Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
15-07-2009 om 17:00
Toch nog.. heel goed nieuws voor hen!
http://www.nrc.nl/binnenland/article2301248.ece/Baby_Hendrikus_mag_bij_zijn_ouders_blijven
Rotterdam, 15 juli. Baby Hendrikus mag bij zijn ouders blijven. Dat heeft de kinderrechter in Arnhem vanmiddag beslist.
De baby uit Geldermalsen, geboren op 13 oktober 2008, verbleef van zijn geboorte tot begin mei in een pleeggezin omdat zijn ouders niet voor hem zouden kunnen zorgen. Zij hebben beiden een verstandelijke beperking.
Eind april besliste de rechter tegen de zin van de Raad voor de Kinderbescherming dat hij voorlopig naar huis mocht, met zeer intensief toezicht. Vier dagen per week was dertien uur per dag een hulpverlener in het gezin. De andere drie dagen ging de baby naar een kinderdagverblijf. ’s Nachts hield een hulpverlener hem via een webcam in de gaten.
In opdracht van de kinderrechter deed pedagogisch adviesbureau Duindam een nieuw onderzoek naar de opvoedcapaciteiten van de ouders. Volgens de rechter blijkt daaruit dat zij een baby kunnen verzorgen en hulp nodig hebben bij de opvoeding.
Regiomanager Anke Visserman van ’s Heeren Loo, een grote instelling voor zorg aan verstandelijk gehandicapten, schat de benodigde hulp op tien uur per week. De baby houdt voorlopig ook een gezinsvoogd.
17-08-2009 om 17:10
Min or meer soortgelijk geval
van verstandelijk beperkte ouders die hun pasgeboren baby eenmaal per twee weken een uurtje mogen zien.
http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/article2837979.ece/Baby_Selena_niet_terug_naar_ouders.html
Ik weet er verder niets van en lees dit nu net.
Hoe dan ook vind ik een uurtje per twee weken misdadig. Ik kan me ook voorstellen dat je hier als ouders zeer opstandig en driftig van wordt. Er zouden iets als omgangs- en begeleidingshuizen moeten worden opgezet, zodat babies niet hoeven worden weggenomen, maar dat ouders samen met hun kind ter observatie en begeleiding kunnen worden opgenomen.