Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Martien

Martien

28-01-2020 om 14:11

mirreke

mirreke

28-01-2020 om 14:16

Is interessant voor iedereen

die kind is of kinderen heeft...

Lees en huiver: het gaat om microdata over kinderen. Feitelijk zijn nu in Nederland alle kinderen plus hun ouders en gezinnen al vrij minitieus in beeld.

Voeg daaraan toe het beleid tot preventie en profilering en we zijn in een dystopische nachtmerrie beland...

Kansencirkel

Heb je um weer. Dankje Martien.

Ik moet hier ook aan denken bij dat andere draadje hoe je kinderen uitlegt dat je WEL wat te verbergen hebt.

En met die DATA gaat het uiteindelijk allemaal om 'beeldvorming' en dat kun je zo eenvoudig naar je hand en naar je verdienmodel zetten.

Wendelmoed

Wendelmoed

28-01-2020 om 20:15

Als kind

Was ik al als de dood voor Jeugdzorg en ik ben heel blij dat mijn kinderen bijna te oud zijn om nog last van hun te hebben (die drie jaar komen we nog wel door denk ik).

Anderzijds zie ik in mijn omgeving ook goede dingen gebeuren en zie ik ouders compleet uit de bocht vliegen, dus het is wel goed dat Jeugdzorg er is.
Maar - er zouden wat meer checks en balances in het geheel moeten zitten. En er zouden genoeg en genoeg goede mensen moeten werken. En lang genoeg.
En de regels mogen wel wat werkbaarder voor die medewerkers.
Zolang er nog ouders zijn zoals ik dat hier en daar zie en hoor en lees, hebben we zoiets als Jeugdzorg nodig.
De enige oplossing is dat iedereen zijn kinderen fatsoenlijk behandelt. Net zoals we geen politie nodig zouden hebben als niemand de regels overtreedt.
Oja, en dat er geen mensen in instituten teveel macht krijgen over het leven van andere mensen. Want jammer genoeg zijn dat al gauw mensen die niet erg kritisch zijn op hun eigen motieven en beslissingen. De rest gaat wat anders doen.
De wereld is helaas niet perfect.
AI en/of microdata gaat daar weinig aan toe- of afdoen denk ik.
Vroeger, meer dan honderd jaar geleden, werden ook al op grond van vooroordelen (armere wijk, andere cultuur, maatschappelijke zeden, heersende religie etc) ongegronde beslissingen genomen en levens beschadigd.
Het grote gevaar zit niet in microdata. Het grote gevaar zit in macht zonder tegenhanger, zonder verantwoordingsmechanisme.

Anemone

Anemone

29-01-2020 om 08:11

Hmm

Link is alleen te openen door je e-mailadres te geven... past wel bij het onderwerp

mirreke

mirreke

29-01-2020 om 11:11

wendelmoed

Niemand ontkent dat opvoeden altijd van een leien dakje gaat. Iedereen heeft wel eens vragen (getuige ook dit forum). Het gaat m.i. vooral om de aanpak. Ga je uit van elke ouder verdacht? Of ga je uit van het goede in de mens en bied je welgemeend hulp aan?

Inmiddels is het vaak zo dat als je nu ergens, bv. cb, school, huisarts, aangeeft dat je moeite hebt met de opvoeding, er meteen een VT-melding komt. Precies zoals het niet moet eigenlijk. Want je zit al bij de hulpverlening.

Maar het ging over bigdata in de hulpverlening/jeugdzorg:

Lees dit (een reeks tweets onder elkaar, als een klein artikel,) van Roel Dobbe, nu werkzaam bij New York University en volgend jaar bij TUDelft gericht op het gebruik van data en algoritmen in het sociale, publieke en private domein...

https://threadreaderapp.com/thread/1222204926417391616.html

Meticulous piece by @elize_lam pointing out the dangers of data science and machine learning approaches to profile and track 'risky families' combining data of children, parents and social context. A thread.. 1/10

https://twitter.com/FTM_nl/status/1222025262830964737

Despite a large body of studies and red flags about the problematic effects of using data driven methods to predict child abuse, the decentralization of policy and budgeting to municipalities has motivated a plethora of local experiments as disguised austerity measures. 2/10

The Netherlands has a growing body of data sets with 'micro statistics' of citizens, maintained by the Central Bureau of Statistics (CBS), collected for 'statistical' purposes, but now increasingly used for such questionable predictive applications. 3/

CBS has identified this problematic 'proliferation', in which data sets and algorithms seem to travel across governmental organizations with little supervision of who gets to see and work on what, and enacted some early measures to prevent misapplication, but more is needed. 4/10

While these efforts might have an intention to 'do good' or prevent harm, embedding algorithms in safety-critical contexts without proper validation is bound to cause new forms of harm and rights violations, as is now crystal clear (see our report: ainowinstitute.org/AI_Now_2019_Re…) 5/10

The truth is that the 'AI' many policy makers are in awe of typically has horrible accuracy, does not account for how humans interact with it, and will never be able to 'reason by itself' about what is ethical, legal or responsible. How intelligent is that really? 6/10

The way most of these pilots are organized is a disgrace not just in the eyes of scientists and engineers, it also further distances administrators from the structural issues that their citizens are dealing with. AI is a perfect 'context stripping machines' (@undersequoias) 7/10

If you are interested in an example, see this thread I wrote about the Rotterdam context (in Dutch):

https://twitter.com/roeldobbe/status/1075776740822110209

8/10

Urgent interventions are needed to understand the full extent of this problem across policy domains, in order to set rules and boundaries and to decide what governance and enforcement mechanisms are needed to ensure these are not crossed. 9/10

The Dutch parliament will have to think creatively about what it means to promote innovation with digital technology. Pushing social problems to municipalities without funding, oversight or research to understand what works and doesn't is a recipe for disaster 10/10

Piece in Google Translate: translate.google.com/translate?sl=n…

mirreke

mirreke

29-01-2020 om 11:13

Over het artikel

Hier nogmaals de link, als het goed is kunnen jullie het dan 24 uur gratis lezen. Daarna vervalt de toegang en moet je idd registreren.

https://www.ftm.nl/artikelen/alle-kinderen-in-beeld-big-data?utm_medium=social&utm_campaign=sharebuttonleden&utm_source=linkbutton

mirreke

mirreke

29-01-2020 om 11:14

Nee toch niet...

maar je registreren voor FTM is niet verkeerd...

Ongeregistreerd

Gisteren heb ik het artikel, zonder registratie, kunnen lezen. Met een bericht dat ik dat nog ruim 9 uur kon doen. Misschien zit er een tijdslimiet op.

Bovendien zouden we natuurlijk allemaal betaald lid moeten worden.

Heb je onafhankelijke journalistiek.

Martien

Martien

29-01-2020 om 13:25

ook niet

Ik kon het gisteren ook lezen zonder me te registreren. Anders had ik het hier niet geplaatst.

De regel bij FTM

"Dit artikel is 1 dag geleden gepubliceerd
Op de dag van publicatie zijn onze artikelen zonder abonnement gratis te lezen.
Nu gratis doorlezen?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en krijg een maand FTM cadeau (stopt automatisch)
Probeer ons één maand gratis uit!"

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.