Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Ervaringen uitwisselen voortraject fertiliteitsklinieken (IVF, KID)

Goedendag! 

Ik heb wellicht een enigszins ongebruikelijk verzoek. Ik probeer in contact te komen met (wens)ouders die, net zoals ik, slechte ervaringen hebben opgedaan bij fertiliteitsklinieken, met name in en rondom het voortraject voor IVF en KID.

Mijn verhaal, zeer kort. Fertiliteitsklinieken mogen ervoor kiezen wensouders te weigeren op het moment dat de artsen van mening zijn dat het kind zeer ernstig risico loopt op een slecht leven. Prima. Het probleem was dat de gesprekken bol stonden van de gaslighting. Familie, vrienden en ikzelf herkenden 'mij' absoluut niet in de verslagen en beslissingen die daar uiteindelijk uit rolden. Ik ben naar een andere kliniek gestapt. Succesvol, gelukkig, en ik ben nu moeder van een heerlijke dreumes.

Hoe dan ook, ik wil graag contact opnemen met lotgenoten om hun verhalen te horen.

Heb je hier zelf mee te maken gehad of ken je iemand? Stuur me dan een bericht.

Groeten,
Gemma


toevallig deze week al eerder gedeeld (in een ander topic), neem contact op met Freya, vereniging voor vruchtbaarheidsproblemen. Daar zitten de experts.

En zit je op insta, zoek even op Bam Isabelle, zij heeft vast meer goede tips. Ze heeft ook een boek geschreven over (voor) Bam moeders 

GemmaBAM

GemmaBAM

27-09-2023 om 17:42 Topicstarter

Fourtyfour schreef op 27-09-2023 om 17:34:

toevallig deze week al eerder gedeeld (in een ander topic), neem contact op met Freya, vereniging voor vruchtbaarheidsproblemen. Daar zitten de experts.

En zit je op insta, zoek even op Bam Isabelle, zij heeft vast meer goede tips. Ze heeft ook een boek geschreven over (voor) Bam moeders

Hallo Fourtyfour,

Bedankt voor je reactie. 


Ik heb al een lijntje uitstaan naar Freya, en ik zal straks een lijntje uitgooien naar Bam Isabelle.

Voor het geval het niet duidelijk was, mijn tekst had wat beter gemoeten... Ik zoek geen advies om BAM te worden: ik ben al moeder van een heerlijke dreumes ♥️. Ik wil, om heel bot te zijn, weten hoe diep 'de rot' zit. Is mijn verhaal uitzondering of regel, en wat kunnen we doen om herhaling te voorkomen?

Groeten,

Gemma

Ik denk dat er veel ervaringen worden gedeeld via de site van Bam Mam. Zelf heb ik die ervaring niet gehad destijds, 25 jaar geleden in één kliniek geweest. Er waren toen klinieken waar je sowieso niet zonder partner terecht kon. Het ging goed, heel prettig behandeld, maar toen dochter (volgens afspraak) eenmaal contact ging zoeken met de donor en dat niet scheen te kunnen hadden ze ineens wel een mening over mijn keuzes toen. Heel onaangenaam zeg ik je.

Edit: verkeerd gelezen en daardoor verkeerd begrepen. 

Bedoel je dat de artsen je kunnen weigeren omdat ze ervanuitgaan dat je een slechte moeder gaat zijn? Omdat je te weinig verdiend, niet werkt of omdat je te klein woont of omdat je een ggz verleden hebt. Moet ik dan aan zulke dingen denken? 

Er bestaat ook een vereniging BAM mam. Aangezien dat alleen maar BAM (wens) moeders zijn denk ik dat je daar meer kans op succes hebt. 

Maar als ik je goed begrijp ben je niet geïnteresseerd in op dit/een forum met elkaar van gedachten te wisselen? Een draadje met lotgenoten? Maar je zoekt mensen wiens verhalen je graag wil aanhoren, zo schrijf je. Dat klinkt niet als wederkerig; met elkaar van gedachten wisselen, maar als eenzijdig; het verhaal van die anderen willen horen. Wat wil je precies gaan doen als iemand zegt 'ja!'? Wil je mensen als het ware gaan interviewen? En wat wil je gaan doen met die verhalen die je hoort? Wil je een boek schrijven, onderzoek doen, een rechtszaak aanspannen/klachtenprocedure in gang zetten? Ik vind de vraag een beetje vaag merk ik. Ook omdat het je allereerste post is. Daar word ik altijd wat achterdochtig van.

Als je puur op zoek bent naar herkenning/lotgenoten dan denk ik dat je bij vereniging Bam mam kansen maakt. Als je motieven anders liggen dan weet ik het niet.

GemmaBAM

GemmaBAM

28-09-2023 om 13:05 Topicstarter

Moederkareltje schreef op 28-09-2023 om 09:50:

Bedoel je dat de artsen je kunnen weigeren omdat ze ervanuitgaan dat je een slechte moeder gaat zijn? Omdat je te weinig verdiend, niet werkt of omdat je te klein woont of omdat je een ggz verleden hebt. Moet ik dan aan zulke dingen denken?

Ja, alle bovengenoemde redenen kunnen als argumenten aangevoerd worden. Dit hoeft niet verkeerd te zijn, mits de redenen/argumenten op de waarheid gebaseerd zijn.

Ik zou denk ik nooit geholpen worden in een fertiliteitkliniek dan, leef op het minimum, woon klein, ben huismoeder en heb in het verleden psychische hulpverlening gehad. Zijn ze net zo streng als ik zelf een zaaddoner meeneem of geld dit voor de spermabank?

GemmaBAM

GemmaBAM

28-09-2023 om 14:47 Topicstarter

Meesje schreef op 28-09-2023 om 12:24:

Maar als ik je goed begrijp ben je niet geïnteresseerd in op dit/een forum met elkaar van gedachten te wisselen? Een draadje met lotgenoten? Maar je zoekt mensen wiens verhalen je graag wil aanhoren, zo schrijf je. Dat klinkt niet als wederkerig; met elkaar van gedachten wisselen, maar als eenzijdig; het verhaal van die anderen willen horen. Wat wil je precies gaan doen als iemand zegt 'ja!'? Wil je mensen als het ware gaan interviewen? En wat wil je gaan doen met die verhalen die je hoort? Wil je een boek schrijven, onderzoek doen, een rechtszaak aanspannen/klachtenprocedure in gang zetten? Ik vind de vraag een beetje vaag merk ik. Ook omdat het je allereerste post is. Daar word ik altijd wat achterdochtig van.

Als je puur op zoek bent naar herkenning/lotgenoten dan denk ik dat je bij vereniging Bam mam kansen maakt. Als je motieven anders liggen dan weet ik het niet.

Hoeveel posts moet ik spammen voordat ik van jouw het label "betrouwbaar" krijg? 

Hoeveel dagen na het aanmaken van mijn account had ik moeten wachten met mijn zoektocht voordat jouw argwaan gesust zou zijn? 

Moet ik eerst een muur tekst gaan schrijven over mijn eigen traumatiserende ervaringen voordat jij mijn zoektocht naar lotgenoten oprecht acht?

Nevermind dat mijn ervaring heeft geleerd dat bedroevend veel mensen die het niet zelf hebben meegemaakt of iemand heel goed kennen die het heeft meegemaakt je (1) niet geloven, (2) denken dat je overdrijft, (3) denken dat je gewoon aandacht zoekt? Moet ik mezelf openstellen voor dat soort pijnlijke reacties, want... Jij hebt achterdocht? 

Moet ik nu al, tijdens mijn zoektocht, een heel stappenplan hebben voor wat ik met de verhalen ga doen, gezien de volgende feiten:

  1. Wat ik met de verhalen kan doen hangt volledig af van de verhalen zelf en wat de betrokkenen zelf willen.
  2. Ik kan wettelijk gezien bijna helemaal niets met de verhalen doen zonder expliciete toestemming van de betrokkenen. Denk jij dat ik mensen kan betrekken bij een rechtszaak of klacht zonder hun schriftelijke toestemming? Denk jij dat ik hun verhalen kan gebruiken in boek of video, zonder toestemming, zonder mezelf open te stellen voor een dure rechtszaak aan eigen broek?

Meesje, bij deze twee verzoeken aan jou:

  1. Doe wat aan je misplaatste achterdocht.
  2. De volgende keer dat je extra informatie wilt, vraag het gewoon beleefd zonder misplaatste negatieve insinuaties.
GemmaBAM

GemmaBAM

28-09-2023 om 14:55 Topicstarter

Moederkareltje schreef op 28-09-2023 om 13:14:

Ik zou denk ik nooit geholpen worden in een fertiliteitkliniek dan, leef op het minimum, woon klein, ben huismoeder en heb in het verleden psychische hulpverlening gehad. Zijn ze net zo streng als ik zelf een zaaddoner meeneem of geld dit voor de spermabank?


Ai, ik ben duidelijk te kort door de bocht geweest in mijn antwoord. Alle dingen die jij hebt genoemd, minimum loon, klein huis, GGZ verleden "kunnen" worden bestempeld als "reden tot zorg". Maar of je geholpen wordt of niet hangt helemaal af van de betrokken artsen. Wat bij sommige klinieken een heet breekijzer is kan bij een andere kliniek slechts een schouderophaal waard zijn. Dat is bij mij ook gebeurd. De eerste kliniek maakte van letterlijk alles een probleem en verzon er vervolgens een paar bij. De tweede kliniek had een intake-formulier en een half uur aan vragen, en vonden het niet eens nodig me het voortraject in te sturen.

Wat betreft eigen donor... Ik denk niet dit uit zou moeten maken voor jouw eigen voortraject, maar dit is gebaseerd op gevolgtrekking en niet op daadwerkelijke kennis van zaken. (Ik heb een donorbank gebruikt.)

Wel herkenbaar vind ik. Een hele lijst met voorwaarden waar we aan moesten voldoen. En heel veel geduld.

GemmaBAM

GemmaBAM

28-09-2023 om 15:10 Topicstarter

Nick90 schreef op 28-09-2023 om 14:59:

Wel herkenbaar vind ik. Een hele lijst met voorwaarden waar we aan moesten voldoen. En heel veel geduld.

Ben je bereidt meer details te geven? Hier of in DM? De gedachte van het voortraject is niet zozeer slecht: risico's wegnemen en levens verbeteren. Maar waren de voorwaarden waar jullie moesten aan voldoen realistisch, nuttig en gebaseerd op bestaande problemen? Of vond je dat de kliniek te ver ging?

GemmaBAM schreef op 28-09-2023 om 14:47:

[..]

Hoeveel posts moet ik spammen voordat ik van jouw het label "betrouwbaar" krijg?

Hoeveel dagen na het aanmaken van mijn account had ik moeten wachten met mijn zoektocht voordat jouw argwaan gesust zou zijn?

Moet ik eerst een muur tekst gaan schrijven over mijn eigen traumatiserende ervaringen voordat jij mijn zoektocht naar lotgenoten oprecht acht?

Nevermind dat mijn ervaring heeft geleerd dat bedroevend veel mensen die het niet zelf hebben meegemaakt of iemand heel goed kennen die het heeft meegemaakt je (1) niet geloven, (2) denken dat je overdrijft, (3) denken dat je gewoon aandacht zoekt? Moet ik mezelf openstellen voor dat soort pijnlijke reacties, want... Jij hebt achterdocht?

Moet ik nu al, tijdens mijn zoektocht, een heel stappenplan hebben voor wat ik met de verhalen ga doen, gezien de volgende feiten:

  1. Wat ik met de verhalen kan doen hangt volledig af van de verhalen zelf en wat de betrokkenen zelf willen.
  2. Ik kan wettelijk gezien bijna helemaal niets met de verhalen doen zonder expliciete toestemming van de betrokkenen. Denk jij dat ik mensen kan betrekken bij een rechtszaak of klacht zonder hun schriftelijke toestemming? Denk jij dat ik hun verhalen kan gebruiken in boek of video, zonder toestemming, zonder mezelf open te stellen voor een dure rechtszaak aan eigen broek?

Meesje, bij deze twee verzoeken aan jou:

  1. Doe wat aan je misplaatste achterdocht.
  2. De volgende keer dat je extra informatie wilt, vraag het gewoon beleefd zonder misplaatste negatieve insinuaties.

Nou nou, rustig maar. Ik stel vrijwel uitsluitend vragen en verklaar vervolgens waarom ik die vragen stel. Je zou ook kunnen overwegen de vragen te beantwoorden ipv met een hele lap tekst de aanval aan te gaan. 

De reden dat ik achterdocht koester is omdat het niet de eerste keer zou zijn dat een journalist (stiekem) probeert informatie te verkrijgen. Dat is op zich niet erg, maar wel prettig als dat open en bloot gebeurd. Vandaar mijn vragen. 

Dat dik gedrukte stuk heeft al helemaal niks met mijn bericht te maken. En ik vraag niet naar een stappenplan, ik vraag gewoon wat je wil/van plan bent. 

Je reactie is nogal heftig. Hoewel ik zelf BAM ben zal ik daarom niet inhoudelijk reageren. Succes verder.

Meesje schreef op 28-09-2023 om 16:02:

[..]

Nou nou, rustig maar. Ik stel vrijwel uitsluitend vragen en verklaar vervolgens waarom ik die vragen stel. Je zou ook kunnen overwegen de vragen te beantwoorden ipv met een hele lap tekst de aanval aan te gaan.

De reden dat ik achterdocht koester is omdat het niet de eerste keer zou zijn dat een journalist (stiekem) probeert informatie te verkrijgen. Dat is op zich niet erg, maar wel prettig als dat open en bloot gebeurd. Vandaar mijn vragen.

Dat dik gedrukte stuk heeft al helemaal niks met mijn bericht te maken. En ik vraag niet naar een stappenplan, ik vraag gewoon wat je wil/van plan bent.

Je reactie is nogal heftig. Hoewel ik zelf BAM ben zal ik daarom niet inhoudelijk reageren. Succes verder.

Eigenlijk snap ik het wel en ik geef ts groot gelijk. Als je eerlijk en open op wantrouwen reageert, heb je kans dat zo’n reactie het wantrouwen extra aanzwengelt, zeker op dit forum (waar niet altijd fijn op nieuwelingen wordt gereageerd). Gezien de persoonlijke reactie van ts lijkt mij niet dat er sprake is van een journalist die het het forum voor haar karretje spant. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.