Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Puck

Puck

15-07-2018 om 13:40

Zoon en vriendin slapen altijd samen


bieb63

bieb63

19-07-2018 om 16:22

Ik weet niet of haar kamer in de buurt is. Maar zoja, dan kan je ook nog zeggen dat je het prima vindt dat ze meerdere dagen gezellig bij jullie eten, maar dan niet automatisch blijven slapen bij jullie. Dan verkassen ze daarna naar haar ruimte.

I.t.

I.t.

22-07-2018 om 11:28

Xxxx

Het is jou huis, dus jouw regels.

Kostgeld

Ik weet niet wat zoon aan kostgeld betaalt, maar anders moet je dat maar opvoeren. Hij gaat werken en zij heeft een studiefinanciering (misschien is dat ook de rede dat ze zo vaak daar is.... Eten kost geld) dus een bijdrage is wel op zijn plaats. Als je het kan missen, spaar dat dan zodat hij het terugkrijgt als hij het huis uitgaat.

Kostgeld

Mijn moeder heeft tot halverwege de jaren '50 samen met haar ouders, een tante en grootouders in het grootouderlijk huis gewoond. In Rotterdam waren geen huizen voor alle gezinnen en wat er was was te duur. Wat dat betreft is dat door de huizenprijzen, hypotheekregels, gebrek aan huurwoningen en studieleningen nu ook lastig om te starten. Ik zou mijn kind en partner dus niet het huis uitzetten, maar wel kostgeld vragen en duidelijke afspraken maken over klusjes, privacy, melden wel/niet thuis/eten etc. Het kostgeld zou je, als je het kan missen, kunnen sparen voor een extraatje als hij het huis wel uit gaat.

Jaina

Jaina

26-07-2018 om 11:46

Jouw huis

Er is niks mis met regels hebben. Daar jaag je iemand niet mee uit huis. Hoogstens zal die persoon als de regels hem niet bevallen rond gaan kijken naar andere woonruimte. Daar is voor een volwassen man/vrouw ook niks mis mee.
Als jij doordeweeks liever geen logees hebt (of juist liever in het weekend niet) dan kun je dat toch prima zeggen?
Natuurlijk zijn er ook ouders die er geen moeite mee hebben als er mensen 7 dagen per week logeren net zoals er ook ouders zijn waarbij 1 nacht per week al te veel al zou zijn. Je zal daar je eigen weg in moeten vinden.
Maar uiteindelijk is het jouw huis en je zoon is volwassen en hij heeft dus een keuze: of thuisblijven en zich aan een aantal regels houden of het huis uit gaan..

Jaina

Jaina

26-07-2018 om 11:49

Woonruimte

Woonruimte is lastig te vinden maar niet onmogelijk. Het hoeft ook niet meteen een eigen huis te zijn natuurlijk. Je kan ook een kamer ergens huren. Zo zijn heel veel mensen begonnen: op een eenvoudige kamer ergens.
Een volwassen kind kan als hij/zij echt graag wil heus wel iets vinden ergens, al is het dan misschien niet het mooiste of het meest centrale.
En als ze dat niet willen omdat het te duur/ver weg/niet luxe genoeg is dan mogen ze thuis blijven wonen mits ze zich aan onze regels houden.
Willen ze dat niet kan ik prima begrijpen. Tenslotte ben je er op een gegeven moment aan toe je eigen leven vorm te geven. Het is hun keuze verder.
De luxe en het goedkope van thuiswonen vs de vrijheid van het alleen wonen

Kaaskopje

Kaaskopje

26-07-2018 om 12:21

Jaina

Daar jaag je iemand niet mee uit huis. Hoogstens zal die persoon als de regels hem niet bevallen rond gaan kijken naar andere woonruimte. ===

Is dat iets anders dan er uit jagen? )

Mijn neef woont sinds een tijdje in een ieniemienie-appartementje in een stad. Groter zou fijn zijn, maar dat hij iets voor zichzelf heeft is belangrijker. Iedereen blij, vooral mijn zus en zwager . (neef wordt komende maand 30)

Anoniem

Anoniem

27-07-2018 om 01:59

Antwoord op vraag

Hallo,

Dat een stel samen slaapt is vrij normaal, vooral rond die leeftijd. Uw zoon is tenslotte volwassen. U kunt niet voor uw zoon bepalen wat hij wel en niet mag in zijn relatie. Dat is zijn privé leven. Dat zou raar zijn als u dat doet. Aan de andere kant is het uw huis, dus misschien kunt u met uw zoon en zijn vriendin om te tafel gaan zitten en afspraken maken.

Bijvoorbeeld:

- Er is meer afwisseling over wie bij wie slaapt zodat de vriendin van uw zoon minder vaak bij u thuis is. Bijvoorbeeld dat de vriendin van uw zoon 3 dagen in de week bij uw zoon in uw huis blijft slapen en dat uw zoon de andere 4 dagen in de week bij zijn vriendin slaapt. Maar hiervoor moet u niet te stijfjes zijn en dan ook gewoon accepteren dat dit zo is. Verbied dus niet teveel hierin. Ga geen regeltjes opstellen dat hij zich aan een bepaalde tijd moet houden of verplicht iets moet laten weten waar hij is. Dit zal hij zelf wel aangeven.

-U kunt afspreken dat als uw zoon het huis verlaat 's ochtends voor zijn werk dat zijn vriendin dit dan ook doet, dus dat ze samen opstaan en samen vertrekken.

-U kunt afspreken dat de vriendin van uw zoon niet in uw huis blijft rondhangen gedurende de dag. Dus samen opstaan en samen vertrekken. En dan 's avonds en 's nachts weer samen in uw huis zijn, maar dan bijvoorbeeld wel in de slaapkamer van uw zoon en niet de gehele namiddag/avond beneden waar u bij zit.

Vertel ze dat u ook wat meer privacy wilt. Maar houd rekening met hun wensen want ook zij hebben een privé leven. Het draait niet alleen om hun, maar ook niet alleen om u(en uw partner als u deze hebt). Praat met elkaar. Zonder een goede communicatie begrijpt men elkaar niet goed. Dus dat is erg van belang.

Fijne dag nog!

Nikki

Nikki

30-08-2018 om 11:25

meerderjarig

Je zoon is 21 en dus meerderjarig.Zeggen 'dat het niet meer aan de orde is' is zo een beetje hetzelfde als iets 'verbieden' en dat gaat denk ik, net andersom werken.Hij is geen puber meer.
Ik kan wel begrijpen dat er bepaalde huisregels gelden zolang hij bij jullie thuis woont en dat is heel normaal ook.Het is blijkbaar storend voor jou dat zijn vriendin ook eens bij jullie blijft slapen?Misschien heeft het te maken met jouw privacy-gevoel, een stukje hiervan afgeven is niet altijd even makkelijk.Hangt er toch ook vanaf hoe lang ze al samen zijn.
Een stel in huis nemen is niet altijd even makkelijk.Dat vraagt van beide kanten inzet en toegevingen doen...hebben het hier allemaal meegemaakt.Gelukkig konden wij dochter en vriend een apart plekje geven,zodat het een beetje haalbaar bleef.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.