Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoe belangrijk zijn biologische ouders?


OptimusMaximus schreef op 03-06-2022 om 15:49:

[..]

Maar wat heeft hij eraan om het te weten?? Zijn biologische vader zoeken gaat een hele kluif worden dus wat heeft het dan voor meerwaarde om dit te weten? Waarom kan ik niet gewoon genoeg zijn?

Gaat het om jou? Daar lijkt het wel op. Dus zoveel houd je ook weer niet van 'm dat je bereid bent om je volwassen op te stellen? Natuurlijk mag je het ingewikkeld  vinden en met volwassenen van gedachten wisselen hoe het voor jou voelt. Maar het belang van het kind moet voorop staan. Niet dat van jou.

Gr Angela

Het lijkt dus vooral te gaan om je partner en jou. Niet om het kind. 
Nu kun je het nog eerlijk vertellen zonder al te veel drama. Als hij er later zelf achter komt, kan hij zich best verraden voelen. Stel je voor dat jouw vader nu pas tegen jou zou vertellen dat hij niet je biologische vader is, hoe zou je je daarbij voelen?

Ik zou er nog even op terugkomen. 
Mijn stiefzoon is mogelijk niet van mijn vriend. Zijn ex ging vreemd in de tijd dat hij verwekt is. Ze zijn uiteindelijk wel getrouwd dus zoon is wel wettelijk van mijn vriend. Ze hebben verder nooit uitgezocht hoe het biologisch zit. Maar ik merk dat ik er toch wel moeite mee heb. Ik ken mijn vriend al voor hij die relatie had dus heb het ook allemaal meegemaakt. Zijn zus denkt echt dat sz van die andere kerel is. 
Ik heb vooral moeite met de oneerlijkheid eromheen, wat zal het met sz (bijna 16) doen als mogelijk wel uitkomt dat zijn vader zijn vader niet is 🤷🏼‍♀️? Ik ken in mijn werk meerdere kinderen die het vrij laat hoorden dan een van de ouders niet de biologische is en dat werd op die leeftijd echt wel een probleem. Hebben ze net een beetje hun draai gevonden met hun identiteit, gaat het volledig op de kop. 
Ik bemoei me er verder niet mee, het is immers niet aan mij maar het spookt me wel eens door mijn hoofd. Ook omdat hij veel karaktereigenschappen heeft en lichamelijke kenmerken die niet te herleiden zijn tot mijn vriend en zijn familie. Tegelijkertijd probeer ik wel gelijkenissen te vinden, die er ook wel zijn maar dat is ook voor een groot deel aangeleerd. Het is niet zo dat ik er verder veel mee bezig ben, zo af en toe popt dat even op. Mijn vriend is echt een klassieke struisvogel… En natuurlijk ook heel goed dat het voor hem geen bal uitmaakt of het wel of niet zijn biologische zoon is. 

SuzyQFive schreef op 03-06-2022 om 18:12:

Ik zou er nog even op terugkomen.
Mijn stiefzoon is mogelijk niet van mijn vriend. Zijn ex ging vreemd in de tijd dat hij verwekt is. Ze zijn uiteindelijk wel getrouwd dus zoon is wel wettelijk van mijn vriend. Ze hebben verder nooit uitgezocht hoe het biologisch zit. Maar ik merk dat ik er toch wel moeite mee heb. Ik ken mijn vriend al voor hij die relatie had dus heb het ook allemaal meegemaakt. Zijn zus denkt echt dat sz van die andere kerel is.
Ik heb vooral moeite met de oneerlijkheid eromheen, wat zal het met sz (bijna 16) doen als mogelijk wel uitkomt dat zijn vader zijn vader niet is 🤷🏼‍♀️? Ik ken in mijn werk meerdere kinderen die het vrij laat hoorden dan een van de ouders niet de biologische is en dat werd op die leeftijd echt wel een probleem. Hebben ze net een beetje hun draai gevonden met hun identiteit, gaat het volledig op de kop.
Ik bemoei me er verder niet mee, het is immers niet aan mij maar het spookt me wel eens door mijn hoofd. Ook omdat hij veel karaktereigenschappen heeft en lichamelijke kenmerken die niet te herleiden zijn tot mijn vriend en zijn familie. Tegelijkertijd probeer ik wel gelijkenissen te vinden, die er ook wel zijn maar dat is ook voor een groot deel aangeleerd. Het is niet zo dat ik er verder veel mee bezig ben, zo af en toe popt dat even op. Mijn vriend is echt een klassieke struisvogel… En natuurlijk ook heel goed dat het voor hem geen bal uitmaakt of het wel of niet zijn biologische zoon is.

Ik snap dat jij dit lastig vindt. Zelf weet ik niet of ik de relatie zou voort zou kunnen zetten, wetende dat je partner iets weet waarin hij de keuze maakt het je verzwijgen tegen degene waarover het gaat. Dat maakt iemand in mijn ogen onbetrouwbaar. 

Ben het wel met je eens dat het goed van hem is dat hij voor die jongen zorgt, ongeacht of het zijn biologische zoon is of niet. 

OptimusMaximus

OptimusMaximus

03-06-2022 om 19:13 Topicstarter

Angela1967 schreef op 03-06-2022 om 16:40:

[..]

Gaat het om jou? Daar lijkt het wel op. Dus zoveel houd je ook weer niet van 'm dat je bereid bent om je volwassen op te stellen? Natuurlijk mag je het ingewikkeld vinden en met volwassenen van gedachten wisselen hoe het voor jou voelt. Maar het belang van het kind moet voorop staan. Niet dat van jou.

Gr Angela

En wat is zijn belang dan precies? Dat hij weet dat zn echte vader een onbekende is? 

OptimusMaximus schreef op 03-06-2022 om 19:13:

[..]

En wat is zijn belang dan precies? Dat hij weet dat zn echte vader een onbekende is?

Dat je eerlijk en betrouwbaar bent, niet tegen hem een toneelstukje opvoert, je laat merken dat je 100% voor hem gekozen hebt, er bij erfelijke kwesties openheid kan zijn. 

Waarom zou je eerlijk zijn tegen je partner en er niet een affaire op nahouden? Niet helemaal te vergelijken, maar beide heeft te maken met openheid, respect en visie op het leven (waarden en normen). Denk dat je hierin wel overlap hebt met dat je niet zou moeten liegen tegen je zoon. 

Ik kijk zo nu en dan een aflevering van DNA-onbekend, zou je ook eens moeten doen. Zeker  als er ook anderen zijn die een en ander vermoeden is er grote kans dat jouw zoon dit ooit een keer hoort. Of inderdaad dat het uitkomt wanneer er toch iets erfelijks blijkt te spelen. Juist door er normaal over te doen belast je hem het minst.

OptimusMaximus schreef op 03-06-2022 om 19:13:

[..]

En wat is zijn belang dan precies? Dat hij weet dat zn echte vader een onbekende is?

Meen je dit nou serieus? Wat zijn belang is? Dat de twee belangrijkste mensen in zijn leven eerlijk tegen hem zijn. Hem niet zijn hele leven voorliegen en een toneelstukje opvoeren. Een grotere klap in je gezicht kun je volgens mij niet krijgen. En ik kan het weten, man hoorde een paar jaar terug dat zijn vader zeer waarschijnlijk zijn vader niet is. De man zelf was overleden maar ook de man die zijn biologische vader zou zijn was er toen niet meer. Kun je je nou echt niet voorstellen wat dat met een mens doet? Je hele blik op de wereld en het leven kantelt. Dat wat je basis in het leven was blijkt niet waar te zijn. Ooit de film The Truman Story gezien? Dat, dus.

Apiejapie schreef op 03-06-2022 om 19:24:

[..]

Dat je eerlijk en betrouwbaar bent, niet tegen hem een toneelstukje opvoert, je laat merken dat je 100% voor hem gekozen hebt, er bij erfelijke kwesties openheid kan zijn.

En dit. Je hebt voor hem gekozen, bewust, terwijl je wist dat je niet zijn biologische vader bent. Je hebt voor HEM gekozen, voordat je voor je vriendin koos. Daarmee laat je toch boven elke twijfel zien dat jij er voor hem bent? Dat jij zijn vader bent?

Ja, het kan zijn dat er een dag komt dat hij het tegen je gebruikt. Pubers kunnen zeer onaangename wezens zijn en weten je zwakke plekken feilloos te vinden. Maar dat gaat voorbij. En uiteindelijk zal hij je waarderen voor wie je bent, namelijk ZIJN VADER. Met al je makken en luimen. Geen enkele vader is perfect, ook jij niet, maar je bent wel de enige vader die hij kent. De leverancier van het zaadje heeft de titel vader nooit verdiend. En zelfs als die ooit gevonden wordt, en je zoon er een of andere band mee aangaat, blijf jij zijn vader. Maar zeer waarschijnlijk niet meer als hij er later achter komt dat jij hem zijn hele leven een sprookje hebt verteld. Dat is een bedrog en verraad wat maar moeilijk te negeren zal zijn.

Nine9 schreef op 03-06-2022 om 13:24:

[..]

Wat als het niet een heterostel was?

Ik vráág het om het te begrijpen. Waarom vertelt ts het niet meteen?

OptimusMaximus schreef op 03-06-2022 om 19:13:

[..]

En wat is zijn belang dan precies? Dat hij weet dat zn echte vader een onbekende is?

Echt, je snapt het gewoon echt niet he?!? Het is in zijn belang dat hij weet dat jullie altijd eerlijk tegen hem zullen zijn en niet een moeilijk gesprek uit de weg gaan. Dat hij altijd op jullie kan vertrouwen.
En je hebt hier zelf voor gekozen, dus heel hoog van de toren roepen dat het allemaal toch niet uit maakt en je wel weg gaat enzo... Jammer joh, je bent juridisch gezien zijn vader, met de lusten en de LASTEN die daar bij komen. En eerlijk zijn is een van die lasten... Je had anders gewoon eerder moeten nadenken voordat je je aan dat arme kind verbonden had.

Jij houdt dus niet echt van dit kind. Je denkt alleen maar aan jezelf. Ik vind je heel erg egoistisch over komen.

OptimusMaximus

OptimusMaximus

03-06-2022 om 20:49 Topicstarter

Jonagold schreef op 03-06-2022 om 19:55:

[..]

En dit. Je hebt voor hem gekozen, bewust, terwijl je wist dat je niet zijn biologische vader bent. Je hebt voor HEM gekozen, voordat je voor je vriendin koos. Daarmee laat je toch boven elke twijfel zien dat jij er voor hem bent? Dat jij zijn vader bent?

Ja, het kan zijn dat er een dag komt dat hij het tegen je gebruikt. Pubers kunnen zeer onaangename wezens zijn en weten je zwakke plekken feilloos te vinden. Maar dat gaat voorbij. En uiteindelijk zal hij je waarderen voor wie je bent, namelijk ZIJN VADER. Met al je makken en luimen. Geen enkele vader is perfect, ook jij niet, maar je bent wel de enige vader die hij kent. De leverancier van het zaadje heeft de titel vader nooit verdiend. En zelfs als die ooit gevonden wordt, en je zoon er een of andere band mee aangaat, blijf jij zijn vader. Maar zeer waarschijnlijk niet meer als hij er later achter komt dat jij hem zijn hele leven een sprookje hebt verteld. Dat is een bedrog en verraad wat maar moeilijk te negeren zal zijn.

Ja ik zal het hem vertellen.

Ik weet niet wie je bent, maar gezien de snaar die bij je geraakt wordt omtrent dit onderwerp, zou ik adviseren om dit stukje met een professional op te pakken. 

Saga schreef op 03-06-2022 om 20:51:

Ik weet niet wie je bent, maar gezien de snaar die bij je geraakt wordt omtrent dit onderwerp, zou ik adviseren om dit stukje met een professional op te pakken.

Ik denk dat dit een heel goed advies is. Sterker nog, sowieso is een professional in dit verhaal geen overbodige luxe. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.