Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

FAS

Nieuwberichten vandaag over FAS.
http://www.rijnmond.nl/nieuws/20-11-2013/antes-0-alcohol-tijdens-zwangerschap
""Aanstaande moeders moeten nul komma nul alcohol nuttingen tijdens de zwangerschap". Dit zegt Sjef Czyzewski, directeur van zorginstelling Antes . "Veel mensen beseffen wel dat alcohol niet goed is, maar ze weten niet dat één avond doorzakken al blijvende schade voor het kind kan opleveren." Woensdag start een campagne om het publiek bewust te maken van de gevaren van alcohol tijdens de zwangerschap."
Ik moet soms denken aan avonden over de zending in de kerk van vroeger. De actie 'er is hoop'


Leen13

Leen13

20-11-2013 om 19:55 Topicstarter

oeps

Dat was te vroeg. Maar ook daar werd met overdreven cijfers en groteske verhalen beweert hoeveel mensen er nu wel niet weer bekeerd waren in de tropen. Alles voor het goede doel, geld en middelen ter beschikking stellen voor de zending.
Zo is het hier ook.
http://alcalc.oxfordjournals.org/content/35/3/276.full
Op geheel Amerikaanse wijze wordt campagne gevoerd op de wijze van 'morele paniek'. Compleet met angstaanjagerij en beschuldigingen.
"The amount of alcohol consumed during pregnancy that constitutes a danger to the unborn child was a critical issue in creating the moral panic over FAS, because the lower the amount, the greater the number of potential victims (the proverbial ‘tip of the iceberg’), and consequently the greater the national guilt for condoning such a moral lapse".
Angstaanjagerij alsof elk glas alcohol tot FAS leidt. Alleen excessief alcoholgebruik en binge drinken zijn aanjagers. Maar daarnaast ook armoede en lage sociale integratie in de samenleving. Terwijl hoogopgeleide moeders meer drinken is het aantal kinderen geboren met FAS daar percentueel beduidend lager.
Er wordt in Nederland geschermd met een aantal van 500 kinderen. Op grond van de cijfers zijn dat er waarschijnlijk niet meer dan 180. Namelijk .67 per 1000 levend geborenen, gemiddeld over alle vrouwen.
1. niet 500 maar 180 kinderen met FAS per jaar
2. niet sociaal of beperkt alcohol drinken leidt tot FAS maar excessief drinken, binge drinken gecombineerd met armoede en sociaal lage integratie.
Het advies is dan ook om niet alle zwangere vrouwen te demoniseren, sommigen aborteren hun kind uit misplaatste angst, maar om juist te onderzoeken om welke vrouwen het nu echt gaat en die dan gericht te helpen. In plaats van alle zwangeren onder het vergrootglas te leggen en te criminaliseren als ze ook eens wat drinken.

Leen13

Leen13

20-11-2013 om 20:09 Topicstarter

even rekenen - 90.000 kinderen

http://www.nationaalkompas.nl/bevolking/geboorte/verleden/
50% van de zwangeren blijft doordrinken. Dus dan kun je in theorie te maken hebben met 90.000 kinderen met FAS
In 2010 werden 180.000 kinderen geboren. Op grond van het percentage van .67 procent per 1000 kinderen die FAS hebben zou het dan gaan om 180 kinderen.
Uiteraard is elk kind er een teveel. Maar je zou toch echt willen dat de informatie die gegeven wordt terzake is. Door dit soort misleiding zijn die berichten niet te vertrouwen. Weer een misplaatste aanval op ouders die ook nog grond kan zijn voor juridische maatregelen. Glaasje wijn? Dan een OTS en uitbuikplaatsing.

Voorlichting

Roken, alcohol drinken, drugs gebruiken enz. tijdens de zwangerschap is niet goed. Dat weten we. Toch fijn dat we er weer voor gewaarschuwd worden? Meer als dat hoeven we er niet van te maken. Gewoon niet drinken tijdens de zwangerschap, zo simpel is het Ik voel me totaal niet aangesproken, als dat voor iedere zwangere telt dan is de waarschuwing overbodig en is het doel bereikt.
Of de voorlichting nu wel of niet exact klopt qua cijfers is minder van belang dan de boodschap. Veel voorlichting klopt niet qua aangegeven cijfers, maar de boodschap is duidelijk. Wat je ermee doet mag iedere vrouw zelf weten, zoals bij ieder advies tijdens de zwangerschap.

Leen13

Leen13

20-11-2013 om 20:41 Topicstarter

De consequenties

Daar ben ik het niet mee eens Wil. Het heeft namelijk wel consequenties. Vrouwen die toch sociaal en matig blijven drinken krijgen meer stress door de reacties uit de omgeving en door eigen angsten. Gaan zelfs over tot abortus op oneigenlijke gronden.
Ook kan zo'n opgelegd overdreven perspectief een rol gaan spelen in jeugdzorgzaken en gevolgen hebben voor het ouderschap.
Bovendien helpt het niet, het criminaliseert alleen. Terwijl je juist vrouwen die kampen met alcoholverslaving en binge drinking zou willen helpen en niet alleen maar beschuldigen.
Dus dit soort dingen zijn gewoon een gevaar voor de volksgezondheid. Je kunt je kinderen kwijtraken door dit soort overspannen voorlichting. Dat kan niet waar zijn.
Buren en omgeving, scholen en hulpverlening hebben weer een 'vinkje' voor een AMK melding. Al die meldingen overladen een systeem dat niet gericht is op hulp maar op melding en justitie.
Dat is nutteloos en schadelijk.

Consequenties

"Vrouwen die toch sociaal en matig blijven drinken krijgen meer stress door de reacties uit de omgeving en door eigen angsten. Gaan zelfs over tot abortus op oneigenlijke gronden."

Wat is sociaal en matig blijven drinken tijdens de zwangerschap? Een wijntje op een verjaardag of een bruiloft? Ik zie ze al jaren niet meer, dikke buikjes met alcohol in de hand. Dat je na een enkel wijntje overgaat tot abortus lijkt me zeer buitensporig. Als je neiging krijgt tot zoveel stress door commentaar op dat ene sociale wijntje kan je dat gezellige wijntje beter laten staan.

Ik begrijp niet wat je nu eigenlijk wilt zeggen. Niets zeggen tegen die zwangere vrouw met een borrel in de hand? Dat deed ik al niet, zoals ik zeg, dat moet ze zelf weten, als ze boven de 18 is.

"Terwijl je juist vrouwen die kampen met alcoholverslaving en binge drinking zou willen helpen en niet alleen maar beschuldigen.
Dus dit soort dingen zijn gewoon een gevaar voor de volksgezondheid. Je kunt je kinderen kwijtraken door dit soort overspannen voorlichting. Dat kan niet waar zijn."

Vrouwen met een alcohol verslaving hebben hulp nodig om van hun verslaving af te komen. Dat ben ik met je eens. Jij bent bang dat ze door deze "overspannen voorlichting" hun kinderen kunnen kwijtraken. Heb je het nu over dat ene sociale wijntje tijdens de zwangerschap of een alcoholiste die niet voor haar kind zorgt omdat ze laveloos op de bank ligt?
Een vrouw die tijdens haar zwangerschap een sociaal wijntje drinkt is misschien dezelfde als de alcoholiste. Daar mag best voor gewaarschuwd worden i.v.m. DES. Een moeder die teveel drinkt is een gevaar voor de gezondheid (lichamelijk en geestelijk) van haar kind dat is zeker een melding waard.
Wat de volksgezondheid ermee te maken heeft begrijp ik niet.

Leen13

Leen13

20-11-2013 om 22:16 Topicstarter

wat ik wil zeggen

Je zou willen dat vrouwen die teveel drinken geholpen worden met goede verslavingszorg. Dat lijkt me goed en al moeilijk genoeg. Die missie gaat verloren als je alle drinkende moeders in het vizier neemt en een melding bezorgt. Na melding komt er geen hulp maar justitie.

winterzonnetje

winterzonnetje

20-11-2013 om 22:31

anna j

Er komt een bewustwordingscampagne dat alcohol tijdens je zwangerschap niet goed is voor de ongeboren baby. Dat lijkt mij prima!
Er staat nergens dat zwangere vrouwen die alcohol drinken een melding bij BJZ/AMK krijgen.

Nils

Nils

20-11-2013 om 22:39

Hè?

Er staat toch nergens wat over een melding? Alleen dat het beter is om gewoon helemaal geen alcohol te drinken en dat eenmalig excessief drinken schadelijk kan zijn. Veel vriendinnen en zus dronken sporadisch weleens een wijntje tijdens de zwangerschap. Niemand die daarover viel hoor. Zelf dronk ik niet, alhoewel ik bij de eerste een bloeding kreeg en ik dacht dat het die maand niet gelukt was. Daar is toen wel een sloot alcohol overheen gegaan. Toen bleek dat ik toch zwanger was, heb ik werkelijk geen moment een abortus overwogen, zo geestelijk stabiel was ik, ondanks de hormonen, nog wel. Kinderen met DES hebben toch bijna altijd een moeder die tijdens de zwangerschap langdurig aan alcoholmisbruik heeft gedaan? Mijn nichtje werkte op een speciale afdeling waar deze baby's opgevangen werden. Zij vertelde toen dat bijna alle moeders ook in het verslavingscircuit bekend waren. Kortom, ik snap de opwinding niet zo goed: de boodschap dat je voor de zekerheid beter helemaal niets kunt drinken blijft, een toekomstige moeder mag zelf bepalen of ze zo nu en dan een glaasje drinkt en verslaafde zwangeren en moeders worden begeleid.

Het vizier

"Alle drinkende moeders in het vizier." Ik denk dat je dan toch echt praat over moeders met een alcoholprobleem. Die horen ook in het vizier te zijn. Al is het maar voor de kinderen.

"Vrouwen die teveel drinken moeten geholpen worden met goede verslavingszorg". Zeker, ook mee eens, en gewaarschuwd worden dat alcohol tijdens de zwangerschap zeer ongezond is voor jezelf en de baby die je draagt.

Verder denk ik niet dat dit soort voorlichting echt helpt bij alcohol verslaafden. Net zoals bij vuurwerkcampagnes, anti-rookcampagnes enz. Maar misschien wel voor een jonge generatie vrouwen die niet verslaafd is en nog nooit gehoord heeft van DES. Misschien laten zij de sociale borrel dan toch maar staan? De jonge vrouwen in mijn omgeving zijn al ruim van te voren zwangerschappen aan het plannen en drinken ook tijdens het "voorwerk" geen alcohol. Maar de campagne zal er niet voor niets komen, blijkbaar is er toch een probleem met zwangerschappen en alcohol. Als dit komt door onwetendheid lijkt me voorlichting prima.

Leen13

Leen13

20-11-2013 om 23:03 Topicstarter

ach

Praat het maar weer goed. Ik snap werkelijk niet dat je dan zelf niet ziet wat hier aan mankeert.
Mijn schoonzusje heeft serieus in de stress gelegen omdat ze weleens een glaasje witte wijn dronk. Haar kind zou weleens leukemie kunnen hebben. Ze wist het niet. Stress in de zwangerschap. Kan leiden tot spontane abortus.
Ik zou zelf niet verantwoordelijk willen zijn voor dit soort misinformatie.

Tijgeroog

Tijgeroog

20-11-2013 om 23:15

Hmm..

Als je schoonzus zich daar zo druk over maakte, waarom liet ze dat wijntje (die wijn) dan niet staan?

Leen13

Leen13

20-11-2013 om 23:20 Topicstarter

tja

Ze was al zwanger en dronk al een glaasje wijn toen die campagne kwam over 1 glas alcohol dat leukemie zou kunnen veroorzaken. En maar blijven wegredeneren Tijgeroog.

Nou begrijp ik er niets meer van, sorry

Wat heeft de stress van een slecht voorgelichtte schoonzus te maken met DES? Stress kan je overal door oplopen, door goede voorlichting had je schoonzus onnodige stress kunnen voorkomen. "Ze wist het niet". Wat wist ze niet? Dat alcohol tijdens de zwangerschap niet goed is? Net zoals een ongeruste vrouw die een kattenbak heeft verschoond en wordt gewaarschuwd voor toxoplasma. Zij kan zich informeren, wat haar stress wegneemt. DES bij kinderen als gevolg door alcohol gebruik tijdens de zwangerschap is toch gewoon een feit? Daar hoef je niet gestresst door te raken, je goed informeren, dan kan je dit voorkomen.
Jou punt zijn de eventuele meldingen bij het AMK en de gevolgen daarvan. Ik vermoed dat de vrouwen die aangemeld worden bij het AMK niet degene zijn die gestresst raken van èèn glaasje witte wijn.

Leen13

Leen13

20-11-2013 om 23:33 Topicstarter

wat ze echt niet wist

Is dat een glaasje witte wijn helemaal niet erg is. Die voorlichting werd haar door de overheid niet gegeven. Integendeel werd beweerd dat je je ongerust moet maken over leukemie van je ongeboren kind na een glas wijn. En slecht geinformeerd wordt je dus vanzelf door dit soort overheidsvoorlichting. Blijf het maar omkeren Wil.

Glaasje witte wijn van schoonzus

Het is toch niet van de laatste jaren dat het advies is om niet te drinken tijdens de zwangerschap, tenminste, geen alcohol, vruchtensapje is prima Dat je schoonzus in de stress raakte komt door een schuldgevoel neem ik aan. "Ik wist dat alcohol niet goed was voor de baby, maar help, leukemie, dat wist ik niet."
Ik wist dat ook niet, van die leukemie, maar ik dronk geen alcohol tijdens mijn zwangerschap. Ik herken wel dat schuldgevoel. Ik kreeg eens de bibbers omdat ik voor mijn hoofdpijn een paracetamol had genomen tijdens mijn zwangerschap, na veel wikken en wegen. Daar voelde ik me al schuldig over. Stress die ik zelf veroorzaakt had dus. Net zoals schoonzus na haar wijntje.

Leen13

Leen13

20-11-2013 om 23:37 Topicstarter

kletsverhalen

Door dit soort kletsverhalen loop je het risico dat je geen hulp krijgt als je kind echt iets mankeert. Geef je aan dat je ook weleens matig hebt gerookt en gedronken dan is het je schuld. Want ook hulpverleners 'geloven' dit soort informatie.
Dus mocht je bij de jeugd ggz over de vloer komen dan is het nuttig om je te bedenken dat je niet hebt gerookt en niet hebt gedronken tijdens de zwangerschap. Anders loop je echte hulp mis.

Leen13

Leen13

20-11-2013 om 23:38 Topicstarter

Wil

Meen je dat nou? Denk je nu echt dat je kind leukemie kan krijgen van een glaasje wijn?

Sorry

Mijn oudste dochter is 33, en toen was het al uitgebreid gedocumenteerd dat alcohol, roken, medicijnen en drugs bijzonder nadelige gevolgen kunnen hebben op de vruchtbaarheid, een te beginnen zwangerschap en een ongeboren kind.

Overheidsvoorlichting

Ik begreep uit jou openingspost dat je het verhaal van DES wat overtrokken vindt doordat de cijfers niet kloppen. Maar dat is wat anders als beweren dat de voorlichting slecht is. Vrouwen moeten geen alcohol drinken tijdens de zwangerschap omdat je dan kans hebt op een baby met DES. Klaar, niks mis met die informatie toch?
Vind jij dat er geen voorlichting vanuit de overheid moet zijn? Als het alleen om foute aantallen/cijfers gaat zou ik daar misschien een DES contactclub of iets dergelijks over aanschrijven.

Leen13

Leen13

20-11-2013 om 23:47 Topicstarter

wel alcohol drinken dus....

http://www.ad.nl/ad/nl/1003/You/article/detail/3274230/2012/06/20/Dagelijks-een-glas-wijn-schaadt-baby-niet.dhtml
"Eerdere studies
Twee jaar geleden bleek uit Brits onderzoek dat kinderen van vrouwen die wekelijks tot twee eenheden consumeren minder kans hebben om op vijfjarige leeftijd gedragsproblemen te vertonen in vergelijking met kinderen van moeders die geen druppel alcohol aanraakten tijdens de zwangerschap."

Leen13

Leen13

20-11-2013 om 23:59 Topicstarter

rekenen

Ik kan ook niet rekenen. .67 van 180.000 is niet 180 maar 120 kinderen.

AnneJ

Nee hoor, dat verhaal over leukemie bij je kind na een glaasje wijn had ik zelfs nog nooit van gehoord. Was dit serieus informatie vanuit de overheid? Dat alcohol drinken niet goed is tijdens de zwangerschap, dat wist ik natuurlijk wel.
Ik ben ook met mijn kind bij hulpverleners geweest AnneJ, inderdaad,het hemd wordt van je lijf gevraagd. En de meeste van mijn antwoorden zijn eerlijk Zoon woont nog steeds bij me hoor. En hij krijgt de hulp die hij nodig heeft. Ze vinden me zelfs een uitstekende moeder.
Jij hebt een wantrouwen, gevoed door slechte ervaringen. Dat begrijp ik. Maar er zijn chirurgen die fouten maken, slechte docenten, treinmachinisten en hulpverleners. Kortom, in iedere beroepsgroep worden er fouten gemaakt. Maar als ik morgen een been breek ben ik toch blij dat de meeste doktoren hun beroep prima uitoefenen. Het AMK maakt fouten, ik geloof het meteen, maar hoeveel fouten worden er gemaakt op alle goede dingen die ze doen?
Ik keer niets om, of misschien ook wel, ik denk dat je met positiviteit meer bereikt dan met negativiteit.

Hahaha, en bedankt AnneJ!

"wel alcohol drinken dus....

http://www.ad.nl/ad/nl/1003/You/article/detail/3274230/2012/06/20/Dageli...
"Eerdere studies
Twee jaar geleden bleek uit Brits onderzoek dat kinderen van vrouwen die wekelijks tot twee eenheden consumeren minder kans hebben om op vijfjarige leeftijd gedragsproblemen te vertonen in vergelijking met kinderen van moeders die geen druppel alcohol aanraakten tijdens de zwangerschap."

Eindelijk een verklaring voor de gedragsproblemen bij zoon, zou het helpen als ik alsnog een neutje neem?

Wat is DES/ een DES dochter

Des was een middel wat veelvuldig werd voorgeschreven in de jaren 50/60 om miskramen te voorkomen.
Waaruit later bleek dat vrouwen daar onvruchtbaar door werden.
Vervormingen van de baarmoeder optraden.

Ik zie het verband niet echt tussen DES en alcohol gebruik.
DES kon de oorzaak zijn dat je geen kinderen meer kon krijgen, alcohol kan misvormingen aan een foetus veroorzaken.
Middelen als Softanon gaven wel misvormingen aan de foetus.

Jasam

Het gaat over FAS. Een kleine ontsporing...

winterzonnetje

winterzonnetje

21-11-2013 om 06:39

anna j

Uit hetzelfde stukje staat ook dit:

"Volgens gynaecoloog Patrick O'Brien betekenen deze resultaten niet dat je zomaar mag drinken tijdens de zwangerschap. De eerste weken kun je beter van alcohol afblijven. Vanaf 12 weken zwangerschap mag je één of twee keer per week één tot twee eenheden nemen."

Overigens snap ik je redenering dat vrouwen niet onnodig ongerust gemaakt zouden moeten worden.
Maar ik snap werkelijk niet waarom je als vrouw alcohol zou drinken tijdens je zwangerschap. Dat wordt toch al heel lang afgeraden? Waarom zou je alcohol niet laten staan tijdens je zwangerschap?

wil40

Hoi Wil, als ik al jou getypte DES woorden vervang met FAS klopt het dan weer

Reclame

Annej, volgens mij maak je je druk om het verkeerde.
Het is van belang om te weten dat het artikel dat je aanhaalt in de wereld is geholpen door een commerciële zorg marktpartij.
Het is reclame onder het mom van voorlichting.
De firma Antes doet helemaal niks met zwangere vrouwen, zie http://www.antesgroep.nl/zorgaanbod/
Men is dan ook in werkelijkheid niet op zoek naar zwangere vrouwen die drinken, maar naar kinderen bij wie een vermoeden FAS kan worden aangepraat. Zoveel mogelijk liefst. En natuurlijk eigenlijk en inderdaad bij mensen die zich snel schuldig voelen omdat ze een keertje een wijntje hebben gedronken. Dat zijn makkelijke klanten namelijk.
Ondertussen is het een slecht artikel. Mensen die denken dat kind van één keertje doorzakken niks overhoudt, die weten ook niet dat ze zelf schade ondervinden van doorzakken: elke keer weer.
En die mensen die zijn er. Die zijn zwanger of niet, man of vrouw, jong en oud.
Wie meent dat informatie noodzakelijk is, richt zich niet specifiek op zwangeren.
Maar wie klanten wil trekken, doet dat wel.

Henk

Henk

21-11-2013 om 13:02

stress

"Vrouwen die toch sociaal en matig blijven drinken krijgen meer stress door de reacties uit de omgeving en door eigen angsten. "

Achossie, wat erg.

Net zo erg als al die acties tegen mensen die met een slok op achter het stuur gaan. Die krijgen daar ook stress van. Goed dat hier eens wat gezegd wordt
(sarcastisch bedoeld)

Henk

Alcohol vermindert je reactievermogen zodat deelname aan het verkeer na serieus gebruik ervan ernstig af te raden valt, want de kans op een ongeluk stijgt aanzienlijk. Daarom is het ook verboden.

Als er geen bewijs is dat matig gebruik van alcohol de kans op aangeboren afwijkingen bij de foetus serieus verhoogt dan is er geen reden om dergelijk alcoholgebruik af te raden. Maar hé, laten we ons daar vooral niet te sappel om maken. Het is veel aantrekkelijker om maar gewoon een fatwa tegen alle alcoholgebruik gedurende de zwangerschap af te kondigen dan serieus onderzoek te doen naar de werkelijke omvang van de risico's, en de voorlichting daarop af te stemmen. Het is makkelijker. Het is goedkoper. Men hoeft niet te vrezen dat die domme schaapjes met hun door hormonen aangetaste brein het allemaal niet snappen, en bovendien geeft het afvaardigen van een totaalverbod altijd een lekker deugdzaam gevoel. Tegen geringe kosten, zeker voor wie zelf niet zwanger is of het zelfs ooit maar kan worden. En tegenspraak wordt onmoedigd, want een vrouw die zich niet onmiddellijk willekeurig welk pleziertje ontzegt als iemand daar maar een gezondheidsrisico aan verbindt wordt als onverantwoord in de hoek gezet, met een "Dat Heb Je Toch Wel Over Voor Je Kindje".

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.