Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Dit zou mij nooit gebeuren dacht ik, en ja hoor: Ik ben mijn kind pontificaal vergeten!


Haha meestal gaat het multitasken mij goed af maar onlangs wilde ik boodschappen gaan doen en toen ik de voordeur opendeed stond daar 'ineens' een emmer water. Oh ja, ik was de voordeur aan het poetsen, maar toen ging de telefoon, ben weer naar binnen gegaan...en ja, toen gewoon andere dingen gaan doen. En er dus pas weer achter komen als je boodschappen wil gaan doen dat je met de voordeur bezig was.😅

1968 schreef op 06-10-2022 om 16:30:

Haha meestal gaat het multitasken mij goed af maar onlangs wilde ik boodschappen gaan doen en toen ik de voordeur opendeed stond daar 'ineens' een emmer water. Oh ja, ik was de voordeur aan het poetsen, maar toen ging de telefoon, ben weer naar binnen gegaan...en ja, toen gewoon andere dingen gaan doen. En er dus pas weer achter komen als je boodschappen wil gaan doen dat je met de voordeur bezig was.😅

Zoiets gebeurd me ook regelmatig 😂

Regendrup. schreef op 06-10-2022 om 17:02:

[..]

Zoiets gebeurd me ook regelmatig 😂

Of dat je naar de kast loopt, de deur open doet en dan denkt “wat ging ik nou ook alweer doen?” je komt er met geen mogelijkheid op en als je wegloopt schiet het je weer te binnen.


Gatekeeper schreef op 07-10-2022 om 00:35:

[..]

Of dat je naar de kast loopt, de deur open doet en dan denkt “wat ging ik nou ook alweer doen?” je komt er met geen mogelijkheid op en als je wegloopt schiet het je weer te binnen.


Precies, ik loop dan vaak terug naar de plek waar ik dacht, ik moet even iets uit de kast pakken. En als ik dan WEER naar de kast loop, herinner ik t me weer....

Mijn jongste dochter ben ik ontzettend vaak kwijt geraakt. Ze was gewoon niet te houden. Het begon al als dreumes, toen ik haar met tuigjes, riemen en stalen kettingen en hangsloten (bij wijze van spreken!) moest vastzetten in de buggy en ze daar nog uit ontsnapte. Als een soort houdini wist ze zich overal uit los te wurmen. Hoe vaak ik niet plotseling een lege buggy had - terwijl er 1 seconde eerder nog een klein kindje in zat. Dan vond ik haar terug onder een kledingrek, in een paskamer of zelfs in de etalage. Elke keer schiet je hart je in je keel. Drama!

Als peuter verdween ze uit huis en tuin terwijl ik dacht dat ze in haar bedje lag te slapen. Ze had zelfs haar kleren (binnenste buiten, op de kop, achterste voren) aan weten te trekken. Gelukkig vond ik haar deze keer zelf terug, op de rand van de stoep met haar loopfietsje. Vergelijkbare 'ontsnappingen' gebeurden minstens nog twee keer (andere omstandigheden). Terwijl ik in paniek de buurt afzocht, vond ik haar 1x bij een vage bekende in de auto en 1x hand in hand met een bezorgde oudere dame.  Nu kan ik er om lachen maar het had zó ontzettend fout kunnen aflopen.

Ik voelde me elke keer een ontaarde moeder. Maar ze ontstnapte ook onder toezicht van anderen. In de basisschoolleeftijd raakte ze kwijt op kinderfeestjes, tijdens een uitstapje met familieleden, en na een schoolreisje had de bus een half uur vertraging omdat ze mijn dochter niet konden vinden... 

Het zal jullie niet verbazen dat dit meisje heftige ADHD bleek te hebben. En als tiener ook weer een wegloper bleek, die niet meer bij ons wilde wonen. Nu zijn er geen vriendelijke oudere dames meer die haar bij de hand pakken en naar ons terugbrengen. Nu moeten we geduldig wachten op de schaarse momenten dat ze wel even bij ons wil zijn. Loslaten heet dat. En het gekke is dat ik me zelfs nu nog een ontaarde moeder voel omdat ik haar ben 'kwijtgeraakt'. 

Wilmamaa, 
{{{knuffel}}}

Ach Wilmama, tot en met het eerste stukje van je verhaal vond ik het nog eigenlijk wel erg grappig, vooral met de wetenschap dat alles goed afgelopen was. 
Maar voor nu is dit helemaal niet meer grappig voor jullie. Noch voor haarzelf denk ik. Wat verdrietig dat het zo loopt. Ik hoop voor jou, jullie allemaal, dat het contact weer opgebouwd kan worden en gezelliger wordt! Sterkte.

Even een positieve aanvulling: Er is al wel weer een beetje contact-in-opbouw. Ze lijkt iets beter over 'het thuisfront' te denken. Het zijn heel voorzichtige stapjes en ik moet vaak mijn tong afbijten. Maar door op een rijtje te zetten hoe het vanaf haar vroegste jeugd was, kan ik ook iets beter begrijpen waardoor het met haar allemaal zo moeilijk gaat. Ze is in haar late puberteit. Hopelijk draait het meer en meer de goede kant uit.

Ja, dat is schrikken. Kinderen kwijtraken overkomt iedereen weleens.

Maar niet in de gaten hebben dat je kind kwijt is, en denken dat je kind veilig op het KDV is, dat is wel extra heftig. 

Dat is iets wat iedereen kan overkomen, maar het is tegelijkertijd iets waarvan de meeste mensen denken dat het ze nooit zal overkomen. We denken dat we ons een kind wel zullen herinneren omdat het zo belangrijk is... 

Maar dat is dus niet zo. Als je een routine hebt om ergens heen te gaan zonder kind (en vervolgens om je 8-10 uur geen zorgen te maken over dat kind omdat het veilig onder de pannen is), dan loop je het risico om door afleiding in die routine terecht te komen. Dat gaat net zo makkelijk als je garagesleutels in de auto laten liggen, of naar je oude werk rijden ipv naar je nieuwe werk, of wegrijden met een pizzadoos op het dak.

Het meeste risico loopt iemand die normaal gesproken zijn kind met de auto naar het KDV brengt en daarna doorrijdt naar werk. Die ouder heeft immers een routine van de enige te zijn in de auto, en van zonder omkijken naar eventuele passagiers de auto te verlaten. Lees en huiver:
https://www.washingtonpost.com/lifestyle/magazine/fatal-distraction-forgetting-a-child-in-thebackseat-of-a-car-is-a-horrifying-mistake-is-it-a-crime/2014/06/16/8ae0fe3a-f580-11e3-a3a5-42be35962a52_story.html

Daarmee wil ik dus niet zeggen dat jouw fout heel ernstig is. De strekking van het artikel is nu juist dat het iedereen kan overkomen.

Wilmamaa schreef op 14-10-2022 om 11:03:



Het zal jullie niet verbazen dat dit meisje heftige ADHD bleek te hebben. En als tiener ook weer een wegloper bleek, die niet meer bij ons wilde wonen. Nu zijn er geen vriendelijke oudere dames meer die haar bij de hand pakken en naar ons terugbrengen. Nu moeten we geduldig wachten op de schaarse momenten dat ze wel even bij ons wil zijn. Loslaten heet dat. En het gekke is dat ik me zelfs nu nog een ontaarde moeder voel omdat ik haar ben 'kwijtgeraakt'.

Nee jij bent geen ontaarde moeder. Maar die oudere dames, nee die zijn er niet meer. Alleen nog maar mannen (en soms vrouwen) die er misbruik van maken, echt sneu is dat. Ik ken er 2 die zo zijn (als jou dochter), ouders zijn kut en blah blah blah. Ik ken hun ouders, ik ken hun. En ohw ohw ohw.

Ga varen, is zo heerlijk als ASS-er als ik. Maar ja dan kom je die mannen weer tegen. Is moeilijk. Maar die 2 die ken, ik probeer ze te helpen, en eigenlijk gaat dat goed. Varen kunnen ze toch niet, maar een mooi leven hebben, dat kan toch. Ze luisteren naar mij in ieder geval.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.