Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Paasei

Paasei

20-04-2020 om 17:38

Zoon wil tussenjaar studie..?

Zoon rond in juni het tweede jaar van zijn bachelor opleiding af, aan een technische universiteit. Helaas bouwt hij een aanzienlijke studieschuld op, maar het is het waard. Het gaat hem goed, op kamers in studiestad, en zijn cijfers zijn prima. Zelfs met online studeren in corona-tijd.

Ook zijn sociaal leven gaat goed. Hij is lid van een studievereniging en is daar actief in, in commissies. Is af en toe behoorlijk aan het stressen om commissie-werk, bijbaan, studie en verkering te combineren. Ik zie het met lede ogen aan en adviseer hem wel eens gas terug te nemen. En nu blijkt dat zijn eigen idee daarin is om zich beschikbaar te stellen als bestuurslid van die studievereniging. In zo'n bestuur zitten is zo arbeidsintensief dat hij dan niet veel tijd meer heeft voor de rest, incl studeren. Dat betekent in feite dat hij een tussenjaar gaat nemen; hij zal (bijna) geen vakken kunnen halen dat jaar.

Ik weet niet of ik daar blij mee moet zijn.. Dat ik niet veel te zeggen heb weet ik al, maar hoe moet ik reageren? Is de ervaring van zo'n functie echt zo waardevol (als dat hij vertelt)? Is het echt waard om een jaar tijd te verliezen en zoveel extra studieschuld op te bouwen? En wat nou als hij straks nog een andere kans krijgt (meedoen aan een project als de solar challenge of een extra buitenland stage)? Dan is de 'extra tijd' al op.

Ik heb zelf geen universiteit ervaring en hoop daarom op jullie mening. Hoe zouden jullie reageren?

V@@s

V@@s

20-04-2020 om 17:42

bestuursbeurs?

Als hij inderdaad bijna niets aan zijn studie gaat doen kan hij dan niet een jaar niet ingeschreven staan? Heeft zijn instelling iets van een bestuursbeurs?

Verder is het vooral aan hem denk ik. Het is inderdaad waardevolle ervaring.

'In zo'n bestuur zitten is zo arbeidsintensief dat hij dan niet veel tijd meer heeft voor de rest, incl studeren.'

Dat is de laatste jaren wel beter geworden hoor, sinds de tempobeurs. Het is niet meer zo erg als 30 jaar geleden. Maar ik zou het zeker doen, als ik hem was. Je doet veel ervaring op én leert veel mensen kennen, ook in het bedrijfsleven. Maakt het vinden van een baan zo veel makkelijk.

Bosbes

Bosbes

20-04-2020 om 17:52

ja, waardevol

Zeker heel waardevol. Zowel op het CV, als daadwerkelijke werkervaring, als sociaal gezien. Maar vraag hem even of hij daarvoor ook een bestuursbeurs ontvangt.
Het is gebruikelijk dat je tijdens een bestuursjaar (bijna) geen vakken kunt volgen.

Guera

Guera

20-04-2020 om 19:07

Doen!
Soms kun je extra tijd krijgen. Is dat niet meer zo?

Paasei

Paasei

20-04-2020 om 19:16

Waardevol

Ja, hij zei al dat de directeur van weet-ik-veel-welke multinational ook in het bestuur van deze studievereniging had gezeten.. plus nog andere positieve verhalen, bedoeld om mij enthousiast te krijgen. Ik zie namelijk meer een extra (weg gegooid) jaar, al zo vroeg in zijn studie, dat zijn schuld alleen maar meer omhoog drijft.

Over de baankans hoeft hij zich gelukkig niet zo'n zorgen te maken.. voor zijn studie staan werkgevers bijna in de rij. Maar ik begrijp van jullie dat zijn verhalen over hoe nuttig zo'n functie is wel degelijk grond hebben. En dat over die bestuurbeurs vind ik een goeie om hem eens te vragen.

DUO

https://duo.nl/zakelijk/hoger-onderwijs/bekostiging-en-subsidies/landelijke-bestuursbeurs.jsp

Een mogelijkheid voor het aanvragen van een bestuursbeurs via DUO.

Zoon heeft een bestuursfunctie en krijgt daar een bedrag voor aan het einde van het jaar. Maar het lukt hem tot nu toe om het te combineren met afstuderen.

Hier ook

Hier zijn de studerende zonen ook erg geïnteresseerd in een bestuursjaar. Oudste probeerde het in zijn tweede jaar maar werd niet gekozen. Nog te jong en te onervaren waarschijnlijk met 18 jaar. Hij probeerde het opnieuw bij een jongerenorganisatie van een politieke partij ( landelijk bestuur) toen hij 22 was. Toen werd hij wel gekozen en hij was ontzettend blij. Nu combineert hij dit werk met zijn studie. Hij probeert ook nog af te studeren maar zit inmiddels ook in het zesde jaar van zijn studie.
Jongste wil volgend jaar voorzitter worden van een bepaalde studievereniging. Moet ie nog voor solliciteren. Hij is natuurlijk wel beïnvloed door zijn broer maar onder studenten zijn dit soort baantjes sowieso aantrekkelijk voor het opdoen van ervaring en om je te onderscheiden. Je moet het natuurlijk wel leuk vinden want het kost je inderdaad een jaar.

specht

specht

20-04-2020 om 19:46

vergoeding?

Ja is echt waardevol, je zoon leert andere dingen en vaardigheden., waar hij de rest van zijn leven wat aan heeft. Wij konden ons dat overigens eerst ook haast niet voorstellen. Maar toen onze zoon het een paar jaar geleden deed kreeg hij daar ook een vergoeding voor. Natuurlijk niet genoeg om van te leven, maar wel een leuk bedrag.

Jesse_1

Jesse_1

20-04-2020 om 19:59

Er zijn wel verschillen natuurlijk

Je hebt studentenverenigingen en studieverenigingen (wezenlijk verschil).
En vooral ook bij de studieverenigingen zit er een verschil in grootte van de vereniging en daarbij de zwaarte van een bestuursfunctie.

Ik heb een bestuursfunctie gehad bij een kleine studievereniging, kostte me zeker geen studiejaar of iets wat daar op lijkt, maar is een ontzettend leuke en leerzame tijd geweest.

Absoluut doen

Is op heel veel vlakken een plus (CV - ervaring - netwerken)

Bepaalde bestuursfuncties zijn inderdaad zo arbeidsintensief dat de studie op een laag pitje moet/gaat. Bij dochter heeft studie uiteindelijk geen vertraging opgelopen door bestuursjaar (tijdens haar 2e studiejaar), maar een bijbaantje zat er zeker niet in tijdens die periode en ze maakte extreem lange dagen. Dus als je de optie van een tussenjaar hebt, zou ik er zeker voor gaan.

Bestuurservaring heeft dochter zeker geholpen bij toelating tot erg gewild uitwisselingsprogramma, haar eerste serieuze internship en haar master studie. (een zeer goed aangeschreven school die haar ook nog eens een prachtige beurs heeft gegeven. Dat lag natuurlijk niet alleen aan de bestuursfunctie maar het heeft zeker een rol gespeeld; een groot deel van haar toelatingsinterview had een focus op leiderschapskwaliteiten)

Dochter studeert in juni af en kan mede door de opeenstapeling beginnen in een prachtfunctie in Brussel as zomer. Zij heeft er dus zeker geen spijt van.

Zeker doen

Ook hier een dochter die heeft gesolliciteerdop een bestuursfunctie en is aangenomen. Zij krijgt een bestuursbeurs en zal ook zeker studievertraging oplopen (zit ik niet zo mee, ze is net 20 en haalt over 2 maanden haar bachelor). Haar vriend deed het vorig jaar, bij een andere studievereniging. Heel leuk, heel leerzaam, goed voor je netwerk, goed voor je cv.

Maja

Maja

23-04-2020 om 08:51

bestuursjaar

In Delft hebben ze de BINAS (niet de wis/natuur/scheikundige, maar Belangrijke Informatie Naar Aankomende Studenten). Online te bekijken.
Hierin wordt ook gesproken over een bestuursjaar.

De benodigde tijd zal afhangen van de studievereniging. Bestuursjaar kan zeker voor bepaalde functies zwaar wegen.

Navragen bij de onderwijsinstelling én bij huidige bestuursleden, die kunnen ongetwijfeld ook meer vertellen hierover

Paasei

Paasei

23-04-2020 om 09:31

Dank

Dank jullie. Ik ben inmiddels overtuigd dat ik in zijn enthousiasme mee kan gaan. En mee kan hopen dat hij gekozen wordt; hij heeft zich inmiddels kandidaat gesteld. Het gaat overigens om een stuDIEvereniging. Ik dacht vroeger ook dat dat hetzelfde was als een studentenvereniging..

Hij vertelde dat de uni ook een bepaalde beurs/tegemoetkomings regeling heeft voor bestuursleden. Wel heel jammer dat er juist nu allerlei activiteiten (waaronder de introductieweek van volgend collegejaar) niet door gaan..

Studievereniging

Paasei, voor een studievereniging gelden bestuursbeurzen niet, hij zal het alleen met de tegemoetkomingsregeling van de uni moeten doen in het gunstigste geval.

https://duo.nl/zakelijk/hoger-onderwijs/bekostiging-en-subsidies/landelijke-bestuursbeurs.jsp

skik

Yura

Yura

23-05-2020 om 10:25

Doen

Ik heb begrepen, dat zo'n bestuursjaar een uitstekende aanvulling op je ervaring is. en dat unieversiteiten daar ook faciliteiten voor bieden. Steeds meer mensen hebben een HBo of universitaire studie, er is daarom steeds meer nodig om je te onderscheiden. Dit is 1 van de manieren.

Enige wat me nu zou doen twijfelen is de coronacrisis. De kans bestaat dat hij komend jaar niet zoveel te doen heeft zoals normaal in dat soort jaren. Mijn kinderen hebben de crisis aangegrepen om zo hard mogelijk te studeren, ze hebben nu toch geen sociaal leven. En oudste ook geen werk meer. Hij begint nu zelfs een jaar eerder aan zijn master dan verwacht. Misschien dat tussenjaar maar na de master dan.

Paasei

Paasei

23-05-2020 om 14:59

Jammer

Er waren bijna net zoveel kandidaten als bestuursplaatsen, maar er moesten er wel 1 of 2 afvallen. En helaas, daar was zoon er een van.. het feest gaat dus niet door. Hij was vreselijk teleurgesteld.

Tja

Ik kan me de teleurstelling voorstellen. Maar misschien is hij er achteraf toch niet zo rouwig om. Corona maakt een bestuursjaar toch anders.
Hier was zoon ook niet blij toen hij niet gekozen werd voor het bestuur van zijn studievereniging. Hij was 18 en zag later zelf in dat hij er nog niet klaar voor was. Vervolgens heeft hij er alles aan gedaan om vaardiger te worden en dat heeft ertoe geleid dat hij op zijn 22ste wel werd gekozen voor een belangrijke bestuursfunctie ( niet bij studievereniging). Hij heeft het jaar nu bijna afgerond en zeer veel bijgeleerd. Ik hoop voor jouw zoon Paasei dat er ook nog een tweede kans komt. Succes!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.