Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Radar: Diplomadatum MBO en HBO is einde DUO

https://www.nporadio1.nl/gemist

Het eerste item, om 15.00 uur bij Radar gaat over studenten van MBO en HBO die een boete oplopen, naast het terugbetalen van studiefinanciering als ze een andere datum opgeven voor einde studie dan de opleiding. DUO en de opleiding hanteren de diplomadatum als einde studiefinanciering.

Terwijl voor veel studenten de laatste stage nog doorloopt tot in juli.
De betreffende studente heeft een bedrag van bijna 1.000 euro terug te betalen.

En bij DUO is het niet afbetalen of bij de rekening optellen. Het is eerst betalen en dan reclameren, een bureaucratische procedure.

Deze begrijpelijke 'vergissing' van studenten komt per jaar zo'n 20.000 keer voor!

Zoon had het al binnengekregen via sociale media. Hij studeert dit jaar ook af terwijl zijn stage nog doorloopt, dus dat was een goede waarschuwing.

Scholen melden het wel, maar dat is blijkbaar niet duidelijk genoeg dat studenten dat genoeg opvalt.

Bij universiteiten wordt de einddatum in overleg vastgesteld. Dus daar speelt het in principe niet. Alleen bij MBO en HBO.

Leen13

Leen13

14-04-2018 om 17:35 Topicstarter

Het bijbehorende artikel

https://www.nporadio1.nl/consument/9117-onderwijsinstellingen-duperen-studenten-door-onduidelijkheid-afstudeerdatum

"Door onduidelijkheid over afspraken rondom afstudeerdata blijken studenten tienduizenden keren per jaar te laat hun OV-studentenreisproduct op te zeggen. Zij denken tot het einde van het collegejaar ingeschreven te staan, maar worden ongemerkt eerder uitgeschreven door de school. De financiële gevolgen zijn enorm aangezien de DUO boetes uitdeelt aan studenten die langer studiefinanciering krijgen en reisrecht gebruiken dan waar ze recht op hebben."

Uiteraard ook het reisproduct dient stopgezet.

Vreemd nd

Voor zover ik weet is diploma datum de datum waarop de examencommissie vast stelt dat de student geslaagd is. Om dat vast te stellen moeten alle activiteiten van stage en school afgerond zijn. Een student kan dus geen stage lopen als de examencommissie vast stelt dat de student geslaagd is, want dan is de studie blijkbaar niet afgelopen.

Wel is het zo dat de diplomering vaak later is dan de vaststelling, dus dat moet de student wel in de gaten houden, inderdaad inclusief stop zetten ov

Hoe weet je dat als student?

Waar vind je dan als student de datum 'vaststelling examencommissie'? Ik ben al blij dat dochter de datum van de diploma-uitreiking kent en ze heeft ook datum voor het eindgesprek over de stage, maar ze weet zelf bijvoorbeeld niet wanneer het eindverslag van de stage moet worden ingeleverd of wanneer de beoordeling van dat eindverslag komt.

De stage loopt over 3 weken af. Tentamens zijn al gehaald.

Tsjor

Mentor

Die zou de studenten over de procedure moeten informeren

Leen13

Leen13

16-04-2018 om 15:09 Topicstarter

schoolcontract

Het schijnt ook in het contract te staan dat je als leerling met de school afsluit als je studie begint, los van de informatie die de school je het laatste jaar moet geven en wat leerlingen wel eens over het hoofd zien in de laatste drukte.

Leen13

Leen13

16-04-2018 om 15:18 Topicstarter

Vooraf vragen

Ik zou het in elk geval schriftelijk ook nog eens aan de school vragen met welke datum ze van plan zijn om aan DUO op te geven dat de studie beëindigd is. Als de stage dan nog niet beëindigd is dan kun je de school daarop wijzen en dient de datum aangepast. Dat is beter dan na afloop het gedoe met school en DUO aan te moeten gaan.

Het meisje uit het voorbeeld heeft de boete niet hoeven te betalen, na interventie van Radar werd het pas opgelost. Inderdaad vanwege het leerlingcontract bij aanvang van de studie en het nog niet beeindigen van de stage. Maar zie het maar voor elkaar te krijgen.

Overigens is de valkuil van het OV ook nog een dingetje en ik hoop dat men dat kan oplossen:

"Özdil vindt ook dat studentenreisproducten direct stopgezet moeten worden zodra de studie eindigt, zodat het boetesysteem overbodig wordt. "We hebben van meerdere experts gehoord dat dit gemakkelijk in te voeren is en bij de introductie van de OV-chipkaart zou dat ook geregeld worden. Helaas moeten we concluderen dat de lobby vanuit de OV-bedrijven hier een stokje voor heeft gestoken. Ik vind dat schandalig"

Leen13

Leen13

16-04-2018 om 15:48 Topicstarter

Onderwijscontract

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/kamervragen/detail?id=2017D29444

Als ik het goed begrijp geldt het verplichte onderwijscontract alleen voor het MBO.

Ik was nog even op zoek of en wanneer GroenLinks-Kamerlid Zihni Özdil kamervragen gaat stellen over de procedure bij beëindiging van de studie en het ov gezien de studiefinanciering.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.