Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Anders

Anders

14-07-2019 om 19:47

Zoon met 16 (bijna 17) naar Universiteit

Onze zoon is 16 (eind november wordt hij dan 17) als hij naar de universiteit gaat. Het is nu nog niet duidelijk of hij op kamers gaat (ondanks zijn jonge leeftijd, zie ik dat hij echt net zo volwassen is dan jongeren van 18) of niet. Maar... volgens mij krijgt hij geen studiefinanciering en stopt kinderbijslag ook. Wie weet meer, ik krijg het niet gegoogled.

Studiefinanciering

https://www.nibud.nl/consumenten/minderjarig-studeren-en-geld/#HBO

"Minderjarigen krijgen vanaf het studiejaar 2018-2019 direct als de studie begint recht op studiefinanciering. "

Tijdig aanvragen. En even kijken of vragen aan DUO op welke datum de laatste bijdrage kinderbijslag/ouderkorting oid uitbetaald wordt en de eerste keer/datum maandelijkse studiefinanciering zal zijn.

Dat zie ik hier niet staan.

Triva

Triva

14-07-2019 om 20:51

Annej

Als je als ouders teveel verdient krijgt je kind geen kinderbijslag en geen (aanvullende) stufi. Alleen de ovkaart.

Lenen

En je mag lenen.

SVB

https://www.svb.nl/int/nl/algemeen/studiefinanciering_tegemoetkoming/index.jsp

"Als een kind studiefinanciering kan krijgen, vervalt de kinderbijslag en het kindgebonden budget. Ook als uw kind nog geen 18 jaar is. Het maakt niet uit of de studiefinanciering wel of niet wordt aangevraagd. Gaat uw kind naar het hbo of de universiteit? Dan kan uw kind een studiefinanciering krijgen, dit is een lening voor studenten.

Wanneer start de studiefinanciering en stopt de kinderbijslag
Start uw kind met een opleiding waarvoor uw kind studiefinanciering kan krijgen? Dan start de studiefinanciering vanaf de eerste maand van de studie. De kinderbijslag stopt met ingang van het volgende kwartaal.

Voorbeeld

Karlijn gaat per 1 september een hbo-opleiding volgen. De studiefinanciering start dan op 1 september. De kinderbijslag stopt met ingang van het 4e kwartaal (met ingang van 1 oktober). De laatste betaling van de kinderbijslag ontvangt u dan na afloop van het 3e kwartaal. Over de maand september heeft u recht op dus studiefinanciering én kinderbijslag.""

Triva

Triva

14-07-2019 om 21:34

Intrigerend

'ondanks zijn jonge leeftijd, zie ik dat hij echt net zo volwassen is dan jongeren van 18)'

Ik vermoed dat er nIet moest staan? Zoja:
Kind heeft toch hetzelfde meegemaakt als zijn klasgenoten? Als hij niet zo volwassen is, is dat een karaktereigenschap wat ook voorkomt bij 19 jarigen. Ze groeien er over het algemeen snel in en halen in maar jouw kind hoeft niet te doen wat anderen doen. Mag het gewoon op zijn manier doen he?

Overigens

Het is nu al half juli. Tijd om per direct de aanvraag in te dienen. Ik kan me vergissen maar ik meen me te herinneren dat er wel 2 maanden overheen konden gaan voor het rond was.

Bosbes

Bosbes

15-07-2019 om 08:15

Nee Triva

Lees maar : net zo volwassen.
En dat bedoelt ze ook want ze denkt dat het best zou kunnen dat hij op kamers gaat.
Je veroordeelt het al maar vast, niet nodig

Lekker jong, Anders! Ook spannend.
Succes

Els

Els

15-07-2019 om 08:53

Jong

Hier is dochter net17, gaat naar de universiteit en moet daarom op kamers. Studie financiering is geen probleem, kinderbijslag wordt stop gezet.

Het enige waar ze tegen aan loopt is dat voor redelijk wat kamers/studenten-srudio's je huur toeslag kunt krijgen. dit is pas vanaf 18 jaar. Als je zoon in een gewoon studenten huis en kamer neemt is dit geen probleem maar er zijn tegenwoordig heel veel studenten flats van zo'n 20m2 met eigen ingang, daar is het bijvoorbeeld van toepassing.

Triva

Triva

15-07-2019 om 10:13

Bosbes

Ik kan prima lezen maar jij citeert te kort. Je vergeet dat er een 'dan' na kwam en geen 'als'.
Verder veroordeelde ik niet, ik heb keurig gezegd: ik vermoed.... zo niet. Prima toch.

Anders

Anders

15-07-2019 om 17:32

volwassen

Ter verduidelijking: Zoon is 16 als hij naar uni gaat. Hij is niet minder volwassen (of jong) dan zijn klasgenoten (die gemiddeld allemaal ouder zijn). Probeer je mening (met of zonder 'net' of 'niet') te begrijpen, maar snap je punt niet.

Studiefinanciering loopt, kinderbijslag stopt. Maar... hij gaat helemaal geen stufi 'krijgen'. Is daar nog iets van een regeling of slimmigheidje voor? Belastingdienst?
Stel dat hij wel naar uni maar niet op kamers gaat kan kinderbijslag dan doorlopen zonder stufi.

Triva

Triva

15-07-2019 om 17:35

huh

Regeling of slimmigheidje? Kinderbijslag doorlopen als je thuis blijft wonen?
Onder welke steen heb jij de afgelopen zes jaar gezeten (smiley).

De studiefinanciering is afgeschaft, je kunt een aanvullende beurs krijgen als je ouders een laag inkomen hebben en verder is het zelf betalen of lenen.

Pubermoeder

Pubermoeder

15-07-2019 om 17:59

Hier ook een versnelde leerling die gaat studeren

Nee, er zijn geen slimmigheidjes. Voor alle studenten geldt hetzelfde, ook als ze 16 of 17 zijn als ze beginnen. Lijkt me ook terecht.
Iedereen krijgt een OV kaart vanaf de start studie (die ze moeten terugbetalen als ze de studie niet halen) en iedereen mag geld lenen voor de studie.
Sommigen krijgen een aanvullende beurs op basis van het inkomen van de ouders. Als julie inkomen daarvoor in aanmerking komt, krijgt je jonge zoon dat ook.

De HBO studenten zijn ook vaak pas 17 als ze starten, dus zo jong is jouw zoon niet om te gaan studeren. Wel jonger dan gemiddeld voor de Uni, net zoals die van mij.

Aanvullende beurs aanvragen

https://duo.nl/particulier/aanvullende-beurs-of-toelage/hoeveel-is-het.jsp

Je kunt in elk geval even de rekenhulp invullen om te kijken of je zoon in aanmerking komt. De Aanvullende Beurs is een gift en wordt niet teruggevraagd.
Het is een maximumbedrag (afhankelijk van het inkomen van de ouders) van 396,39 euro. Maar het komt niet vanzelf. Je moet het aanvragen.

Als er sprake is van een vastgestelde beperking is het bij veel gemeenten ook mogelijk om een studietoeslag uit de bijzondere bijstand te krijgen. Daarvoor geldt alleen het inkomen van kind en niet van de ouders.

Anders

Anders

15-07-2019 om 19:03

Onder een steen!

Ja, ik heb geen idee hoe het studiestelsel precies in elkaar steekt. Dat was 30 jaar geleden voor mij.

Ik las hier gisteren over iemand die naar 1 jaar MBO, HBO gaat doen en dat hele jaar MBO als gift terug moet betalen? Hoe doen uitgelote studenten dat, die toch maar beginnen aan een andere studie en het volgende jaar nog een kansje wagen?

Ik blijf het raar vinden. Ouders van kinderen < 18 jaar hebben recht op kinderbijslag (inkomensonafhankelijk) maar op het moment dat je kind gaat studeren, stopt dat. Ik vind dat niet direct logisch (ik begrijp wel dat studietegemoetkoming en kinderbijslag niet samengaan)?

Anders

'Hoe doen uitgelote studenten dat, die toch maar beginnen aan een andere studie en het volgende jaar nog een kansje wagen?'

Ja. Liefst een studie die dicht bij de voorkeursstudie ligt.

Triva

Triva

15-07-2019 om 19:18

Anders

30 jaar lang pik je niks in het nieuws op over studiefinanciering terwijl je een kind hebt die dat wellicht nodig hebt? Bijzonder...

"Ik blijf het raar vinden. Ouders van kinderen < 18 jaar hebben recht op kinderbijslag (inkomensonafhankelijk) maar op het moment dat je kind gaat studeren, stopt dat."

Het is niet raar, je kind krijgt de ovkaart gratis en heeft in principe 'recht' op studiefinanciering al is dat een lening en een aanvullende beurs bij een laag inkomen.

Mijn zoon was bijna 17 toen hij begon met een BBL opleiding mbo2 en jawel hij verdient nu te veel, wij krijgen dus ook geen kinderbijslag meer (achteraf dus met terugwerkende kracht ook). Kinderbijslag is er gewoon niet meer als je kind een startkwalificatie heeft.

https://www.svb.nl/int/nl/kinderbijslag/betaling/stopt/index.jsp

Is uw kind 16 of 17 jaar? Dan kan de kinderbijslag stoppen als

uw kind niet overdag op school zit om een startkwalificatie te halen en niet is vrijgesteld van de verplichting een startkwalificatie te halen;
uw kind recht heeft op studiefinanciering, in de vorm van een lening voor studenten. Ook als uw kind studiefinanciering kan aanvragen maar hiervan afziet, krijgt u geen kinderbijslag. U krijgt dan ook geen kindgebonden budget meer.

Start uw kind na de zomervakantie met een opleiding waarvoor uw kind studiefinanciering kan krijgen? Dan stopt de kinderbijslag met ingang van het 4e kwartaal. De laatste kinderbijslag ontvangt u dan na afloop van het 3e kwartaal.

Anders

Anders

15-07-2019 om 19:57

excuses

gift=lening

Studie veranderen

https://duo.nl/particulier/opleiding-stoppen-of-wijzigen/stoppen-in-je-eerste-jaar.jsp

"Stoppen in uw 1e jaar
Doet u mbo 3 of 4, of hbo of universiteit en stopt u in het 1e jaar? Als u vóór 1 februari uw studiefinanciering stopzet, hoeft u uw beurs en reisproduct niet terug te betalen. We noemen dit de 1-februariregeling. Een eventuele lening moet u natuurlijk wel terugbetalen."

Je betaald wel voor het hele jaar het schoolgeld of collegegeld. Als je dat leent moet je dat tijdig reserveren om niet na februari in de problemen te komen.

Zo zitten er allemaal haakjes en oogjes aan. Dochter stopte in februari met haar MBO opleiding. Gelukkig kon ik het schoolgeld, dat we in gedeelten betaalden, wel betalen, maar ik dacht wel, als ik had moeten lenen had ik wel een probleem gehad. Want ook je mogelijkheid om te lenen stopt dan en dan moet je het wel nog neerleggen een paar keer, die betaling.

Studie veranderen op hetzelfde niveau maakt verder geen verschil. Als je nog geen startkwalificatie hebt en je doet MBO is dat een prestatiebeurs en als je dan een andere MBO studie doet valt dat allemaal onder de prestatiebeurs.
Veranderen van MBO naar HBO, bijvoorbeeld na een jaar, en niet voor februari gestopt, blijft het een lening die je nu wel moet terugbetalen want je haalt geen diploma meer op het MBO niveau.

Mikkie

Mikkie

15-07-2019 om 20:26

Komt vaker voor. Genoeg 16 jarigen die naar het HBO gaan zonder te zijn versneld. Kind kan alleen problemen krijgen met lidmaatschap studentenverenigingen en niet kunnen drinken.

Mijn zoon zal ook 17 zijn als hij met de uni start. Wordt dan in januari pas 18. Geen probleem, maar zoon wil niet op kamers wonen. Dat scheelt.

Kinderen?

'"Ik blijf het raar vinden. Ouders van kinderen < 18 jaar hebben recht op kinderbijslag (inkomensonafhankelijk) maar op het moment dat je kind gaat studeren, stopt dat."'

Kinderen van 18 zijn geen kinderen meer. Dus daar krijgen ouders geen geld meer voor.

Triva

Triva

15-07-2019 om 22:01

Knurf

Het < teken gemist?

Triva

'maar op het moment dat je kind gaat studeren, stopt dat.'

Verhip, je hebt gelijk, dit gaat over minderjarigen die gaan studeren.

Sorry, niet goed gelezen.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-07-2019 om 10:29

Gelukkig zijn de tijden veranderd voor mbo'ers

Toen onze mbo'er dagelijks met de trein naar school ging, moesten we die kosten zelf ophoesten. Er was geen recht op ov-vergoeding. En dat in een periode waarin we elk dubbeltje twee keer om moesten draaien.

Ik snap het gevoel van verbazing/onvrede over het stoppen van kinderbijslag eigenlijk toch wel. Kinderbijslag is een bijdrage in de kosten van kinderen. Een kind wat nog thuis woont, maar studeert is niet opeens kosteloos en het geld wat kind krijgt als ouders niet draagkrachtig genoeg zijn om mee te betalen aan de opleiding, is ook niet bedoeld voor levensonderhoud. Financiering van onderwijs en levensonderhoud staan naar mijn idee los van elkaar voor de overheid. Onderwijs wordt vergoed tot je met je diploma kunt werken of door kunt leren, het leven stopt dan niet en je bent als ouder verantwoordelijk voor het in leven houden van je minderjarige kinderen tenslotte.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.