Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Het traditionele gezin


Julali schreef op 23-09-2021 om 08:40:

[..]

Het ene hoeft het ander niet uit te sluiten en het hoeft niet zo zwart wit te zijn. Je kunt tegenwoordig ook een heleboel uitbesteden.

Bij ons komt er bijvoorbeeld een schoonmaker op een dag dat wij beide werken, op die manier is het huis schoon als wij thuiskomen en allebei onze overhemden zijn gestreken.

Doordat wij allebei goed geld verdienen is er regelmatig ruimte voor een (gezonde en zeer lekkere) bezorgmaaltijd, dus dan staat het eten klaar, voor ons allebei! Boodschappen kun je laten bezorgen en op die manier kun je veel meer taken laten doen tegenwoordig.

Zo kan het dus ook. Het is niet dat als de vrouw het niet doet, dat het dan helemaal niet gebeurt. Er zijn meerdere oplossingen mogelijk om het toch goed geregeld te hebben en daarin rust te vinden als gezin.

Het idee dat alleen de vrouw des huizes dit allemaal kan en moet regelen, omdat dit voor de man zo fijn is, vind ik hopeloos ouderwets.

Heeeee, zit je nu hier!! 

Over zwart/wit-denken gesproken.

Julali schreef op 23-09-2021 om 08:28:

[..]

Als je als enige de kost moet verdienen, dan zal er in veel gevallen hard gewerkt moeten worden.

Je kan het je misschien niet voorstellen, maar je hèbt mensen die graag hard en veel werken. Ik heb, voor ik kinderen kreeg, jarenlang weken van 60-70 uur gedraaid (Unie, voltijds baan en kleine zelfstandige). Had het niet anders gewild. Heerlijke tijd. 

Julali schreef op 23-09-2021 om 07:28:

[..]

Het gaat niet om mij. Het gaat erom wat die vaders zelf graag zouden willen. Driekwart van de vaders geeft aan meer tijd te willen doorbrengen met hun kinderen. Die wens is even legitiem als de wens van tbm om thuis te blijven met hun kinderen.

Ik snap dat het een hele verandering kan zijn om opnieuw deel te maken van de volwassen wereld als je een tijd thuis bent geweest met kleine kinderen. Dus ik snap dat die wens van een vader doodeng kan zijn als het betekent dat je opnieuw aan de bak zal moeten.

Toch zou het moeders sieren als er ook ruimte is voor de wensen van de vaders. Vrijwilligerswerk inruilen voor werk waar je wel geld mee verdient kan dan een kleine aanpassing zijn voor het gezin met grote gevolgen voor de mogelijkheden de vaders.

Weg ben je toch wel als je vrijwilligerswerk doet, met een betaalde baan is echt niets mis. Je wordt er echt niet ineens een slechte moeder, of echtgenote van als je geld verdient in die uren.

Deel uitmaken van de volwassen wereld? Werkelijk? Wat ongelofelijk arrogant. Je maakt van werken iets verhevens wat het helemaal niet is. Linksom of rechtsom: er moet gewoon brood op de plank komen. 

Ik ben wel benieuwd of de schoonmaker en boodschappenbezorger in de ogen van Julali ook deel uitmaken van de volwassen wereld. 

Julali schreef op 23-09-2021 om 08:43:

[..]

Dit topic staat bomvol berichten waar dit gedachtegoed in naar voren komt.

Helemaal niet. Mensen bespreken de keuzes die zij gemaakt hebben. En het woord keuze impliceert al dat het niet vanzelfsprekend was.

@Julali, 

Elke volwassene maakt deel uit van de volwassen wereld. Die wereld is echt veel groter dan jij denkt. 

Doornroosje75 schreef op 23-09-2021 om 08:56:

Ik ben wel benieuwd of de schoonmaker en boodschappenbezorger in de ogen van Julali ook deel uitmaken van de volwassen wereld.

En die schoonmaker en boodschappenbezorger hebben vast niet de luxe dat ze een schoonmaker in kunnen huren en de boodschappen of een maaltijd thuis kunnen laten bezorgen. 

yette schreef op 23-09-2021 om 09:01:

@Julali,

Elke volwassene maakt deel uit van de volwassen wereld. Die wereld is echt veel groter dan jij denkt.

Julali leeft in een parallel universum.

yette schreef op 23-09-2021 om 08:51:

[..]

Je kan het je misschien niet voorstellen, maar je hèbt mensen die graag hard en veel werken. Ik heb, voor ik kinderen kreeg, jarenlang weken van 60-70 uur gedraaid (Unie, voltijds baan en kleine zelfstandige). Had het niet anders gewild. Heerlijke tijd.

Als je liever al je tijd en energie steekt in werk, dan is dat helemaal prima, maar dan kun je beter niet aan kinderen beginnen. Je kunt er dan immers niet voor zorgen.

Schemerlampje schreef op 23-09-2021 om 09:02:

[..]

En die schoonmaker en boodschappenbezorger hebben vast niet de luxe dat ze een schoonmaker in kunnen huren en de boodschappen of een maaltijd thuis kunnen laten bezorgen.

Mijn schoonmaker werkt maar 16 uur per week en haar kinderen zijn al groter, dus die heeft zelf zeeën van tijd om haar eigen huishouden en de boodschappen te doen. 

De boodschappenjongen is vaak een tiener, of twintiger die het als bijbaantje doet en nog bij zijn ouders woont. 

Julali schreef op 23-09-2021 om 09:10:

[..]

Als je liever al je tijd en energie steekt in werk, dan is dat helemaal prima, maar dan kun je beter niet aan kinderen beginnen. Je kunt er dan immers niet voor zorgen.

Die keus mag iedereen gelukkig zelf maken. 

Julali schreef op 23-09-2021 om 09:10:

[..]

Als je liever al je tijd en energie steekt in werk, dan is dat helemaal prima, maar dan kun je beter niet aan kinderen beginnen. Je kunt er dan immers niet voor zorgen.

Het blijft lastig voor je he?

Ook met 60-70 uren werken kan je best thuis zijn op de momenten dat je kinderen thuis zijn. Als je werkt wanneer ze er niet zijn of in bed liggen kan dat allemaal prima. Mijn vriend doet dat al jaren zo.

Hij is elke ochtend bij het ontbijt, haalt ze van de opvang, we eten samen en hij baddert ze en brengt ze naar bed. 

Wel opmerkelijk hoeveel tijd Julali hier op het forum kan spenderen, je zou zeggen dat ze toch gewichtiger zaken te doen heeft.

Vialiva schreef op 23-09-2021 om 09:21:

Wel opmerkelijk hoeveel tijd Julali hier op het forum kan spenderen, je zou zeggen dat ze toch gewichtiger zaken te doen heeft.

1 uur heeft ze ingesteld op haar telefoon. Maar die teller is net zo geijkt als de minuten van een wasmachine. De laatste 10 minuten duren altijd een half uur. 

Vialiva schreef op 23-09-2021 om 09:21:

Wel opmerkelijk hoeveel tijd Julali hier op het forum kan spenderen, je zou zeggen dat ze toch gewichtiger zaken te doen heeft.

Flauw. Hebben we dat allemaal niet? 

Maar bedankt voor de reminder, ik ga iets nuttigs doen 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.