Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoe bereiden jullie je voor op het eerste kind?

Hoi Allemaal,
Mijn vriendin is sinds kort zwanger. Het gaat gelukkig allemaal goed! Ik maak mij niet zo druk. Echter door meerdere gesprekken met vrienden vroeg ik mij het volgende af. Nou ja vooral mijn vriendin
Hoe bereiden jullie je voor op het eerste kind?

Peiling

Hoe bereiden jullie je voor op het eerste kind?
22 stemmen
36%
18%
27%
18%
Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wat vooral belangrijk is om vast over na te gaan denken en over te praten is hoe je het straks gaat doen met werk(verdeling) en opvang. En denk er daarbij vooral aan dat je bijtijds op zoek gaat naar een opvangplek/persoon. 

Imi

Imi

23-02-2022 om 11:05

Wij zijn destijds beiden 32 u gaan werken zodat onze zoon 3 dagen naar de crèche ging, met elke ouder 1 dag thuis was, en in het weekend met ons beiden thuis was. Dat was de beste beslissing ooit! Zo waren we allebei evenveel "expert" in hoe je met een baby omgaat. In het begin had ik wel een voorsprong omdat ik langer verlof had gehad, maar dat vlakte later uit. Toch wil ik je op het hart drukken on ook als vader veel verlof te nemen, dit is belangrijk voor jullie alledrie! 
Op de dag thuis met zoon moesten natuurlijk ook huishoudelijke taken gebeuren, die spraken we vooraf af. Zo konden we allebei apart ervaren dat het niet zo simpel is als het lijkt om baby en huishouden te combineren. Gelukkig hadden we voordien al een schoonmaakster die eens per week kwam, ook dat kan ik van harte aanraden.

Wij hebben niet veel opvoedingsboeken gelezen. Ik heb wel een borstvoedingscursus gevolgd, en daar veel plezier van gehad.

Bij de eerste: te weinig voorbereid. Wel spullen gekocht, opvangplek geregeld, voorbereid op de bevalling, afspraken gemaakt over wie minder ging werken (ik) maar niet over hoe we precies zouden omgaan met een pasgeborene, met gebroken nachten, met huishoudelijke taken etc. 
Dat hebben we bij de tweede anders gedaan, ook omdat de eerste een huilbaby was en we allebei compleet gevloerd waren. Toen hebben we een dienstschema gemaakt voor de nachten, wel vergemakkelijkt door het feit dat nummer twee flesvoeding kreeg: mijn man had de vroege dienst, en die zorgde voor de laatste fles en dat jongste in zijn bed belandde en ook ging slapen (ook jongste huilde veel). Ik ging om half 10 al naar bed. Zijn dienst eindigde om 3 uur en dan nam ik het over vanaf de nachtvoeding. Dan had ik al een uur of vijf geslapen en daar kon je het op volhouden. Alles wat ik daarna nog aan slaap kreeg was meegenomen. Ik ben toen ook tijdelijk gestopt met werken omdat man toen jongste eenmaal doorsliep heel veel ging reizen en soms ook wekenlang weg was. Dat zag ik in combinatie met een flinke baan niet zitten. Toen jongste ook eenmaal gewend was op school ben ik weer gaan werken. 
Voor ons werkte dit, voor weer andere mensen werkt het anders, maar zorg dat je een plan hebt hoe je de zorg gaat aanpakken. 

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.