Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
zebra

zebra

28-11-2017 om 18:02

welke mogelijkheden zijn er om een buitenlandse minor of stage te financieren

onze zoon zit nu in het 2e jaar hbo en overweegt om zijn minor en eventueel ook zijn stage in het buitenland te doen. Hij is zich aan het oriënteren op de mogelijkheden en hierbij komt uiteraard ook de vraag hoe dit te financieren. Er zijn beurzen (oa Erasmus) maar indien hij hiervoor niet in aanmerking zou komen, welke mogelijkheden zijn er dan nog?
Tot nu toe heeft hij nog geen studiefinanciering moeten aanvragen omdat de studie en aanverwante kosten door ons betaald worden. Maar alle kosten ophoesten die bij zo'n buitenlandse stage of minor horen kunnen wij ook niet.
Kan hij alsnog studiefinanciering aanvragen voor de minor en/of stage in het buitenland? Er staat wel dat je de studiefinanciering mee kan nemen maar niet of je dit ook nog in het 3e jaar kunt aanvragen.

Uiteraard gaat hij alles zelf regelen.

DUO vragen

Vraag het DUO.
Telefonisch: https://duo.nl/particulier/footer/contact/telefoon.jsp
Neem er wel de tijd voor want ze hebben soms lange wachttijden of zijn slecht bereikbaar.
Je kunt ook een afspraak maken om langs te komen.
Doe het bij voorkeur voor 1 december, dat kan een maand beurs schelen.
Laat je kind zich inschrijven per direct. Je kunt een beperkt bedrag lenen per maand, en elke maand is er een.

V@@s

V@@s

28-11-2017 om 18:33

ook geen OV kaart?

Heeft hij zelfs geen OV kaart aangevraagd? Als hij dat wel gedaan heeft dan zit hij toch al gewoon in het systeem. Dan kan hij gewoon een lening aanvragen voor de maanden dat dat nodig is.

zebra

zebra

28-11-2017 om 19:08

wel studenten ov

hij heeft wel studenten ov maar verder geen lening bij DUO.
Hij is zich dus nog aan het oriënteren, ik weet nog niet hoelang hij precies weg is, denk zo'n 3 maanden tot maximum een half jaar. Waarschijnlijk vertrekt hij begin 2019.

V@@s

V@@s

28-11-2017 om 19:21

in feite is de studenten OV

ook studiefinancering. Let erop dat je die stopzet als hij naar het buitenland gaat, dan kan hij in plaats daarvan een OV vergoeding krijgen. Niet een heel hoog bedrag, maar alle beetjes helpen.
https://duo.nl/particulier/studiefinanciering-buitenland/ov-vergoeding.jsp

V@@s

V@@s

28-11-2017 om 19:27

en nu uitwonend?

Laat hij dan uitzoeken of hij zijn kamer kan onderverhuren voor de periode in het buitenland.

zebra

zebra

28-11-2017 om 19:34

V@@s

ja, de studenten OV is ook een vorm van studiefinanciering en ik had al gelezen over die ov vergoeding als hij naar het buitenland gaat. Maar ik bedoelde dat hij verder geen lening bij DUO had afgesloten om zijn collegegeld, boeken en andere benodigdheden te betalen.
Hij woont overigens nog thuis, reist gewoon op en neer op de dagen waarop hij les heeft.

Lente

Lente

28-11-2017 om 21:19

Volgens mij kan hij gewoon stufi aanvragen

Dan kan hij bijvoorbeeld de stufi een heel studiejaar laten doorlopen om daar de stageperiode in het buitenland van te betalen. Niemand controleert wat je ervan betaalt, je bent daar vrij in. En je kunt het altijd weer stopzetten of minderen.

zebra

zebra

29-11-2017 om 12:52

alvast bedankt

erg handig om te weten dat hij alsnog studiefinanciering aan kan vragen.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-11-2017 om 15:44

Zebra

Ik heb het even aan mijn dochter gevraagd. Ze wilde haar stage eigenlijk in de VS doorbrengen, maar dat werd te kostbaar. Je krijg inderdaad wel studiefinanciering, ook reiskostenvergoeding, maar dat is dat. Er zal dus óf spaargeld mee moeten, geld van gulle ouders, of daar naast de stage geld verdiend moeten worden, maar dat laatste is niet erg realistisch.

zebra

zebra

29-11-2017 om 20:48

wat spaargeld

hij heeft dit jaar wat geld van zijn grootouders gekregen, eventueel kan hij dat ook gebruiken. Zelf betalen we al collegegeld en aanverwante kosten en we zijn zeker wel bereid om nog wat bij te leggen maar alle kosten ophoesten kunnen we gewoon niet.
Ik ken iemand wiens zoon ook een tijd naar het buitenland is geweest, dit was voor stage. Die jongen kreeg een flinke stagevergoeding bij het bedrijf waar hij zat en er werden nog wat kosten vergoed. Maar bij onze zoon gaat het om een minor, al kunnen de plannen nog wijzigen, dat hij zijn minor in Nederland doet en zijn stage dan wel in het buitenland.

Bo

Bo

29-11-2017 om 21:42

Londen

Ik heb destijds mijn stage in Londen gedaan en kreeg gewoon minimumloon betaald. Dat in combinatie met een aanvullende beurs maakte het prima te doen, zelfs in een dure stad als Londen. Er zijn bedrijven die 'normaal' betalen en ik de UK bleek dat vaker het geval. Misschien daar eens informeren?

Wat heeft zoon in zijn hoofd? Het 'buitenland' is wel heel breed.

mirreke

mirreke

30-11-2017 om 00:52

Stage in Engeland

Zorg dan wel dat die stage voor de Brexit valt. Na Brexit zal het, zoals het er nu naar uit ziet, een stuk moeilijker worden om naar het VK te kunnen.
Overigens vind ik de OV-vergoeding erg prima. Dochter studeert nu in Duitsland en krijgt Nederlandse beurs en een ov-vergoeding. In veel landen is het OV niet zo duur als in Nederland en krijgen studenten ook nog eens flinke korting.

zebra

zebra

30-11-2017 om 12:26

zoals het ernaar uitziet en Bo

wordt het geen Engeland. Hij denkt aan Polen maar dat kan nog veranderen. Hij gaat deze week nog wat dingen navragen op school, misschien werpen die dan weer een nieuw licht op de keuze.

Bo: bedoel je met die aanvullende beurs het geld wat de student eventueel krijgt als het inkomen van de ouders te laag ligt of een studiebeurs? Onze zoon heeft geen recht op een aanvullende beurs ivm ons inkomen. Maar hij is zich wel aan het oriënteren op een studiebeurs.

maan.

maan.

01-12-2017 om 08:32

Info school en duo

Zoals eerder genoemd kun je contact opnemen met duo, maar bellen is een ramp, chatten kan dus ook en is mij prima bevallen. Is er op school geen info-avond? Ook ivm andere practische zaken wel zo prettig. Beurs krijgen is bijna niet te doen aldus dochter, je moet of heel arm zijn of excellent (maar misschien op hbo anders). Dochter is afgehaakt, zou anders met onmiddellijke ingang lening van nul naar max hebben omgezet.

Succes!

Bo

Bo

01-12-2017 om 09:53

zebra

Nee sorry, het heb het verkeerd neergezet. Dat was destijds minimumloon aangevuld met uitwonende beurs.

zebra

zebra

01-12-2017 om 13:03

voor zover ik weet

is er geen info avond, dit was wel in het eerste studiejaar. Daar werd toen geadviseerd je studerende kinderen te stimuleren bij zulk soort plannen in het buitenland. We staan er zelf ook achter dat hij dit wil doen (al zal het wel heel stil zijn in huis als het doorgaat, dat even terzijde).
Maar misschien wordt er in de loop van dit studiejaar nog wel iets georganiseerd voor de studenten, ze kunnen uiteraard altijd advies vragen aan de studieloopbaancoach.

Zelf denk ik dat het krijgen van zo'n beurs ook niet bij iedereen lukt, dat je dan aan bepaalde eisen moet voldoen. Vandaar dus de vraag naar andere manieren om dit te bekostigen. Het advies om te chatten met DUO ga ik zeker doorgeven aan onze zoon.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

01-12-2017 om 16:32

Lenen

Volgens mij kun je ook met terugwerkende kracht nog het volledige bedrag stufi lenen, mocht hij tekort komen met evt beurs en ouderbijdrage.

zebra

zebra

01-12-2017 om 17:45

destijds

ben ik wel naar een informatie avond gegaan over studiefinanciering, volgens mij zat onze zoon toen in de examenklas. Een aantal dingen zijn me wel bij gebleven maar helaas niet alles

Teuntje

Teuntje

01-12-2017 om 21:22

Net als Bo

Hier heeft een kind ook een hbo stage gedaan in Engeland en kreeg daar een loon voor, waarmee de huisvesting kon worden betaald. Er was ook een optie in Portugal, maar dat was onbetaald en daarom veel te duur en werd het Engeland.
Een betaalde stage zoeken lost veel op.

zebra

zebra

02-12-2017 om 08:57

het gaat vooral om minor

maar het kan natuurlijk altijd zijn dat hij besluit om wel zijn stage in het buitenland te doen en dan kan hij zoeken naar een betaalde stage, dat heeft de zoon van een collega ook gedaan.
Maar hij zou ook graag een tijdje in het buitenland willen studeren.

Europeaan

Europeaan

04-12-2017 om 10:12

De EU helpt: Erasmus+

http://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/node_nl

Als het goed is, heeft zijn opleiding hier ook informatie over.

Lang geleden heb ik ook een halfjaar in het buitenland gestudeerd. Ik hield mijn Nederlandse stufi en kreeg een aanvulling via Erasmus. Het was toen nog alleen voor universiteitsstudenten, maar tegenwoordig is het veel breder.

zebra

zebra

04-12-2017 om 13:03

Europeaan

daar had mijn zoon het inderdaad ook al over. Op de site van de hogeschool (waar de studenten kunnen inloggen) schijnt ook wel informatie te staan maar hij zal bepaalde dingen nog wel navragen bij de studieloopbaancoach. Het is toch fijn dat er zoveel mogelijkheden zijn en die gunnen we hem ook van harte.

Karen

Karen

16-12-2017 om 16:29

buitenland studeren

Mijn dochter studeert in Schotland, net begonnen afgelopen september. Wel helemaal 'los' van een universiteit hier in Nederland. Ze heeft gewoon bij DUO haar studiefinanciering plus inderdaad de OV-vergoeding, 89 euro geloof ik (let op volgens mij geldt deze regeling alleen bij een minimaal verblijf van zoveel maanden). Wij maken elke maand nog wat naar haar over.
Collegegeld wordt door de overheid daar betaald dus het ligt er ook nog aan waar je gaat studeren of het een beetje te doen is zonder beurs. Vaak is dat ook alleen voor uitwisselingsstudenten maar dat is je zoon denk ik toch als hij maar 6 maanden gaat?
Is het collegegeld hoog in Polen? Anders bouwt hij toch helemaal niet zo'n enorme schuld op in 6 maanden? Het is een prachtervaring! (zelf ook gedaan vroeger)
Ik denk dat er op zijn opleiding ook veel meer informatie te krijgen is, ze hebben waarschijnlijk in verschillende landen contacten ivm uitwisselingen.

Rianne

Rianne

17-12-2017 om 08:42

Nuffic

Ik heb niet het hele draadje gelezen. Is hij al bij het Nuffic geweest. Bron van informatie. Zo heb ik vroeger veel beurzen (giften en renteloze leningen) gevonden voor mijn studie in het buitenland (niet via Erasmus, zelf geregeld). Was toen wel een Master, dus misschien makkelijker daar beurzen voor te krijgen dan voor een minor tijdens je bachelor. Maar moet hij zeker kijken.

zebra

zebra

17-12-2017 om 11:50

Karen en Rianne

ik denk dat de ervaring van het studeren in het buitenland het zeker wel waard is om daar toch studiefinanciering voor aan te gaan. Zeker omdat de rest van de studiekosten door ons betaald worden dus dat scheelt al heel veel. Dus een hele hoge schuld zal hij daarna niet hebben, al wil hij ook zijn stage in het buitenland doen maar dat is "van later zorg". Dan kan hij met een eventuele stagevergoeding al een deel van de verblijfskosten betalen.

Rianne: ik zal de tip van het Nuffic doorgeven. Informatie inwinnen kan nooit kwaad immers.

zebra

zebra

02-04-2018 om 15:13

binnen 3 maanden

zal er een gesprek plaatsvinden tussen onze zoon en eventuele andere studenten die naar hetzelfde land willen met de international coach van de school. Er zou ook nog ergens een info avond zijn voor de ouders/verzorgers van degenen die (tijdelijk) naar het buitenland gaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.