Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Gebroken voortand, dochter van 2 eet niet meer


Mijn zoon is als peuter door een buurjongen verkeerd opgetild en op zijn tand gevallen. Tand was in de lengte gespleten, tandarts kon op dat moment niets doen. De volgende dag is de helft van die tand tijdens een koprol eruit gegaan en doorgeslikt. Hij heeft een hele tijd  met een smalle halve tand gelopen. Vervolgens ging deze tand er te vroeg uit omdat ie beschadigd was. Kind compenseerde het gat met zijn tong en ging enorm slissen dus kreeg logopedie. Toen zijn 'echte' tand doorkwam, bleek dat de klap zo groot was geweest dat hij niet helemaal is doorgekomen. De ene kant is wat korter dan de andere.
En dit gebeurde terwijl we er de hele tijd bovenop zaten. Ik zou ook niet zo lang wachten, al is het maar dat je dochter zich in haar pijn gehoord en erkend voelt.

Ysenda schreef op 11-05-2022 om 20:04:

een ehbo- er is geen tandarts en ook bij het melkgebit is er risico op blijvende schade aan het blijvend gebit na zo'n harde val.

Dus ja, het verbaasd mij ten zeerste dat je niet al dezelfde dag contact hebt gehad met de tandarts en ze gezien is.

Zoon is als 2jarige 4 voortanden los gevallen en die zijn wel weer vast gegroeid( ze stonden naar voren en ik heb ze ineen reflex wat terug geduwd.Meteen door naar de tandarts die ze wat verder in model duwde.Door de klap is wel zijn blijvende tand beschadigd. Daar zit halverwege in de breedte een deuk in. Je ziet het alleen als je er op let maar t kan dus wel.

Ysenda schreef op 11-05-2022 om 20:04:

een ehbo- er is geen tandarts en ook bij het melkgebit is er risico op blijvende schade aan het blijvend gebit na zo'n harde val.

Dus ja, het verbaasd mij ten zeerste dat je niet al dezelfde dag contact hebt gehad met de tandarts en ze gezien is.

Als er schade aan het blijvende gebit is, kan de tandarts daar nu toch niks aan doen. Dat merk je sowieso pas als die tanden doorkomen. Dus nu op stel en sprong naar een tandarts gaan, heeft weinig zin. Ze doen daar nu niks aan, omdat er niks aan te doen is. Daarnaast heeft TO ook al contact gehad met een tandarts en die heeft een afspraak voor morgen gemaakt. Ook die ziet dus geen noodzaak om ze meteen te laten komen.

TO, zolang ze blijft drinken zou ik me nog niet teveel zorgen maken. Eventueel inderdaad een spiegel opbouwen met paracetamol voor een paar dagen zodat ze minder last heeft van de pijn.
Onze dochter is hier rond haar 2e ook gevallen. Beide voortanden waren weer naar binnen geschoten (ik dacht afgebroken). Wel meteen naar de huisarts gegaan, daar was ik vlakbij toen het gebeurde. Toen door naar onze tandarts, maar die kon toch niks doen. Gewoon afwachten. Bij dochter kwamen uiteindelijk haar grote tanden achter de melktanden door ipv dat ze er uit geduwd werden. Dat was nog best een ding, met 4 voortanden waarvan er 2 schots en scheef stonden uiteindelijk. Maar het is helemaal goed gekomen hier. Snap dat je geschrokken bent, ik weet het zelf ook nog heel goed. Maar dit soort dingen gebeuren nou eenmaal. Komt vast helemaal goed  

Ysenda schreef op 11-05-2022 om 20:04:

een ehbo- er is geen tandarts en ook bij het melkgebit is er risico op blijvende schade aan het blijvend gebit na zo'n harde val.

Dus ja, het verbaasd mij ten zeerste dat je niet al dezelfde dag contact hebt gehad met de tandarts en ze gezien is.

Wat hard, volgens mij gebeurde het einde van de dag en heeft ze de volgende ochtend de tandarts gebeld voor een afspraak. De spoedtandarts is heel duidelijk hier: daar mag je alleen heen in zeer speciale gevallen. Als het haast had gehad had ze meteen die ochtend moeten komen toen ze belde. Dat was het blijkbaar niet, een dag later kon ook. Jij bent ook geen tandarts, net als de ehbo'er dus wat verschaft jou het recht om haar zo af te fakkelen? 

Thomass schreef op 12-05-2022 om 01:54:

[..]

Wat hard, volgens mij gebeurde het einde van de dag en heeft ze de volgende ochtend de tandarts gebeld voor een afspraak. De spoedtandarts is heel duidelijk hier: daar mag je alleen heen in zeer speciale gevallen. Als het haast had gehad had ze meteen die ochtend moeten komen toen ze belde. Dat was het blijkbaar niet, een dag later kon ook. Jij bent ook geen tandarts, net als de ehbo'er dus wat verschaft jou het recht om haar zo af te fakkelen?

Noodtandarts mag je hier alleen komen als je hele gebit aan gort ligt na een verkeersongeval ofzo. Niet voor een gebroken tand. Ik heb ooit gehad dat dat ijzeren draadje los zat achter mijn tanden en dat was heel scherm. Stond rechtop in mijn mond, dus kon mijn mond niet dicht doen zonder alles open te halen. Mocht toch echt niet komen. Uiteindelijk is hij er bij de huisartsenpost uit gehaald.

Schade aan het blijvende gebit kan er zijn, maar dat komt door de klap en is niet meer te voorkomen. Ik ben zelf als vierjarige op mijn gezicht gegaan en heb nu een soort witgele vlek op een voortand. Niet heel goed zichtbaar overigens. Het gebeurde bij de tandarts voor de deur nota bene. Er is toen niks aan gedaan, want het was niet gebroken. Tandje werd wel grijzig van kleur en is een jaar later gewoon gewisseld.

Als een kind pijn heeft, moet je daar wel wat mee doen. Prematuur trekken heeft meestal niet de voorkeur, maar als het niet anders is, zal het moeten.

Kleindochter is rond haar derde verjaardag ook een tand uit haar mond gevallen. Ze konden wel gelijk bij de tandarts terecht, maar die kon er niets mee, ze plaatsen een melk tand niet terug. Ze wilde ook niet meer eten of drinken; ze had ook echt pijn aan haar lip/gezichtje. Ze mocht met een speciaal rietje drinken, (een rietje die nog over was van een feestje) en mocht s’avonds pannenkoeken of poffertjes eten, die zijn zacht en ze had echt pijn. Volgende dag brood zonder korstjes en daarna ging het wel weer. Ik zou trouwen een afgebroken tand goed in de gaten blijven houden. Schade aan blijvende gebit kan, maar hun tandarts zei dat ze er niets aan kan doen. 

Bijtje82

Bijtje82

12-05-2022 om 12:36

Soms willen ze de tand wel eens trekken of afvlakken. Want zijn echt vlijmscherp 

Bijtje82 schreef op 11-05-2022 om 19:00:

Je zou je tandarts ook kunnen bellen, die kunnen dan direct kijken of ze er iets mee kunnen en of onderliggend gebit beschadigd is. Vergeet niet dat een af gebroken rand vlijmscherp is en dat ze hier heel veel last van kan hebben.

Als jullie echt nog aan het afwachten zijn, dan vind ik dat echt wel een klein beetje laks. Met afgebroken gebit moet je direct even hulp zoeken. Hoeveel moeite is het om even langs een post of tandarts te gaan? Daar kune je direct terecht. Dat hoeft echt geen dagen te duren, zo onnodig.

Mijn zoontje van 1 had voor zijn 1e verjaardag een flinke val gemaakt, allebei zijn voortandjes  schuin afgebroken. Geschrokken als ik was heb ik direct de spoed tandarts gebeld, het gebeurde net na vijven. Ik kon langs komen, maar ze doen er niks aan hoor. Ze kijken even of het niet naar buiten is geslagen, maar voor de rest doen ze niks. Wat moeten ze ook eigenlijk doen? Het kan er niet meer aan vast gelijmd worden Ook aan het scherpe stuk werd niks gedaan, dat werd volgens de spoed tandarts vanzelf botter. 



Wel zei de spoed tandarts om nog even contact te zoeken met eigen tandarts om daar eventueel na 2 weken even langs te gaan. Aangezien mijn zoontje geen pijn had vond tandarts het niet nodig om hem te zien. 

Het is echt super zonde, dat wel... 

Bijtje82

Bijtje82

12-05-2022 om 19:13

Nova1982 schreef op 12-05-2022 om 12:51:

[..]

Mijn zoontje van 1 had voor zijn 1e verjaardag een flinke val gemaakt, allebei zijn voortandjes schuin afgebroken. Geschrokken als ik was heb ik direct de spoed tandarts gebeld, het gebeurde net na vijven. Ik kon langs komen, maar ze doen er niks aan hoor. Ze kijken even of het niet naar buiten is geslagen, maar voor de rest doen ze niks. Wat moeten ze ook eigenlijk doen? Het kan er niet meer aan vast gelijmd worden Ook aan het scherpe stuk werd niks gedaan, dat werd volgens de spoed tandarts vanzelf botter.



Wel zei de spoed tandarts om nog even contact te zoeken met eigen tandarts om daar eventueel na 2 weken even langs te gaan. Aangezien mijn zoontje geen pijn had vond tandarts het niet nodig om hem te zien.

Het is echt super zonde, dat wel...

Zat laatst bij mij eigen tandarts toen zo'n kindje binnenkwam en daar werd wel even een foto gemaakt zodat ze konden zien hoe het gebit eronder aan toe was. 

Dat je iets kunt zien betekent nog steeds niet dat je er wat aan kunt doen. Doorgaans doen ze pas iets aan melktanden als een kind pijn heeft of als het gevaar bestaat dat er daardoor nog meer beschadigd kan raken. 

Ik zou bij zo'n jong kind liever geen röntgenfoto's gaan maken van iets waar je niets aan kunt doen en wat ook geen gezondheidsklachten op gaat leveren. 

Bijtje82

Bijtje82

12-05-2022 om 19:50

Het kan zeker wel problemen geven hoor. Soms kan door zo'n klap de tand eronder dusdanig beschadigen dat hij er uit moet 

Hoe kan een reeds afgebroken tand de onderliggende tand beschadigen? Als de klap gebeurd is is hij gebeurd. Niks meer aan te doen. 

Melktanden en kiezen trekken wordt echt gedaan als het echt niet anders kan. Afhankelijk van de leeftijd mist een kind misschien wel jaren een tand of een kies.

AttentiveCobra73

AttentiveCobra73

12-05-2022 om 20:22

Hoe is het nu TO

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.