Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Dalarna

Dalarna

12-10-2013 om 16:53

Een vriendelijk woord van een kind....

Ik kreeg van de week deze tekst bij een ouderavond van de SOVAtraining van mijn jongste. Herkenbaar voor jullie of juist niet?

Een vriendelijk woord van een kind

1. Verwen me niet. Ik weet best, dat ik niet alles hoef te hebben wat ik vraag, ik probeer je alleen maar uit.
2. Wees gerust flink tegen me. Dat vind ik wel fijn, dan weet ik waar ik aan toe ben.
3. Gebruik geen kracht. Daarvan leer ik alleen maar dat alles om macht draait. Ik reageer veel gewilliger als je me gewoon leidt.
4. Wees niet inconsequent. Dat brengt me in de war en daardoor zal ik nog meer proberen overal mijn zin in te krijgen.
5. Doe geen beloften die je niet na kunt komen. Daardoor zou ik mijn vertrouwen in je gaan verliezen.
6. Ga niet in op uitdagingen als ik iets zeg of doe om je van streek te maken. Anders zal ik nog meer van dit soort overwinningen proberen te halen.
7. Geef me niet het gevoel dat ik kleiner ben dan ik ben. Ik zal dat misschien goed proberen te maken door me stoer te gedragen.
8. Besteed niet zoveel aandacht aan mijn slechte ‘gewoonten’. Dat moedigd mij alleen maar aan ermee door te gaan.
9. Probeer mijn gedrag niet op het hoogtepunt van een conflict te bespreken. Om de een of andere reden werken mijn oren dan niet zo goed en is mijn bereidwilligheid nog minder.
Ik vind het best als je de vereiste maatregel treft, maar laten we het praten erover uitstellen.
10. Geef me niet het gevoel dat mijn fouten zonden zijn. Ik moet leren fouten te maken zonder een sul te zijn.
11. Zeur niet! Als je dat wel doet, moet ik mezelf in bescherming nemen, door te doen alsof ik doof ben.
12. Vergeet niet dat ik graag iets probeer, daar leer ik van, leg je daar maar bij neer.
13. Bescherm me niet tegen de gevolgen. Ik moet toch van mijn ervaringen leren?
14. Let niet zo erg op mijn kwaaltjes. Als je dat wel doet, ga ik ze misschien wel leuk vinden, want ik krijg er veel aandacht voor.
15. Doe niet alsof je zelf volmaakt bent of onfeilbaar, want dat geeft mij het gevoel dat ik zoiets nooit zou kunnen bereiken.
16. Maak je maar geen zorgen over het kleine beetje tijd die we samen doorbrengen. Waar het om gaat is, hoe wie die tijd doorbrengen.
17. Laat mijn angsten geen bezorgdheid bij je wekken. Dan word ik nog banger. Laat me liever zien hoe moedig ik kan zijn.
18. Vergeet niet dat ik niet goed kan gedijen zonder een heleboel begrip, en onthoud: ik leer meer van een goed voorbeeld, dan van iemand die steeds kritiek op mij heeft.

Heel herkenbaar

Doe je juist het tegenovergestelde van wat in dit stuk naar voren komt, dan kweek je kinderen die alleen nog maar op een zeer negetieve manier om aandacht vragen.

Zelf volg ik de Lefkoe methode van Shelly Lefkoe. The Guide to Effective Parenting. Positief pedagogisch Alternatief(PPA)

(Ik zet je draadje in mijn bibliotheek, zeer waardevol naslagwerk!)

Karmijn

Karmijn

12-10-2013 om 17:36

Negatief

Leuke lijst.

Ik vind het wel jammer dat de lijst negatief is opgesteld. Alleen punt 2 staat in positieve bewoordingen. Dat geeft het verkeerde voorbeeld. toch. Ik merk juist altijd dat het beter is om te zeggen wat je wel wilt, ipv wat je niet wilt?

Karmijn

Daar ga ik even op zitten, hoe kan ik het in positieve zin anders verwoorden, want je hebt daarin helemaal gelijk.

Karmijn

Karmijn

12-10-2013 om 18:05

ik weet een mooie opsomming..

Blijf kalm
Blijf positief
Blijf georganiseerd
Ga daar mee door

Die heb ik uit een boek over adhd. En voor mij werkt het goed. Als het mis gaat, denk ik: ben ik kalm? ben ik positief? ben ik georganiseerd? ben ik volhardend? Vaak is dat dan niet het geval en helpen deze vier regels mij om de boel weer op de rit te zetten.
Maar dit lijstje is wel minder specifiek en ik denk dat de kracht van de lijst van Dalarna zit in de herkenbare specifieke voorbeelden van waar het mis gaat.

Ik vind punt 16 trouwens wel een beetje een zwakke. Ik denk dat schuldgevoelens nooit werken, maar het helpt ook niet als je denkt: het maakt niet uit als ik bijna geen tijd voor mijn kinderen heb, zolang het maar quality time is. Ten minste, noem me ouderwets, maar ik ben er van overtuigd dat het wel van essentieel belang is, dat een ouder beschikbaar is voor zijn/haar kinderen. Kinderen hebben je aanwezigheid, je nestgeur nodig.

En soms kan dat niet, vanwege omstandigheden die niet te beinvloeden zijn. Vanwege financiele nood bijvoorbeeld, of omdat het kind niet thuis mag/kan wonen. Maar soms kíezen mensen er bewust voor om een druk leven buitenshuis buiten hun gezin te leven. Omdat men 'zoveel wil'. Men wordt als het ware opgeslokt door de waan van alledag. En ik ben ervan overtuigd dat die kinderen daar wel last van zullen hebben/krijgen. Ten minste, hier is dat altijd een aandachtspunt.

pubermoeder

pubermoeder

12-10-2013 om 18:21

ik denk juist

Ik denk juist dat de kracht van dit lijstje zit in de 'negatieve' formuleringen.

Als ik dit lijstje - maar dan heel correct positief geformuleerd - in mijn handen zou krijgen bij zo'n SOVA-training, dan zou ik waarschijnlijk toch afhaken. Ik denk dat het op mijn dan hele belerend zou overkomen, en als een open deur.

Door de huidige formulering - vanuit het kind, dat roept wat zijn ouders nu eens niet moeten doen (verwennen!) - komt het veel beter bij mij binnen.

pubermoeder

pubermoeder

12-10-2013 om 18:22

oh jee

"op mijn dan hele belerend"
moet natuurlijk zijn 'op mij dan heel belerend'

ik vind het

Vooral heel erg veel open deuren.

En deze vind ik een beetje twijfelachtig, eerlijk gezegd:
16. Maak je maar geen zorgen over het kleine beetje tijd die we samen doorbrengen. Waar het om gaat is, hoe wie die tijd doorbrengen.

--zonder de meeste "niet" woordjes komt het ongeveer zo--

1. Als je me alles geeft waar ik om vraag, zal ik alleen maar blijven zeuren om meer
2. Wees gerust flink tegen me. Dat vind ik wel fijn, dan weet ik waar ik aan toe ben.
3. Wanneer je geweld gebruikt, leer ik alleen maar dat alles om macht draait. Ik reageer veel gewilliger als je me gewoon leidt.
4. Wees consequent. Het brengt me in de war als je inconsequent bent en daardoor zal ik nog meer proberen overal mijn zin in te krijgen.
5. Doe alleen beloften die je na kunt komen. Doe je loze beloften dan zou ik mijn vertrouwen in je gaan verliezen.
6. Reageer volwassen op uitdagingen als ik iets zeg of doe om je van streek te maken. Anders zal ik nog meer van dit soort overwinningen proberen te halen.
7. Geef me het gevoel dat ik goed ben zoals ik ben. Dan hoef ik mijn gedrag niet te compenseren door me stoer te gaan gedragen.
8. Besteed veel aandacht aan mijn goede ‘gewoonten’, dat moedigt mij aan om hier mee door te gaan. Besteed je veel aandacht aan mijn slechte gewoonten, moedigt mij dat mij aan daar mee door te gaan.
9. Een gesprek over mijn gedrag kun je het best na een conflict bespreken. Om de een of andere reden werken mijn oren minder goed op het hoogtepunt en is mijn bereidwilligheid minder.
Ik vind het best als je de vereiste maatregel treft, maar laten we het praten erover uitstellen.
10. Geef me het gevoel dat mijn fouten normaal zijn. Ik moet van mijn eigen fouten leren zonder dat ik het gevoel krijgt dat ik een sul ben.
11. Als je zeurt, moet ik mezelf in bescherming nemen, door te doen alsof ik doof ben.
12. Onthoudt goed, dat ik graag iets probeer, daar leer ik van, leg je daar maar bij neer.
13. Bescherm me alleen tegen de gevolgen die gevaar voor me opleveren. Verder moet ik toch van mijn ervaringen leren?
14. Geef positieve feedback op mijn kwaaltjes. Als je er in mee gaat, ga ik ze misschien wel leuk vinden, want ik krijg er veel aandacht voor.
15. Laat je eigen onvolmaakt of feilbaarheid zien, dat geeft mij het gevoel dat ik zoiets ook zou kunnen bereiken.
16. Wees er voor me, al betreft het maar een klein beetje tijd die we samen doorbrengen. Waar het om gaat is, hoe wie die tijd doorbrengen.
17. Help me bij mijn angsten en neem mijn bezorgdheid weg. Zodat ik mijn angst kan laten gaan. Laat me zien hoe moedig ik kan zijn.
18. Onthoud dat ik goed kan gedijen met een heleboel begrip, en onthoud: ik leer meer van een goed voorbeeld, dan van iemand die steeds kritiek op mij heeft.

beeld van een kind

Het zet een beeld van een kind neer dat grenzen overschrijdt als het de kans krijgt,snel verwend is en grenzen nodig heeft. Dat is een beeld van een kind. Daaruit wordt gedacht.
Zo denk ik niet over mijn kinderen. Ik voel inderdaad meer voor de algemene regels van Karmijn. Dat werkt hier ook het beste.
Ik hoef hier ook niet te overdrijven of te onderdrijven of 'grenzen' te stellen. Grenzen stellen vraag ik me altijd af wat daar toch mee bedoeld wordt. Ik moet hier gewoon neutraal en concreet zijn. Goed luisteren en serieus nemen wat mijn kinderen te melden hebben.
Ik moet vooral voorspelbaar zijn en toegankelijk. En mijn emoties onder controle houden.
Dan gedijen we hier als gezin.

Positief

Vind ik dat zo'n lijstje uitgedeeld wordt. Dat geeft in elk geval nadenken en discussie over hoe jou opstelling als ouder een kind kan helpen. Je hoeft het niet eens te zijn met zo'n lijstje maar het geeft je wel een focus.

Ik krijg er een beetje de kriebels van

Van dat lijstje.
Alsof ik de tips voor een nieuw huisdier doorneem.

Maar dat zal aan mij liggen?

Karmijn

Karmijn

12-10-2013 om 21:43

Bromvlieg

Hihihi

Kaaskopje

Kaaskopje

12-10-2013 om 23:25

Nogal dwingend

Ik krijg de neiging om te denken: dat maak ik zelf wel uit! Natuurlijk zie ik de bedoeling, maar jéétje
En deze: 12. Vergeet niet dat ik graag iets probeer, daar leer ik van, leg je daar maar bij neer.=== Het hangt er maar helemaal vanaf wát er geprobeerd moet worden. Dus ik leg me niet bij alles neer uiteraard.

Rafelkap

Rafelkap

13-10-2013 om 08:07

serieus

Er spreekt vooral uit: neem me vooral niet serieus. En maar een klein beetje tijd geven? Gaat het hier om kinderen of om goudvissen idd wat bromvlieg bromt.

Ik kan hier helemaal niks mee.

Knurf

Knurf

13-10-2013 om 13:47

antifragile

grappig, ik ben net bezig in het boek Antifragile van Nassim Nicholas Taleb. Daarin staat zoiets als: af en toe een klein beetje tegenslag of stress is goed, daar groei je van. Nooit tegenslag ondervinden maakt lui en gemakzuchtig, ongeacht of je het over een individu hebt of over een samenleving/economie/de evolutie ...
Kleine stressoren zorgen dat je nieuwe oplossingen bedenkt. En dat leidt tot meer zelfvertrouwen (ik heb dit opgelost, het volgende zal me ook wel lukken) en tot meer robuustheid (je krijgt meer mogelijkheden in je arsenaal).

De leefregels lijken daar wel op: zet me niet op een voetstuk, behandel me niet als een prins, want dan leer ik nooit om echt voor mezelf te zorgen en om te gaan met het leven.

Ik kan er wel wat mee.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-10-2013 om 14:53

Misschien vind ik veel al vanzelfsprekend

Het leven is niet altijd een pretje, om het eens zwartgallig te zeggen, en daar moet een kind mee om leren gaan. Er is niet altijd geld voor alles, er is niet altijd aandacht, je hoeft niet altijd de beste te zijn, of het is niet erg als je nooit de beste bent.
Vandaar dat ik ook altijd met mijn wenbrauwen frons als ik lees dat sommige kinderen de hele dag door beziggehouden worden in een soort schema. Kinderen hebben ook tijd nodig om zich te vervelen. Het komt nogal eens voor, gemiddeld genomen, dat ik op OO reacties zie van geïrriteerde ouders vanwege puberaal 'bankhangen'. Dat hoort erbij. Om geestelijk, maar ook lichamelijk te kunnen groeien.

Mooi

Ik vind het een mooi lijstje. Ik vind dat veel ouders op veel punten namelijk een beetje falen: Te verwend, te angstig, niet consequent zijn, geen grenzen stellen. Er zijn best veel terror kinderen tegenwoordig.

Alleen vind ik dat een kind wel veel aandacht moet krijgen van ouders. Dit is erg belangrijk, alleen kan niet elke ouder full-time moeder worden. Je moet je er echter niet schuldig over voelen en het compenseren met extra snoep/cadeau's maar juist met liefde die je wel kan geven.

Katniss

Katniss

13-10-2013 om 21:55

Mom2Be

Zodra je een kind hebt ben je fulltime moeder, ongeacht het aantal uren dat je werkt. Daarbij denk ik dat kinderen ook goed gedijen als je er niet altijd bovenop zit (of in de buurt bent). Daar worden ze zelfstandig van.

Mom2Be

"Alleen vind ik dat een kind wel veel aandacht moet krijgen van ouders. Dit is erg belangrijk, alleen kan niet elke ouder full-time moeder worden"

Nee, die ouders met een piemeltje bijvoorbeeld blijken daar in de praktijk best moeite mee te hebben.

Groeten,

Temet

temet

Hahaha!

Fulltime moeder zijn

heeft niets te maken met het feit of je de hele dag thuis bent of dat je een werkende moeder bent.
Het gaat om de kwaliteit van de aandacht die je geeft.
Je hebt ook moeders die thuis zijn die maar achter de computer zitten of die zich niet kunnen losscheuren van wordfeud o.i.d.
De kinderen krijgen een "hm", een "nu even stil", en een tig keer "hou nu eens op", een "ik ben bezig" naar hun hoofd.
De kwaliteit van het ouderschap zit hem ook in het zorgvuldig uitzoeken van welke oppas er het best bij je kind past, en welke school. Het zit ook in hoeveel belangstelling je hebt voor de sport van je kind en ben je bereid om wedstrijden te rijden en begeleiden.
Ga je naar de 10 minuten gesprekken en ouderavonden, of blink je van afwezigheid. Heb je tijd en aandacht voor het bedtijdritueel of moet alles snelsnel.
Maak je tijd vrij voor een spelletje, koekjes bakken, samen tv kijken, knutselen of een voorleesverhaaltje.
Ik ben altijd een werkende moeder geweest, dan moest ik heel bewust wel eens tijd creeren om samen dingen te doen, ondanks dat ik wel eens moe was, en zaterdag liever vrij was, maar toch langs de lijn stond. Nu heb ik het geluk dat ik mijn werk kan combineren met het moederzijn doordat ik gastouder ben geworden.

Janna3

Janna3

14-10-2013 om 14:29

Qualitytime

Maar bedenk wel dat qualitytime niet alleen vanuit een ouder komt en dus niet altijd valt te plannen.

Hoe vaak ben ik niet op tijd gestopt met werken om nog een uurtje thee te drinken / koekjes te bakken/spelletjes te doen en bleek dat niemand te wachten zat op mijn goede bedoelingen

Mindfulness, daar geloof ik wel in. Alleen noemden wij dat gewoon 'aandacht voor wat je doet'. Niet terwijl je in gesprek met je kind bent je werkmail proberen te beantwoorden of de telefonerend een kind naar bed brengen.

Hoewel ik merk dat wanneer ik ogenschijnlijk met iets anders bezig ben (was opvouwen en strijken bijvoorbeeld of eten koken) de meest leuke gesprekken ontstaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.