf op eigen benen te staan en daar hoort een job bij.Zo te horen krijg ik de indruk dat hij dit niet al té serieus neemt,want iedereen maakt het hem ook wel gemakkelijk he.Ik begrijp wel dat jij je kind wil helpen,maar dat moet van zijn kant niet begrepen worden alsof hij met zijn gat in de boter is gevallen.Zeg hem maar dat dit niet langer kan en dat hij moet zorgen voor een inkomen.
Jij bent als ouder zeker niet verplicht om je kinderen blijven te onderhouden.
Onze oudste hier kwam van school af en wij stonden er ook op dat ze werk ging zoeken.Ze heeft daar geen problemen van gemaakt.Ze wou een eigen wagen,wou zelfstandig zijn,dus dat betekende werken voor de kost en onderhoud.

kweeniemee
03-11-2009 om 15:46
Ingrijpen
Allemaal bedankt voor de reacties.
Het is zeker niet zo dat we het zomaar allemaal laten gaan.
Zoals ik al aangaf gaat hij binnenkort full-time aan de slag voor een call-center.
We hebben ook een stevig gesprek met hem gevoerd hoe wij een en ander zien en dat hij niet zijn vriendin kan laten opdraaien voor zijn financieel probleem. Dus niet meer uit e.d. Uiteindelijk was hij het wel met ons eens. Natuurlijk helpen wij hem, ook met de afronding van zijn bedrijf. Wij kunnen hem het geld voorschieten maar hij zal het zeker op het moment dat hij gaat verdienen terug moeten betalen. Ook hebben wij met hem afgesproken dat de auto niet meer zomaar gebruikt gaat worden door hem. Ook is er al een lijstje gemaakt met gemaakte kosten voor bijvoorbeeld bus e.d. die wij hem hebben voorgeschoten. Ook dat gaat hij terug betalen.
Op dit moment weet hij eigenlijk niet zo goed wat hij wil gaan doen maar hij wil als allereerst geld verdienen om schoon schip te maken met ons. Dat vind ik wel heel positief. Daarna wil hij een beroepskeuzetest gaan doen en eventueel weer gaan studeren.
Ben wel opgelucht nu, hij is wel van goede wil en ziet wel in dat het zo niet verder kan.

sus-anne
03-11-2009 om 18:36
Kweeniemee
je tweede bericht klinkt al een heel stuk positiever dan je eerste,het gaat vast wel goed komen met die jongen,soms is er even een confrontatie nodig om alles weer in goede banen te leiden,het is ook moeilijk ,volwassen worden.
succes er mee.