Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Chagrijnig


Ariella

Ariella

09-04-2022 om 23:54 Topicstarter

Mlah! schreef op 09-04-2022 om 19:48:

[..]

Waarom zie jij dit als positief en enthousiast als het voor de ontvanger het tegenovergestelde is?

Oudste wil met rust gelaten worden door zijn kleine aandacht trekkende, irritante geluiden makende, zingende en aanklamperige broertje.

Er zijn altijd twee kanten aan een medaille 😉.

De oudste is juist de jongste steeds aan het treiteren. Hij zoekt hém steeds op. De jongste blijft steeds enthousiast en een blij ei. De oudste reageert hier dan weer negatief op. Een hele tijd probeerde ik de oudste steeds te helpen op te komen voor zijn ruimte. Maar steeds opnieuw zocht hij zijn jonge broertje een paar minuten later zelf weer op en kon ik overnieuw beginnen. Maar goed, dit is allemaal achtergrond informatie. Mijn vraag was uiteindelijk of iemand het herkende op een bepaald moment vast te zitten in een manier van (chagrijnig) reageren 😉

Bijtje82

Bijtje82

10-04-2022 om 09:51

Mijn oudste doet ook weleens zo tegen zijn jongere zusjes. Meestal precies op het moment dat ik even de kamer uit ben, maar dan zit ik het zo eens aan te horen. 
Weet ook precies waar het vandaan komt. Spiegeltje Spiegeltje aan de wand.. He! Het is net of ik mezelf hoor praten.

Ik heb tegenwoordig veel meer rust en dat merk ik ook aan de kinderen. Dan zijn zij ook veel relaxter. De oudste doet heel veel voor mij, helpt op zijn manier in het huishouden en met het voorbereiden voor school. Maar moet er voor waken dat hij niet de ouder rol over gaat nemen. Daar ben ik voor. 
Zijn zusjes corrigeren kan best, maar dan moet het wel e ht op een basic manier zijn. Beetje 'mama heeft liever niet dat jullie dat doen'

Kijk dus vooral eens naar je eigen gedrag en geef niet automatisch je oudste de schuld. En als hij iets doet wat je niet zint, probeer dan niet te gaan schreeuwen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.