Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Levina

Levina

01-03-2018 om 10:10

Dat voortdurende schuldgevoel...

Vandaag 'vier' ik mijn 39e verjaardag. De dag begon heel gezellig, met een ingestudeerd liedje en dansje van oudste zoon, een tekening van de jongste, lieve cadeautjes.

Daarna vroeg jongste heel onschuldig of hij vandaag lekker thuis mocht blijven en niet naar de bso hoefde. Maar helaas...
Ik ben een werkende moeder, een zzp'ende schrijver. Ik werk veel en deze maanden zit ik in de eindspurt van een marathon: ik rond een boek af terwijl andere deadlines ook gewoon doordenderen. Dat is ontzettend aanpoten en eist ook wel z'n tol bij mij. Nu ben ik er 100 procent van overtuigd dat werkende moeders een goed voorbeeld geven - wil je iets bereiken dan kost dat moeite, rekeningen betalen zich niet vanzelf, je eigen broek ophouden is gezond en een carrière is leuk, dat is mijn mening (zonder vrouwen die niet of minder werken aan te willen vallen, ieder moet doen wat past).

Vanmorgen overviel het me zo, dat schuldgevoel. Het verschil met andere klasgenootjes is vaak ook wel groot. Veel moeders werken niet of weinig en dan hebben de kinderen een week echt vrij (met nog twee roostervrije dagen erbij). Hier waren ze alleen gisteren thuis, en morgen weer (en dan vieren we die verjaardag ook). Mijn partner heeft ook een eigen bedrijf en twee zelfstandigen nemen niet zo makkelijk vrij, bij ons lukt dat (nog) niet althans. Andere vakanties hadden wel een milder regime hoor, vaak lukt het mijn schoonouders ook nog om wat bij te springen, maar deze keer niet.

Niet werken is voor mij echt geen optie en in mijn specifieke vakgebied (heel erg deadlinegedreven) is een tijdje rustiger aandoen niet echt een optie. Dan wordt er iemand anders ingehuurd en maak je je positie zwak. Het jammere is alleen dat die deadlines echt geen rekening houden met kindervakanties.