Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Tessa

Tessa

23-04-2020 om 14:47

Coronaboete kan ook strafblad betekenen

Wie zich niet aan de 1,5e meter afstand houdt, kan zomaar een boete krijgen. En dat gaat je niet in de koude kleren zitten. Want naast een geldboete van 390 euro komt er ook een aantekening op je strafblad.
https://www.linda.nl/nieuws/achtergrond/corona-boete-betekent-ook-een-strafblad/?kl=1818&ku=269482&utm_source=SIM&utm_medium=email&utm_campaign=20200423_DONDERDAG_nieuwsbrief&utm_content=&utm_term=a_3432

Hmmm

Daar zou ik als dat gebeurde toch een advocaat eens heel goed naar laten kijken. Een strafblad wegens iets wat geen wet is maar een noodmaatregel, daar is nog wel het een en ander op aan te merken. Natuurlijk, wie zich aan de regels houdt krijgt geen boete, maar zeker gezien de willekeur (Jantje een boete en een aantekening, Pietje voor precies hetzelfde vergrijp alleen een waarschuwing) zou het zeker de moeite waard zijn om het aan te vechten.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-05-2020 om 13:33

Al even bekend

Ik vind het ook té stevig, zeker voor jongeren. Als je met drank op achter het stuur kruipt krijg je toch ook alleen een boete, dacht ik?

Mij lijkt verplicht luisteren naar ex-patiënten en kijken naar IC-beelden een goed begin, naast de boete. Dat is vast wel controleerbaar thuis te doen.

Rare boete

Mijn dochter woont in een studentenhuis met in elke unit 10 bewoners die samen een keuken, douche en wc delen. Desondanks worden studentenhuisbewoners niet gezien als leden van hetzelfde huishouden, dus zo kon het gebeuren dat vijf studenten uit één unit die met zijn vijven op hun balkon van het zonnetje zaten te genieten maar daarbij geen 1,5 meter afstand konden houden een boeten kregen. Echt bizar.

skik

Aanvechten loont

Ik heb het even nagezocht. Dit is een gevolg van het feit dat er een aantal jaar voor gekozen is om bepaalde vergrijpen en overtredingen buiten de rechtbank om te regelen, door het OM, door middel van strafbeschikkingen. Dit is gebeurd om de rechtbank te ontlasten, zodat de rechter er niet aan te pas hoeft te komen. Je hebt echter altijd het recht om te eisen dat jouw zaak toch voor de rechter komt. Als je dat doet seponeert in 40% van de gevallen het OM de zaak alsnog en bij de zaken die toch nog voor de rechter komen wordt in 25% van de gevallen alsnog besloten de straf te schrappen of te verlagen. Hierbij wordt ook gekeken naar de consequenties van de straf. In dit geval zal het ook niet helpen dat de noodmaatregelen waar het om gaat in veel gevallen regelrecht tegen de grondwet ingaan.

Pluk

Pluk

11-05-2020 om 15:39

Rechter

Ik denk dat het strafblad geen stand houdt voor de rechter. Zou mij niet verbazen als dit collectief wordt ingetrokken.

Skik

Inderdaad, wat Alison ook al zegt: aanvechten loont. Ik heb niet alle coronaregels tot op de bodem uitgeplozen maar het is natuurlijk absurd dat studenten in een situatie als deze wel huisgenoten zijn als ze binnen zitten en niet meer als ze buiten zitten. Overigens schijnt de aanpak in de verschillende studentensteden ook nog eens fors te verschillen.
Was ik zo'n student dan zou ik dit dus inderdaad aanvechten, grote kans dat het op een sepot uitdraait, en zo niet, dan grote kans dat de rechter er toch iets anders tegenaan kijkt dan het OM.

En in reactie op Pluk: volgens mij kan je niet "een strafblad" voorleggen aan de rechter. Wat je wel kan doen is actie ondernemen tegen de weigering een verklaring omtrent het gedrag af te geven als zo'n VOG zou worden geweigerd terwijl je die voor een bepaalde functie nodig hebt. Maar daarmee ben je nog niet van die aantekening in het documentatieregister af.

Het is inderdaad ook denkbaar dat op rijksniveau besloten wordt om de vermeldingen in het register voor dit soort vergrijpen te schrappen, maar daar zal dan wel ingrijpen van de wetgever voor nodig zijn, denk ik zo. Flink lobbyen in Den Haag dan maar.

Groeten,

Temet

Gaan ze ook doen

Maar bizar toch, dat je een boete hebt omdat je met je onvermijdbare huisgenoten op het balkon staat omdat iemand als regel heeft bedacht dat je niet als leden van hetzelfde huishouden wordt gerekend?

skik

De richtlijn

https://www.duwo.nl/fileadmin/user_upload/V017-2020_Landelijke_Studenten_Vakbond_inzake_Handhaving_maatregelen_Covid-19_en_studentenhuizen.pdf

"Dit verbod is bedoeld voor de publieke ruimte. Net als voor anderen geldt in de publieke ruimte voor drie of meer studenten de verplichting om 1,5 meter afstand te houden. De uitzondering voor mensen die een ‘gezamenlijke huishouding’ vormen,is bewust beperkt gehoudentot de hierboven weergegeven definitieom te voorkomen dat inwoners van allerlei woongroepen, tehuizen en studentenhuizen zich in de publieke ruimte niet aan de 1,5 meter hoeven te houden. "

Het is een brief van 16 april, dus wie op of voor die tijd per ongeluk de fout is ingegaan heeft een goede kans om bij een beroep en bezwaar hiervoor toch geen boete te krijgen. Ik zou het in elk geval proberen. Met inderdaad het motief dat een strafblad niet proportioneel is.

strafblad (ietwat ot)

Ergens wordt gezegd als je met alcohol achter stuur zit krijg je alleen een boete, dat is niet waar.
Alcohol in het verkeer levert altijd een strafblad op. Ook als je als 19-jarige met vier glazen wijn op naar huis fietst keurig netjes op fietspad, met voor- en achterlicht en zonder enige overlast te veroorzaken.
(dan is de boete niet betalen en voor laten komen echt wel een aanrader want de rechter oordeelt hier veel meer naar bevind van zaken)

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

11-05-2020 om 18:11

Maar dat balkon hè

Is dat wel publieke ruimte?

Miekemieke

Miekemieke

11-05-2020 om 18:19

en ook nog

Jij kan netjes 1,5 m afstand houden en ze komen op je af of ploffen naast je neer net als oom agent langs komt.

Balkon

Dat balkon is zeker geen publieke ruimte. De brief uit de link van AnneJ zegt trouwens niks over hoe de studenten zich binnenshuis moeten gedragen, geeft alleen aan dat ze buitenshuis niet als huisgenoten gezien worden zodat ze buiten 1,5 meter afstand houden en maximaal een groep van 3 mogen zijn, net als alle andere mensen die niet tot hetzelfde huishouden/gezin horen. Je zou dan denken dat, als ze dan niet als huishouden beschouwd worden, ze zich binnen ook aan de 1,5 meterregel moeten houden, net als mensen op werkplekken of in winkels moeten.

skik

Petra

Petra

11-05-2020 om 19:09

Echt waar Alkes?

Ojee, ik heb echt wel eens (netjes) gefietst met 4 glazen wijn op.
Een strafblad? Dat is echt nieuw voor mij, en ik weet wel zeker dat velen dat met mij niet weten

Petra

https://www.politie.nl/themas/alcohol.html#alinea-title-ben-ik-strafbaar-als-ik-dronken-op-de-fiets-zit

Alcohol in verkeer (wet maakt geen onderscheid tussen welk voertuig je bestuurt) is een misdrijf en levert een strafblad op.
Hoe fanatiek de politie fietsers controleert is waarschijnlijk afhankelijk van de gemeente, de drukte en het gemak waarmee je een alleen fietsend meisje van 19 kunt aanhouden.
Ik woon in een gemeente op 500 meter van een grote stad. De politie in die stad zou binnen kunnen lopen door drie weekenden op rij de fietsers bij een bepaalde snackbar te controleren. Gelukkig heeft de politie daar nog wat anders te doen.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-05-2020 om 10:37

Alcohol

Oh dat is voor mij ook nieuw! Ik heb gelukkig geen ervaring met een strafblad. 😅

Jongeren

Voor de duidelijkheid: boetes onder de 100 euro leveren geen "strafblad" op. Jongeren met een boete van onder de 100 euro hebben niets te vrezen.

Dat doet niets af aan het feit dat in verzet gaan tegen de strafbeschikking in veel gevallen loont.

Ada

Ada

12-05-2020 om 18:46

Kinderen

In De Gelderlander stond een artikel waarin een aantal tieners en jongvolwassenen (11- 26 jaar) aan het woord kwamen die in Arnhem boetes hadden gekregen omdat ze met meer dan twee op anderhalve meter afstand in de openbare ruimte waren, soms zelfs per ongeluk (twee vrienden stonden op anderhalve meter afstand en een derde fietst toevallig langs en komt er even bij staan om hallo te zeggen), een zgn. "samenscholing". Echt volkomen gestoord. Boetes allemaal uitgedeeld door BOA's, zonder waarschuwingen. Schokkend ook om te zien in de reacties hoeveel mensen dat een goede zaak vinden. Echt eng.

https://www.gelderlander.nl/berg-en-dal/zij-kregen-een-coronaboete-jongeren-en-hun-ouders-boos-over-willekeur~a8919d62/

Ada

En als je dan zegt dat je dit een kwalijke ontwikkeling vindt moet je niet zeuren over “wat wetjes” want gezondheid gaat boven alles. Los van het feit dat we normaal ook niet zo redeneren (roken, drinken en te dik zijn mogen gewoon): hoezo vind je dat burgerrechten onbelangrijk zijn ten opzichte van een virus dat nu ook weer geen superdodelijk monstervirus is?
Hard ingrijpen om de exponentiële groei was nodig. Kinderen op de bon slingeren om een vergissing of een kleine overtreding is machtsmisbruik.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-05-2020 om 15:34

Ada

Volkomen terechte boetes, vind ik.

Ik ben vaak in de tuin, de omgeving is kinderrijk en puberrijk. De meesten weten wel degelijk dat ze steeds de grenzen opzoeken of er overheen gaan.
"Handhavers!!!" En dan stuiven ze alle kanten op. Laatst keek zo'n BOA blijkbaar naar een puber die dus net weggestoven was. Vraagt puber quasi verveeld "Wat is er?", de BOA "Ooooh níks hoor!". En fietste weer verder. Haha, ik kan dat wel leuk vinden.

Ada

Ada

13-05-2020 om 15:44

Kaaskopje

Heb je het artikel in De Gelderlander gelezen?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

13-05-2020 om 16:09

Mwah

Ik heb hier eerlijk gezegd best de indruk gekregen dat boa’s zichzelf ineens best belangrijk vinden😁

Hier van dichtbij gezien dat een groepje van 5 jochies van een jaar of 14 werden toegeschreeuwd.
Van die jochies uit te grote gezinnen in te kleine flatjes. Die waarschijnlijk door pa of moe naar buiten zijn gestuurd omdat broertje of zusje aan de keukentafel hun thuiswerk probeert te doen.
En dan een balletje gaan trappen buiten op een lege parkeerplaats.

Nou nou, wat gingen de heren Boa’s tekeer. Of ze een halsmisdaad begingen.
Bijzonder sneu vond ik het. Vraag me echt af of deze heren nou trots zijn op wat ze deden.

Stephanie

Stephanie

13-05-2020 om 20:04

BOA’s

Boa’s zijn toch altijd wat sneue figuren die niet voldeden aan de toelatingseisen voor de politieschool. Ze hebben nu erg veel macht en voelen zich nu erg belangrijk.

Ad Hombre

Ad Hombre

13-05-2020 om 20:24

Stephanie

Lekker he, neerkijken op andere mensen?

Welk edel beroep oefen jij uit als ik vragen mag?

Kaaskopje

Kaaskopje

13-05-2020 om 23:23

Stephanie

Zijn mondhygiënisten mislukte tandartsen, of optometristen mislukte oogartsen? Of zijn dat per groepje gewoon twee andere beroepen binnen hetzelfde vakgebied?

Kaaskopje

Kaaskopje

14-05-2020 om 00:02

Dendy

Ik wil ontzettend graag overal het positieve uit halen, maar voetballende jongens op een lege parkeerplaats kunnen erg irritant zijn voor omwonenden. Ik snap hoe je het bedoelt hoor, maar ik heb zelf de indruk dat het niet aan een kleine keuken ligt, maar aan een andere opvatting over hoeveel last anderen van hun kinderen mogen ondervinden. Als ik bijvoorbeeld zie dat een ouder niets doet als kind op een metalen glijbaan zit te hengsten, ben ik verbaasd én chagrijnig. Het is een verschrikkelijk rotgeluid. Doe iets! Leer zo'n kind dat de glijbaan dáár niet voor is.

Wat grote gezinnen en "ga buiten spelen" betreft, ja dat herken ik. Gewoon mensen in een eengezinswoning in ons geval. Dus een klein flatje verklaart niet alles. Ik vind normaal speelgedrag te overzien, maar het gaat regelmatig over dat punt heen.

Dan nog

Dat is dan dus overlast door wellicht wat gebrekkig toezicht. Daar krijg je normaal ook geen boete voor. Pak de echte standaard overtreders aan, natuurlijk. Maar een stel veertienjarige jongens gaan staan toeschreeuwen - wat een helden.
Oh, en focus ook eens op die samenklittende bejaarden, dat zijn er althans hier veel meer.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-05-2020 om 23:50

Kortom

Geen stad of buurt is gelijk. Hier duiken sommige oudere mensen nog in de bosjes voor de 1,5 meter. Dat zijn vast niet dezelfden die in de winkel over je heen duiken.

Wat overlast betreft had ik vandaag een aardig over-het-tuinhek-gesprek. Een dame die kennelijk bij de naschoolse opvang werkte, kwam naar me toe met "ik kom het toch eens vragen". Ze bleek al een poosje met de vraag te zitten hoe we de overlast van onze omgeving vol wisten te houden. "Ja, al 30 jaar!" pompte ik het nog even extra op. Daar viel ze helemaal van haar stoel van (bws, ze stond). Ik vertelde dat ik een verhuizing overwogen heb, maar dat de meerwaarde van het huis en de tuin, toch nog groter is dan de overlast.
Ik vond haar opmerkingen haast een stukje erkenning voor wat veel mensen, groot en klein, gewoon niet in de gaten hebben, of niks kan schelen. Moet je daar maar niet gaan wonen, of zoiets. Dus parkeert men de auto in onze tuiningang, lopen ze tot middernacht naast de tuin te chillen, lachgas te gebruiken e.d. (warempel... ik typ het en er begint eentje te voetballen!), zijn we een soort vrijplaats voor illegaal vuurwerk vanaf oktober tot februari en mag ik aanhoren hoe op schommels zittende pubers in elke zin kanker toepassen. Maar ja... voor een huurhuis is de plek en wat we hebben óók een luxe. Zie dat maar eens te evenaren of overtreffen. Dus... wacht ik al tuinierend rustig af wat er gebouwd gaat worden.

Triva

Triva

16-05-2020 om 11:58

kaaskopje

Hoezo is de plek en wat je hebt óók een luxe? Ik denk dat verreweg de meeste huurhuizen een rustigere ligging hebben dan die van jullie.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-05-2020 om 22:46

Triva

Dat is dan dus niet de luxe.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.