Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
margje van dijk

margje van dijk

25-06-2009 om 11:05

Hoe streng is de filmkeuring eigenlijk?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sancy

Sancy

09-07-2009 om 13:43

Oh ja

Ik vergat nog een stukje: "HP6 toevallig wel vanaf de première, maar toen ik online kaartjes wilde bestellen moest ik een account aanmaken, en daar had ik geen zin in." --> dus we gaan nu naar een supergrote en mooie bioscoop op 30 km afstand, daar kon ik kaartjes bestellen zonder eerst een account te maken.

Pelle

Oudste, die vooral de Potterliefhebber is, heeft 4 thuis op DVD gezien. Ik had die van tevoren gezien en op grond daarvan besloten dat hij daar wel tegen zou kunnen en van zou genieten. Dat klopte (draken! draken!). Deel 5 heeft hij op DVD gezien op een feestje op een moment dat wij het zelf niet in de gaten gehad hebben. Maar om nou te zeggen dat hij er achteraf erg van onder de indruk was - nee, hij vond het wel indrukwekkend en goed en leuk enz.
Maar Genistus heeft in principe wel zijn veto uitgesproken over de bioscoop, omdat dat toch nog een graadje indrukwekkender is dan thuis op de bank. Ik vrees dus dat zoonlief hem thuis zal zien. Op de bank.

Izar

Mijn tweede is een heel ander kind hoor. Weliswaar 7, maar HP2 is al te hoog gegrepen, vrees ik (die enorme spinnen...). Die doe ik een groter plezier met films als Wall-e. Kinderen verschillen nu eenmaal in wat ze aankunnen cq leuk vinden.

Gna.

Ik zat al even te googelen waar en wanneer we zouden gaan. We gaan eind volgende week al op vakantie, dus enige haast is geboden. In een van de bioscopen hier in de buurt is een woensdagochtendvoorstelling. Leek me wel wat. Laat de film op de site van de bios nou nog fijn als 9+ aangekondigd staan!! Voel ik me opeens een stuk minder onverantwoordelijk....

Ingrid

Lol ingridt

Maarre... hoe lang draait die film dan? Of gaat jullie zó lang op vakantie?

Faith

Faith

11-07-2009 om 15:19

Hier ook 9 jaar

Vreemd, ik denk dat de folder is gedrukt voor de nieuwe klassering is gemaakt. (of hoe noemen we dat?)

Genista.

Je snapt toch wel dat 2 1/2 week extra wachten een drama is????!!!

Ingrid

Ingridt

Kwestie van Occlumegamencie: bannen in de tijd dat je op vakantie bent

Twijfel

Ik had gisteren dezelfde vraag toen mijn man met mijn zoon van bijna 5 naar Ice Age 3 is geweest. Deze film is goedgekeurd voor 6 jaar en ouder. Ik dacht dat het toch wel moest kunnen een film over een paar van die onschuldige 'ijsdiertjes' zoals mijn zoon ze noemt. Mijn man zei echter na afloop dat de film echter toch wel een paar enge gedeelten bevatte die hij niet zo verwacht had.

Overigens lijkt het laatste deel van Harry Potter me niet echt geschikt voor een 7-jarige. Proefdraaien is een goed idee denk ik en vergeet dan niet dat zo'n film er in een bioscoopzaal op een meer dan levensgroot doek met dito geluid wat meer inhakt dan gewoon op tv.

Chris

margje van dijk

margje van dijk

13-07-2009 om 17:21

Stand van zaken

Onze bioscoop-proefsessie was wel verhelderend. In de pauze (we deden ook een pauze) verklaarde onze 7-jarige "dat er nog niks engs geweest was". Zelf had ik nogal gesidderd met de dementors die Harry en Dirk aanvielen, maar dat vond zoon niet eng.

Hij zat het ook keurig uit allemaal, bewaarde zijn concentratie heel goed, en leek uiterlijk onbewogen.

(De volgende ochtend zei dat hij wel een heel klein beetje gedroomd had, maar niet van Harry Potter. Van de videoclip van "Thriller" die middelste vlak na het eten nog even op de laptop had aangezet.)

Mijn man was er ook bij en samen hebben we geconcludeerd dat het moet kunnen. Wij gaan er dus voor.

Overigens ben ik vorige week ook met 10 kinderen van 6 of 7 naar Ice Age 3 gegaan (gezet op leeftijdsklasse 6+ dus). Die vond ik zelf enger dan Harry Potter 5, want die scenes met die grote dinosaurussen zijn echt levensecht in 3D (en ook zonder 3D). Dus ik hield toen al mijn hart vast voor al die kinderen. Maar dat is toch wel goed gegaan blijkbaar, niemand was zichtbaar bang of ging huilen of wilde weg of wat dan ook. Wel hadden sommigen hun bril afgedaan.

Margje

margje van dijk

margje van dijk

13-07-2009 om 21:55

Aanvulling

Ben net nog even bij onze bioscoop langs geweest, heb nog wat met de eigenaar zitten kletsen. Hij wist nog niet eens dat-ie naar 12+ was gegaan (hoewel zijn medwerkster hem meteen corrigeerde - dus ergens was het wel doorgedrongen). Ik heb nog eens met hem doorgenomen hoe het zou zijn om onze 7-jarige (die ik op dat moment bij me had) mee te nemen.

Eigenaar had nog een nieuw inzicht: De film draait (hier) alleen in de originele versie, in het Engels dus. Het is dus wel handig als kind de ondertitels vloeiend kan lezen, anders volgt-ie het niet meer. Gelukkig ging kind net op dat moment een folder hardop voorlezen, en toevallig is hij een extreem snelle lezer dus ook deze test heeft hij doorstaan.

Maar zonder gekheid, de eigenaar verzekerde mij dat niemand mij erop zou aanspreken als ik in familieverband een 7-jarig kind bij me zal hebben.

Margje
PS We kunnen er pas heen als de oudste kinderen terug zijn van scoutingkamp, ik heb zooooo'n zin

Danielle

Danielle

13-07-2009 om 23:13

Met 7 jaar naar hp?

Op dit moment is op tv een film van Harry Potter, ik meen de eerste film, geen idee welke titel. Ik zou niet kunnen voorstellen dat mijn zoon van 7 rustig naar die film zou kunnen kijken, laat staan in de bios op 'full screen' en al die geluiden .... Die film is dus leeftijdsgrens 9 jaar ... Ongelooflijk eng voor zulke jonge kinderen!

Sancy

Sancy

14-07-2009 om 09:11

Ach welnee danielle

Die Harry Potter van gisteravond was deel 1 nog maar, kijkwijzer in Nederland voor die film is MG6. Net als deel 2 trouwens. Deel 3 is 9+, deel 4 en 5 zijn 12+.
En het zijn maar adviesleeftijden gelukkig

Mathilde

Mathilde

14-07-2009 om 13:13

Veel te eng

Mijn oudste mag pas HP 1 kijken als ze 12 is . Of nog ouder . Anders kunnen we de week daarna niet slapen omdat zij niet kan slapen. Toen ze nog kleiner was, vier of zo, was ze zelfs bang voor sommige Sesamstraat filmpjes. Nou, dat wil wat zeggen . Mijn jongste (3) staat doodsangsten uit bij delen van My Little Pony of Disney films met AL kijkadvies, dus die is een even grote held op sokken. Ik vond de latere delen HP in de bios ook best wel eng. Oh, Jurassic Park I vond ik ook doodeng in de bios, en toen was ik toch al 25+. Ze hebben het niet van een vreemde haha.
Mathilde

Primavera

Primavera

14-07-2009 om 14:17

Kinderen kijken anders dan volwassenen

Het valt mij op dat wat we als volwassenen als 'eng' betitelen helemaal niet zo door kinderen beschouwd hoeft te worden en andersom.
Het valt mij op dat mijn kinderen absoluut onbewogen gelaten worden door Pirates of the Caribbean, Eragon, Narnia en Lord of the Rings. Van Harry Potter vonden ze die met die Spinnen het engst (maar ook het leukst, samen met die van de draken). Aan de andere kant waren ze het allemaal roerend eens dat films voor alle leeftijden waarin brommende en lawaaierige verwarmingsketels voorkomen doodeng zijn en minstens een 9+ of liever nog een 12+ label zouden moeten hebben.
Het hangt er erg af hoe dicht iets bij de belevingswereld van het kind of iets eng is of zelfs maar indruk maakt. Ik kan me heel goed voorstellen dat er daardoor kinderen zijn die de teletubbies niet aan kunnen, maar verder niet heet of koud worden van een dementor.
Groetjes Primavera

Tirza G.

Tirza G.

14-07-2009 om 15:38

Hier idem

Harry Potter en Lord of the Rings geen probleem. Maar Bambi en ET mogen de kast niet uit komen. Zoon is 15. Ik bedoel maar.

Tirza

Primavera

Primavera

14-07-2009 om 16:54

O ja, oude disneyfims

Volgens mij moeten die oude Disneyfilms minstens 16+ gelabeld worden. Ze zijn een gevaar voor de ontwikkeling van een kind.
Ten eerste te eng. De hoofdrolspeler wordt vaak zomaar ineens pats boem een (halve) wees en is daarna aan haar/zijn lot overgelaten. Het is eigenlijk toch behoorlijk beangstigend dat als bij een donderslag bij heldere hemel je in één keer de lieve ouders waarvan je houdt en bovendien daarmee je beschermde plek op de wereld kwijt bent. In het minst erge geval worden moeder en kind alleen maar gescheiden, zoals in Dumbo. maar daar waren indertijd mijn zwangerschapshormonen niet tegen bestemd.
Bambi spant de kroon waarbij in dat geval de stem van zijn moeder ook nog eens een valse lokroep blijkt te zijn om hem ook dood te knallen.
Ze zijn te gewelddadig. Kinderen worden er systematisch in mishandeld, bedreigd, verschopt en geslagen (zelfs in Donald Duck films). Zware kinderarbeid, waar het kind de hele dag mee bezig is, is er meer regel dan uitzondering.
Ze zijn discriminerend. Ik zie de vrouwelijke hoofdrolspeelsters altijd poetsen en schoonmaken en er is nooit een prins die ook maar een vaatdoek te hand zal nemen. De boodschap is dat een meisje vooral mooi moet zijn, goed moet kunnen zingen, deugdelijk moet huishouden en zich hupeloos moet opstellen, zodat ze dan fijn omhoog kan trouwen. Daarna hoeft ze verder geen klap meer uit te voeren behalve op een één of andere manier uit het niets een baby in het wiegje te krijgen. Persoonlijke ergenis: waarom krijgen disneybaby's alleen maar flesjes?
Kortom het enige waar ze niet over de scheef gaan is wat seksualiteit betreft. Hoogstens één kus en dan zit je gelijk voor het leven aan elkaar vast
Toch hebben ze het etiket 'alle leeftijden'. Onbegrijpelijk ))
Groetjes Primavera

Petr@

Petr@

14-07-2009 om 18:12

Vanavond!

om 23.59 uur zitten wij in de bioscoop om HP te gaan zien! Ben benieuwd!
Nog meer die vannacht gaan?

gr.
Petr@

Tijgeroog

Tijgeroog

14-07-2009 om 21:01

Pinoccio

Mijn zoontje van net 4 heeft vorige week op school Pinoccio gezien. Het onweer was een beetje eng, maar wat erg eng was: dat Pinoccio helemaal alleen naar school mocht/moest lopen.

Faith

Faith

14-07-2009 om 22:23

Oei

Ja, dat roept wat op, oudste zat op een gegeven moment ook zo hartverscheurend te huilen bij Sesamstraat bij een liedje waarin een poes was doodgereden. En toch elke keer weer kijken.
Hij zat ook vaak achter de bank terwijl ik me niet kon voorstellen dat het eng was. We gaan vannacht niet naar HP, te laat, dan vallen we in slaap ben ik bang en morgen weer vroeg op natuurlijk. Nee, we gaan zaterdag, oude traditie, met vriendje en moeder daarvan, Faith

Petr@

Petr@

15-07-2009 om 09:35

Gaap

Het was laat en de film duurde lang (tweeënhalf uur), maar wat is ie goed!!!
Geen reclame, de film begon meteen en de vaart zat er ook meteen in. Veel humor, maar één keer een wat enger stukje (althans dat vond ik, mijn mannen waren niet onder de indruk) en aan het eind natuurlijk een traantje.
Het was heel druk, het was compleet uitverkocht, maar tijdens de hele film was het muisstil in de zaal dus ik heb echt de hele film zitten genieten.
Voor wie nog gaan: veel plezier!

gr.
Petr@

Mathilde

Mathilde

17-07-2009 om 13:53

Izar

Ja, die aflevering met leeuw en beer in Teletubbies! Toen ik het zag, dacht ik meteen: wie verzint nu zoiets voor peuters? Dochter vond het inderdaad doodeng en heeft nog wekenlang over die leeuw gepraat. Bij Sesamstraat vond ze vroeger die mannen in bad een verschrikking (vooral door de muziek). En ooit zag ze per ongeluk een stukje uit KRO Kindertijd over wiebeltanden, nou dat leverde ook een paar slapeloze nachten op. Zucht.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.