Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Pien

Pien

30-03-2014 om 20:40

Dit forum...wat is nu het lokale gedeelte?

Ik stel deze raag even hier, want ik weet niet waar die anders moet.

Ik ben ooit op dit forum terechtgekomen via de website van het Centrum voor Jeugd en Gezin van mijn eigen woonplaats. Toen heb ik een account aangemaakt.

Als ik ingelogd ben, dan zie ik bovenaan het forum staan: "Dit forum is bedoeld voor ouders uit ... (woonplaats) ... Hier kunt u lokale ouderschapskwesties bespreken en onderling contact leggen"

Als ik niet ingelogd ben, staat er bovenaan het forum: "U bevindt zich op het algemene CJG-forum. Om gebruik te kunnen maken van de locale functionaliteit (communiceren met ouders uit uw eigen gemeente) dient u via uw eigen CJG te komen."

Het is echter precies hetzelfde forum, met dezelfde onderdelen en dezelfde topics.

Hoe zit dat nou?

Kaaskopje

Kaaskopje

30-03-2014 om 21:23

Daar ben ik ook benieuwd naar

Ik weet niet beter dan dat het een forum behorend bij www.ouders.nl is en dus niet van een organisatie en een gemeente.

Suze

Suze

30-03-2014 om 22:20

Pien

Ik kan die meldingen van jou ook niet zien. Dit is het forum van Ouders Online ((linkje van Kaaskopje). Maar ik heb me dan ook niet via een andere organisatie op dit forum aangemeld (al eeuwen geleden).

Bedoel je dat je ingelogd bent op de site van CJG en dan op dit forum kunt komen EN berichtjes kunt plaatsen?

Kan je ook inloggen direct op ouders.nl? Zie je het dan nog?

Melle

Melle

30-03-2014 om 22:33

Als

Via een specifieke CJG (zal hem niet noemen voor als het Piens woonplaats is) kom ik inderdaad op een soort 'eigen' landingspagina bij OO terecht. Maar ik ben/blijf wel ingelogd via mijn reguliere Ouders-account. Heel vreemd.

Ze hebben een eigen subdomein en er staat op 'powered by Ouders Online'. Ik geloof dus wel dat het goed zit, maar niet dat het goed werkt

Pien

Pien

31-03-2014 om 11:33

Melle

Inderdaad, dat bedoel ik. Er staat boven: powered bij Ouders Online.
En als ik nu op de site van mijn CJG kijk, dan is daar onderaan een gedeelte waar staat: "ouders voor elkaar". Daar staan de laatste paar topics waarop gereageerd is, en dat zijn dus topics van dit forum. Maar het kan zijn dat dat dan alleen topics zijn die geschreven zijn door mensen uit mijn woonplaats, die er ook via het CJG zijn gekomen. Of zoiets?

Suze, ja als ik gewoon naar Ouders Online ga, kan ik ook inloggen. Het is nl geen inloggen op het CJG wat ik doe, maar gewoon op dit forum. Maar omdat ik er ooit via het CJG gekomen ben, staat dat er dus ook boven. Het lijkt een gekoppeld iets wat niet werkt (of het althans niet is, want het is geen lokaal iets)

ook raar

he maar dat zou ook raar zijn als het alleen berichten zijn van ouders uit je woonplaats.
Ik weet tenminste niet dat er iets met die gegevens gedaan wordt.

Misschien kan forumbeheer opheldering geven.

Redactie Ouders Online

Redactie Ouders Online

03-04-2014 om 22:07

Tekst & uitleg

Beste forumdeelnemers,

Ik kan me voorstellen dat het allemaal wat verwarrend is, maar ik zal het uitleggen.

1. Achtergrond
Centra voor Jeugd en Gezin (CJG's) willen vaak een eigen forum, om ouders uit hun eigen verzorgingsgebied (lees: gemeente) met elkaar in contact te brengen, maar dat heeft meestal weinig zin omdat ze 'kritische massa' missen. Zeker als het een kleine gemeente is, komen er gewoon te weinig bezoekers om een goed functionerend forum te onderhouden.

Wij (Ouders Online) hebben daar het volgende voor bedacht. CJG's kunnen een koppeling maken met ons forum, waardoor het lijkt alsof zij toch een eigen forum hebben. Maar in feite is het een soort venster op óns forum.

2. Technische realisatie
Een CJG plaatst een kadertje op zijn site, waarin de meest recente berichten getoond worden. Eérst alle berichten uit hun eigen verzorgingsgebied (op basis van de eerste vier postcode-cijfers). En dan, als er te weinig berichten uit het eigen verzorgingsgebied zijn, aangevuld met berichten uit de rest van Nederland. (Wat niet erg is, want luieruitslag in Groningen is hetzelfde als luieruitslag in Middelburg.)

Als je op zo'n CJG-site op een bericht klikt, opent er een nieuw venster, met het logo van het eigen CJG (plus "Powered by Ouders Online" van ons erbij) en een welkomsttekstje waarin verteld wordt om welke woonplaatsen het gaat. Maar wat je ziet, qua berichten, is gewoon het forum van Ouders Online.

3. Algemene aanduiding "CJG" (zonder de bijbehorende gemeente)
Omdat we ieders privacy zoveel mogelijk willen respecteren, bewaren we zo min mogelijk cookies. Daardoor weten we niet waar iemand oorspronkelijk vandaan kwam, als hij/zij opnieuw inlogt op het forum, bijvoorbeeld via een favorieten-link of een history-link.

Vandaar dat je soms een algemene CJG-aanduiding ziet, zonder je eigen CJG erbij.

Maar nog steeds ben je dan op het gewone forum van Ouders Online. Je had ook via ouders.nl/forum kunnen komen.

4. Geen visuele herkenbaarheid
Sommige CJG's vroegen ons waarom we de discussies die op hun eigen gemeente betrekking hebben, niet visueel herkenbaar maken. Bijvoorbeeld met een kleurtje. Nog even afgezien van het praktische probleem dat je dan 400 kleuren nodig zou hebben, omdat er 400 gemeentes zijn, hebben we dat bewust niet gedaan. Vooral ter bescherming van ouders in kleine gemeenten. Omdat dan meteen duidelijk zou zijn om wie het gaat.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is geworden. Zo niet, laat maar weten. We beantwoorden graag de aanvullende vragen.

Henk Boeke
Redactie Ouders Online

Hanne.

Hanne.

03-04-2014 om 22:31

bedankt

Bedankt maar toch een vraagje

Als jullie "Eérst alle berichten uit hun eigen verzorgingsgebied (op basis van de eerste vier postcode-cijfers)." laten zien.

Op basis van wiens postcode gebeurt dit dan? Die van de topic starter of die van de persoon die de laatste post heeft geschreven of...

Wat ik bedoel is: Als elk onderwerp dat ik start meteen bij het CJG van mijn woonplaats opduikt is het vrij snel duidelijk dat ik uit die plaats kom. Daarmee geven jullie dus informatie over mij weg die ik zelf bewust niet openbaar maak. Ik weet niet of ik daar blij mee ben en het is ook niet wat ik op basis van jullie informatie had bedacht.

Jullie schrijven: "We gebruiken de postcode-gegevens voor het verbeteren van uw gebruikerservaring. Zodat u bijvoorbeeld makkelijker kunt communiceren met andere ouders uit uw omgeving, en binnenkort ook informatie kunt opvragen die betrekking heeft op uw eigen buurt. Woont u in het buitenland, vul dan ‘0000’ in."

Ik kan communiceren met ouders uit mijn buurt is m.i. iets anders dan 'we laten ouders weten uit welke buurt u komt'.

(overigens is de vraag vrij hypothetisch aangezien ik nog geen postcode heb ingevuld, maar toch)

Kaaskopje

Kaaskopje

04-04-2014 om 00:41

erop voortbordurend

Het zal allemaal wel anders zijn dan het nu op mij over komt. Ik begrijp uit de uitleg dat er niet gekozen is voor het gebruik van kleurtjes om een postcodegebied of gemeente mee te kenmerken. Maar een deelnemer die inlogt voor de plaatselijke variant, zal dus toch in eerste instantie de plaatselijke berichten zien toch? Pas als het animo daarvoor klein is, komt er ruimte vrij voor de landelijke bijdragen. Maar daardoor weet je als gebruiker toch dat die eerste berichten uit je eigen omgeving kunnen komen, waardoor je je toch wat eerder het gevoel zult krijgen dat je beter niet al te persoonlijk kunt worden, want straks herkent men je.

Pien

Pien

04-04-2014 om 22:36

Kaaskopje

Je schrijft: " Maar een deelnemer die inlogt voor de plaatselijke variant, zal dus toch in eerste instantie de plaatselijke berichten zien toch? Pas als het animo daarvoor klein is, komt er ruimte vrij voor de landelijke bijdragen. "

Nee. Als ik inlog op dit forum, zie ik gewoon alle berichten en niet eerst de plaatselijke.
Alleen als ik naar de site van mijn CJG ga, zie ik een rijtje recente topics en kennelijk zijn dat topics die geschreven zijn door mensen uit mijn omgeving.

Erachter komen wie precies van dit forum uit mijn omgeving komen, zou dan dus een zoekklusje worden, door regelmatig topics van het rijtje recent op het CJG te bekijken. Heb ik geen behoefte aan.

Wel begrijp ik nu dat je in dat rijtje alleen terecht komt, als je een postcode hebt ingevuld. Dat heb ik kennelijk gedaan en ga ik nu veranderen (als dat kan) want ik hoef niet zo nodig herleid te worden via de CJG-website.

Forumbeheerder, bedankt voor de uitleg, het is me een stuk duidelijker nu.

Suze

Suze

04-04-2014 om 22:40

Postcode gecheckt

Ik heb het ook maar even gecheckt. Vermoedde al dat ik het niet had ingevuld, zit nl. al heeeeel lang op dit forum, en inderdaad: (gelukkig) niet ingevuld.

Als ik herkenning wil dan zorg ik daar zelf wel voor, en anders graag niet via het CJG .

Fijn dat Henk e.e.a. helder heeft uitgelegd (ik had hem even via de mail gevraagd op dit draadje te reageren en dat heeft hij prompt en helder gedaan) - bedankt!

Kaaskopje

Kaaskopje

06-04-2014 om 00:59

Prettig inderdaad

dat jullie niet zo makkelijk te herleiden zijn. Ik ben vrij open over wie ik ben, maar ik zou het niet prettig vinden als de halve buurt mij echt meteen zou herkennen.

Wijzigen postcode

Ik schrik ervan. De reacties worden dus doorgesluisd naar CJG. Wie vallen hieronder, instanties als BJ..? Worden nu dergelijke instanties door OOL zelf geïnformeerd, ik heb mijn postcode al veranderd maar overweeg mijn account op te heffen. Wel jammer want ervaringen van medereageerders kan een ander helpen.

Ben ook benieuwd of reageerders op andere draadjes ( dus niet algemeen maar bv. school en ouders) dit ook beseffen.
Ik vind eigenlijk dat OOL die postcode link eruit moet knallen. Ik hoop niet dat eraan wordt verdiend , om zo het OOL te kunnen bedruipen.

vlinder72

vlinder72

16-04-2014 om 10:53

oh.

Ik ga ook controleren of ik een postcode heb ingevuld. Ik wil mijn berichten niet op de site van het CJG.

*bella*

*bella*

17-04-2014 om 11:06

oh?

Heb geprobeerd de postcode eruit te halen, maar dat lukte niet?

postcode eruit kan wel

Nou ja, je kunt 'm veranderen. Bv. in 0000. Je moet dus wel iets invullen; het veld mag niet leeg blijven.

groet,
Caroro
(die blijkbaar net naar het buitenland is verhuisd)

*bella*

*bella*

17-04-2014 om 11:50

natuurlijk

dank!

he wat jammer

He wat jammer.
Ik wil heel graag dat mijn berichten anderen uit mijn omgeving helpen en ik heb al helemaal niets tegen het CJG.

Maar ik wil niet dat mijn werkadres herleid wordt.

Dus er toch maar 0000 van gemaakt

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.