Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Zoon 21 spoorloos, veel schulden, mijn inkomen gekort, hoe uitschrijven?

Hallo, voor het eerst besloten om een bericht in het forum te plaatsen aangezien ik ten einde raad ben en hier eigenlijk met niemand over kan praten.

Ik ben een alleenstaande moeder vanaf dat mijn kinderen anderhalf en 4 waren. Daarna geen contact meer met vader, geen omgangsregeling, geen alimentatie.

Dit ging mij best goed af, alleen financieel was het zwaar. Toen mijn zoon naar de middelbare school ging is het mis gegaan, spijbelen, foute vrienden, blowen, gamen etc. Sindsdien hulp gehad, jeugdzorg en vele andere soorten hulp. Toen hij 18 werd hield de hulp op maar zijn problemen werden erger. Ik heb werkelijk van alles geprobeerd zonder resultaat.

Ook met mij ging het uiteindelijk steeds slechter. 2 jaar geleden de stap genomen om mijn problemen op te lossen en schuldhulpverlening aangevraagd, dit in de vorm van bewindvoering.

Helaas was mijn inkomen, uitkering, gebaseerd op 1 persoon, 48 euro leefgeld per week aangezien mijn zoon al 18 was en in principe iets zou kunnen bijdragen. Dat gebeurde niet, mijn zoon ging niet naar school en werkte niet.

Toch heb dit kunnen redden...

Totdat ik een aantal weken geleden een brief vd gemeente kreeg met de mededeling dat mijn uitkeringen werd gewijzigd omdat mijn zoon 21 was geworden , wat inhoudt bijna 300 euro minder. Ik heb op dit moment 48 euro per maand om van te leven.

Mijn zoon is vaak onvindbaar, en als ik hem zie wordt hij boos en aggressief, hij is niet van plan bij te dragen of zich uit te schrijven.

Tot overmaat van ramp blijven de deurwaarders en incasso bureaus aan de deur komen en zijn nu op het punt beslag te gaan leggen.

Iemand enig idee wat ik kan doen?
Ikzelf kan hem niet uitschrijven.

Grtjs

Flavia

Flavia

25-07-2019 om 19:34

Wel uitschrijven

Jij kunt hem niet zo uitschrijven maar je kunt wel dat proces bij de gemeente starten.

Dat heet een adres onderzoek.
Als hij daar niet op reageert schrijven ze 'm uit en is hij formeel zonder woon of verblijfplaats.

Tineke van Gaal

Tineke van Gaal

25-07-2019 om 19:46

Wel uitschrijven

Ga naar de gemeente of kijk op hun site voor een adresonderzoek. Je verklaart dan dat je zoon niet meer in jouw huis woont en dat je geen idee hebt waar hij is. De gemeente doet administratief onderzoek en stuurt een brief naar jouw adres voor hem. Die zou ik weggooien. Na een aantal weken (bij mij 6) is hij uitgeschreven. Daar krijg je geen bericht van maar dat kun je nakijken in mijnoverheid.nl
Laat dan meteen je adres blokkeren voor nieuwe inschrijving. Iedere Jan Doedel kan zich inschrijven op jouw adres. Dat heeft mij veel ellende opgeleverd. In jouw geval kan het voorkomen dat je zoon zich weer inschrijft.
Dat betekent wel dat je zoon dan officieel dakloos is en geen uitkering of ID kan aanvragen. Dat maakt zijn leven een stuk ingewikkelder. Maar bij een kind wat niet wil en je een hoop ellende bezorgt moet je soms hard zijn.

De kostendelersnorm

Je kind is 21 geworden, dan heb je te maken met de kostendelersnorm. Jij krijgt 70% van de bijstandsnorm. Maar je kind ook, want hij is 21. Hij moet het alleen aanvragen en krijgt dan de gemeente over zich heen, die wil dat hij gaat werken of naar school gaat. Heeft hij het al geprobeerd?

Tsjor

Adresonderzoek en sloten vervangen

'Mijn zoon is vaak onvindbaar, en als ik hem zie wordt hij boos en aggressief, hij is niet van plan bij te dragen of zich uit te schrijven.'

Inderdaad tegen de gemeente zeggen dat ze een adresonderzoek moeten starten. En, als dat kan, je sloten (laten) veranderen.

Yura

Yura

26-07-2019 om 10:08

Niet weggooien maar terug sturen

Gooi zeker de brief van de gemeente niet weg, maar stuur hem ongeopend retour en schrijf er aan de buitenkant op: geadresseerde niet woonachtig op dit adres.
Dat is namelijk 'het onderzoek', de brief sturen en kijken wat ermee gebeurt. Doe dit trouwens ook bij alle andere brieven die je voor hem krijgt.
Wij hebben dit aan de hand gehad met oude bewoners die zich niet uitschreven en veel schulden hadden (zelfs bij de belastingdienst, daardoor wisten we zeker dat ze nog ingeschreven stonden). Ik gaf de brieven altijd aan een buurvrouw verderop in de straat die ze 1 keer in de zoveel tijd aan de oude bewoners gaf, die waren gescheiden en elk naar een ander buitenland vertrokken. Uiteindelijk kreeg ik iemand aan de deur voor hun, die raadde mij aan om daar onmiddellijk mee te stoppen en alles retour afzender te sturen. Het kost even wat tijd, zeker nu er bijna geen brievenbussen meer zijn, maar het is wel echt nodig. En ik heb dus ook contact opgenomen met de gemeente, die aangaf een 'adresonderzoek' te gaan doen, dat bestond uit het sturen van een brief die ik ongeopend terug moest sturen. Ook mijn zoon had dit vorig jaar aan de hand.

Beslag

Is het zo, dat beslaglegging alleen kan op de spullen van je zoon? Dan ben je die in elk geval kwijt, als ze ze meenemen voor executieverkoop.
Ik hop dat je vandaag nog in gesprek kunt gaan met de gemeente en wellicht ook met de bewindvoerder. Jij hebt recht op een minimum om van te leven. Als er minder inkomen is hebben de schuldeisers pech.

Tsjor

Flavia

Flavia

26-07-2019 om 10:39

beslag

Ze kunnen op alles beslag leggen waar je niet duidelijk kunt aantonen dat jij de eigenaar bent. Dat is het vervelende van beslaglegging.

Beslaglegging betekend overigens niet dat het gelijk meegenomen wordt, er wordt in eerste instantie een lijst gemaakt. Je mag de spullen dan niet meer verkopen of op andere wijze afvoeren.

De executieverkoop is weer een stap verder.

Spookjongeren

https://nos.nl/op3/artikel/2295129-duizenden-spookjongeren-onvindbaar-voor-de-overheid.html

Die kostendelersnorm zorg ervoor dat men een kind uitschrijft omdat anders het hele gezin op straat komt te staan.

Samen met andere zaken als gebrek aan woonruimte, gebrek aan vervolgopleiding enzovoort zorgt ervoor dat binnen enkele jaren de groep spookjongeren, jongeren zonder inschrijving in de basisadministratie is gegroeid van 10.000 naar 50.000.

Dan lees ik het hele artikel en 'ze' gaan er op af om te voorkomen dat jongeren uitgeschreven worden, maar oplossingen geven ze in het artikel niet. Weer een vorm van overheidsdesillusie. Zeggen dat je wat doet maar je lost het probleem van de kostendelersnorm niet op. Je kunt nog van alles verzinnen maar dat zal op het terrein liggen van stimuleren naar een opleiding of werk of verslavingskliniek of ggz, schuldsanering, maar financieel wordt er, zeker op de korte termijn en met een uitkering zit je zo aan de grond, niets opgelost.

Reactie kwijt

Hé, ik had hetzelfde artikel in een reactie genoemd, maar ik zie die reactie nu niet meer.
Ik voegde eraan toe, dat de gemeenten wel degelijk een mogelijkheid hebben om dit op te pakken: maak van de jongere een administratieve spookjongere, die een uitkering krijgt; benoem tegelijk een bewindvoerder die over die uitkering gaat. Van die (spook)-uitkering kan dan:
- de moeder betaald worden voor het deel aan inkomsten wat ze verliest (300 euro);
- de zorgverzekering voor de jongere betaald worden;
- een leefgeldbedrag van 40 euro per week aan de jongere worden betaald;
- met het resterende bedrag de schuld van de jongere worden afgelost.
Het principe is, dat de jongere bestaat en dus recht heeft op die uitkering. Bovendien is het omgerekend goedkoper, dan alle hulpverleners betalen, schuldhulpverleningstrajecten etc. die je anders voor twee mensen (moeder en zoon) moet betalen.
Als de schuld afbetaald is kun je in overleg met de jongere en de ouder kijken wat hij of zij verder wil: zo doorgaan (en het resterende bedrag sparen), of uitschrijven en een daklozen-uitkering regelen.

Volgens mij is dit administratief haalbaar en voorkomt het veel ellende.

Ik vind het bizar, zoveel jongeren uitgeschreven, alsof ze niet bestaan.
Blokhuis gaat praten met de jongeren, maar hij zou ook eens moeten praten met de ouders om de problematiek goed te begrijpen. Ouders zetten niet zomaar zo'n stap.

Tsjor

Andrea123

Andrea123

26-07-2019 om 17:04 Topicstarter

Bedankt voor alle reacties

Dank voor alle reacties, het gevoel dat je niet de enige bent en dat niet iedereen je min of meer het gevoel geeft dat je het zelf zover hebt laten komen voelt goed. Dank daarvoor

Het gekke is dat de mensen die het dichtst bij je staan vaak de meest onmogelijk reacties geven, zoals "ik had hem er al lang uit gegooid".

Ik ga maandag gelijk de gemeente bellen en vragen naar dat adres onderzoek.

tsjor, ik heb contact gehad met het incassobureau, zoals ook al in de aankondiging vd beslaglegging stond maken ze geen onderscheid of iemand hoofdbewoner is of inwonend.
Na de beslaglegging kun je wel gaan uitzoeken of de schuld voor of na zijn 18e is ontstaan. Als dat na zijn 18e is kun je proberen jouw spullen terug te krijgen, je moet dan wel kunnen aantonen wat van jou is.....vraag me af hoe...

Afgelopen anderhalf jaar op alle mogelijke manieren geprobeerd hem te helpen. Geholpen met uitkering aanvragen, alle benodigde papieren bij elkaar gezocht maar vervolgens verschijnt hij niet op afspraken bij Werkplein en gemeente.
Ook hulp ingeschakeld om zijn schulden inzichtelijk te krijgen en op de lossen maar nadat deze mevrouw 3 keer voor de deur stond en hij er niet was of open deed, moest ook zij de hulp stoppen.

tsjor bedoel je dat de gemeente een mogelijkheid heeft zonder daarbij de desbetreffende persoon te zien?

Grt

Helaas

'tsjor bedoel je dat de gemeente een mogelijkheid heeft zonder daarbij de desbetreffende persoon te zien?'
Helaas, op dit moment kan dat juist niet. Maar het zou wenselijk zijn als dat wel zou kunnen. Tegelijk een bewindvoerder aanstellen die de uitkering beheert (dus niet in jouw handen), die zorgt dat jij een deel krijgt, dat de ziektekosten worden betaald en de schulden worden afgelost. en voor 40 euro per week mag hij dan aan een loket verschijnen om zijn leefgeld op te halen. Zoiets.

Tsjor

Andrea123

Andrea123

26-07-2019 om 19:28 Topicstarter

Re Tsjor

Aah dat dacht ik al, ok dankje!
Meer dan maandag contact opnemen met de gemeente wbt adres onderzoek😔

Andrea123

Andrea123

26-07-2019 om 19:31 Topicstarter

Correctie laatste bericht

'kan ik niet doen' moest er nog achter 😉

Andrea123

Andrea123

31-07-2019 om 00:38 Topicstarter

Adres onderzoek

Gisteren naar de gemeente geweest, legitimatie laten zien, papiertje invullen en klaar😔

Best heftig om van je eigen zoon een dakloze te maken.

Kon niet anders.

6 tot 10 weken...dan schrijven ze hem uit...

Moeilijk

Maar je kon niet anders. Het is niet jouw plan en het zijn niet jouw regels.
Tsjor

Moeilijk

Maar je doet het niet om hem te pesten, maar om jezelf te beschermen!

juf Ank

juf Ank

31-07-2019 om 19:27

je kunt

niet zomaar een bewindvoerder voor hem aanstellen denk ik. Daar moet hij zelf toestemming voor geven.

Ja juf Ank

Dat is duidelijk en bekend.
Hen jij een oplossing voor het probleem van de kostendelersnorm, waardoor de uitkering wordt verlaagd naar 70% omdat kind van 21 geacht wordt mee te betalen, terwijl kind van 21 niet meewerkt om een uitkering aan te vragen?

Tsjor

Niet werkt en niet studeert (studenten moeten, oh mee mogen daarvoor geld lenen.
Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.