Mirre
15-05-2009 om 23:49
Amber alert
Wat vinden jullie van Amber Alert? (http://www.amberalertnederland.nl). Ik heb me net aangemeld ook al weet ik dat er waarschijnlijk maar max 10 meldingen per jaar zullen zijn, dat is (gelukkig) heel weinig) Maakt het jullie bang als je op zoiets zou inschrijven of juist niet.
Toevallig hebben wij in onze stad een lokaal amber alert (grote stad 200.000 inwoners) en daar werkt het als een speer. Hier gaat het dan niet om ontvoerde kinderen maar om kwijt gelopen kindjes, overvallers die net de plaatselijk appie hebben overvallen, verwarde weggelopen volwassenen etc. Meestal krijg ik dan binnen 30 min een sms terug dat betreffende persoon is teruggevonden of kindje is herenigd met de ouders of dat personen zijn gewonden cq opgepakt.
Ik vind het persoonlijk wel goed dat we met zn allen om ons heen kijken of we iets zien wat niet klopt. Dat we met zn allen opletten of we dat kindje zien en het werkt hier in de stad dus heel goed.
Wat vinden jullie?
Mirre

Angie
16-05-2009 om 02:48
Werkt goed, maar...
....kan ook nadelen hebben.
Hier in de VS houdt een Amber Alert in dat een auto met type, nummer en kleur op de electronische borden langs de wegen verschijnt, en ook op tv en radio wordt omgeroepen dat er iemand gezocht wordt en wat voor auto het betreft. Je meldt je dus niet aan: het wordt gewoon overal vermeld indien het relevant is.
Min of meer aan den lijve ondervonden hoe dat gaat toen vorig jaar een jongetje ontvoerd werd hier in de buurt, nadat zijn moeder was neergeschoten door zijn vader. Jongen was dus door vader ontvoerd. Uiteindelijk hebben ze hem terug kunnen vinden en vader heeft zelfmoord gepleegd. Het geeft wel hoop voor vrienden en familie om te zien dat de auto gezien was, en gevolgd kon worden en zelfs toen een andere auto ingezet werd, kon men nog het stel volgen. Hier dus een goede afloop voor het ontvoerde kind.
Nadeel is dat ik ooit eens in een soortgelijke auto rondreed als dat er gezocht werd: er gebeuren dan wel rare dingen om je heen op de weg (snijden, mensen die je aanstaren, ik wist van niks tot ik het bord zag...)
Ik vind het jammer dat het systeem afhankelijk is van aanmelding, maar goed, iets is beter dan niets.
Angie

Jakiro
16-05-2009 om 10:36
Bijna een half jaar
Ik heb nu bijna een half jaar de RSS feed in mijn Outlook staan, de code op mijn site staan.
Ik heb slechts 1 melding gehad (14 feb) en dan nog met zulke minieme details dat ik me afvraag of het in Nederland wel adequaat genoeg opgepakt is.
Volgens mij werkt het sms burger alert nog beter.
Jakiro
PS Er is ook een rss feed voor vermiste kinderen NL. Daar komen meer, maar dezelfde meldingen. Amber Alert verwijst ook hiernaar.
http://www.vermistekinderen.nl/missingkids/servlet/PublicHomeServlet?LanguageCountry=nl_NL&

Tijgeroog
16-05-2009 om 21:38
Mirre (ot)
Hmm.. Ik kreeg laatst toen ik in "mijn" appie stond een SMS dat ie overvallen was. Wist ik meteen waarom er zoveel politie rond liep, en kon ik blij zijn dat ik niet op de geplande tijd (half uur eerder) boodschappen was gaan doen. Nu ben ik wel benieuwd of het dezelfde appie was, dezelfde mevrouw hier heeft het vervolgens nog 2 keer in hetzelfde winkelcentrum gedaan.
En als ik dan nieuwsgierig bezig ben: heet je ook echt net als mijn dochtertje?

Leandra
17-05-2009 om 10:54
Burgernet
Ik zit bij burgetnet, maar ik ga mij afmelden. In de eerste plaats omdat ik ga verhuizen, maar ook omdat ik zo vaak gebeld wordt. Een weggelopen kind, een inbraak, een depressieve vrouw die overstuur haar huis verlaten heeft, een overval.... Er gebeurt te veel in deze stad . En die late telefoontjes vind ik vervelend, want ik schrik me rot. Niet echt iets voor mij. Amber Alert lijkt me beter. Dat is minder vaak en gaat om kinderen.
Groetjes Leandra

Anienom
18-05-2009 om 09:45
Voor
Ik ben helemaal voor het met zijn allen 'alert' zijn en om ons heen kijken. Ik heb me dan ook een hele poos geleden aangemeld. Nog nooit een smsje gehad, dat is natuurlijk maar goed ook.
Ik was ooit in een stad waar er centraal, over de muziekinstallatie, werd omgeroepen dat er een kindje zoek was en later ook weer dat dat kindje weer gevonden was. Je liep op straat en hoorde de omroep en kon meteen om je heen kijken. Ideaal. Hier heb je dat niet, toen ik mijn jongste kwijt was (drie kwartier lang!) heb ik alleen de aandacht kunnen trekken door als een krijsend huilend projectiel door het winkelcentrum te rennen.

reina
18-05-2009 om 13:58
Hier
In onze stad kun je je al langer aanmelden voor een dergelijk alert (niet alleen voor kinderen, ook voor volwassenen of bijv als er een beroving geweest is, uitkijken naar de daders), soms krijg je weken geen sms'je, soms 3 op een dag ( en als er daarna weer een sms-je komt weten we al 'gevonden!')