Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
mari vlin

mari vlin

03-11-2009 om 08:59

Het is zover....ik kan niets meer betalen

Hallo,

Nou het is zover.
N jaren klungelen financieel...kan ik mijn rekeningen niet meer betalen.
Gisteren heeft de bank alles terug geboekt, dit houdt is dan hypotheek, levensverz. energie enz. enz, niet zijn betaald.
I heb absoluut geeeeen buffer en weet niet wat ik moet doen.
Nemand weet van mijn situatie, kon steeds net mijn hoofd boven water houden
Ik sta er binnenkort alleen voor (relatie beeindigd).
Ons huis staat al een tijd te koop, schiet ok niet op.
Ik weet niet meer hoe ik het kan oplossen.
HELP.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tihama

Tihama

03-11-2009 om 09:13

Stappenplan

Een klein stappenplan:

1. Denk na over wie je kunt vertrouwen en licht die mensen in over je situatie. Dat is heel vervelend en pijnlijk, maar dat is de belangrijkste stap. Vrienden, familie, buren. Verzin het maar. Je hoeft niet iedereen in te lichten, maar als je 4 mensen hebt ingelicht, dan heb je alvast een stukje netwerk waar je om hulp kunt vragen.

2. Zorg voor financieel inzicht. Hier op het forum rouleert het schema van Claudia. Vraag dat schema en ga het voor je eigen situatie invullen. Eventueel met hulp van iemand anders. Het Nibud heeft ook een heel goed schema: https://service.nibud.nl/pba2009/index.html

3. Als je dit hebt ingevuld, dan ga je kijken waar je kunt besparen.

4. Je gaat vervolgens alles wat je kunt verkopen op marktplaats zetten. Geld genereren.

5. Schrijf je in bij een uitzendbureau en zoek een extra baan(tje). Als je kinderen hebt, dan kun je bijv. mensen uit je netwerk vragen om op te passen. Schoonmaakbaantjes of productiewerk is vaak wel te vinden. Dat is niet leuk of fijn, maar schulden los je het snelst op door (tijdelijk) meer te werken.

6. Neem contact op met al je schuldeisers. Vertel dat je financiële moeilijkheden hebt en dat je al bezig bent met de oplossingen. Probeer dan een betalingsregeling af te spreken. Dit is heel belangrijk, want banken em instanties reageren veel feller op zwijgende niet-betalers, dan mensen die actief meewerken aan oplossingen.

7. Voor de komende tijd geldt voor alles wat je per se moet aanschaffen: probeer het gratis (marktplaats) of via kringloop te bemachtigen.

Veel sterkte

Tihama

Hier nog een...

Hier nog een moeder in deze situatie...

Ik denk dat er nog veel meer mensen in deze tijd zo zitten.

Ik help je meedenken, als ik iets weet.. de post hierboven is alvast een begin. Ik was er al mee bezig maar t valt niet mee.

Gr Mamaloetje

Claudia B

Claudia B

03-11-2009 om 09:51

Inderdaad

Wat Tihama zegt is heel belangrijk:
Neem contact op met je schuldeisers! Echt bel ze en leg de situatie uit. Velen zijn echt wel redelijk zeker als je zelf contact opneemt om dit voor te leggen en te kijken naar een oplossing.
Krijg finacieel inzicht/overzicht door alles op een rijtje te zetten qua uitgaven en inkomsten.
En neem wat mensen in vertrouwen, het is een zware last om alleen te dragen.
Ik wens je (en Mamaloetje ook natuurlijk) veel sterkte en wijsheid.

Groetjes,
Claudia

Mari vlin

Ook ik ben het helemaal eens met de posting van Tihama!

Maak er werk van, en blijf er niet alleen mee zitten. Het belangrijkste is idd, hou contact met je schuldeisers. Je moet ze op de hoogte houden van de situatie en probeer deurwaarders voor te blijven. Probeer ook alles via brieven of mail te doen, zodat je altijd bewijs hebt. Als je dingen via de telefoon doet, noteer dan in elk geval de naam etc. Vraag om de gemaakte afspraak via de telefoon, schriftelijk te bevestigen. Helaas (althans heb er veel van geleerd) praat ik uit ervaring. Een kleine tien jaar geleden liep ons bedrijf niet zo best meer. We hadden een veel te hoge debiteuren stand. De debiteuren hebben hun schuld niet aan ons voldaan. En zo kwamen we in financiele nood. Dat hebben wij een jaar lang volgehouden, maar wel met wekelijks contact met onze schuldeisers. Die waren allemaal heel vriendelijk en meedenkend.

Zodra de schuldeisers de vordering uit handen geven, is het eigenlijk niet mogelijk dat nog in te lopen. De bedragen daar lopen gigantisch snel op. Vraag een tijdelijke uitstel van betaling aan, regel een goede afbetaling. Maar denk eraan dat die afbetaling reeel is, dus dat je die afspraken na kunt komen anders heeft het geen nut.

En probeer meer inkomsten te genereren. Verder is het natuurlijk heel belangrijk dat je overzicht krijgt. Vraag anders eens bij je gemeente, er zijn vrijwilligers die je daarmee kunnen helpen.

Mocht je er echt niet meer zelfstandig uitkomen, dan is een laatste optie naar de GKB. Dan zou je waarschijnlijk in een saneringstraject komen. Daar zit je dan zo drie of vijf jaar aanvast. Dit is echt een allerlaatste optie.

Goed dat je je verhaal hier neerzet, dat is in elk geval een begin!

Heel veel succes en steek vooral je kop niet in het zand.

Olijvje

Millenia

Millenia

03-11-2009 om 13:54

Het lijkt me

dat als dit de eerste maand is dat de door jou genoemde zaken niet worden betaald, je er redelijk op tijd bij bent. Het is wat de anderen al zeggen: met spoed hulp zoeken. Probeer om je niet teveel te schamen, het kan iedereen overkomen. We kunnen allemaal te maken krijgen met inkomen dat wegvalt, verkeerde inschattingen enz. enz.

fluitketel

fluitketel

03-11-2009 om 16:21

Wat ik eens heb gedaan

toen we heel erg moeilijk zaten is een paar banen erbij genomen (had er een tijdje zelfs 4). En inderdaad contact opnemen met instanties waarbij je uitlegt in welke situatie je zit, dat je je best doet om zo snel mogelijk je rekeningen/schulden te betalen en op welke manier. Ik vermeldde toen dat ik er extra banen bij genomen had en ik heb geen problemen gehad daarna. Nu zitten we er weer een stuk beter bij gelukkig. Het is wel een goede leerles voor me geweest maar dan vooral in de zin dat ik meer aankan dan ik ooit verwacht had.

nonick

nonick

03-11-2009 om 16:58

Ons geval

ik heb na een hoop nare dingen waardoor we in de financiele problemen kwamen (o.a. ziekte van meerdere gezinsleden) het hele verhaal geschreven aan de belastingdienst die een flinke som van ons wilde hebben.

tot onze verbazing heeft men besloten het bedrag niet te zullen vorderen. we vonden dat gewoon uitgesproken lief van de belasting! kennelijk zijn het echt mensen die deze correspondentie lezen.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-11-2009 om 21:45

Kredietbank!

Tihama heeft nuttige tips gegeven, maar het komt nu aan op spoedhulp. Een baan zoeken, spullen verkopen... beslist noodzakelijk, maar dat heeft niet snel genoeg effect.
1. Neem inderdaad direct contact op met alle schuldeisers. Bedenk dat de energiemaatschappij, de belastingdienst, de waterrekening en zorgverzekering (daar worden ze ook steeds strenger) en de hypotheekbank, de schuldeisers zijn die onverbiddelijk de kraan dicht draaien als betaling te lang uitblijft. Vraag om uitstel van betaling en geef de reden aan.
2. Stap naar de Stadsbank/Kredietbank van je gemeente. Leg de situatie voor en vraag welke hulp er geboden kan worden. Verzamel voor dat gesprek alle openstaande rekeningen, zet dat op een rijtje, kom beslagen ten ijs dus. Vraag of er bijzondere bijstand mogelijk is.
3. Meestal is een afspraak met maatschappelijk werk een vereiste vanuit de Kredietbank. Misschien nuttig om dat gelijk te doen. Vraag of er een kerkelijke of humanistische instantie is die noodhulp kan verlenen voor de basiskosten.
4. Bij de gemeente is het mogelijk om in Budgetbeheer te gaan. Bij schuldbeheer/WSNP aanvragen staat het bijzonder goed als je daar gebruik van maakt of wil maken. Dat kost je wel een bijdrage en de gevolgen zijn ook dat je 'huishoudgeld' krijgt om eten van te kopen, maar zo'n strikt 'regime' is echt nodig om erbovenop te komen.
5. Ik zet hulp vragen aan vrienden op nr. 5. Niet omdat je ze geen hulp mag vragen, maar omdat het voor vrienden en bekenden een moeilijke situatie is. Het is niet zeker of en wanneer ze het geld ooit terug kunnen krijgen. Betrek je vrienden er wel bij, zeker nu de wintermaanden voor de deur staan met sinterklaas en kerst. Ook al doe je er niet veel aan dan zijn dat geen dagen om in je eentje over dit soort zaken in zak en as te zitten.

mari vlin

mari vlin

05-11-2009 om 09:57

Meiden bedankt

Hallo meiden,

Bedankt voor jullie advies.
Ik ben druk met van alles en ga de juiste stappen ondernemen, bedankt voor jullie adviezen en voor de lieve woorden.
Het is zo fijn je hart te luchten en niet veroordeeld te worden.
Contact opgenomen met GKB, en schuldeiser teruggebeld. Ik ga alles goed een rijtje zetten.

mijk

mijk

06-11-2009 om 10:05

Stille hulp

Voor iedereen met heel weinig draagkracht: Vrijwel alle protestantse kerken hebben geld voor 'stille hulp' en mensen diekunnen helpen bij het krijgen van overzicht. Het frustrerende is dat het soms moeilijk is om dat geld kwijt te raken. Juist omdat er over financiële problemen zo gezwegen wordt. Hieronder even de tekst van mijn gemeente voor meer uitleg:

Met een zekere regelmaat komt het, ook in deze tijd, voor dat mensen tussen wal en schip raken,of even niet meer weten hoe ze rond moeten komen. In die gevallen kan er een beroep op de diaconie van de kerk worden gedaan.

Als diaconie zullen we altijd eerst vragen of hulpvragers gebruik maken van uitkeringen of andere regelingen waarvoor ze in aanmerking komen. Het komt echter voor dat de officiële instanties de regels strikt moeten toepassen, terwijl er wel sprake is van een schrijnende financiële situatie.

Misschien bent of kent u iemand die moeilijk zit, al is het maar tijdelijk. Of die persoon wel of geen lid van de kerk is, maakt daarvoor niet uit. De diaconie is er om de nood te verlichten of om te helpen zoeken naar een balans tussen inkomsten en uitgaven. Het kan om financiële hulp gaan of om bijv. een nieuwe wasmachine.

Ook al hoeft u zich niet te schamen voor de ontstane situatie, als er hulp wordt verleend, blijft dat tussen de betrokkene en enkele mensen van de diaconie. Vandaar ‘stille hulp’.

Overzicht

Voor mij was overzicht heel belangrijk, ik heb een schriftje waar ik alles in op schrijf, dat ik weet hoeveel schud er is, wat ik afbetaal, wat er nog over is enz.Maar ook hoe lang ik er nog over doe om alles af te betalen, maakte elke keer een begroting en stel die dan weer bij enz, voor mij was het ook prettig dat als ik het op papier had staan ik het niet meer in mijn hoofd had, dus minder piekerde. Ook schrijf ik alles op wat ik uitgeef, pin 1 maal per week een bedrag waarvan ik alles moet doen die week, soms lukt dat soms niet maar het geeft je ook weer dat overzicht, ik pin echt zelden.
Het gaat je zeker lukken omdat je op tijd aan de bel getrokken hebt! Gr Nelly

bertje1

bertje1

07-11-2009 om 15:29

Misschien

nog wat tips:
- bijbaan (kranten?)
- dingen verkopen en kopen bij kringloop (prima spul)
- abonnementen die je niet nodig hebt: de deur uit doen
(als je dat al niet gedaan hebt)
- kijken op www.nibud.nl
- zoeken naar kortingen die je mogelijk via de gemeente kunt krijgen
- kan je (ex)man niet wat bijdragen?
sterkte

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.