Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Wilgenkatje

Wilgenkatje

31-10-2020 om 21:44

Gezin in quarantaine

COVID-19 in de familie. Er zijn er hier vast al heel wat met ervaringen. Dochter testte positief (besmet op haar werk, woonvoorziening gehandicapten) en is nu met man, peuter en kleuter in quarantaine. Zij is ziek, nu ( nog?) niet zo erg, de andere drie hebben geen verschijnselen.
Volgens de regels moet dochter zich afgezonderd van gezin houden, maar dat is in een woning van bescheiden omvang niet te doen, er is geen logeerkamer of zo. Ze slaapt apart (kind slaapt bij papa, zij in bed van kind) en verder zijn ze veelal met elkaar. Haar man doet buitenwerk ( en nu dus even niet). Als hij thuis is voor de kinderen, gaat hij er meestal op uit met hen. Fietsen, het bos in, kinderboerderij, speeltuin...

Hoe hebben jullie zo’n quarantaineperiode ingevuld?


Morgen de quarantaine hier klaar voor man en mij

Maar redelijk groot huis en zoon had corona,wij niet. Dat scheelt wel. ( Hij mag al weer naar buiten en wij moeten de 10 dagen volmaken.)

Dus we konden los van elkaar wel de 10 dagen leven. Dat betekende Apart eten,zoon haalde maaltijd op en weer terugnaar boven,hij zat sowieso boven die dagen, douchen na elkaar, eerst wij en dan zoon dan luchten en dan schoonmaken. Pfff heb nog nooit zoveel moeten poetsen als afgelopen dagen. En we mochten wel de tuin in. Wij hebben de tuin maar gesnoeid gisteren, afvoeren doen we volgende week wel. De hond hebben we wel uitgelaten,wonen aan buitengebied dus kon prima zonder iemand in de buurt van 5 meter te hebben.
Zoveel mogelijk luchten en apart op afstand blijven.
Als het apart leven niet lukt, en dat is met kleinere kinderen echt veel lastiger, dan mogen ze na 24 uur klachtenvrij te zijn 10 dagen in quarantaine en dan met zn allen weer naar buiten. Ik denk dat dat voor je dochter de beste optie is.

Piep

Piep

01-11-2020 om 09:23

Hier

Was onze 15- jarige positief. Tussen de besmetting en de uitslag zat meer dan een week. Wij hebben toen besloten niet voor isolatie te gaan, dat heeft dan nog zo weinig zin. Dus ook niet extra gepoetst, maar wel 1,5 meter afstand gehouden en altijd een raampje open. Wij zijn niet besmet geraakt. Kind was een beetje verkouden en was al snel klachtenvrij. Wij moesten dus nog 10 dagen langer wachten, maar wij werken toch thuis. We hebben wel elke dag met de hond gelopen (buitengebied hier). Studerende broer is een weekeinde niet naar huis gekomen.

Met een fysiek beroep h

Piep

Piep

01-11-2020 om 09:28

Fysiek

Met een fysiek beroep had ik denk ik wel voor isolatie gekozen, anders moet je wel erg lang thuis bijven.

En tja die kleintjes de hele dag binnen bezig houden is lastig. Ik zou denk ik heel veel in de tuin doen, als ze die hebben, of op een rustig moment de natuur in gaan. Veel rennen, klimmen, graven, en zo. Wij deden op die leeftijd ook wel hinderhisbanen binnen. Die maakten we van de bank, kussens, stoelen en zo.

Erica

Erica

01-11-2020 om 15:31

Tips

Je schrijft "als hij thuis is voor de kinderen dan..." maar hij zit in quarantaine en is dus nu toch altijd thuis?

Het is nu zaak dat jullie dochter haar man niet gaat besmetten en mocht dat al gebeurd zijn dat hij anderen niet besmet. Wat wij deden toen ik positief bleek was de wc's en wastafels verdelen, ik was nog fit genoeg om te koken dus de keuken was mijn domein, spuitflessen met schoonmaakmiddel overal neerzetten en alles zo veel mogelijk schoonmaken denk aan klinken, waterkoker, telefoons, lichtschakelaar etc., niet samen op de bank. Overigens op moment van klachten en dus afspraak maken voor test zijn wij al uit elkaar gegaan. Bij kennissen droeg degene die positief was in huis een mondkapje, dat heb ik niet gedaan maar is wel een goed plan.

Het vermaak van de kinderen zal voornamelijk op jullie schoonzoon terecht komen. Wat meer schermpjes en filmpjes kan in deze situatie best. Verder hutten en tenten bouwen in huis en daarin eten en slapen, knutselen, kleine verrassingen verstoppen en laten zoeken, zichzelf verstoppen, schminken, verkleden, knikkerbanen gemaakt van bijvoorbeeld wc-rolletjes, koekjes bakken, dansen, kleien, mochten ze een bad hebben langer in bad laten en daar spelletjes doen zoals zakjes water overgooien dan slapen ze misschien ook goed.

Pennestreek

Pennestreek

01-11-2020 om 15:56

Volgens mij

is het onmogelijk in een normaal rijtjeshuis voldoende afstand te houden van de rest van je gezin. Wij waren er sowieso te laat achter dat er sprake was van Corona (helemaal aan het begin, in april, toen we nog dachten dat pubers het niet kregen). Dus al een kleine week geen afstand gehouden. Zoon lag ook gewoon met zijn zieke vriendin in bed. De rest van het gezin heeft geen klachten gekregen. Dus zolang ze buiten hun eigen kringetje niemand besmetten door in quarantaine te gaan zijn ze al goed bezig.
Ik denk dat sommige mensen immuun zijn. Als ik zie hoe snel het op dit moment op mijn werk gaat, terwijl er echt heel netjes en zorgvuldig gewerkt wordt, dan snap ik achteraf echt niet dat wij het destijds niet gekregen hebben. Dus als gezinsleden niet besmet worden lijkt me dat meer geluk dan wijsheid.

Erica

Erica

01-11-2020 om 16:24

Ik weet het niet

Hier ook rijtjeshuis maar ik heb er voor gekozen om het zo optimaal mogelijk te doen en zo geprobeerd met beetje wijsheid het geluk wat te helpen. Bij ons was het sowieso twijfelachtig omdat kind 1 mij besmet heeft en we niet wisten of andere kinderen het wel of niet hadden gehad. Oh ja, ik heb ook nog veel gelucht, 's avonds laat als iedereen naar bed was alles open en 's morgens weer.

Emmawee

Emmawee

01-11-2020 om 16:32

Erica

"Je schrijft "als hij thuis is voor de kinderen dan..." maar hij zit in quarantaine en is dus nu toch altijd thuis?"

Er is een verschil tussen 'thuis zijn' en 'thuis zijn voor de kinderen'.

Emmawee

Emmawee

01-11-2020 om 16:37

hier houden we het gelukkig nog negatief

Maar ik vind dat afstand houden in huis bij klachten al een crime.

Ik hoop dat corona stilletjes ons huisje voorbij rijdt, maar verder ben ik allang blij dat we nu ruimer wonen dan ooit tevoren, met verschillende verdiepingen en twee wc's.
In elk van onze vorige woningen (appartementen), zou het allemaal veel ingewikkelder zijn geweest.

Erica

Erica

01-11-2020 om 16:49

Emmawee

Ja, je hebt gelijk! Hier in onze kring weinig thuiswerkers, zelfs mensen die wel thuis kunnen werken maar niet mogen van hun directie en ik hoor steeds vaker verhalen van mensen die zich niet aan de regels houden dus ik dacht gelijk de verkeerde kant op, excuus.

specht

specht

01-11-2020 om 17:33

Quarantaine

Neef is ruim twee weken geleden positief getest, na nauw contact op zijn werk met iemand die positief getest was. Hij had toen zelf nog geen klachten.
Gezin is hierna wel gelijk in quarantaine gegaan, en neef hield wel steeds zoveel mogelijk afstand, maar is niet steeds op zijn kamer gebleven.
Alleen toen hij koortsklachten kreeg is hij twee dagen op zijn kamer gebleven.
Uiteindelijk heeft niemand van zijn gezin. verder Corona gekregen.
Nicht merkte op dat je beter (licht) Corona kunt krijgen dan dat een gezinslid het krijgt.
Zij moest langer in quarantaine blijven dan positief geteste neef.
Soms begrijp je niet wie wel of niet Corona krijgt.
Wel maakten ze s’avonds soms een wandeling door verlaten gebied.

Laetitia

Laetitia

01-11-2020 om 18:16

Niet positief

Toen wij 2 weken geleden getest werden terwijl iedereen ziek was, hoopten we toen de eerste positieve uitslagen kwamen echt dat iedereen dan ook maar positief zou testen. Als er iemand negatief zou testen was die echt de Sjaak: de GGD vertelde dat de negatief geteste(en) in quarantaine moest(en) blijven tot 10 dagen nadat de laatste zieke geen klachten meer had.
Wij hadden niet aan zelfisolatie gedaan omdat er geen reden was om dat te doen. Zou ook lastig zijn in ons huis.

Pennestreek

Pennestreek

01-11-2020 om 18:43

Laetitia

Beetje kortzichtig, hopen dat je positief test. Er zijn nog steeds heel wat mensen die behoorlijk ziek worden, ook al vallen ze niet in een risicogroep. Veel mensen zijn ook echt lang ziek. Ik heb collega’s die in april ziek werden en nog niet helemaal zijn hersteld. Dus careful what you wish for...

ElenaH

ElenaH

01-11-2020 om 18:49

Tja

Hier zijn alle zieke collega's zonder ziekenhuisopname gewoon weer helemaal hersteld.

Laetitia

Laetitia

01-11-2020 om 19:23

Pennestreek en Elena

Pennestreek, ach weet je, het was niet alsof we blij waren dat we besmet waren of dat we elkaar met opzet besmet hadden natuurlijk. Integendeel, dat zouden we echt nooit doen. Daarvoor hebben we ondertussen te veel slechte ervaring met covid. Maar omdat we allemaal bijna tegelijk ziek geworden waren en er ondertussen 2 positieve uitslagen binnen waren, was toch wel de verwachting dat iedereen het had of gehad had. Dan kan het maar beter voor iedereen helder zijn dat dit is wat het is. En hé, wat ik hoopte beïnvloedde de testuitslag natuurlijk niet want iedereen was toch al ziek.
We weten dat het lang kan duren. Wij hadden in de eerste ronde ook al (ongeteste maar zeer waarschijnlijke) covid in huis en toen ben ik 6 weken ziek geweest. De gedachte is natuurlijk wel dat de jonge mensen sneller herstellen. Ik gunde mijn pubers en jongvolwassenen echt niet om dan bv 6 weken + 10 dagen thuis te moeten blijven. Nu mag iedereen de deur uit 24 uur nadat hij/zij zelf klachtenvrij is.

Elena, die mensen ken ik ook hoor, die niet in het ziekenhuis zijn geweest en best snel opknapten van hun covid. Ik ken verder ook een boel mensen voor wie dat niet geldt. Ikzelf bijvoorbeeld, net als een boel collega’s. Ik kon 7 maanden na de eerste ziektedag in maart nog steeds niet helemaal werken, had ik ondertussen een puf voor de longen en was ik nog aan het trainen bij de longfysiotherapeut om meer longinhoud en conditie op te bouwen. Voordat ik ziek was, had ik een heel aardige basisconditie, liep ik regelmatig 10 kilometer in minder dan 2 uur. Na de ziekte lukte het nauwelijks om het weer op te bouwen. Met veel moeite zat ik met ups en downs weer op 1300 meter lopen op de loopband.
Nu kan ik met een beetje pech weer van voren af aan beginnen.

ElenaH

ElenaH

01-11-2020 om 19:45

Laetitia

Wat heftig. En blijkbaar heb je geen immuniteit opgebouwd

Vitamine D

Er zijn verschillende onderzoeken ook besproken op internet (oa. dr Campbell, NCBI) die aantonen dat mensen met een infectie van het coronavirus minder klachten hebben en minder IC opnames en minder doden als er voldoende vitamine d gegeven wordt, al is het zelfs tijdens opname.

Ook andere vitamines en mineralen zouden mogelijk helpen. C, E, Selenium, Zink. En iets dat in groene thee zit.

Want het kan natuurlijk ook via de voeding als je dan voldoende binnen kunt krijgen. Of uiteraard sowieso voor een gevarieerde voeding.

Ik heb ons hier dus weer aan de vitaminepillen geholpen, met name de vitamine D.

Maar mocht je nog geen vitamine D extra nemen, zeker op wat oudere leeftijd, dan is het goed om in te nemen als je besmet blijkt te zijn.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7415215/
"Protective role of vitamin D in viral infection

Vitamin D supplements are known to aid in reducing the incidence and severity of viral infection and there is an inverse relationship between upper respiratory tract infection and serum 25-hydroxyvitamin D levels. While the effect of vitamin D against SARS‐CoV‐2 infection has not yet been shown, supplementation could potentially reduce pro-inflammatory cytokines and subsequently limit acute respiratory distress syndrome associated mortality in COVID-19 patients. A number of human clinical trials have been registered to determine the effect of vitamin D supplementation in COVID-19 patients (Table 2 )."

Laetitia

Laetitia

01-11-2020 om 20:02

Elena

Heel heftig. En zo ontzettend balen.
We hebben zo voorzichtig gedaan. Ieder gezinslid was alert, maar het kan nog zo maar misgaan.

ElenaH

ElenaH

01-11-2020 om 20:06

Laetitia

'We hebben zo voorzichtig gedaan. Ieder gezinslid was alert, maar het kan nog zo maar misgaan.'

Ja, volgens mij kunnen 'we' onze energie beter steken in geneesmiddelen dan in de mondkapjesplicht of discussie over het sluiten van scholen. Ik heb de induk dat de besmettingen gewoon niet te voorkomen zijn, en dan kun je beter de gevolgen beperken.

ElenaH

ElenaH

01-11-2020 om 20:08

Uit de Volkskrant

'Het coronavirus dat de wereld overspoelt, is een agressievere variant dan het oorspronkelijke coronavirus dat eind vorig jaar op de mens oversprong in Wuhan. Dit zou zelfs mede kunnen verklaren waarom men in Europa meer moeite heeft dan in China om het virus onder controle te krijgen.'

ElenaH

ElenaH

01-11-2020 om 20:09

'Dieren die met de G-versie (de Europese variant) besmet waren, maakten veel meer virusdeeltjes aan, bleek daaruit. Opnieuw bewijs dat het coronavirus in het begin van de epidemie een turboknop heeft gekregen waardoor het zich sneller kan vermeerderen.'

Laetitia

Laetitia

01-11-2020 om 20:10

Immuniteit

Hoe het zit met immuniteit is ook een grote vraag. Ik ken mensen die in maart/april nauwelijks ziek zijn geweest en niet eens het idee hadden dat ze covid konden hebben gehad. Een van hen is bloeddonor en bij deze persoon zijn antistoffen in het bloed aangetroffen. En wel zo veel dat er maanden na de ziekte te hebben doorgemaakt nog steeds antistoffen gevonden worden en er nog steeds de vraag is om te komen doneren. Ik ken ook iemand die weken met covid op de ICU heeft gelegen maar bij wie geen antistoffen zijn gevonden. En mensen die flink ziek zijn geweest en nog steeds antistoffen hebben. En alles daar tussenin.

GGD gaat nu uit van 4-6 weken gemiddeld en dan zouden de meeste mensen geen immuniteit meer hebben. Voor wat het waard is. Ik waan me wat dit betreft denk ik niet gauw meer veilig. Helaas. Want ik vind leven in de 1,5 meter-maatschappij echt verschrikkelijk. Maar het is even niet anders.

Laetitia

Laetitia

01-11-2020 om 21:04

Ten slotte Elena want we worden off topic

Ik denk dat ‘we’ niets moeten nalaten. Ieder moet op zijn eigen terrein doen wat mogelijk is.
Ik kan niets doen mbt het zoeken naar medicatie of vaccin. Maar ik kan wel een mondkapje opzetten en 1,5 meter afstand houden.
Als maatschappij kunnen we wel kijken waar uitbraken zijn (ook de wat minder massale) en daar ingrijpen. Als dat betekent dat scholen in het algemeen, of individuele scholen dicht gaan dan vind ik dat dat in bepaalde situaties best verdedigbaar.
De mensen uit de farmaceutische industrie moeten doen wat zij kunnen op het vlak van ontwikkeling van effectieve medicatie en het ontwikkelen van een vaccin.

Dalen van de cijfers

De cijfers lijken nu wat te stabiliseren, maar dat is niet spontaan gebeurd. Je houden aan maatregelen is essentieel om de cijfers in de hand te houden en te laten dalen.

Jade

Jade

04-11-2020 om 15:15

Besmette persoon verblijft op 1 kamer

Als ik besmet zou raken zou ik 10 dagen op onze slaapkamer gaan bivakkeren (thuiswerken, eten, tv kijken en slapen) Het bureautje waar ik normaal beneden aan werk komt dan in de slaapkamer te staan. Daar is ook een tv aanwezig. Via videobellen kan ik met mijn gezinsleden contact houden. Ik zou dan de wc boven gebruiken en mijn gezin beneden. De badkamer gebruik ik dan in de ochtend na mijn gezinsleden en wordt de rest van de dag gelucht en kan 's avonds weer door mijn gezin gebruikt worden.

ElenaH

ElenaH

04-11-2020 om 15:29

Videobellen?

'Via videobellen kan ik met mijn gezinsleden contact houden'

Mijn woning is niet zo groot dat ik hoef te videobellen. Ze horen me wel als ik een brul geef ☺

Wilgenkatje

Wilgenkatje

04-11-2020 om 16:14

leeftijd van de kinderen

maakt een heel verschil. En ook (heet hangijzer, dat besef ik, grote kans dat hier de discussie gaat ontsporen) hoe vader erin slaagt als tijdelijk eenoudergezin tien dagen lang 24/7 (dus zonder school en kinderopvang!) voor een peuter en een kleuter te zorgen en deze twee te entertainen, inclusief huishouden zonder hulp.

Ze houden het aardig vol. Dochter is voornamelijk ontzettend moe en heeft last van haar luchtwegen, hoest niet. Slaapt nog steeds apart, houdt binnen het gezin meer afstand dan normaal.
Oudste van de twee kinderen heeft wat last van de ongewone situatie, die vangt natuurlijk heel wat coronaverhalen op met haar kleuteroren. Jongste vindt het wel best.
Hun vader gaat als er niemand in de buurt is even met hen naar het speeltuintje tegenover het huis, en 's avonds na het eten lopen ze een blokje om in het donker. Thuis meteen grondig handen wassen.

Ik gooi af en toe een verrassing door de brievenbus en we videobellen dagelijks een tijdje.

Erica

Erica

04-11-2020 om 17:58

Afzonderen

Je afzonderen van je gezin door in je slaapkamer te blijven kan alleen als je een partner of andere hulp hebt. Ik ben alleen met de kinderen en ze konden niet naar hun vader toe toen ik ziek was logisch maar wel pittig. Twee dagen heeft mijn zus eten gebracht en de andere dagen kon ik koken verder niets. Als ik op mijn kamer was gaan bivakkeren dan hadden mijn kinderen voortdurend alleen gezeten terwijl ze het toch al moeilijk hadden. Een middag toen ik nog alleen maar rond de wc kon hangen heeft deze zus de kinderen opgehaald en is met hen het bos ingegaan, mocht niet maar een spugende moeder is niet fijn en het was even nodig dat ze even weg waren en ik rust had. Dat mijn zus op dat moment risico liep dat vond ik wel moeilijk maar ze stond er op.. Ik heb me wel zorgen gemaakt over hoe het moest als ik veel zieker zou worden maar die zorgen waren gelukkig voor niets. Toen ik weer beter was en de kinderen uit quarantaine waren wilde hun vader nog 2 weken wachten voor ze in het weekend weer naar hem konden, "voor de zekerheid" en daar ben ik nog boos over.

Bosbes

Bosbes

05-11-2020 om 20:44

sorry Wilgenkatje, maar...

sorry dat ik nogal moest lachen en dat ik nu even betweterig ga doen. Ik bedoel het echt niet onaardig, maar moest dus erg lachen dat je schoonzoon naar buiten gaat 's avonds en dan 'natuurlijk grondig zijn handen wast' bij thuiskomst.

Denk daar nog een keer over na. Je wast je handen, omdat je misschien nét iets besmettelijks hebt aangeraakt en dan jezelf kan besmetten als je in je ogen wrijft/in je neus peutert/je vingers aflikt. Én je wast je handen als je zelf (mogelijk) besmettelijk bent en op die manier (omdat je in je ogen..enzovoort - en daarom virus aan je handen hebt) deurklinken etc etc aanraakt, of een ander persoon aanraakt, en die persoon dan wellicht besmet raakt.

Dus, mocht je schoonzoon momenteel toch corona ontwikkelen vanwege de besmettelijkheid van je dochter, en hij blijkt nu al net besmettelijk te zijn, dan heeft het weinig zin om bij thuiskomst extra goed zijn handen te wassen. Dan kan hij beter vóór het speeltuintje zijn handen grondig wassen

Neemt natuurlijk niet weg dat er nét een besmettelijk persoon op het speeltuintje heeft geniest of gekwijld, dus dat hij bij thuiskomst zijn handen goed wast is verder prima

Bosbes

Bosbes

05-11-2020 om 20:45

en sterkte

maar verder natuurlijk sterkte voor je dochter! En voor het hele gezin, en voor jouw zorgen

Wilgenkatje

Wilgenkatje

05-11-2020 om 22:46

Je hebt gelijk hoor Bosbes

Zou best kunnen dat ze gewoon veel handen wassen omdat Rutte dat zo nadrukkelijk aanbeveelt. En dat oorzaak en gevolg niet altijd zo helder zijn. Bij veel mensen niet, trouwens, als je al dat gepluk en gehannes met mondkapjes ziet. Maar kom, symbolische handelingen hebben ook waarde, al houden ze geen virus tegen

Gezin ploetert voort, dank voor je goede wensen. Oudste kindje hoest nu wat.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.