Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoe hiermee om te gaan? (Labiele oudtante)


PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

14-11-2021 om 18:08

Mija schreef op 14-11-2021 om 16:57:

[..]

Dat zou kunnen. In het verhaal zitten echter wel wat red flags. Behalve de fixatie op een onbekende baby, is het feit dat ze haar eigen nageslacht rechtszaken aandoet en ze niet meer ziet een bijzondere omstandigheid. Opgeteld al met al voor mij reden voor terughoudendheid. Voor jou kennelijk niet. Dat kan hè. We zijn niet allemaal hetzelfde.

Maar goed, volgens mij weet TO inmiddels wel hoe ze hiermee wil verder gaan.

Terughoudend zijn strijd ik ook niet af maar iemand in je familie in de praktijk bannen gaat toch een stuk lastiger. Zeker als jij de enige bent die zo ver gaat, dus niet alleen je kind weghouden van tante maar ook van oma, want je kunt oma niet verbieden om met haar zus om te gaan. Ook vind ik het nogal wat om je mening over iemand te vormen op basis van wat je hebt gehoord en daar dan naar handelen. Uiteraard staat het haar vrij om tante volledig te bannen. Maar om ze nou allerlei diagnoses toe te schrijven terwijl je haar niet persoonlijk kent vind ik ver gaan.

Je kunt oma niet verbieden met haar zus om te gaan, maar niet in jouw huis! En je kunt ook wat selectiever worden in wat je met de schoonma deelt zodat ze dat niet kan doorspelen. 

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

14-11-2021 om 18:17

redbulletje schreef op 14-11-2021 om 18:13:

Je kunt oma niet verbieden met haar zus om te gaan, maar niet in jouw huis! En je kunt ook wat selectiever worden in wat je met de schoonma deelt zodat ze dat niet kan doorspelen.

En dan het kind nooit meer bij oma thuis tot de tante er niet meer is? 

BlueFawn schreef op 14-11-2021 om 18:17:

[..]

En dan het kind nooit meer bij oma thuis tot de tante er niet meer is?

Je hoeft daar toch niet op bezoek te gaan als ze visite heeft? 

BlueFawn schreef op 14-11-2021 om 18:08:

[..]

Terughoudend zijn strijd ik ook niet af maar iemand in je familie in de praktijk bannen gaat toch een stuk lastiger. Zeker als jij de enige bent die zo ver gaat, dus niet alleen je kind weghouden van tante maar ook van oma, want je kunt oma niet verbieden om met haar zus om te gaan. Ook vind ik het nogal wat om je mening over iemand te vormen op basis van wat je hebt gehoord en daar dan naar handelen. Uiteraard staat het haar vrij om tante volledig te bannen. Maar om ze nou allerlei diagnoses toe te schrijven terwijl je haar niet persoonlijk kent vind ik ver gaan.

Nou ja, als een onbekende je kind ineens brieven en cadeaus gaat sturen dan kun je daar prima een mening over vormen hoor.

Dat is gewoon niet heel erg normaal. Een keer een geboortecadeau, okee, maar daarna wordt het raar als je die ontvangers niet eens kent. 

Maar goed, er zijn al meerdere mensen die dit raar vinden, alleen jij vindt het nog steeds normaal, geloof ik....

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

14-11-2021 om 19:13

Valeria schreef op 14-11-2021 om 18:36:

[..]

Nou ja, als een onbekende je kind ineens brieven en cadeaus gaat sturen dan kun je daar prima een mening over vormen hoor.

Dat is gewoon niet heel erg normaal. Een keer een geboortecadeau, okee, maar daarna wordt het raar als je die ontvangers niet eens kent.

Maar goed, er zijn al meerdere mensen die dit raar vinden, alleen jij vindt het nog steeds normaal, geloof ik....

Haar man kent haar toch? Maar ik geef het op. Ik wil geen ouder zijn die meteen in een kramp schiet en mensen uitsluit op basis van gedrag wat ik afkeur. 

BlueFawn schreef op 14-11-2021 om 19:13:

[..]

Haar man kent haar toch? Maar ik geef het op. Ik wil geen ouder zijn die meteen in een kramp schiet en mensen uitsluit op basis van gedrag wat ik afkeur.

Maar BleuFawn dat is nou juist iets heel belangrijks van het ouderschap, beschermen van je kinderen tegen mensen die gedrag vertonen die je afkeurt.

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

14-11-2021 om 20:02

Bolmieke schreef op 14-11-2021 om 19:49:

[..]

Maar BleuFawn dat is nou juist iets heel belangrijks van het ouderschap, beschermen van je kinderen tegen mensen die gedrag vertonen die je afkeurt.

Dus als ik de zus van de moeder van mn kind een vieze slet vind mag ik haar weghouden bij ons kind en de moeder heeft het daar dan maar mee te doen?

BlueFawn schreef op 14-11-2021 om 20:02:

[..]

Dus als ik de zus van de moeder van mn kind een vieze slet vind mag ik haar weghouden bij ons kind en de moeder heeft het daar dan maar mee te doen?

Ja Fawn, ja.

BlueFawn schreef op 14-11-2021 om 20:02:

[..]

Dus als ik de zus van de moeder van mn kind een vieze slet vind mag ik haar weghouden bij ons kind en de moeder heeft het daar dan maar mee te doen?

Als de zus van de moeder van je kind gedrag vertoont dat tegen jouw normen en waarden ingaat, en waarvan je denkt dat het geen goede invloed op je kind gaat zijn, dan ga je lijkt mij inderdaad je kind niet bewust haar gezelschap in sturen. 
Hoewel er nog wel wat gradaties zitten tussen weghouden van en geen initiatief nemen tot contact.

Hoezo heeft de moeder het daar dan maar mee te doen? Als ouders praat je gewoon met elkaar over wat wel en niet een geschikte omgeving is voor je kind. 

BlueFawn schreef op 14-11-2021 om 20:02:

[..]

Dus als ik de zus van de moeder van mn kind een vieze slet vind mag ik haar weghouden bij ons kind en de moeder heeft het daar dan maar mee te doen?

Het lijkt echt of je van een andere planeet komt hoor.

Interessante kwestie! Niet alle reacties gelezen, maar ik hink een beetje tussen de gedachte dat deze oudtante ofwel heel sociaal onhandig is, of ze is een stalker. De scheidslijn daartussen kan heel dun zijn....kan me zo voorstellen dat daar wel een persoonlijkheidsstoornis bij te verzinnen is. 
 
In het eerste geval is het best wel zielig om de oudtante te weren uit jullie leven. Maar als ze al meerdere keren vreemde cadeautjes heeft gestuurd en nu dus ook al je huis heeft weten te vinden, daar zou ik ook enorm de kriebels van krijgen. Ik denk dat ik die als subtiele hints niet aankomen, toch de waarheid zou zeggen en assertief duidelijk maken dat je helaas echt niet gediend bent van haar toenadering. Als ze nog wel aardig is en het goed bedoelt zou je nog je schoonmoeder kunnen proberen in te schakelen om tante duidelijk te maken dat ze echt grensoverschrijdend gedrag vertoont en een probleem heeft. Maarja, als ze geen zelfinzicht heeft zal het wel niet makkelijk zijn. 

BlueFawn schreef op 14-11-2021 om 14:06:

[..]

Maar dat zal de relatie met schoonmoeder en man waarschijnlijk niet verbeteren.

En dan zou ze maar beter nooit meer foto’s van haar kind online zetten en zeker niet op facebook

Poeh, maar dat laatste daar zou ik dus nooit mee instemmen. Ben ik heel secuur op, ik plaats nooit foto's van mijn kinderen op sociale media (behalve whatsapp, maar ook daar selectief). 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.