Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Dat eeuwige commentaar altijd


Nou, met al die voorbeelden samen ga ik me toch afvragen of neefje wel helemaal goed is. Alhoewel het natuurlijk wel verspreid over 2 jaren is voorgekomen. 
Bij het eerste voorbeeld 'schele otter' dacht ik nog 'ach'. Dat komt ook door mijn eigen jeugd. Ik was nogal een 'lomp' kind. Stootte bekers drinken om, struikelde over mijn eigen voeten, liep tegen meubels enz. Ik kon prima zien, maar was erg dromerig. Mijn moeder riep bij dit soort incidenten nog wel 'heee schele, kijk es uit!'. Vatte ik helemaal niet vervelend op en was ook niet zo bedoeld. Maar toen op school een klasgenootje mijn tas van tafel stootte riep ik ook uit 'heee schele!'. Dit klasgenootje droeg wel een bril en vond die opmerking kwetsend. Ik had helemaal geen link gelegd met haar bril en was me van geen kwaad bewust. Voor mij was die opmerking gewoon iets dat je roept als iemand onhandig is. Het had voor mij de zelfde lading als 'pas op!'. En ik had ook ech ff moeite om te begrijpen waarom ze verdrietig was. 

Ik vertel dit omdat ik hierdoor de forummers wel begrijp die zeggen dat eea ook afhangt van toon en wat neefje gewend is ed. Ik heb als volwassene inmiddels wel geleerd dat 'heee schele' geen passende uitroep is, hihi. Maar als kind weet je ook alleen maar wat je thuis geleerd wordt. En mijn ouders zouden mij wrs ook niet gecorrigeerd hebben. Dus soms maakt iemand een rot opmerking zonder dat zelf te weten. En qordt zeker door een kind de gevoeligheid bij de ander niet opgepikt. Neemt niet weg dat het goed is dat dochter aangeeft dat het voor haar wel kwetsend was. 

MamaE

MamaE

03-06-2022 om 09:09 Topicstarter

Er is, los van wat gebrek aan fatsoen en opvoeding, niks mis met neefje. Ik denk overigens dat het gebrek aan correctie thuis van dit soort dingen hierin meespeelt.
Het is geen niet kunnen, want nadat we hem naar huis hebben gestuurd kan hij zich hier voorbeeldig gedragen. 

Ik snap jouw voorbeeld wel Meesje. Je bedoelde het niet lullig omdat zoiets bij jullie thuis normaal was om te zeggen. Ik ga er dan even wel vanuit dat je dat daarna niet nogmaals gedaan hebt.
Het neefje in kwestie is nu al meermaals gecorrigeerd. Hij weet dat dochter het niet leuk vindt en hij weet ook waar de gevoeligheden liggen en speelt daar op in.

Als ik het er met mijn zus over heb lijkt ze het wel met me eens te zijn dat het niet leuk is, maar de boodschap naar haar kind toe blijft dubbel.

MamaE schreef op 03-06-2022 om 09:09:

Er is, los van wat gebrek aan fatsoen en opvoeding, niks mis met neefje. Ik denk overigens dat het gebrek aan correctie thuis van dit soort dingen hierin meespeelt.
Het is geen niet kunnen, want nadat we hem naar huis hebben gestuurd kan hij zich hier voorbeeldig gedragen.

Ik snap jouw voorbeeld wel Meesje. Je bedoelde het niet lullig omdat zoiets bij jullie thuis normaal was om te zeggen. Ik ga er dan even wel vanuit dat je dat daarna niet nogmaals gedaan hebt.
Het neefje in kwestie is nu al meermaals gecorrigeerd. Hij weet dat dochter het niet leuk vindt en hij weet ook waar de gevoeligheden liggen en speelt daar op in.

Als ik het er met mijn zus over heb lijkt ze het wel met me eens te zijn dat het niet leuk is, maar de boodschap naar haar kind toe blijft dubbel.

Nee, nooit meer gedaan! Ik was er zo van onder de indruk dat ik het bijna 30 jaar later nog deel op een forum 🙈

Bizar dat je zus en je ouders jouw opvoeding bekritiseren terwijl ze dat neefje zo laten schelden. Echt dat zou ik niet meer pikken, ik laat mijn kind daar niet uitschelden. Dan stap ik op en ga naar huis. Wel zeg ik dat de dag ervoor. 

MamaE

MamaE

06-06-2022 om 21:33 Topicstarter

Zaterdag ben ik in mijn eentje een dagje weg geweest. Even opladen, tot rust komen. Dat had ik even nodig. En het heeft me echt goed gedaan. Ik merk ook dat ik nu weer meer kan hebben, ook als dochter even boos wordt. Want hoewel het eigenlijk heel goed gaat, zijn er soms nog wel momentjes waarop ze het even moeilijk heeft en boos wordt om kleine dingetjes. 
Dat vindt ze zelf ook vervelend en twee minuten later heeft ze er al spijt van, maar ik merk dat ik het inmiddels makkelijker naast me neer kan leggen. Juist doordat ik het niet persoonlijk opvat en ze net zo goed boos kan doen tegen mijn man. Het is er, het is niet fijn, maar het is ook snel weer over. Niet teveel aandacht aan besteden en er niet in mee gaan. Ik hoop echt dat het me lukt om dat vol te houden. 

Als je er minder op gaat letten, valt het je op den duur ook niet eens meer op. Soort sneeuwbaleffect; jij verander en anderen veranderen daardoor ook. Dat zijn de momenten waarop in het algemeen genomen je je realiseert dat je vroeger wel veel aan het focussen en vergelijken was.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.