Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Welke verandering zag je toen jouw kind een relatie kreeg?

Mijn zoon van 22 heeft sinds een half jaar voor het eerst verkering. Serieus ook. Meisje past perfect bij hem. 

Ik val van de ene verbazing in de andere. Wil opeens "nette" schoenen. Al weet ik nog niet wat hij daarmee bedoelt en waar hij dus mee thuis komt. Vriendin is nogal gek op schoenen blijkbaar. 

Ook is het opeens een beller geworden. Hij belde nooit of superkort: "Ben zes uur thuis...." Mijn man en ik waren en zijn ook geen bellers dus ik had dit niet verwacht bij deze generatie. Urenlang kan het opeens en ze zien elkaar elk heel weekend.

Zijn slaapkamer is veel netter opeens, terwijl zij hier niet zo vaak is. Ook als ze niet komt is het netter. 

Hij praat veel meer met mij. Als hij bij haar vandaan komt (woont ook nog thuis) maar ook na zijn werk. Praat ook veel over zijn "beginnende relatie" met zijn schoonvader bijv en zijn onzekerheid daarin.

Waarin zag jij je kind veranderen de eerste maanden van een serieuze relatie? 

Leuk onderwerp!

Mijn zoon is attenter geworden: belt zjjn vader op  op verjaardag om hem te feliciteren, koopt zonder mijn aansporing een kadootje voor de verjaardag van zijn broer. Eerder had hij daar geen of weinig aandacht voor.

Zoon leerde vriendin kennen net voor coronatijden en ze belden uren. Was daar heel verbaasd over. Meestal was t ja okee daag.
Hij heeft zn haar nu iets langer,gebruikt andere produkten en meer luchtjes. Praat langer en doet nu graag spelletjes.
Zijn slaapkamer is sinds vriendin meer een slagveld😂 zij is echt een grote rommelkont.

of hij is uit de puberteit?  

Leuke vraag. Dochterlief heeft nu sinds een jaar een relatie. Haar vriend is een leuke, fijne jonge man, maar turbulent. Was ze eerst heel erg aan het opletten of ze wel genoeg slaap kreeg, kan ze nu tot de vroege uurtjes zitten gamen. Daarnaast is ze ook wat makkelijker geworden met geld uitgeven, maar daarvoor was ze ook altijd erg zuinig.
Hij heeft dus gezorgd dat ze wat losser in het leven staat. Aan de andere kant merk ik ook dat zij hem helpt om juist wat meer op te letten op b.v. zijn uitgaven. Zover als ik kan zien zijn ze een goede match. Gelukkig ziet dochterlief er ook gelukkig uit en geeft ze dat ook aan. Dat laatste is natuurlijk het belangrijkste

Sinds dochter (21) een vriendje heeft (nu twee jaar) besteedt ze meer aandacht aan haar uiterlijk. Niet dat ze daarvoor een slons was, maar altijd een sweater en een skinny jeans. Haar was altijd in een staart. Nu vaker een blouse en zelfs een rokje en haar los met een leuke speld oid. Ze heeft zelfs om haar oorbellen gevraagd (ze woont al uit huis en deze had ze niet meegenomen want ze droeg ze nooit). 

Ook horen we van haar vriend dat ze het nu ineens wel leuk vind om uit te gaan en te feesten. Maar dat kan ook door het studentenleven zijn gekomen wat dit jaar nu eindelijk echt weer kan sinds de pandemie. Als scholier ging ze echter nooit naar feestjes (behalve bij vriendinnen thuis). En ze drink ook wel eens een drankje wat ze eigenlijk altijd afzwoor want alcohol was slecht en vies.

Ik vind ze heel goed bij elkaar passen en ben erg blij met zo'n lieve leuke schoonzoon.

Mijn dochter van 24 gaat binnenkort eindelijk samenwonen met haar vriend, waarmee ze al bijna 6 jaar verkering heeft. Ze studeerden/woonden allebei in een andere stad en zijn nu allebei afgestudeerd. Door haar vriend is dochter wat gemakkelijker geworden en door zijn (vele) broers en vrienden kan ze nu ook gemakkelijker met jongens in het algemeen omgaan. Vroeger had ze eigenlijk alleen vriendinnen, weinig vrienden, nu maakt het haar niet zoveel meer uit. Ze is ook wat gebekter geworden. 
Net zoals al onze lieve schatjes heeft ook mijn dochter haar mindere kantjes en bij haar is het dat ze enorm kan drammen. Haar vriend kan daar geweldig goed mee omgaan en lacht haar gewoon uit, terwijl hij resoluut zegt 'gaan we NIET doen'. En dat accepteert zij dan ook weer gewoon. Financieel houden ze elkaar lekker in balans, hij is wat zuiniger en houdt haar koopdrift een beetje in bedwang en andersom leert zij hem wat meer te genieten van wat je met geld kunt doen. Soms kijkt hij zo blij naar haar, dat ik helemaal gelukkig word van hoeveel er van mijn kind wordt gehouden. Ik ben dan ook erg dol op deze lieverd. En nog een voordeel: hij heeft nog leuke ouders ook, dus op feesten en partijen is het altijd gezellig. 

Beide kinderen zijn rustiger geworden. Mijn dochter heeft sinds haar 18de dezelfde vriend, met wie ze nu ruim 10 jaar samenwoont. Ze zijn echt samen “groot” geworden. Zoon heeft nu een half jaar een leuke vriendin, hij is aan het “landen” na een paar moeilijke jaren. Gelukki zijn inde liefde doet ze goed
Sini

Hier eigenlijk een negatieve ervaring.

De dochter 23 was altijd gezellig vrolijk.
Kon soms spontaan een bedankje meebrengen (merci of iets voor bij de koffie).
Ergens bij helpen was nooit een probleem. (Denk aan boodschappen ophalen vaatwasser in uitruimen)
Sinds ze een vriend heeft.
Wil ze nergens (gratis) meer aan meehelpen
Gaat nooit meer uit.
En koopt eigenlijk geen kleding meer en probeert het zo te draaien dat de dingen die nodig zijn door haar moeder worden meegenomen onder het mom van je bent er toch.
Kortom slechte invloed van de schoonzoon/vriend 

Buttons1970 schreef op 24-10-2022 om 21:32:

Hier eigenlijk een negatieve ervaring.

De dochter 23 was altijd gezellig vrolijk.
Kon soms spontaan een bedankje meebrengen (merci of iets voor bij de koffie).
Ergens bij helpen was nooit een probleem. (Denk aan boodschappen ophalen vaatwasser in uitruimen)
Sinds ze een vriend heeft.
Wil ze nergens (gratis) meer aan meehelpen
Gaat nooit meer uit.
En koopt eigenlijk geen kleding meer en probeert het zo te draaien dat de dingen die nodig zijn door haar moeder worden meegenomen onder het mom van je bent er toch.
Kortom slechte invloed van de schoonzoon/vriend

Jeetje, dat zou ik dan wel bespreken met je dochter. Want klinkt echt niet leuk!

Hier heeft dochter van 21 sinds enige tijd weer een vriend. Hiervoor al diverse zien komen en gaan, die over het algemeen niet bij haar pasten
Huidige vriend is 23, vriendelijk en attent. Prima jongen, alleen wat veel tatoeages, maar dat vindt dochter eigenlijk ook wel.

Wat ik aan haar merk is dat ze meer uit huis is, ze slaapt vaak bij hem want hij woont al op zichzelf en dat is natuurlijk leuk. Maar soms mogen we komen eten, ze koken dan samen. Sowieso kookt ze vaker de laatste tijd en meer divers. Leert ze van hem volgens mij. En hij komt dan ook regelmatig bij ons eten. 

En verder merken we gewoon ook dat ze uit de puberteit is. Wat maakt dat ze rustiger is en attenter. Ook zelfstandiger. Minder om geld zeurt (ook omdat ze van haar vriend best vaak iets krijgt). Kortom, we hebben weinig te klagen eigenlijk. Ik hoop dat het voorlopig aan blijft.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.