Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Dochter in het buitenland


Denvi schreef op 22-10-2023 om 23:43:

Ze gaat met allemaal internationale mensen om die ook japans leren. Het is een talen cursus, ze krijgt geen studiefinanciering, we betalen ieder de helft, dochter heeft een bijbaantje, ze mag op haar visum 20 uur per week werken. Ze was thuis zo eenzaam en depressief, we wisten niet meer wat te doen. Maak me toch zorgen over haar toekomst.
Ze heeft nooit iets verteld wat ze besprak met haar therapeut.

In je eerste post schrijf je dat het haar niet lukt om een baantje te vinden en nu schrijf je dat ze een bijbaantje heeft? 

Ik denk dat jullie haar financieel toch meer los moeten gaan laten en zeker gezien haar leeftijd. 

Waarom gaan jullie niet naar haar toe? Eventueel jij alleen als je slechts een ticket kan betalen? Kom op, ik zou na anderhalf jaar en een terugreis die steeds uitgesteld wordt echt niet meer gaan afwachten. 

Je kunt wel van alles op gaan leggen (je moet een bijbaantje zoeken, je moet een "echte" studie gaan doen), maar dat gaat toch niet werken via FaceTime.

Krijgt ze wel een echt diploma van die opleiding die ze nu doet?

Een taalcursus die meerdere jaren duurt? Daar zou ik niet voor gekozen hebben. In Leiden kun je ook Japanstudies doen. Dan kun je bijvoorbeeld een half jaar of een jaar naar Japan als onderdeel van je studie, maar uiteindelijk haal je wel gewoon een regulier diploma, heb je recht op studiefinanciering en betaal je normaal collegegeld in plaats van particuliere tarieven.

Ik vind het afsluiten van een lening voor de middelbare school van je kind ook nogal heftig eerlijk gezegd. Ik begrijp dat jullie haar de wereld gunnen, maar tegen welke prijs?
Ze is al 26. Jullie geld is niet oneindig. Gaat het wel echt goed? Want als ze zo'n leuke vriendengroep en sociaal leven heeft en nog moet studeren, waarom dan élke dag facetimen? En waarom alleen met jou?

Het is waarschijnlijk mosterd na de maaltijd, maar ik denk dat jullie het financiële aspect vooraf beter hadden kunnen bespreken. Wat wil ze met haar leven? Wat kost dat? Wat kunnen en willen jullie bijdragen? Hoe gaat ze zelf in de rest voorzien? Bijbaantje? Lening? 
Ik zou wel inzetten op een bezoekje van of jullie naar Japan of zij naar hier. Na anderhalf jaar elkaar niet in het echt zien, wordt dat wel een keer tijd. En als er serieuze problemen zouden zijn, dan helpt het haar niet om deze situatie in stand te houden.
Dat hoeft ze niet alleen te doen, dat kan ook samen. Maar het is dan wel zaak om te kijken naar wat er wél kan, waar en hoe. En hoe ze op eigen benen kan leren staan.

Weet je wel echt zeker dat het goed gaat, dat ze het leuk heeft en dat haar studie ook vordert/ze er uberhaupt nog mee bezig is? Ik vind het ook een beetje klinken als iemand die zich helemaal heeft teruggetrokken in een ver land waar niemand kan checken hoe het met je gaat. Zie jullie concrete bewijzen dat het leuk is, zijn er foto's, worden er diploma's of deelcertificaten gehaald? 

Nehalennia schreef op 23-10-2023 om 13:45:

Weet je wel echt zeker dat het goed gaat, dat ze het leuk heeft en dat haar studie ook vordert/ze er uberhaupt nog mee bezig is? Ik vind het ook een beetje klinken als iemand die zich helemaal heeft teruggetrokken in een ver land waar niemand kan checken hoe het met je gaat. Zie jullie concrete bewijzen dat het leuk is, zijn er foto's, worden er diploma's of deelcertificaten gehaald?

Dit was ook mijn gedachte.

Verder begrijp ik echt absoluut niet waarom je niet een keer langs gaat. Je zegt dat je haar zo mist, maar vervolgens bezoek je haar niet. Je hebt geld voor een retourticket voor haar, dan kun je dus ook zelf gaan.

En ik begrijp de tegenstelling niet: ze kan geen baantje vinden vs ze heeft al een bijbaan. Ze studeert in Japan vs ze volgt een cursus Japans. Wat is nu daadwerkelijk de situatie? Hoe lang duurt die cursus? Werkt ze nu wel of niet? Hoeveel uur? Heb je foto's gezien van haar rijke sociale leven? Probeert vader of zus ook wel eens met haar te facetimen? Komen ze erbij zitten als jullie facetimen oid en wat doet dochter dan? Waar woont ze? Wie heeft die reis, inschrijving cursus, woonruimte zoeken enz geregeld?

Het gaat super goed schrijf je
En ook niet
Wat houdt je tegen om haar te bezoeken?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.